تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

آئین سنتی نخل‌برداری در فیروزآباد میبد برگزار شد

همزمان با عصر نخستین روز ماه محرم بر اساس یک سنت تاریخی که قدمت آن به چهار قرن می‌رسد، هیات‌های مذهبی با همراهی مردم محل نخل «حسینیه بزرگ» فیروزآباد میبد را با شکوه خاصی به حسینیه ۱۴ معصوم این شهر انتقال می‌دهند.

کد خبر: ۳۳۸۱۵
۱۰:۳۱ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۸

آئین سنتی نخل‌برداری در فیروزآباد میبد برگزار شد

دیدارنیوز ـ به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی میبد، این مراسم معنوی ۱۸ دیماه ۹۶ به شماره ۱۵۰۶ در فهرست آثار ملی ثبت شد، گفته می‌شود، پیشینه آن به حکومت صفویه در ایران می‌رسد.
 
رسول مشتاقیان آئین نخل برداری را تشییع نمادین جنازه امام حسین (ع) عنوان کرد.
 
البته نخل‌برداری در فیروزآباد یک روز مانده به محرم شروع می‌شود، و این اثر چوبی از جنب آتش‌نشانی میبد به فیروزآباد انتقال می‌یابد، روز بعد نخل هیئت حسینیه فاطمیه کاشف آباد همراه با نوحه خوانی پس از عبور از خیابان سلمان فارسی به حسینیه منتقل می‌شود.
 
به گفته مردم فیروزآباد مراسم عزاداری با حضور هیئت ابوالفضلی و حسینی از شب اول محرم تا روز عاشورا در حسینیه این محل با حضور هیئت فاطمیه در بیت الزهرا (س) تا ۱۳ محرم ادامه دارد.
 
 روز عاشورا مراسم «تعزیه» و «کتل بندی» با حضور هیئت ابوالفضلی و هیئت حسینی جداگانه در حسینیه یادشده برگزار می‌شود، سپس این مراسم در بیت الزهرا (س) برگزار و بار دیگر نخل به محل حسینیه ۱۴ معصوم بازگردانده می‌شود.
 
به گفته محمدعلی دهقانی بنیانگذار بیت العباس (ع) فیروزآباد، مراسم عزاداری در ۱۰ شب محرم برگزار می‌شود و شب عاشورا، نخل به محل اولیه خود جنب آتش‌نشانی واقع در خیابان امام (ره) انتقال می‌یابد.
 
 همچنین آش گندم یک روز مانده به محرم و چند روز اول این ماه در این محله تهیه، میان عزداران حسینی و هیات‌های مذهبی توزیع می‌شود.
 
 به گفته مداح و سرپرست هیئت حسینی فیروزآباد، ابتدا آش گندم در ۲ دیگ تهیه می‌شد، هم اکنون به حدود ۶۰ دیگ رسیده است و تمام مواد اولیه آن نذری و از سوی مردم تهیه می‌شود.
 
به گفته جلال مومن زاده این شاعر اهل بیت با ۲۰ سال فعالیت مذهبی اشعار مورد نظر با سفارش مداحان در قالب‌های گوناگون سروده می‌شود، ولی روز عاشورا اشعار قدیمی مشخص خوانده می‌شود.
 
همچنین حبیب خشایی افزود: در شب‌های محرم نیز بعضی اشعار که به «اشعار جُلی» معروف است، خوانده می‌شود.
 
گفتنی است بانوان محله‌های مختلف میید نیز در آماده کردن مواد اولیه پخت آش گندم و تهیه برنج در هر شب محرم برای پذیرایی از مردم و هیئت‌های مذهبی حضور فعالی دارند.
 
شهر میبد متشکل از ۱۷ محله است و هر کدام از محلات آئینی ویژه در ایام محرم دارد.
 
مرکز شهرستان ۱۰۴ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی