تیتر امروز

اندیشکده آمریکایی: برای پیروزی در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد (قسمت پایانی)
از چشم جهان (۱۵۱)

اندیشکده آمریکایی: برای پیروزی در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد (قسمت پایانی)

در قسمت اول مقاله «اندیشکده آمریکایی: برای شکست روسیه در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد» به دو مساله اشاره شد و در این مطلب، سه مساله راهبردی دیگر و پایانی را می‌خوانید.
عصر ابراهیم تمام شد
افاضات اضافه

عصر ابراهیم تمام شد

در هفته‌ای که گذشت یک حادثه کشور را تحت تاثیر قرار داد و عوام‌الملک از حالا تا اطلاع ثانوی می‌خواهد خاطرات روزانه‌اش را در دفترچه‌ای بنویسد که قرار است تا بعد از مرگش مخفی بماند.
مجلس یادبود برای شهید رئیسی/ پیکر شهید موسوی در حرم عبدالعظیم آرام گرفت +ویدیو
مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر شهدای سانحه ورزقان برگزار شد

مجلس یادبود برای شهید رئیسی/ پیکر شهید موسوی در حرم عبدالعظیم آرام گرفت +ویدیو

پس از سانحه تلخ و شوکه‌کننده سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران که امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی و همراهان در آن حضور داشتند، پیکر...
بررسی پانزدهم خرداد سال ۴۲

یا مرگ یا خمینی

News Image Lead

باوجود گذشت ۵۶ سال از قیام خونین پانزدهم خرداد ۱۳۴۲ ،هنوز نیمه خرداد فریاد" یا مرگ یا خمینی" را سر می‌دهد و سومین ماه از فصل بهار هنوز هم آغازگر دوباره و صد باره نهضت حسینی امام خمینی (ره) است.

کد خبر: ۲۷۱۰۸
۱۳:۳۲ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۸
 

دیدارنیوز ـ امروز پانزدهم خرداد ۱۳۹۸ و پنجاه و ششمین سالگرد قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، را در حالی با آن روبرو می‌شویم که کودکان و نوجوانان بصیر این مرز و بوم با بهره گیری از کتب، فیلم و روایت شفاهی این واقعه در تریبون‌های مختلف، به خوبی می‌دانند که آن قیام خونین آغاز یک حرکت بنیادی مبتنی بر اعتقادات دینی وایدئولوژی اسلامی بود که با بهره گیری از سیاست نوین و به رهبری روحانیت مبانی‌های اعتقادی شیعی را با سیاست آمیخت.

امروز دیگر دوست و دشمن به روشنی می‌دانند که قیام پانزده خرداد اسطوره قدرت ستم شاهی را در هم شکست و افسون‌ها را باطل کرد و شهادت جوانان رشید و زنان و مردان مسلمان ایرانی در آن روز سد عظیم قدرت شیطانی را از بنیان سست کرد.

آری، ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ نقطه عطف تاریخ نهضت اسلامی ایران است و جوهره خلوص، پاکی، صداقت و شجاعت ملت در آن روز تجلی پیدا کرد و امام راحل (ره) با اجرای دستورات دین و اتکا به خداوند، اسلام را از چنگ استبداد و استعمار رهایی بخشید.
امام خمینی (ره) فقیهی بود که با دست خالی موفق شد در بهمن ۵۷ حکومت تا بن دندان مسلح شاه را به یاری مردم سرنگون کند و این واقعه ریشه در حرکت تاریخی ۱۵ خرداد ملت ایران دارد، واقعیت اینکه مردم در خرداد ۴۲ جنبشی را بر ضد استبداد و استعمار آغاز کردند، که هنوز زنده است.
امام امت توانست اسلام را از انزوای سیاسی و اجتماعی در جهان خارج کند و برای نخستین بار در این کشور، نظام اسلامی تشکیل دهد.


** دستگیری امام و قیام ملت


مأموران رژیم ستم شاهی پهلوی بعد از سخنرانی کوبنده امام خمینی (ره) که از جنایات شاه و اربابان آمریکایی و اسرائیلی او پرده برداشت، در سحرگاه پانزدهم خرداد سال ۱۳۴۲ به خانه ایشان یورش بردند و امام را دستگیر و دور از چشم مردم به زندانی در تهران منتقل کردند.
چند ساعت از دستگیری امام نگذشته بود که عده بسیاری از مردم قم به منزل ایشان رفتند و به همراه فرزند بزرگ امام "حاج آقا مصطفی " به طرف حرم مطهر حضرت معصومه (س) حرکت کردند.
پس از مدتی، صحن مطهر و خیابان‌های اطراف مملو از مردان و زنانی شد که در اعتراض به رژیم شاه و حمایت از پیشوا و مقتدای خود فریاد "یا مرگ یا خمینی" سر دادند.
علما و مراجع وقت با صدور بیانیه‌هایی خواستار آزادی فوری حضرت امام (ره) شدند، در حدود ساعت ۱۰ صبح با ورود نیروهای ارتشی برای تقویت نیروهای شهربانی قم تیراندازی و رگبار مسلسل‌ها شروع شد و تعداد زیادی از مردم زخمی شدند یا به شهادت رسیدند.
در ورامین نیز در اعتراض به دستگیری امام خمینی (ره) سیل خروشان کشاورزان و مردم غیور و کفن پوش به حرکت در آمد. انبوه جمعیت با فریادهای رعد آسای "یا مرگ یا خمینی" و "مرگ بر شاه" ورامین را به لرزه درآوردند.

رژیم منحوس پهلوی که در برابر قیام قهر آلود ملت، قدرت خود را در حال زوال می‌دید، با رگبار مسلسل به استقبال تظاهرکنندگان رفت و حمامی از خون به راه انداخت.


**اعتراض شخصیت‌ها به دستگیری امام


بعد از واقعه خونین پانزدهم خرداد ۱۳۴۲ و کشتار مردم ایران، شخصیت‌های برجسته سیاسی و علمی از نقاط مختلف جهان با صدور اطلاعیه‌هایی مراتب اعتراض خود را به دولت ایران اعلام کردند، از آن جمله می‌توان به اعلامیه اعتراض آمیز شیخ "محمود شلتوت" مفتی و رئیس دانشگاه "الازهر" مصر اشاره کرد.
براساس اعلامیه مفتی و رئیس دانشگاه الازهر که ۶ روز پس از قیام پانزدهم خرداد صادر شد، دستگیری علما و اهانت به ساحت مقدس آنان داغ ننگی بر پیشانی عالم انسانی عنوان شد.
وی طی تلگرافی خطاب به شاه خواست تا از تجاوز به حریم روحانیت و علمای اسلام خودداری و هر چه زودتر علمای بازداشت شده را آزاد کند.


** آزادی امام امت


قیام پانزده خرداد، واکنش طبیعی مردم مسلمان و انقلابی ایران در برابر مصوبه‌های خلاف اسلام رژیم و بازداشت امام خمینی (ره) بود.
علمای طراز اول کشور برای چاره جویی در تهران اجتماع کردند و صدور اعلامیه‌های قوی و کوبنده از سوی مراجع تقلید موجب شد تا سرانجام رژیم ستم شاهی مجبور شود برای فرو نشاندن نارضایتی عمومی و بازگرداندن آرامش به فضای ملتهب و نا آرام کشور، امام خمینی (ره) را در فروردین ماه ۱۳۴۳ آزاد کند.


** اسلامی بودن قیام پانزده خرداد


در قیام پانزدهم خرداد ۱۳۴۲ شعارهایی که از حنجره‌های دردمند ملت ایران بیرون می‌آمد، صرفاً با انگیزه‌های اسلامی و مذهبی بود. به طور کلی حرکت پانزدهم خرداد در واکنش به اهانت رژیم پهلوی به اسلام و رهبری صورت گرفت. این نهضت خداجویانه مردم چنانچه در آن روز برپا نمی‌شد، بی گمان رژیم ستم شاهی جرأت بیشتری از خود نشان می‌داد و اساس اسلام را در کشورمان از بین می‌برد و اهداف اربابان آمریکایی خود را محقق می‌ساخت.


* مردمی بودن نهضت پانزده خرداد


قیام پانزدهم خرداد ۱۳۴۲، قیامی کاملاً مردمی بود و پایگاهی جز مردم رنج دیده و مظلوم ایران نداشت. اصالت این قیام در خروش عاشقانی بود که عارفانه در راه رضای معبود خویش، به ندای رهبر دل سوزشان پاسخ مثبت دادند و برای حمایت از آرمان‌های او آماده شهادت و جان فشانی شدند.
اینان نه چهره‌های سیاسی محض بودند و نه مردمی که برای هوای نفسانی و مادی قیام کرده باشند، بلکه مردم پاک دل کوچه و بازار بودند که یک صدا و یک نوا بر ضد ظلم و خیانت رژیم ستم شاهی پهلوی به پا خاستند.


** پایان افسانه جدایی دین از سیاست


قیام پانزده خرداد به افسانه جدایی دین از سیاست که بیش از نیم قرن از سوی استعمارگران و رژیم‌های دست نشانده آنان تبلیغ و ترویج می‌شد، پایان داد و جدا ناپذیری اسلام از سیاست را بر همگان آشکار کرد و "اسلام ناب محمدی" را از "اسلام آمریکایی" باز شناساند.
از آن پس اسلام راستین که تا آن روز جایی در مجامع علمی و روشن فکری نداشت در میان نسل تحصیل کرده و به ویژه دانشگاهیان راه یافت و گام به گام گسترش پیدا کرد و فعالیت‌های سیاسی بر پایه اسلام به عنوان بزرگ‌ترین جریان سیاسی در ایران اوج گرفت و زمینه ساز انقلاب اسلامی شد.
سرانجام مردم مسلمان و انقلابی ایران به رهبری پیامبر گونه امام راحل توانستند در بهمن ۱۳۵۷ حکومت ۲ هزار و ۵۰۰ ساله ستم شاهی را سرنگون و حکومت اسلامی را بر پایه سه شعار "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" برپا کنند.

آری فریاد رهایی بخشی مردم در قیام خونین ۱۵ خرداد ۴۲ بود که دودمان استکبار و استبداد را بر باد داد و امروز تنها یادآوری نام آن لرزه‌ای است بر اندام تکبر و قدرت ظالمانی که بیداد را در جهان گسترانیده‌اند.
فریادی که عرصه را بر حرامیان و ارزش ستیزان پهلوی تنگ کرد و هر روز تنگ‌تر، تا ۲۲ بهمن ۵۷ و "انفجار نور" ….
امام خمینی (ره) عصر عاشورای سال ۱۳۸۳ هجری قمری (سیزدهم خرداد ۴۲) در مدرسه فیضیه نطق تاریخی خویش را که آغازی بر نهضت حسینی بود، ایراد کردند.
در همین سخنرانی بود که امام خمینی (ره) با صدای بلند خطاب به شاه فرمودند: «آقا من به شما نصیحت می‌کنم، ای آقای شاه، ای جناب شاه، من به تو نصیحت می‌کنم دست بردار از این کارها، آقا اغفال می‌کنند تو را. من میل ندارم که یک روز اگر بخواهند تو بروی، همه شکر کنند…اگر دیکته می‌دهند دستت و می‌گویند بخوان، در اطرافش فکر کن… نصیحت مرا بشنو… ربط ما بین شاه و اسرائیل چیست که سازمان امنیت می‌گوید از اسرائیل حرف نزنید… مگر شاه اسرائیلی است؟»
آن روزها هرچند شمشیر ستم، خون عاشقان را در صحن و سرای مدرسه فیضیه، حرم مطهر حضرت معصومه (س) و بر سنگفرش خیابان‌های تهران بر زمین ریخت، اما لاله‌هایی بر آمد که محرومان و مستضعفان جهان را به مقاومت و مبارزه با ستم و اجحاف فرا خواند.
آن روز امام، هر چند تنها و بی یاور، از میهن اسلامی خود تبعید شد، اما سربازان او که "کودکانی در گهواره " بودند، در حوزه و دانشگاه، علم قیام او را چنان برافراشتند که هنوز الهام بخش عزت خواهان گیتی است.
ایران اسلامی امروز در حالی سالگرد قیام ۱۵ خرداد و سی امین سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) را پاس می‌دارد که اندیشه و راه امام بیش از هر زمان، الهام بخش گفتار و اعمال آحاد این مردم قدرشناس است.

 

منبع: ایرنا/فرهاد شرف پور

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی