تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
"دیدارنیوز" درخواست پمپئو برای گفتگوی بی واسطه با مردم ایران را بررسی کرد؛

تحریم ظریف؛ پیش از سفر مایک پمپئو به تهران!

News Image Lead

همیشه گفتگو بهتر و مفیدتر از تقابل و جنگ است و عقلای عرصه سیاسی ایران در هر شرایطی از میان تنش و دیالوگ؛ دیالوگ را انتخاب می‌کنند، ولی گفتگو هم شرایط، لوازم و مکانیسم‌هایی دارد که در شرایط مختلف، شکل و قالب متناسب با خود را می‌طلبد. بر همین اساس، شرایط حاکم بر سیاست‌های مابین ایران و آمریکا در نقطه و مسیری قرار گرفته است که فضای دیالوگ و مذاکره را بی معنی کرده است؛ چه برسد به اینکه وزیر خارجه آمریکا بخواهد به تهران سفر کند.

کد خبر: ۳۰۷۹۱
۰۹:۵۹ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: بیش از همیشه، معادلات سیاسی مابین ایران و آمریکا از مسیر «گفت و گو» خارج و شکل «بگو مگو» به خود گرفته است. سابقه داشته است که مقامات مسئول ایرانی در قالب پرداختن به جزئیات مسائل داخلی آمریکا در رسانه ها صحبت و اظهار نظر کرده باشند ولی تا قبل از دولت دونالد ترامپ، معمولا مقامات درجه اول آمریکایی تا این حد خود را درگیر جزئیات اتفاقات داخلی ایران نمی کردند. به طور مثال، بیش از چهل سال است که مردم ایران، شعار مرگ بر آمریکا سر می دهند اما تا پیش از استقرار دولت راست گرای ترامپ در کاخ سفید، واکنش سطح بالایی از سوی مقامات آمریکایی در خصوص این شعار مشاهده نشده بود.

اما در دوره جدید و به واسطه روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، از رئیس جمهور، معاونین و وزیر امور خارجه آن کشور گرفته تا سطوح پایین تر مقامات اجرایی، به همه ابعاد موضوع ایران و اتفاقات مرتبط با آن توجه می شود. جالب تر آن است که لجبازی، تلافی جویی و ابراز حسادت به شکل کاملا آشکاری در اظهارات این مسئولان آمریکایی مشاهده می شود.

با وجود آن که دولت ایالات متحده آمریکا برای ظریف و همراهانش در نیویورک، محدودیت رفت و آمدی و مکانی تعریف کرده بود ولی وزیر خارجه کشورمان ساکت ننشست و به همان مقدار که توانست با رسانه های آمریکایی گفتگو کند و سیاست های ایران را با مردم آمریکا در میان بگذارد، مورد نقد و تقبیح مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا قرار گرفت؛ چراکه پمپئو این عمل رسانه های آمریکایی را کاری «بد» دانست.
 
عملکرد خوب ظریف در کنار ایجاد حس شکست در پمپئو کار را به جایی رساند که وزیر خارجه آمریکا در رشته توییتی اظهار کرد چرا مقامات ایرانی به من اجازه نمی دهند وارد تهران شوم و با مردم ایران بی واسطه صحبت کنم. او خواستار سفر به تهران و گفت وگوی بی واسطه با مردم ایران شد و گفت: ایران از چه می ترسد که درخواست مرا رد می کند؟ وی با انتشار قطعه ای از مصاحبه خود با شبکه خبری بلومبرگ که خواستار سفر به تهران شده بود، نوشت: اخیرا پیشنهاد دادم به تهران سفر و به طور مستقیم با مردم ایران صحبت کنم ولی رژیم ایران  این درخواست را رد کرده است. وزیر امور خارجه آمریکا که به طور مشخص از دیپلماسی ظریف به ستوه آمده است، اظهار کرد: ما از آمدن ظریف به آمریکا که از آزادی بیان لذت می برد، نمی ترسیم. وزیر خارجه آمریکا در ادامه این یادداشت توئیتری خود نوشته است: آیا واقعیت های رژیم، بد است که نمی توانند به من اجازه دهند تا کار مشابهی را در تهران انجام دهم؟ چه می شود اگر مردم حقیقت را بدون فیلتر و بی واسطه بشنوند؟
 
این اظهارات پمپئو در حالی بیان شده است که او از انجام مصاحبه رسانه های آمریکایی با ظریف انتقاد داشت و آن را تصمیم بد نامیده بود. همچنین دولت متبوع او، ظریف را در نیویورک به حضور در سه نقطه محدود کرده بود تا شاید اینگونه زبان گویای او را خاموش کند اما علاقه رسانه ها به شنیدن حقیقت و صدای منطق جمهوری اسلامی ایران نتوانست این رویکرد منفعلانه و از موضع ضعف آمریکا و شخص پمپئو را موثر سازد.

واکنش خشمگینانه وزیر خارجه آمریکا به گفتگوی ظریف با رسانه های آمریکا در حالی صورت می گیرد که محمد جواد ظریف هرچند وارد خاک آمریکا شده بود و در جغرافیای کشور ایالات متحده آمریکا صحبت می کرد ولی مهمان سازمان ملل متحد بود. حال سوال اینجاست در شرایطی که ایران در تحریم و فشار همه جانبه توسط آمریکا قرار گرفته است و یک جنگ اقتصادی تمام عیار بر علیه ایران از جانب آن کشور تدوین، تنظیم و اجرایی شده است و از طرفی در برهه ای از زمان، زمینه های یک جنگ احتمالی نظامی بین دو کشور نیز مشاهده شده است، مایک پمپئو با در نظر گرفتن چه محاسبات و معادلاتی در خواست ورود به تهران و گفتگوی بدون واسطه با مردم ایران را دارد؟
 
البته در این میان، واکنش رسانه ها و شخصیت های اصولگرا به درخواست پمپئو جالب توجه بوده است و گویی آنان به نوعی از این درخواست، استقبال کرده اند و هر کدام از زاویه ای خاص و با نیتی متفاوت، خواستار آن شده اند که به پمپئو اجازه ورود به ایران داده شود یا حداقل با وی گفتگویی رسانه ای صورت پذیرد.

به طور مثال، روزنامه جوان ارگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشته است: آقای دکتر ظریف! در هفت سال گذشته و شاید هم بیشتر، دیپلماسی ایران، تلاش کرده این پذیرش قواعد را به آمریکا بفهماند، ولی دیپلماسی سیاسی برای آمریکا قابل فهم نبوده و بهترین راهی که آن‌ها درک می‌کنند، دیپلماسی عمومی و مستقیم است تا مردم بدون هرگونه واسطه رسمی، حقایق را به آن‌ها تفهیم کنند و دیپلماسی مقامات فعال است که آن‌ها را در بن‌بستی قرار داده تا واقعیات مرتبط با ایران و منطقه را با گوشت و پوست احساس کنند. آقای دکتر ظریف اجازه بدهید، پمپئو با میزبانی خانواده بیماران، شهدا، جانبازان، رنج‌دیده‌ها و اقشار باغیرت ایرانی، به ایران سفر کند و سپس در فرودگاه به شما تحویل شود.
 
علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری اخیر خود مرضیه هاشمی را به عنوان خبرنگاری که می تواند با پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا مصاحبه کند، معرفی کرده بود. همین اظهارنظر موجب شد تا حجت الاسلام علیرضا پناهیان از روحانیون نزدیک به جبهه پایداری، در واکنش به حرف‌های سخنگوی دولت در توئیتر بنویسد: بعد از مدتها یک حرف خوب شنیدیم. آقای ربیعی گفت: پمپئو می تواند با خبرنگار ما مرضیه هاشمی مصاحبه کند. انصافا یک موضع خوب و یک توئیت هوشمندانه بود. می توان فعلا از همه دلخوری ها به خاطر این حرف صرف نظر کرد.
 
 
استقبال رسانه ها و شخصیت های اصوالگرا از درخواست سفر پمپئو به تهران
 
 
بدیهی است همیشه گفتگو بهتر و مفیدتر از تقابل و جنگ است و عقلای عرصه سیاسی ایران در هر شرایطی از میان تنش و دیالوگ؛ دیالوگ را انتخاب می کنند ولی گفتگو هم شرایط، لوازم و مکانیسم هایی دارد که در شرایط مختلف، شکل و قالب متناسب با خود را می طلبد. بر همین اساس، شرایط حاکم بر سیاست های مابین ایران و آمریکا در نقطه و مسیری قرار گرفته است که فضای دیالوگ و مذاکره را بی معنی کرده است. بنابراین گویی باید به عقلانیت مایک پمپئو شک کرد، چراکه با وجودی که به اقدامات دستگاه حاکمه آمریکا علیه ایران و مردم ایران آگاه است و در جدیدترین اقدام، در حرکتی غیرمعمول، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده است، درخواست گفتگوی بی واسطه با مردم ایران؛ آن هم در تهران را دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی