تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
"دیدارنیوز" در گفتگو با «هاجر چنارانی» تاثیر برکناری جان بولتون بر روابط ایران و آمریکا را بررسی کرد؛

اخراج بولتون تحت تاثیر دیپلماسی جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است

News Image Lead

در اردوگاه جنگ طلبان گسست ایجاد شده است. مواضعی که در سال گذشته جمهوری اسلامی اتخاذ کرده و تصمیماتی که در منطقه گرفته است باعث شد پایه‌های تصمیمات و نیات آمریکایی‌ها بخصوص جناح جنگ طلب آن‌ها سست شود. به همین دلیل تغییرات در کاخ سفید در راستا و تحت تاثیر سیاست‌ها و دیپلماسی قرار دارد که جمهوری اسلامی اتخاذ کرده است.

کد خبر: ۳۴۷۴۴
۱۸:۱۱ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ اسفندیارعبداللهی: در روزی که ایرانیان در تعطیلی عاشورای حسینی به سر می‌بردند، تنها خبرگزاری‌های بزرگ بودند که ساعت پایانی روز سه شنبه ۱۹ شهریور غافلگیر شدند. حدود ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه بعد از ظهر، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در حساب کاربری خود در توییتر خبر از برکناری جان رابرت بولتون داد. «جان رابرت بولتون» زاده ۲۰ نوامبر ۱۹۴۸ وکیل و دیپلمات آمریکایی، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا از ۹ آوریل ۲۰۱۸ تا ۹ سپتامبر ۲۰۱۹ (۱۹ شهریور ۹۸) بود. البته او در دولت‌های مختلف حزب جمهوری‌خواه فعالیت کرده است.

 

اخراج بولتون، چراغ سبز ترامپ به ایران / دیپلماسی فعال ایران بر تصمیم ترامپ تاثیر داشت  
بولتون یک «باز جنگ‌طلب» خوانده شده و از مدافعان تغییر رژیم در کره شمالی است. وی بار‌ها خواهان پایان دادن به برنامه جامع اقدام مشترک با ایران شده، از طرفداران سازمان مجاهدین خلق ایران (منافقین) بوده و همچنین خواستار بمباران ایران است. او از حامیان جنگ عراق و اقدام نظامی و تغییر رژیم در سوریه و لیبی بود و همچنان از این تصمیمات خود دفاع می‌کند.


بولتون هم‌اکنون عضو پیوسته ارشد در مؤسسه «امریکن انترپرایز»  و از صاحبنظران فاکس نیوز است. همچنین با اندیشکده‌های محافظه‌کار بسیاری چون انجمن ملی سلاح، پروژه‌ای برای قرن آمریکایی جدید، بنیاد یهودی امور امنیت ملی و کمیته صلح و امنیت در خلیج فارس همکاری داشته است.


یک ضلع از سه ضلع تیم موسوم به B (اصطلاحی که مبدع آن محمدجواد ظریف بود) کم شد. همه می‌گویند دنیای بدون بولتون جای امن تری است، ولی سوال اساسی اینجاست که آیا سیاست خارجی آمریکا در خصوص جمهوری اسلامی ایران تغییر می‌کند یا می‌توان امیدوار بود این اتفاق باعث شود مواضع دو کشور ایران و آمریکا به هم نزدیکتر شود؟


برکناری جان بولتون پرچمدار حمایت از اسرائیل و تقابل با جمهوری اسلامی ایران، رسانه‌های صهیونیستی را در شوک فرو برده است. «واللا» پایگاه خبری اسراییلی نوشت: خروج بولتون از معادله قدرت در کاخ سفید بزرگترین ضربه را به نتانیاهو وارد خواهد کرد. این پایگاه خبری در ادامه می‌افزاید: خروج بولتون نشان می‌دهد خط مشی تل آویو برای افزایش فشار بر ایران با شکست مواجه شده است. پایگاه عبری زبان «اینتل تایمز» هم نوشت: بولتون رهبری جریان اسرائیلی را برای تقابل با ایران در دولت آمریکا به عهده داشت.


در شرایطی که دولت آمریکا به خوی جنگ طلبی امثال بولتون اذعان کرده، اما به نظر می رسد کنار گذاشته شدن وی توسط دونالد ترامپ حاوی پیامی برای ایران باشد و فرصتی ایجاد کند که مواضع جدیدی اتخاذ شود. شاید این عقب نشینی آمریکا و اعلام آمادگی آن‌ها برای گفت‌وگوی بدون پیش شرط، تبدیل به فرصتی شود تکرار ناشدنی.
 
در همین خصوص، هاجر چنارانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با دیدارنیوز گفت: فرصتی پیش آمده که نهاد‌های اجرایی، نظارتی و استراتژیک ایران برای ترسیم و یافتن راهبردی جدید نسبت به شرایط جدید به جمع بندی متفاوتی برسند.
 
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ترامپ به دنبال تلطیف جو حاکم بر روابط بین ایران و آمریکا است، افزود: هر چه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می‌شویم، شخص دونالد ترامپ نیازمند برگ برنده‌ای است که بتواند در انتخابات از آن استفاده کند و این برگ در حال حاضر در دست ایران و در رابطه با جمهوری اسلامی ایران است.

 

اخراج بولتون، چراغ سبز ترامپ به ایران / دیپلماسی فعال ایران بر تصمیم ترامپ تاثیر داشت

 

وی افزود: دنیای امروز دنیای جنگ گریزی است و همه به دنبال مراوداتی هستند که از طریق صلح، آرامش و روابط اقتصادی و سیاسی به دست آید. فکر می‌کنم آمریکا در راستایی حرکت می‌کند که بتواند ارتباطات بین المللی خود را به خصوص در رابطه با ایران به عنوان یک وزنه سنگین در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس تقویت کند. هرچند آمریکا در روز سه شنبه تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد، ولی به دنبال تشدید تقابل و رفتار خصمانه علیه ایران نیست. ترامپ پیروزی در انتخابات آینده را می‌خواهد و برد در انتخابات با جنگ ستیزی به دست می‌آید و قطعا به مشاورانی نیاز دارد که ملایم‌تر و منعطف‌تر باشند تا کسانی که به دنبال روابط خصمانه با ایران هستند.
 
چنارانی در پاسخ به اینکه آیا تصمیم ترامپ در راستای اصرار بر مذاکره با ایران است، گفت: به نظرم ترامپ چراغ سبزی را به ایران نشان داده است. ممکن است فشار‌های هایی را نسبت به ایران اعمال کرده باشد، ولی در حال حاضر اثر خود را از دست داده، چون به دنبال رای آمریکایی ها است. تصمیم اخیر ترامپ در خصوص مشاور امنیت ملی کاخ سفید نشانگر این است که به مردم آمریکا، دنیا و ایرانیان بگویند به دنبال روابط دوستانه با دنیا هستیم و نتیجه دادن این نگاه آمریکایی‌ها بستگی به تصمیماتی دارد که سیاست مداران ایرانی در روز‌های آینده اتخاذ می‌کنند.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ این پرسش که به عنوان عضو نهاد ناظر بر دولت، چه استراتژی در شرایط کنونی برای سیاست مداران ایران پیشنهاد می‌کنید، اظهار کرد: ما در شرایط خاص منطقه‌ای قرار داریم، تاکنون به برجام پایبند بوده ایم و به دیگر طرف‌های برجام فرصت‌هایی دادیم، ولی آن‌ها در راستای برجام عمل محسوس و ملموسی انجام ندادند.
 
وی ادامه داد: در این مدت هر وقت ایران با اروپایی‌ها به نتایجی می‌رسید، بلافاصله هیات حاکمه آمریکا اقداماتی انجام می دادند که یک روند دیپلماسی را عقیم می‌گذاشت. ما به دنبال صلح پایدار در منطقه هستیم، ایران از بدعهدی همه طرف‌های برجام خسته شده است لذا در راستای گام‌های بعدی باید تصمیمات مقتضی با شرایط را انتخاب و اتخاذ کنیم. در حالی که ترامپ درب باغ سبز را به ظاهر برای ما گشوده است، کمیسیون امنیت ملی، شورای عالی امنیت ملی، وزارت دفاع و وزارت خارجه باید به تصمیمی واحد معطوف به منافع ملی برسند، روز‌های خاصی را سپری می‌کنیم. باید تصمیم به ماندن یا خروج از برجام را بسنجیم و پس از حساب سود و زیان به تصمیمی ملی برسیم.
 
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ترامپ پذیرفته است که یک گام عقب نشینی کند، یادآور شد: معمولا هرجا نسبت به آمریکایی‌ها انعطاف نشان داده، مدارا کردیم و یک گام عقب نشستیم آن‌ها ده گام به پیش آمدند. در این شرایط که آن‌ها یک گام عقب نشسته اند باید استراتژی مناسب و متناسب با آن را ترسیم کرده و تکلیف خود را با برجام روشن کنیم. با توجه به اینکه ترامپ به دنبال جنگ نیست و شرایط تا حدودی برای ایران مهیا شده است باید به تقویت برجام کمک کنیم و از منافع آن سود ببریم.
 
 

اخراج بولتون، چراغ سبز ترامپ به ایران / دیپلماسی فعال ایران بر تصمیم ترامپ تاثیر داشت

 

پایه‌های جناح جنگ طلب بین المللی سست شده است

 

چنارانی با اشاره به اینکه ترامپ از نزدیک شدن به ایران سود می‌برد، خاطرنشان کرد: او برای کسب رای به مفهومی به نام صلح و مذاکره نیاز دارد لذا ایران در این شرایط باید بهترین استراتژی را اتخاذ کرده و تصمیم نهایی خود را آماده کند و یک شکست سیاسی را برای دونالد ترامپ رقم بزند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که با تصمیم اخیر ترامپ در برکناری جان رابرت بولتون، تیم B از هم گسسته شده است، آیا جنگ طلبان آمریکا و منطقه ضعیف شده اند، عنوان کرد: در حال حاضر در شرایط بسیار حساسی قرار داریم، هر چند خود را ترمیم می‌کنند، ولی در اردوگاه جنگ طلبان گسست ایجاد شده است. مواضعی که در سال گذشته جمهوری اسلامی اتخاذ کرده  و تصمیماتی که در منطقه گرفته است باعث شد پایه‌های تصمیمات و نیات آمریکایی‌ها بخصوص جناح جنگ طلب آن‌ها سست شود. به همین دلیل تغییرات در کاخ سفید در راستا و تحت تاثیر سیاست‌ها و دیپلماسی قرار دارد که جمهوری اسلامی اتخاذ کرده است.
 
وی درباره ورود کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای به این موضوع و اعلام موضع رسمی گفت: با آقای ظریف، عراقچی، وزارت دفاع، وزارت کشور و اطلاعات جلسات منظم داریم و در این خصوص هم بحث و تبادل نظر خواهیم کرد. در خصوص اتخاذ موضع یا بیانیه نیز باید گفت معمولا در شرایطی شبیه به آنچه در کاخ سفید پیش آمده است کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام موضع خواهد کرد.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی