تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"

ادعای حمله سایبری، تلاش برای جبران شکست تحولات میدانی در حوزه رسانه‌ای

معمولا کشور‌ها حملاتی از این دست را افشا نمی‌کنند، ولی به نظر می‌رسد که تعمدی در انتشار این خبر از سوی منابع امریکایی وجود داشته است. تحلیلگران معتقدند پس از حملات هکری اخیر به مراکز حساس امنیتی و اقتصادی امریکا این کشور به نوعی با انتشار این خبر تلاش دارد تا حقارت شکست خود را در این حوزه تا حدی کاهش دهد.

کد خبر: ۲۸۳۳۸
۱۳:۱۷ - ۰۴ تير ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ احمدرضا روح الله زاد: پس از سرنگونی پهپاد فوق پیشرفته گلوبال هاوک امریکا در صبحدم روز پنجشنبه توسط سامانه‌های دفاعی ایران، خبری توسط برخی رسانه‌های امریکایی منتشر شد که تا حدودی مورد توجه معدود کارشناسان و رسانه‌ها در سطح بین الملل نیز قرار گرفت.

این خبر که تقریبا به طور همزمان توسط سه رسانه امریکایی واشنگتن پست، نیویورک تایمز و آسوشیتدپرس منتشر شد، تاکید داشت امریکا به دستور مستقیم دونالد ترامپ رئیس جمهور، یک حمله سایبری به برخی سامانه‌های تسلیحاتی ایران و مشخصا با هدف از کار اندازی سیستم‌های کامپیوتری کنترل تجهیزات پرتاب موشک و شبکه کنترل و نظارت ایران بر تنگه هرمز انجام داده است. این خبر تاکید دارد این حملات در واکنش به سرنگونی پهپاد امریکا توسط ایران و نیز حملات به نفتکش‌ها در دریای عمان صورت گرفته است و امریکا تلاش داشته این سیستم‌ها را برای مدت مشخصی غیر فعال سازد. البته از فحوای گزارش منتشره می‌توان دریافت که این کار با موفقیت همراه نبوده است.

واقعیت آن است که پس از ماجرای نیروگاه هسته‌ای بوشهر و حمله به سیستم‌های رایانه‌ای آن به وسیله بدافزار‌هایی مانند استاکس نت، ایران ناگزیر در باز تعریف سامانه‌های دفاعی خود در حوزه سایبری شد و با تعریف گاردریل‌های مختلف و تفکیک نوع کار سیستم ها، عملا امکان حملات موفق را از دشمن سلب کرده است. این کار در کنار اقدام ایران به تشکیل یک ارتش سایبری متشکل از جوانان نخبه، نه تنها توان دفاعی ایران را افزایش داده است، بلکه ایران را به قدرتمندترین کشور در این حوزه تبدیل کرده است. هک آژانس‌های امنیتی امریکا و خصوصا دستیابی ایران به فهرست جاسوس‌های سازمان سیا در کشور‌های مختلف جهان که اخیرا صورت گرفته است، شاخص مهمی در این ارتباط محسوب می‌شود.

علاوه بر آن، ایران عمده سیستم‌های مهم امنیتی، اطلاعاتی، نظامی و اقتصادی خود را بومی سازی کرده است که این موضوع، دسترسی‌ها را به آن‌ها تا حد صفر محدود کرده است. همچنین با توجه به اختلاف کمیت استفاده از سیستم‌های الکترونیکی در ایران با کشور‌های دیگر، طبیعی است که میزان آسیب‌ها به ایران، در صورت وقوع حملات سایبری بسیار محدود‌تر از کشور‌هایی مانند امریکا است.

معمولا کشور‌ها حملات از این دست را افشا نمی‌کنند، ولی به نظر می‌رسد که تعمدی در انتشار این خبر از سوی منابع امریکایی وجود داشته است. تحلیلگران معتقدند پس از حملات هکری اخیر به مراکز حساس امنیتی و اقتصادی امریکا این کشور به نوعی با انتشار این خبر تلاش دارد تا حقارت شکست خود را در این حوزه تا حدی کاهش دهد. همچنین موضوع سرنگونی پهپاد امریکا توسط ایران و ناتوانی امریکا در پاسخگویی به آن از دیگر دلایل انتشار خبر حمله سایبری امریکا به بخشی از تاسیسات کنترل و نظارت تسلیحاتی ایران محسوب می‌شود. خصوصا که شواهد زیادی بر مقصر بودن امریکا در نقض حریم ایران و قواعد و مقررات بین المللی در ماجرای پهپاد امریکا وجود دارد. به نظر می‌رسد که دولت امریکا تلاش دارد تلخی شکست خود در تحولات میدانی را در حوزه رسانه‌ای به گونه‌ای کاهش داده و جبران کند. اتفاقی که با توجه به نوع برخورد رسانه‌ها به تحولات منطقه و تنش مابین ایران و امریکا هرگز به نفع امریکا رقم نخواهد خورد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی