تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
"دیدارنیوز" به انتشار تحلیل «کارول جیاکومو» تحلیلگر نیویورک تایمز می‌پردازد؛

راهکار نامزد‌های دموکرات برای مواجهه با ایران چیست؟

News Image Lead

«کارول جیاکومو» خبرنگار شناخته‌شده نشریه نیویورک‌تایمز در گزارشی به بررسی روابط آمریکا و ایران پرداخته و ادعا کرده است که نامزد‌های دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موافق بازگشت مشروط این کشور به توافق هسته‌ای ۵ +۱ با ایران هستند. وی در این گزارش سعی دارد نشان دهد که تنها راه‎حل از بین بردن تنش ایران و آمریکا برگشت به یک توافق است و با ارسال سوالاتی به نامزد‌های دموکرات و دریافت پاسخ، متوجه شده است که آن‌ها نیز به دنبال این موضوع هستند.

کد خبر: ۳۱۱۵۱
۰۹:۲۰ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‎راد: «کارول جیاکومو» خبرنگار شناخته‌شده نشریه نیویورک‌تایمز در گزارشی به بررسی روابط آمریکا و ایران پرداخته و ادعا کرده است که نامزد‌های دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موافق بازگشت مشروط این کشور به توافق هسته‌ای ۵ +۱ با ایران هستند.

 

دموکرات‎ها در آمریکا، میانه‎روها در ایران

جیاکومو در نیویورک تایمز نوشت: «در حالی که ترامپ فشار‌ها را بر روی ایران تشدید کرد و حتی به شروع حمله نظامی نیز نزدیک شد؛ اما طبق نظرسنجی مرکز Center for American Progress بیشتر آمریکایی‎ها می‌خواهند که ایالات متحده تنش‌ها را کاهش دهد و به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که ترامپ از آن خارج شد، بازگردد».

 

وی در این مطلب، ضمن اشاره به این موضوع که مدعیان اصلی دموکرات برای نامزدی ریاست جمهوری نیز در طول این موج هستند، نوشت: «بیشتر آن‌ها با بازگشت به توافق نامه، موافق هستند مشروط به اینکه ایران تعهد خود را از سر بگیرد؛ گرچه اختلافاتی در نحوه پیشبرد این قضیه در میان کاندیدا‌ها وجود دارد. طبق پاسخ های دریافتی از سؤالاتی که برای نامزد‌هایی که حداقل ۲ درصد از میانگین رای گیری RealClearPolitics را کسب کردند، ارسال کردم، «جو بایدن» معاون پیشین رئیس جمهوری آمریکا، «کوری بوکر»، «کماله هریس»، «برنی سندرز»، «الیزابت وارن» شهردار پت‎بوتیگیگ از ساوت بند ایندیانا و همچنین «بتو ‎او رورک» عضو سابق مجلس نمایندگان، همگی معتقد هستند خروج ترامپ از برجام، به منافع ملی آمریکا لطمه زده و این بهانه را به دست تهران داده است که به فعالیت‎های هسته‎ای خود بازگردد».

دموکرات‎ها موافق بازگشت به برجام

 

کارول جیاکومو معتقد است که اگر توافق هسته‎ای نواقصی هم داشته باشد باز به همان اندازه، یک هنر واقعی معامله است. وی در ادامه مطلب خود به نظرات دریافتی از نامزد‌های دموکرات اشاره کرده و نوشت: «بوتیگیگ درباره توافق هسته‎ای می‎گوید: "این توافق؛ تهدید نظامی ایران علیه اسرائیل و اروپا را مهار می‎کرد و جلوی یک جنگ دیگر در خاورمیانه که پای ما هم بدان کشیده می‎شد را می‎گرفت". بوکر تنها کسی بود که تأیید کرد که با وجود دشواری که برای رسیدن به توافق؛ پیش از افزایش تنش توسط ترامپ صورت گرفت، اما این توافقنامه باید به روز شود. او می‌گوید: "ما نمی‎توانیم زمان را به عقب برگردانیم و وانمود کنیم خساراتی که ترامپ در طول سه سال گذشته وارد کرده، اتفاق نیفتاده است. توافق سال ۲۰۱۵ مبنی بر ادامه مذاکرات با ایرانی‌ها صورت گرفت تا ما بتوانیم به سمت یک راه حل بلند مدت برویم. اما در حقیقت در پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ، چهار سال عمرمان تلف شده است"».

 

جیاکومو با تایید نظر بوکر ادامه داد: «ترامپ با خروج از توافق، نه تنها اعتماد ایرانی‌ها به آمریکا را از بین برد، بلکه باعث شد که ایران پایبند ماندن به تعهداتش را بشکند. همچنین در اوضاع آشفته‎ای که ترامپ مسبب ایجاد آن است ایران به یک سری از فعالیت‎های هسته‎ای خود بازگشت تا دوره انقضاء مهلت توافق موسوم به بند "غروب آفتاب"، نزدیک‎تر شود. همچنین نامزد‌های دموکرات از برنامه موشک‌های بالستیک ایران و پشتیبانی این کشور از نیرو‌های سوریه و یمن و حزب الله ابراز نگرانی کردند، اما معتقد هستند که در یک توافق دیگری باید در این موارد مذاکره صورت گیرد».

 

این روزنامه‎نگار قدیمی بار دیگر به نظرات نامزد‌ها مراجعه کرد و نوشت: «بایدن در سخنرانی ماه ژوئیه گفت: "من به توافق هسته‌ای دوباره می‎پیوندم و با متحدین خود برای تقویت و گسترش آن کار می‎کنم. " همچنین وارن می‎گوید: "بازگشت به توافق هسته‌ای شروع کار است، نه پایان آن". وارن معتقد است که حتما بعد از بازگشت به توافق هسته‎ای باید یک توافق بعدی هم با ایران بدست بیاید. او می‌گوید:" ما هم زمان داریم و هم اهرم. همچنین هوش و فراست آن را داریم که بدانیم چطور این دو عنصر را توأمان با هم بکار ببندیم. دیپلماسی در این زمینه می‌تواند مفید باشد. اگر ایران به رعایت شرایط توافق موجود بازنگردد، من دیپلماسی قوی و اصولی را برای مذاکره میان ایالات متحده و ایران دنبال می‌کنم تا به توافق برسند." وارن اشاره می‌کند: "دیپلماسی تنها راه قابل اتکا برای مدیریت کردن مسئله است و هیچ راه حل نظامی برای آن وجود ندارد".»

 

وی ادامه می دهد: «اوریک نظرش بینابین است. او معتقد است "ترامپ با خروج از توافق، خطر برخورد نظامی در خلیج فارس را بالا برده است. اما به هر حال این واقعیت را هم نباید منکر شد که نمی‎توان این تعرضات و ستیزه‌جویی‌های ایران را بدون کنترل و بدون تنبیه باقی گذاشت". سندرز نیز می‎گوید: "آمریکا برای آنکه با جمهوری اسلامی به توافق بهتری برسد و چیز‌های بیشتری از او مطالبه کند، لازم است تحریم‌های بیشتری را بردارد و مشوق‌های بیشتری به ایران بدهد و اعلام کند که ایران تنها بازیگر دردسرساز در خاورمیانه نیست. مسلماً، ترغیب ایران یا اروپایی‌ها برای یک توافق جدید می‌تواند سخت باشد. ما کار را باید از اینجا شروع کنیم که به همه اطمینان بدهیم سیاست خارجی ما بر روی یک اجماع واقعی و پایدار استوار شده است".»

 

تماس با رهبران ایران

 

کارول جیاکومو بیان می‎کند بسیاری از دموکرات‎ها می‎گویند که از تماس مستقیم با رهبران جمهوری اسلامی استقبال می‎کنند، اما همه شرایط را مبهم گذاشته‌اند که این کار به چه صورتی خواهد بود. وی در همین مطلب ادامه داد: «سندرز می‎گوید که اگر بهترین راه برای رسیدن به توافق، تماس مستقیم با رهبران ایران باشد، با حسن روحانی، رئیس‎جمهوری ایران یا رهبر جمهوری اسلامی ملاقات خواهد کرد، در حالی که بوکر تاکید کرد که باید در وهله اول، اهدافی روشن را تبیین کنیم و بعد نشان دهیم که متعهدیم مذاکراتی از روی حسن نیت داشته باشیم. وارن نیز معتقد است برای داشتن یک استراتژی شفاف، برگزاری اجلاس سران میان دو کشور ضروری است. در حالی که  بوتیگیگ حاضر است با رئیس جمهوری ایران در شرایطی مناسب دیدار کند. او رورک به این سؤال پاسخ نداد و همچنین هریس که پاسخ هایش به سؤالات بسیار کوتاه بود. بایدن به هیچ وجه پاسخگوی سؤالات نبود، در حالی که در ماه گذشته اساسی‎ترین بحث‎های وی در مورد سیاست خارجی بود، اما هیچ اشاره ای به این نکرد که آیا مایل است با رهبران ایران دیدار داشته باشد یا خیر».

 

این روزنامه‎نگار در ادامه نوشت: «مقامات ایرانی و اروپایی روز یکشنبه گذشته در وین در تلاش برای نجات توافق هسته‌ای بعد از تحریم‎های مجدد ایالات متحده، دیدار کردند. روز چهارشنبه ایالات متحده «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران را تحریم کرد که البته با این اقدام، کار برای دیپلماسی با ایران سخت تر شد. واضح است که رای دهندگان آمریکایی به خصوص دموکرات ها و مستقل ها، چندان موافق مواضع تندروانه ترامپ نیستند. نامزدهای دموکرات، راه‌حل بهتری برای توافق دارند. پیت باتیگیگ می‎گوید: "ما برجام را به خاطر منفعتش برای ایران امضا نکردیم بلکه ما آن را به خاطر منافع و امنیت ملی ایالات متحده، امضا کردیم"».

 

کارول جیاکومو در این گزارش سعی دارد نشان دهد که تنها راه‎حل از بین بردن تنش ایران و آمریکا برگشت به یک توافق است و نامزدهای دموکرات نیز به دنبال این موضوع هستند. ترامپ با تندروی‌های خود قطعاً از نظر جیاکومو نمی‎تواند گزینه کاهش تنش با ایران باشد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی