تیتر امروز

سانحه هوایی ورزقان؛ عزای عمومی در ترکیه، آمریکا تسلیت گفت/ عزاداری در مشهد +ویدیو
سقوط دردناک بالگرد ابراهیم رئیسی در آذربایجان شرقی

سانحه هوایی ورزقان؛ عزای عمومی در ترکیه، آمریکا تسلیت گفت/ عزاداری در مشهد +ویدیو

روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه، بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و صبح روز دوشنبه رئیس جمعیت هلال احمر از پیدا شدن لاشه بالگرد...
ابراهیم رئیسی تلاش می‌کرد دولتی فراجناحی باشد/امیرعبداللهیان «شهید قدس» است
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با «کنعانی‌مقدم» واقعه شهادت رییس‌جمهوری و هیات همراه را بررسی می‌کند:

ابراهیم رئیسی تلاش می‌کرد دولتی فراجناحی باشد/امیرعبداللهیان «شهید قدس» است

یکی از سیاستمداران در گفت‌وگو با دیدار معتقد است که رییسی با جمع کردن منتقدان و موافقان زیر یک سقف تلاش می‌کرد فراجناحی باشد.
اندیشکده آمریکایی: برای شکست روسیه در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد(قسمت اول)
از چشم جهان (۱۵۰)

اندیشکده آمریکایی: برای شکست روسیه در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد(قسمت اول)

تازه‌ترین بسته حمایتی در حوزه امنیت ملی آمریکا در قبال اوکراین، که در آوریل امسال تصویب شد، به دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اجازه می‌دهد، برای ادامه حمایت از اوکراین علیه تجاوز روسیه، به تولید...

سیدمحمد خاتمی: در عین حفظ عزت و تمامیت ارضی ایران، به سوی ماجراجویی نرویم

رهبر اصلاح‌طلبان تجاوز پهباد آمریکایی به خطوط مرزی ایران، و اقدام نیروهای مسلح را در برخورد با این تجاوز ستود و اظهار کرد: کار بزرگی که نیروهای مسلح ما در برابر این پهباد انجام دادند، نشانه آمادگی ایران است و این پیام را دارد که ما از تمامیت ارضی خود دفاع می‌کنیم و به هیچ کس اجازه تجاوز به کشور و ملتمان را نمی‌دهیم.

کد خبر: ۲۹۰۷۴
۱۷:۲۵ - ۱۶ تير ۱۳۹۸

دیدارنیوز - سیدمحمد خاتمی در دیدار اعضای انجمن مهندسان با ابراز خرسندی از اینکه موضع روشن مقام رهبری در برابر تحریکات آمریکا این است که به سوی جنگ نخواهیم رفت، گفت: موضع ایران، «مقاومت آری، نبرد نه» بوده و طرف مقابل نیز اعلام کرده است که به دنبال جنگ نیست و شاید مصلحت آنها نیز در همین باشد. 

خاتمی اظهار کرد: ما با طرفی مواجهیم که در عمل و نظر تناقض‌های بزرگی دارد و نمی‌توان به سخنانش اعتماد کرد زیرا تناسبی میان اعمال و گفتارش وجود ندارد. اگرچه آنها اعلام کرده‌اند که دنبال جنگ نیستند و ما این را نقطه مثبتی می‌دانیم.

وی با بیان اینکه در داخل آمریکا و عرصه بین‌المللی نیز سوگیری اساسی بر پیشگیری از وقوع جنگ است افزود: این خواست جهانی برای پیشگیری از وقوع جنگ به معنای این نیست که ما با خطر رو به رو نیستیم و هر آن ممکن است با خطری جدی مواجه باشیم.

سیدمحمد خاتمی با اشاره به تحریکات آمریکا در خلیج فارس بیان کرد: فعل و انفعالات آمریکایی‌ها در خلیج فارس در صورت ادامه داشتن، ما را نگران می‌کند.

وی با اشاره به تجاوز پهباد آمریکایی به خطوط مرزی ایران، اقدام نیروهای مسلح را در برخورد با این تجاوز ستود و اظهار کرد: کار بزرگی که نیروهای مسلح ما در برابر این پهباد انجام دادند، نشانه آمادگی ایران است و این پیام را دارد که ما از تمامیت ارضی خود دفاع می‌کنیم و به هیچ کس اجازه تجاوز به کشور و ملتمان را نمی‌دهیم. این موضوع در دنیا پذیرفته شد و در داخل نیز قوت و قدرتی به ملت داد از این جهت که ما آمادگی دفاع از کشور و حیثیت خود را داریم اما در عین حال ماجراجویی نمی‌کنیم و نمی‌خواهیم از حدود و چارچوب‌های بین‌المللی خارج شویم. این اقدام حتما در تصمیم‌گیری‌های بعدی آمریکایی‌ها موثر بوده است. 

خاتمی اقدام نیروهای مسلح در برابر این پهباد ضد رادار را تاییدی بر پیشرفت علمی، فنی و تکنیکی ایران دانست و در عین حال تاکید کرد که باید سیاست اصلی نظام مبنی بر دور ماندن از جنگ را در نظر داشت. 

رئیس جمهوری اسبق ایران درباره ضرورت مذاکره نیز با اشاره به سابقه مذاکرات ایران یادآور شد: اصل انجام مذاکره هیچ وقت در نظام جمهوری اسلامی ایران ممانعتی نداشته و مذاکرات مهمی در مقاطع مختلف انجام شده است از جمله مذاکره درباره افغانستان در دولت اصلاحات که موثر هم بود. درباره عراق و جاهای دیگر هم همین است و ما خواستار نظام دموکراتیک برای همه همسایگانمان بوده و هستیم و مذاکره، تا آنجا که با عزت ملت و منافع اساسی ما ناسازگار نباشد هیچ اشکالی ندارد. مذاکره مهم دیگر برجام است که به نتیجه مطلوبی انجامید اما آمریکایی‌ها کار را بهم زدند و در داخل نیز برخی با آن مقابله کردند اما خود برجام نشان‌دهنده موفقیت مذاکره است اما الان با چه کسی مذاکره کنیم؟ با کسی که ملت ایران را تروریست عنوان می‌کند؟ چنین برداشتی از یک ملت خیلی خطرناک است.

وی افزود: ما با کسی مواجهیم که دائما سخنان متناقضی می‌زند؛ از سویی خواستار رابطه و مذاکره است و از سوی دیگر انواع تحریم‌ها را تشدید می‌کند و کاری مبتذل در تحریم دفتر رهبری و وزیر خارجه انجام می‌دهد و با این اقدامات، نشان می دهد که طرف ما نه از منطق استواری برخوردار است و نه حسن نیت دارد.

سیدمحمد خاتمی گفت: دستگاه دیپلماتیک ما باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا در عین حفظ عزت ملت ایران، به هیچ وجه به سوی ماجراجویی نرویم تا مشکلاتی برای کشور و منطقه پیش نیاید؛ باید احتیاط کامل کنیم و مانع برخی تندگویی و تندروی‌ها شویم. 

وی همچنین با اشاره به وضعیت داخلی کشور، تاکید کرد: ما نیاز به وحدت داریم و زمینه این وحدت فراهم است و نمونه آن اسقاط پهباد بود که مورد حمایت همه جریان‌های کشور قرار گرفت و حتی در خارج از کشور، برخی نیروهای مخالف، درباره این موضوع و تمامیت ارضی ایران وحدت نظر داشتند که باید از این موقعیت استفاده کرد.

خاتمی تصریح کرد: چه موقعیتی بهتر از این برای ایجاد وحدت بین نیروهای کشور؟ آیا نباید تدبیری در سطوح بالای نظام برای تامین وحدت ایجاد شود؟ البته وحدت به معنای یک شکل شدن نیست بلکه همه دیدگاه‌ها حضور دارند و این دیدگاه‌های مختلف می‌تواند در اداره کشور کارساز باشد. 

وی گفت: می‌توان در داخل گام‌هایی برداشت که با وجود اختلاف‌نظرها و دیدگاه‌های نیروها و جریان‌ها، به سوی وحدت و انسجام و تکیه روی منافع ملی حرکت کرد و تنوع و تکثر را به رسمیت شناخت و انتخاب را به عهده مردم گذاشت؛ انتخاب هر چه آزادتر باشد، بیشتر تامین‌کننده نظر مردم است و همه باید تسلیم نظر مردم باشیم در حالی که برخی دستگیری‌ها و احضارها و برخوردها و نسبت دادن‌های عجیب و غریب به جریان‌ها و افراد اتفاق می‌افتد که با این وحدت در تناقض است و به هیچ وجه به نفع کشور، وحدت و منافع ملی نیست.

خاتمی تاکید کرد: مردم باید اطمینان داشته باشند که قدرت انتخاب دارند و محدودیت‌ها کمتر می‌شود و همه دستگاها از رای و نظر آنها حفاظت می‌کنند. 

وی با تاکید بر اینکه نظام، ساختارها و رفتارها باید اصلاح شود اظهار کرد: جامعه سوال‌هایی درباره عملکرد نظام، جریان‌ها و از جمله اصلاح‌طلبان دارد. دولت و مجلس باید برای مردم تبیین کنند که در مسیر اصلاحات چه گام‌هایی برداشته‌اند. دولت و نظام و اصلاح طلبان باید پاسخگو باشند. 

خاتمی افزود: در جامعه، درصدی از مردم به اصلاح طلبان و درصدی به اصولگرایان رای می‌دهند اما درصد بیشتری از مردم به جریان‌های سیاسی کاری ندارند و سوال‌هایی در ذهنشان است که باید پاسخ مناسب بگیرند و هرچه بیشتر این درصد جذب انتخابات شوند، گروه‌های برانداز بی‌اثرتر می‌شوند.

وی هشدار داد: اگر مردم از اصلاحات مایوس شوند، اندک اندک ذهنیت براندازی قوت می‌گیرد و ممکن است خدایی نکرده بتوانند موفق شوند بنابراین باید به مردم پاسخ دهیم و حتی اگر اصلاح طلبان نمی‌توانند کاری از پیش ببرند باید به مردم بگویند.

وی گفت: تقویت احزاب به این نیست که هر کاری کردند بگوییم درست است بلکه باید بررسی کنیم که چرا جامعه احزاب را جدی نمی‌گیرد. چه کار باید بکنیم که فرهنگ تحزب شکل بگیرد. الان اصلاح طلبان حدود ۵۰ حزب و تشکیلات دارند و همین تعداد اصولگرایان دارند که این به معنای عدم درک جایگاه و کارکرد حزب در جامعه است، زیرا اگر به حزب اهمیت می‌دادیم و در مجموع دو یا سه حزب اصلی داشتیم موفق تر بودیم. 

رئیس دولت اصلاحات با بیان اینکه «اصول اصلاحات زنده است»، گفتمان اصلاحات را دارای عیوبی دانست که موجب شده کارآمدی آن در جامعه دچار اشکال شود. 

وی در پایان یادآوری کرد: به روز کردن شعارهای اصلاح‌طلبانه به معنای دست برداشتن از آنها نیست بلکه عملیاتی کردن آنها در صحنه اجتماعی است که این به تدوین استراتژی مشخص بر می‌گردد.

در ابتدای این دیدار، ابراهیم اصغرزاده، با بیان اینکه بهار عربی همچنان زنده است اظهار کرد: در تمام این جنبش های اجتماعی، نظامیون قدرت را در دست گرفتند. مشکل این جنبش‌های اجتماعی این بوده که بدون سر و خودجوش بودند برای همین بعد از مدتی فرسایشی شدند و نیروهای نظامی و دارای سازمان مسلط شدند. 

وی ادامه داد: در ایران ما ۲۲ سال پیش حادثه مهمی اتفاقی افتاد و بخشی از جامعه ثابت کرد که این سیستم، اصلاح‌پذیر است و چون اصلاح‌پذیر است ما برای اصلاح آن راه حل داریم و می‌توانیم مدیریت کنیم و دولت تشکیل دهیم و می‌توانیم عقبه مسایل انباشته شده جامعه را حل کنیم. آقای خاتمی بدون شک لیدر و رهبر این جنبش بودند و شاید هنوز هم باشند؛ اینکه می‌گویم شاید برای این است که آن روش اصلاحات برای اصلاح سیستم و تاکید بر انتخابات الان دچار چالش جدی شده است و سوال این است که آیا سیستم اصلاح پذیر است که جنبش اصلاحی بخواهد برای اصلاح آن اقدام کند؟ 

وی با طرح این پرسش که «آیا شیوه کنونی حضور در انتخابات هدر رفتن انرژی نیست؟» گفت: برخی معتقدند اصلاح طلبی شده بازتولید اقتدار. در برابر هزینه‌های مکرر جنبش اصلاحی، چه دستاوردی داشته‌ایم جز اینکه همواره مجبور بودیم بین بد و بدتر انتخاب کنیم.

اصغرزاده، جنبش اصلاحات را فصل زرینی در تاریخ انقلاب دانست و گفت: آقای خاتمی با توجه به پایگاه اجتماعی خود نمی‌تواند کنار بکشد و اینجا تناسب بین مسوولیت و قدرت مطرح است.

وی توضیح داد: مشکل اصلی اصلاح‌طلبان مشکلات فنی نیستند بلکه باید اعتماد به جامعه را برگردانند و برای بازگرداندن اعتماد به جامعه باید مسوولیت‌پذیر باشند و نقش تاریخی خود را ایفا، گفتمان خود را نوسازی و عناصر مدرن را وارد گفتمان خود کنند. 

اصغرزاده خطاب به خاتمی بیان کرد: چه بخواهید چه نخواهید شما با اصلاح‌طلبی ارزیابی می‌شوید و در آینده شما را با عملکرد این جریان قضاوت خواهند کرد و نباید این مسؤولیت و موفقیت را زمین بگذارید.

وی با بیان اینکه «مطالبات مردم انباشته شده و طرح نویی می‌خواهد» گفت: به لحاظ تاریخی باید در برابر قدرت گرفتن منطق نظامی بایستیم. مسوولیت و رسالت تاریخی آقای خاتمی زیاد است و هنوز همه امید دارند که آقای خاتمی راهی در برابر قدرت گرفتن نظامیان ارائه دهد. 

چند تن از اعضاء محترم انجمن اسلامی مهندسین درباره وضعیت کشور، مسؤولیت‌های اصلاح طلبان، لزوم به‌سازی و کارآمدکردن نهادها و دستگاه‌هایی که در عرصه جامعه و انتخابات مسؤولیت دارند و حرکت به سوی انسجام و وحدت مطالبی را بیان کردند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی