تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
"دیدارنیوز" در گفتگو با «حجت الاسلام میرتاج الدینی» آینده وضعیت کشور را بررسی کرد/بخش اول

از بابت آینده نگرانی نداریم/ اصلاح طلبان در حق نظام اجحاف کردند

News Image Lead

از بابت آینده نگرانی نداریم. اگر تجربه سنگین ۴۰ سال گذشته نبود شاید نگرانی داشتیم اما در ۴۰ سال گذشته بعضی وقت‌ها از نظر اقتصادی و موقعیت منطقه‌ای و بین المللی بسیار ضعیف‌تر از وضعیت حاضر بودیم. ملت از گردنه‌ها عبور کرد. اکنون ولی از نظر اقتصادی در منطقه نسبت به گذشته قوی‌تر هستیم، نباید نگرانی داشته باشیم، فقط راه‌ها متفاوت است. راه انقلابی گری و ایستادگی همراه با حکمت، تدبیر و حفظ منافع جواب می‌دهد. کما اینکه یک قدم کوچکی در بحث برجام برداشته شد ـ این دو ماه مهلتی که داده شده و روبه پایان است ـ و جواب داد. ایستادگی ما ثمر داشته است. اگر با همین فرمان پیش برویم، موفقیت‌ها بیشتر خواهد شد، در هر صورت نگرانی وجود ندارد.

کد خبر: ۲۸۴۸۷
۱۱:۱۷ - ۱۲ تير ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: در این مقطع از تاریخ سیاسی ایران، روابط بین الملل بر سیاست های داخلی سایه انداخته و پیوندهای تامل برانگیزی میان این دو به وجود آمده است. تحت الشعاع یکدیگر قرار گرفتن سیاست خارجی و داخلی تا اندازه ای طبیعی است ولی در این مقطع از تاریخ ایران، دو نوع برداشت وجود دارد. یکی اینکه سیاست خارجی باعث سردرگمی در سیاست داخلی شده است و تمام تصمیمات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور تحت سیطره چالش های روابط خارجی ایران با جهان خارج قرار گرفته است. دومین نگاه، سیاست گذاری نادرست داخلی را عامل عدم موفقیت سیاست خارجی جمهوری اسلامی می داند، بدین معنی که سیاست های کلان داخلی که اتخاذ می شود، به گونه ای است که ابتکار عمل و ترسیم هر نوع استراتژی و نقشه راه را بر تصمیم سازان و تصمیم گیران روابط خارجی گرفته است.
 
در حال حاضر، سیاست های داخلی و مسائل پیرامون آن، متاثر و تحت الشعاع کنش ها و واکنش ها در عرصه روابط بین الملل قرار گرفته و از معیشت تا انتخابات را شامل می شود. سیاست خارجی و روابط بین الملل نیز تحت شرایط ویژه کنونی، سیاست های داخلی و افکار عمومی را سر در گم کرده است. سوال این است که اکنون و در آستانه نزدیک شدن به یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، باید منتظر چگونه کارزاری باشیم؟ آیا تکلیف، کمیت و کیفیت دسته بندی های سیاسی مشخص است؟ آیا مردم ایران از انتخابات و جناح های سنتی ایران استقبال می کنند و کما فی السابق صندوق رای را به عنوان تنها کانال مشارکت خود در اداره کشور، انتخاب خواهند کرد؟ کدامیک از جناح های سیاسی، شانس بیشتری در انتخابات پیش رو دارند و تا چه اندازه می توانند مردم را ترغیب به حضور کنند؟ سوالاتی از این دست، وجود دارد که پاسخ ها و نوع مواجهه با پرسش های عموما اعتراضی بدنه جامعه، شاید بتواند در تصمیم گیری مردم نقش داشته باشد.
 

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا میرتاج الدینی نماینده دوره های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی و معاون پارلمانی در دولت دکتر محمود احمدی نژاد در گفتگو با دیدارنیوز کوشید با اشاره به برخی رخدادهای واقعه در گذشته، برخی از سوالات مذکور را پاسخ دهد. این گفتگو در قالب دو بخش منتشر می شود که فایل ویدئویی آن، همزمان با انتشار بخش دوم، منتشر خواهد شد.

در ادامه، بخش اول گفتگوی میرتاج الدینی با دیدارنیوز را می خوانید.

 

 

دیدارنیوز: سیاست های داخلی و مسائل پیرامون آن، متاثر و تحت الشعاع کنش ها و واکنش ها در عرصه روابط بین الملل قرار گرفته و از معیشت تا انتخابات را شامل می شود. در همین ابتدا بفرمایید شرایط آینده ایران را چگونه پیش بینی می کنید؟

 میرتاج الدینی: در خصوص شرایط بین المللی و جایگاه ایران در مسائل جهانی و منطقه می‌توان گفت ایران اکنون در قوی‌ترین شرایط دوره‌های خود قرار دارد و به عنوان یک بازیگر سیاسی قوی در منطقه و جهان مطرح است. حتی در جا‌هایی هم که چندان ورود مستقیم نداشته، به اعتراف دشمنان، نقش ایران محسوس است. برای نمونه چندی قبل وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای بیان داشته بود که ایران در مسائل داخلی ونزوئلا دخالت می‌کند. ونزوئلا که حیات خلوت آمریکا است و سفر از ایران به آنجا حداقل ۱۵ ساعت طول می‌کشد. با توجه به بُعد مسافت، چگونه ایران از اینجا نسبت به امورات آن دخالت دارد؟! این یک اعتراف از طرف دشمن است که نقش ایران را در سطح جهانی نشان می‌دهد. تفکر انقلابی ضد استکباری و ضد امپریالیستی ایران در آنجا هم طرفدار دارد.

ایران در منطقه هم به قدرت فوق العاده‌ای رسیده است و از جهت سیاسی و نظامی، قدرت اول منطقه است. با وجود تحریم‌ها و فشار‌هایی که در طول چهل سال وجود داشته و در سال‌های اخیر هم به اوج خود رسیده است، بر اساس آمار بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، جایگاه اقتصادی ایران در دنیا رتبه ۱۸ است. ایران ظرفیت‌های قابل توجهی اعم از اقتصاد داخلی، روابط تجاری در سطح منطقه و روابط بین الملل دارد. طبیعی است که چنین کشوری منزوی نمی‌شود. بسیاری از اقدامات آمریکا علیه ایران در دهه‌های اخیر بی نتیجه بوده است. آمریکا در رسیدن به اهداف خود، تفکر جمهوری اسلامی ایران را مانع اصلی می‌داند. از زمانی که می‌خواستند خاورمیانه بزرگ را از دروازه لبنان شروع کنند، در همان جا زمین گیر و متوقف شدند. جنگ ۳۳ روزه حزب الله لبنان که اسرائیل آن را تحمیل کرد، در واقع مُهر باطلی بر خاورمیانه بزرگی بود که آمریکایی‌ها طراحی کرده بودند.

آقای ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود در سخنرانی‌های تبلیغاتی ریاست جمهوری گفته بود داعش را آمریکا به وجود آورده است. وزیر خارجه قبلی آمریکا خانم کلینتون، اعتراف کرد که آمریکا با همراهی چندین کشور، داعش را ایجاد کرده است. بعد هم که داعش به وجود آمد، خودشان گیر افتادند و نهایتاً ایستادگی و مدیریت ایران بود که توانست فتنه داعش را خاموش کند و جلوی آن را بگیرد. آمریکا ـ که مستکبر جهانی است و به تعبیر امام(ره) شیطان بزرگ است ـ نمی‌خواهد چنین کشور تأثیرگذار و رقیب سیاسی قوی در منطقه داشته باشد که جلوی مطامع و سیاست‌های سلطه گری آمریکا ایستادگی کند؛ لذا در صدد ایجاد فشار بر ایران است. این مسائل بین المللی و تحریم‌هایی که پیش آورده برای مهار کردن و تضعیف عناصر قدرت ایران است؛ بنابراین ما باید یک نگاه درست از وضعیت منطقه داشته باشیم. اگر ما استراتژی‌های دشمن و برنامه‌های آن‌ها در خصوص ایران را بشناسیم، آن زمان می‌دانیم که در کجای این نقشه قرار داریم و در کجا نقش تأثیرگذاری داریم و جایگاه ایران در میان کنش گران و بازیگران سیاسی بین المللی کجاست. اینجاست که ملت ما هم می‌تواند در مقابل فشار‌های آن‌ها مقاومتش را بیشتر کند و هم در داخل با برنامه ریزی دقیق‌تر می‌توانیم پیش برویم.

 
دیدارنیوز: در شروع بحث، در خصوص تأثیر مسائل مرتبط با روابط بین الملل بر سیاست های داخلی اشاره شد. ما در کشور، دو گروه داریم. یک گروه به عنوان کارگزاران نظام و کنشگران سیاسی و گروه دیگر که مردم هستند. در شرایط فعلی، مردم مردد و دغدغه مند هستند و نمی دانند آینده کشور از نظر اقتصادی، سیاسی و بین المللی چه خواهد شد.
 
میرتاج الدینی: اولین هدف در همه فعالیت‌های دولت‌ها این است که مشکلات مردم خود را حل کنند و منافع ملی را در سطح کلان ارزشی مثل استقلال، عزت، رفاه و آسایش مردم حفظ کنند. حتی دولت‌های سلطه گر که نماد آن‌ها آمریکا است، اقدامات خود در سطح جهانی را در ر استای حفظ منافع ملی کشور می‌دانند. کما اینکه آقای ترامپ در مصاحبه هایش می‌گوید هدفش حفظ منافع آمریکاست، بنابراین یکی از اهداف آن‌ها رسیدگی به مردم خودشان و حفظ برتری اقتصادی آمریکا است. جمهوری اسلامی که هم یک نظام دینی و مکتبی و هم یک نظام سیاسی مستقل است، رفاه و امنیت مردم را در اولویت قرار داده است. در کنش‌های سیاسی و بین المللی اینگونه نیست که نگاهمان به مردم نباشد. اما در اینجا دو دیدگاه وجود دارد. یک دیدگاه حفظ آرامش و امنیت مردم را به نوعی در محافظه کاری و در سازش کاری می‌بیند. یک نگاه هم آرامش و امنیت و پیشرفت کشور را در ایستادگی و مقاومت و انقلابی گری می‌داند. به عبارت دیگر باید بررسی کرد هزینه‌ای که بر ملت و کشورمان تحمیل می‌شود در سازش بیشتر است یا در ایستادگی و مقاومت. مقام معظم رهبری تعبیر زیبایی داشتند و فرموند: برخی تصور نکنند هزینه سازش کمتر از هزینه ایستادگی و مقاومت است. کشور‌هایی که در مقابل آمریکا سازش کرده اند، بیشتر هزینه داده اند چون سازش به معنای تسلیم و عقب نشینی است و مشخص نیست که این عقب نشینی در کجا متوقف می‌شود و باید تا آخر رفت؛ لذا نگاه ما این است در یک راهبرد انقلابی که در بر گیرنده برنامه‌های داخلی و بین المللی باشد، همراه با سه عنصر «حکمت»، «تدبیر» و «عزت» در سیاست‌های خارجی، رفاه ملت حفظ می‌شود.
 
دیدارنیوز: حفظ منافع ملی در گزینه های شما دیده نمی شود؟

 میر تاج الدینی: با این سه گزینه، منافع کشور حفظ می‌شود. حکمت، یعنی تصمیمی گرفته شود که منافع کشور در آن تأمین شود. عزت، همیشه منافع کشور را تأمین می‌کند و در ذلت است که منافع کشور از بین می‌رود و تدبیر هم در نظر گرفتن راه‌های مختلف است. ما باید به لحاظ بین المللی به سمتی برویم که در عین اینکه اقتدار و عزت کشور حفظ می‌شود، شرایط و زمینه برای توسعه اقتصادی کشور هم ایجاد شود. به عنوان مثال بازار اطراف ایران بسیار بزرگ است.۶۰۰ میلیون نفر جمعیت زندگی می‌کنند و ظرفیت بازار در حدود ۳۰۰ میلیارد دلار است، اگر ایران روابط خود را با کشور‌های همسایه تقویت کند، می‌تواند مشکل تحریم‌ها را تعدیل کند. البته اکنون بنا به توصیه‌های مکرر رهبری شاهد اقدامات عملی و رویکرد دولت در این خصوص هستیم؛ لذا اگر از نظر اقتصادی با تحریم فوق منطقه‌ای روبه رو شده ایم، با گسترش روابط با کشور‌های منطقه می‌توانیم مشکل تحریم را حل کنیم.
 
دیدارنیوز: این سیاست را دائمی می دانید؟
 
 میرتاج الدینی: بله می تواند سیاست دائمی باشد.
 
دیدارنیوز: به سیاست های داخلی برگردیم، شما دغدغه مردم مبنی بر اینکه فردا چه خواهد شد را درک می کنید؟ آیا با رهنمون و جملات زیبا دلهره مردم و نگرانی آنها در همه ابعاد کاهش می یابد؟
 
میرتاج الدینی: از بابت آینده نگرانی نداریم، اگر تجربه سنگین ۴۰ سال گذشته نبود شاید نگرانی داشتیم اما در ۴۰ سال گذشته بعضی وقت‌ها از نظر اقتصادی و موقعیت منطقه‌ای و بین المللی بسیار ضعیف‌تر از وضعیت حاضر بودیم. ملت از گردنه‌ها عبور کرد. اکنون ولی از نظر اقتصادی در منطقه نسبت به گذشته قوی‌تر هستیم، نباید نگرانی داشته باشیم، فقط راه‌ها متفاوت است. راه انقلابی گری و ایستادگی همراه با حکمت، تدبیر و حفظ منافع جواب می‌دهد. کما اینکه یک قدم کوچکی در بحث برجام برداشته شد ـ این دو ماه مهلتی که داده شده و روبه پایان است ـ و جواب داد. سفر آقای شینزو آبه به ایران نتیجه ایستادگی بود. ۴۰ سال است نخست وزیر ژاپن به ایران سفر نکرده بود. علی القاعده با این همه فشار و تحریم باید در انزوا باشیم، اما سفر وزیرخارجه آلمان و شینزو آبه نشان می‌دهد ایران در انزوا نیست. ارتباط با روسیه و کشور‌های دیگر نشان می‌دهد ایستادگی ما ثمر داشته است. اگر با همین فرمان پیش برویم، موفقیت‌ها بیشتر خواهد شد، در هر صورت نگرانی وجود ندارد.
سفر آقای شینزو آبه به ایران نتیجه ایستادگی بود. ۴۰ سال است نخست وزیر ژاپن به ایران سفر نکرده بود. علی القاعده با این همه فشار و تحریم باید در انزوا باشیم، اما سفر وزیرخارجه آلمان و شینزو آبه نشان می‌دهد ایران در انزوا نیست. ارتباط با روسیه و کشور‌های دیگر نشان می‌دهد ایستادگی ما ثمر داشته است. اگر با همین فرمان پیش برویم، موفقیت‌ها بیشتر خواهد شد، در هر صورت نگرانی وجود ندارد.

 دیدارنیوز: در ده سالگی انتخابات سال ۱۳۸۸ قرار داریم. من نمی‌خواهم به ریز این ماجرا بپردازم، به هر حال این اتفاق، جزیی از تاریخ ایران است. گروهی معترضین را فتنه گر نامیدند و معترضان نیز حرکت خود را جنبش سبز نامیدند. در طی روز‌های گذشته آقای محمدرضا خاتمی در دادگاهی شرکت و مستنداتی در رابطه با تقلب ارائه داد، شما در بطن قضیه قرار داشتید. نظرتان نسبت به تاثیر رخداد‌های سال ۸۸ بر شکاف‌های سیاسی و اجتماعی داخلی و همچنین پیشرفت یا پسرفت کشور چیست؟
 
میر تاج الدینی: البته من آن زمان در دولت نبودم، بلکه در مجلس بودم. یکی از اجحافات و ظلم‌هایی که در حق نظام شد، فتنه ۱۳۸۸ بود. متأسفانه دوستان اصلاح طلب ما این اجحاف را در حق نظام انجام دادند چرا که آن انتخابات برای ملت ما یک پیروزی بزرگ بود و هنوز بعد از ۱۳۸۸ به آن قله نرسیده ایم. شرکت ۴۰ میلیونی مردم در انتخابات پیروزی بزرگی بود. مقام معظم رهبری آن را یک حماسه دانستند چراکه در سنگین‌ترین رقابت، این حاصل شد. این مسئله می‌توانست ۱۰ سال نظام را پیش ببرد، جلوی تحریم‌ها را بگیرد، یک زمینه خوبی برای رشد اقتصادی کشور پیش آورد و اقتدار کشور را تقویت کند و چهار سال بعد اصلاح طلبان می‌توانستند کاندیدای خود را بیاورند و به نتایجی برسند اما بدعت بدی گذاشته شد که از مسیر غیرقانونی به انتخابات اعتراض کردند. این ریشه مشکلات بود. یک دروغ بزرگ در حق نظام گفتند و محمدرضا خاتمی هم این دروغ را تکرار کرده است، به همین دلیل به دادگاه احضار شده است. حال باید منتظر نتیجه دادگاه بود. در حالی که آنان می‌توانستند از مسیر قانونی عمل کنند و این هزینه را برای نظام پیش نیاورند. خیلی از رجال سیاسی اصلاح طلب بعد‌ها اعتراف کردند که نمی‌گوییم تقلب بوده، بلکه معتقد بودند تخلف‌هایی صورت گرفته است.
اصلاح طلبان در سال ۸۸ یک دروغ بزرگ در حق نظام گفتند و محمدرضا خاتمی هم این دروغ را تکرار کرده است، به همین دلیل به دادگاه احضار شده است.

چهارچوب انتخابات در نظام جمهوری اسلامی به گونه‌ای است که آراء در این سطح جابه جا نمی‌شود و فرقی نمی‌کند دولت اصلاح طلب یا اصول گرا باشد. آقای احمدی نژاد در سال ۸۴ در انتخاباتی پیروز شد که مجری آن آقای سید محمد خاتمی بود. زمانی که مجری انتخابات، اصولگرا‌ها ـ دولت آقای احمدی نژاد ـ بودند، آقای روحانی پیروز انتخابات شد. چون نظام انتخاباتی ایران یک نظام تلفیقی مردمی، حاکمیتی و دولتی است. حاکمیت از طریق شورای نگهبان دخیل است، دولت؛ مجری انتخابات است و مردم هم معتمدین هستند و در اجرا و نظارت حضور دارند.
 
ادامه دارد...
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی