تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
"دیدارنیوز" به بهانه اعلام شهریه مدارس غیردولتی، نگاهی به این مدارس داشته است؛

سازمان مدارس غیردولتی یا سازمان خصوصی سازی آموزش

News Image Lead

از گذشته تا امروز همواره بحث نظارت بر مدارس غیردولتی از دغدغه‌های مهم مردم بوده است، از ماجرای تعرض جنسی به برخی دانش‌آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران گرفته تا آتش سوزی یک مدرسه در سیستان و بلوچستان و کشته شدن چند دانش‌آموز. به تازگی نیز مطالبی در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد که مدارسی در تهران وجود دارد که دانش‌آموزان را به سفر‌های خارجی می‌برند و شهریه آن از ۱۵ تا ۲۳ میلیون تومان است. آموزش زبان دوم و یک ورزش به صورت تخصصی و یک ساز هم از جمله ویژگی‌های این مدارس محسوب می‌شود.

کد خبر: ۲۶۵۲۷
۱۶:۵۹ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ رسول شکوهی: بحث مدارس غیردولتی و شهریه آنها و حواشی مختلف این مدارس هر ساله مطرح است. مدارسی که خدماتی خاص ارائه می‌کنند و فاصله آنها با مدارس دولتی آنقدر زیاد است که اصلا نمی‌توان آنها را با هم مقایسه کرد. از آموزش زبان و موسیقی به صورت تخصصی تا برگزاری کلاس‌های ویژه کنکور کجا و درماندگی در پرداخت قبوض آب و برق مدارس دولتی کجا.

هر چند که براساس قانون اساسی، آموزش عمومی وظیفه دولت است و باید برای تمام مناطق کشور شرایط لازم را به وجود بیاورد، اما بنا به نیاز کشور، مدارس غیر دولتی شکل گرفت و رفته رفته به صورت قانون در آمد و پایش به برنامه‌های توسعه‌ای نیز باز شد، به صورتی که در برنامه ششم توسعه ذکر شده که باید ۱۵ درصد دانش‌آموزان کشور در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل باشند. اینکه این نکته تا چه حد با روح قانون اساسی همخوانی دارد و یا تا چه حد با عدالت آموزشی نزدیک است بحث مفصلی است که بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران درباره آن نکاتی را مطرح کرده‌اند و نسبت به آن نقد جدی مطرح است.

نباید از کیفیت پایین مدارس دولتی غافل شد و از میزان اختلافی که بین مدارس دولتی و غیردولتی وجود دارد نگفت، اما به هر روی مدارس غیردولتی در حال حاضر بخشی از آموزش و پرورش ما هستند که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. اما امروز مدارس غیردولتی با حدود ۱۴ هزار مدرسه و یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانش‌آموز از بخش‌های فعال کشور هستند. فرهنگیان شاغل در این مدارس نیز طبق آن چیزی که ثبت شده ۱۸۴ هزار نفر هستند که البته این آمار دقیقی نیست، چون اطلاع دقیقی از تعداد معلمان شاغل در مدارس غیردولتی وجود ندارد.

شهریه چقدر است؟

هر ساله مدارس غیردولتی شهریه‌ای مصوب از سوی آموزش و پرورش دریافت می‌کنند که حداکثر شهریه‌ای که می‌توانند دریافت کنند را در آن مشخص کرده‌ است. البته مدارس غیردولتی با توجه به بخش نامه‌ها موارد فوق برنامه‌ای نیز در برنامه‌های خود ایجاد می‌کنند و مبالغ بیشتری دریافت می‌کنند.

طبق گفته‌های زینی‌وند که مسئولیت مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش را برعهده دارد شهریه مدارس غیردولتی در تهران با شهر‌های دیگر متفاوت است و بخشنامه مربوط به دیگر شهر‌ها طی هفته آینده ابلاغ خواهد شد. او با اعلام میزان شهریه مدارس غیردولتی تهران این نکته را مطرح کرد که مدارس غیردولتی شهرستان‌ها تا اواسط خرداد تعرفه شهریه سال تحصیلی ۹۸- ۹۹ را دریافت خواهند کرد.

بر این اساس سقف شهریه دریافتی برای مدارس غیردولتی تهران برای مقطع ابتدایی ۹ میلیون و۴۰۰ هزار تومان، برای مقطع متوسطه اول ۱۱ میلیون تومان و برای مقطع متوسطه دوم ۱۵ میلیون تومان اعلام شد. طبق گفته‌های زینی‌وند میزان افزیش شهریه مدارس، بر حسب الگو و بر اساس شاخص‌هایی تعیین شده و به این ترتیب منطقه به منطقه و حتی مدرسه به مدرسه متفاوت است. البته زینی‌وند نگفت که این الگو چیست و شاخص‌های تعیین شده آن کدامند. اما باید منتظر ماند و دید که اختلاف قیمت بین تهران و شهرهای دیگر تا چه حد است.

نظارت؛ مهم‌ترین وظیفه

سازمان مدارس غیردولتی اصلی‌ترین کاری که باید انجام دهد این است که بر مدارس غیردولتی نظارت درست و کاملی داشته باشد. قاعدتا این سازمان در ساخت مدارس غیردولتی نباید ورود کند و بودجه آموزش و پرورش در زمینه‌های دیگری باید استفاده شود و بودجه‌ای که برای این سازمان در نظر گرفته شده است بیشتر به سمت مسائل نظارتی باید خرج شود.

به تازگی این سازمان از سامانه ثبت شکایات و تلفن گویای خود رونمایی کرد. سامانه ثبت شکایات و تلفن گویای سازمان مدارس و مراکز غیردولتی ۴۳۱۷-۰۲۱ است. همچنین مخاطبان جهت ثبت شکایات به‌صورت اینترنتی می‌توانند به آدرس http://mosharekatha.ir رفته و در صفحه سامانه پاسخگویی به شکایات، شکایت خود را ثبت کنند.
 
از گذشته تا امروز همواره بحث نظارت بر مدارس غیردولتی از دغدغه‌های مهم مردم بوده است، از ماجرای تعرض جنسی به برخی دانش‌آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران گرفته تا آتش سوزی یک مدرسه در سیستان و بلوچستان و کشته شدن چند دانش‌آموز. به تازگی نیز مطالبی در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد که مدارسی در تهران وجود دارد که دانش‌آموزان را به سفر‌های خارجی می‌برند و شهریه آن از ۱۵ تا ۲۳ میلیون تومان است. آموزش زبان دوم و یک ورزش به صورت تخصصی و یک ساز هم از جمله ویژگی‌های این مدارس محسوب می‌شود.

دولت به دنبال خصوصی سازی آموزش است؟

سال گذشته بود که مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس غیردولتی، آمار تکان دهنده‌ای نسبت به وضعیت مدارس غیردولتی ارائه کرد. طبق گفته‌های او بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار صندلی خالی در مدارس غیردولتی داریم. او از کمبود بودجه و درخواست از دولت برای تامین بودجه برای حل این مساله گفت.

همچنین در صحبت‌های رئیس جمهور و مسئولین مختلف دولتی، حمایت از طرح خرید خدمات آموزشی همواره مطرح بوده که همین طرح مسائل و مشکلات زیادی برای آموزش و پرورش به وجود آورده است. سوالات زیادی در این زمینه مطرح است که اصلی‌ترین نکته این است که آیا دولت‌ها به دنبال خصوصی سازی آموزش هستند؟ از شواهد و قرائن که اینگونه بر می‌آید که دولت‌ها همواره به دنبال حرکت به این سمت بوده‌اند، هر چند که در کلام آن را رد کرده‌اند.

وقتی برنامه ششم توسعه به صراحت اعلام کرده که باید تا پایان برنامه، ۱۵ درصد دانش‌آموزان کشور در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل باشند و مسئول فعلی مدارس غیردولتی در وزارت آموزش و پرورش نیز دستش به سوی دولت برای افزایش بودجه دراز است آیا این موضوع چیزی جز خصوصی سازی آموزش و پرورش است؟

نکته مهم در مدارس غیردولتی، همین خصوصی سازی آموزش است که بدون شک برخلاف قانون اساسی است اما اگر بخواهیم به صورت عملی صحبت کنیم باید به این نکته توجه داشت که در عمل نیز وضعیت مدارس غیردولتی باید تحت نظارت‌های ویژه‌ای باشد. قطعا ایجاد یک سامانه ثبت شکایات بسیار مفید است اما در عمل، نظارت‌ها باید جدی‌تر شکل بگیرد. تلاش‌های دیدارنیوز برای برقراری ارتباط با زینی‌وند موفق نبود و گویا علاقه‌ای به جواب دادن به تلفن ندارد.
 
به هر صورت بودجه حدودا ۱۰۰ میلیاردی سازمان مدارس غیردولتی باید خرج نظارت بر این مدارس در سطح کشور شود. همچنین می‌توان در رویکرد خصوصی سازی آموزش، تجدید نظری شکل داد تا این مبالغ در مدارس دولتی و نقاط محروم هزینه شود، اما اگر دولت‌ها در خصوصی سازی آموزش، جدی هستند حداقلی‌ترین کار‌ها یعنی نظارت و شفافیت را در دستور کار خود قرار دهند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی