تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ آمریکا: در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نکرده‌ایم
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ آمریکا: در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نکرده‌ایم

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
"دیدارنیوز" به موضوع انتخاب سرمربی جدید تیم ملی فوتبال می‌پردازد؛

آیا مارک ویلموتس جانشین مناسبی برای کیروش است؟

مارک ویلموتس ۵۰ ساله مشخصات و استاندارد‌های یک مربی جهانی را دارد و به نظر می‌آید که می‌تواند ادامه دهنده راه کیروش باشد. در وهله اول سابقه و روزمه او نشان می‌دهد که اهل ریسک است و می‌تواند خون تازه‌ای در رگ‌های تیم ملی جاری کند. او در دوره حضورش در تیم ملی بلژیک، دست به جوانگرایی زد و نشان داد که از جرج لیکنز که از قضا در لیگ برتر ایران مشغول است شهامت بیشتری برای این کار دارد.

کد خبر: ۲۶۴۸۱
۱۵:۵۷ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۸

دیدارنیوزـ آرش راهبر: این طور که پیداست تیم ملی فوتبال ایران برای بازی تدارکاتی ۱۶ خرداد در برابر سوریه سرمربی دارد و احتمالش زیاد است که مارک ویلموتس برای نخستین بار هدایت ملی پوشان را بر عهده داشته باشد. این «احتمال دارد» به این دلیل است که با وجود اعلام خبر عقد قرارداد با سرمربی بلژیکی توسط سفارت ایران در بلژیک، هنوز خبر رسمی و دقیق این توافق، از سوی فدراسیون فوتبال مخابره نشده است. شاید هم دو طرف، این موضوع را بدیهی تلقی کرده و نیازی به اعلام رسمی ندیده اند.

 

آیا مارک ویلموتس جانشین مناسبی برای کیروش است؟


بعد از خداحافظی کارلوس کیروش از تیم ملی که آن هم، کم حاشیه نداشت به نظر می‌رسد فوتبال ایران دوره تازه‌ای را در سطح تیم ملی سپری خواهد کرد. در وهله اول باید یادی کرد از کیروش که در مدت ۸ سال حضور در تیم ملی ایران تحولاتی در آن ایجاد کرد و ارزش تیم ملی ایران را بالاتر برد، اما در نهایت میوه‌ای که انتظار می‌رفت از آن نچید. کیروش بی شک شخصیت تازه‌ای به فوتبال ملی ایران بخشید، اما کج خلقی‌ها و ناسازگاری مزاجی در تمام این مدت بر افکار زیبای فوتبالی او سایه می‌انداخت. جالب است که بر خلاف ادعای کیروش در دوران مجادله‌های بی پایانش، برانکو ایوانکوویچ سرمربی تیم ملی ایران نشد و فدراسیون فوتبال بعد از ماه‌ها جست و جوی مخفیانه، نهایتا با مارک ویلموتس به توافق رسید.

با همه این اوصاف، اما میراثی که کیروش برای تیم ملی باقی گذاشت آنچنان چشمگیر بود که فدراسیون فوتبال را مجاب کرد علیرغم مشکلات حقوقی و مالی، باز هم یک مربی خارجی سطح بالا برای تیم ملی استخدام کند. مارک ویلموتس ۵۰ ساله مشخصات و استاندارد‌های یک مربی جهانی را دارد و به نظر می‌آید که می‌تواند ادامه دهنده راه کیروش باشد.

 

آیا مارک ویلموتس جانشین مناسبی برای کیروش است؟


در وهله اول سابقه و روزمه او نشان می‌دهد که اهل ریسک است و می‌تواند خون تازه‌ای در رگ‌های تیم ملی جاری کند. او در دوره حضورش در تیم ملی بلژیک، دست به جوانگرایی زد و نشان داد که از جرج لیکنز که از قضا در لیگ برتر ایران مشغول است شهامت بیشتری برای این کار دارد.

طبیعتا نخستین میدان مهمی که برای ویلموتس تصور می‌شود و می‌توان قضاوت کاملی از عملکرد او داشت، جام جهانی ۲۰۲۲ است و همین موضوع هم دل و جرات کافی را به او برای استفاده از جوانان می‌دهد. ویلموتس جوانان بسیاری را از فوتبال بلژیک به رده اول جهان معرفی کرد و حالا شاگردان او مثل دی بروینه، لوکاکو، کورتوا، فلینی و ... خصوصا در لیگ جزیره می‌درخشند.

 

کاریزما به مقدار زیاد نیازمندیم

 

فارغ از مسائل فنی، اما به نظر می‌آید ویلموتس باید بتواند قلب بازیکنان ایرانی اش را نیز تسخیر کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کیروش در تیم ملی ایران کاریزما و مقبولیتی بود که از خود به نمایش گذاشت و بر همبن مبنا می‌توانست گاهی بیش از صد در صد توان بازیکنانش را به کار گیرد. طبیعتا شخصیت کاریزماتیک در وجود همه مربیان بزرگ دنیا وجود دارد، اما بی شک برای فرهنگ‌های مختلف باید ترجمه متفاوتی از رفتار و اخلاق را به نمایش گذاشت. در واقع باید صبر کنیم و ببینیم که ویلموتس چگونه با فرهنگ غالب فوتبال ایران اُخت می‌شود و چگونه خواهد توانست روحیه و اطاعت بازیکنان جوان ایرانی را از آن خود کند.

سرمربی بلژیکی البته از نظر آراستگی و تاثیر ظاهری بسیار مقبول به نظر می‌رسد و استاندارد‌های جهانی را دارد. چیزی که از نظر تاثیر فوری بر افکار عمومی نیز می‌تواند حائز اهمیت باشد؛ بنابراین بی صبرانه منتظر نخستین اردوی تیم ملی و بازی در برابر سوریه هستیم تا ببینیم نسخه ایرانی مارک ویلموتس چگونه رخ می‌نماید و با چه سرعتی قلب هواداران پرشور و کم تحمل فوتبال را در ایران تسخیر خواهد کرد.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی