تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
«عبدالرضا هاشم‌زایی» در گفتگو با "دیدارنیوز" مطرح کرد؛

باید مردم را نسبت به اهمیت جایگاه شورایاری محلات آشنا کرد

در صورت برگزاری انتخابات شورایاری محلات تهران در سایه قانون و در کنار هدف‌گذاری‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت، این شورا‌ها می‌توانند خدمات اطلاعاتی قابل توجهی را به شورای شهر تهران ارائه دهند، زیرا افراد شورای شهر تهران محدود هستند و مطمئناً زمان کافی برای دسترسی به همه اطلاعات و اتفاقات شهر بزرگ تهران را ندارند و نیاز مبرم است که عده‌ای در حد توان خود، هم اعضای شورای شهر و هم مدیران شهرداری را از کم و کیف محله خود آگاه سازند.

کد خبر: ۳۰۱۴۸
۱۶:۲۳ - ۳۰ تير ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ محمد آیتی: چندی پیش محمدرضا جوادی‌یگانه، رییس ستاد اجرایی انتخابات شورایاری‌ شهر تهران خبر از ثبت‌نام بیش از ۱۲۰۰۰ نفر برای حضور در پنجمین دوره این انتخابات را داد. اینک و در کمتر از یک هفته مانده تا برگزاری این انتخابات باید پرسید آیا تاکنون این نهاد اجتماعی و مردمی در حد خود اثرگذار بوده و توانسته به بهبود اوضاع و احوال محلات تهران کمک کند یا بیشتر جنبه نمایشی داشته است؟

 

اکنون با نزدیک شدن به انتخابات شورایاری محلات تهران، صدای مخالفان و موافقان با اصل این انتخابات بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد. نهادی کوچک و مردمی که به طور خاص موظف به برقرار کردن نظم و رفع مشکلات در هر محله تهران است.

 

از طرفی، برخی افراد به این نهاد، نگاه سیاسی دارند و با وجود شهرداری بزرگ تهران که خود از مناطق و ناحیه‌های زیادی تشکیل شده، وجود آن را هزینه‌بر و توام با رانت می‌دانند و عده‌ای دیگر معتقدند جناح‌های سیاسی در آستانه انتخابات مجلس به دنبال کادرسازی از طریق این انتخابات هستند.

 

عده‌ای هم اعتقاد دارند تهران، شهری بزرگ با پیچیدگی‌های زیاد است و ضرورت دارد که افرادی از بطن هر محله، پیگیر امور آن باشند و گذشته این شوراها نشان داده که می‌توان به ظرفیت‌های حاصل از آن اعتماد کرد.

 

در همین خصوص، عبدالرضا هاشم‌زایی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس به دیدارنیوز گفت: در صورت برگزاری انتخابات شورایاری محلات تهران در سایه قانون و در کنار هدف‌گذاری‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت، این شوراها می‌توانند خدمات اطلاعاتی قابل توجهی را به شورای شهر تهران ارائه دهند زیرا افراد شورای شهر تهران محدود هستند و مطمئناً زمان کافی برای دسترسی به همه اطلاعات و اتفاقات شهر بزرگ تهران را ندارند و نیاز مبرم است که عده‌ای در حد توان خود، هم اعضای شورای شهر و هم مدیران شهرداری را از کم و کیف محله خود آگاه سازند.

 

باید مردم را نسبت به اهمیت جایگاه شورایاری محلات آشنا کرد

 

وی افزود: به نظر من وجود شورایاری محلات در تمام کلان‌شهرها می‌تواند تاثیر مثبتی در ارائه خدمات و شناسایی معضلات اجتماعی داشته باشد و چقدر خوب است که این اتفاق مبارک که سال‌هاست در شهر تهران به وقوع پیوسته در دیگر شهرهای بزرگ ایران مثل مشهد، تبریز، شیراز و... هم رقم بخورد. به اعتقاد من، تشکیل این شورا یعنی ایجاد یک سطح نظارتی دیگر برای اداره امور شهری. هرچه چشم ناظران بر امور بیشتر شود احتمال فساد و انحراف کمتر خواهد شد و در همین راستا من یکی از موافقان جدی با برگزاری و تداوم این شوراها هستم.

 

نماینده تهران در پاسخ به اینکه آیا نیاز است افراد منتخب برای شورایاری محلات تهران از سطح سواد و دانش بالایی برای ایفای نقش در این نهاد برخوردار باشند، گفت: بینش اجتماعی در این خصوص بسیار کارسازتر از سواد و دانش آکادمیک است، زیرا این کار نیاز به پیگیری مداوم امور و پایگاه اجتماعی دارد و بسیاری از افراد در محله‌ها ساکن هستند که علیرغم سطح پایین تحصیلات، جایگاه خوبی در بین مردم منطقه خود دارند و می‌توانند با نفوذ کلام و پیگیری کارها، به مراتب بیشتر از یک فرد تحصیل‌کرده که در محل ناشناس‌تر است، عمل کنند. باید توجه داشت که شناخت و درک معضلات اجتماعی وابسته به سطح تحصیلات نیست و یک شورایار باید در شناسایی و مطرح کردن مشکلات محله، مهارت داشته باشد. اگر نگاهی به افراد منتخب دوره‌های گذشته شورایاری محلات شهر تهران بیاندازیم می‌بینیم که بسیاری از این افراد، تنها به واسطه شناخت ساکنان محله از آن‌ها و اینکه این افراد را پیگیر و مفید فایده دیدند، رای آوردند.

 

این عضو فراکسیون امید مجلس اظهار داشت: متاسفانه جایگاه این نهاد مردمی هنوز به درستی تبیین نشده است و توده‌های مردم نیز از کارکرد آن، بی‌اطلاع یا کم‌اطلاع هستند؛ به همین سبب مشارکت مردم در انتخابات شورایاری محلات کم و حداقلی است. بدون تردید اگر بتوان مردم را از اهمیت این جایگاه آگاه کرد، مشارکت، رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند و مردم ساکن در هر محله‌ای راحت‌تر با افراد منتخب خود ارتباط خواهند گرفت.

 

هاشم‌زایی در پایان خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوان مردم را بیش از هر زمان دیگر پای صندوق‌های رای این انتخابات آورد و در ادامه آن‌ها را در آینده محله خود سهیم کرد نیاز به اطلاع‌رسانی دقیق است. در این بین، به طور خاص رسانه ملی و رسانه‌های برخط و مکتوب تاثیرگذار در حضور هرچه پررنگ‌تر مردم نقش بسزایی دارند که امیدوارم در این مدت باقی‌مانده تا انتخابات، این موضوع به منصه ظهور برسد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی