تیتر امروز

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
شکور پورحسین‌شقلان، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

نبود کلوب‌های شبانه باعث افزایش مصرف مواد مخدر در بین جوانان شده است

یکی از محدودیت‌های ایران این است که مکان‌های تفریحی مثل کلوب‌های شبانه ندارد و قوانین دست و پاگیری مثل این که مغازه‌ها از ساعت ۱۲ شب به بعد حق ندارند کار کنند و چنانچه بسته نباشند جریمه می‌شوند، وجود دارد، در حالی که در سایر کشور‌ها اماکن خرید و فروش و پاساژ‌ها تا صبح دایر هستند، ولی در کشور ما حتی یک آبمیوه فروش حق ندارد بعد از ساعت ۱۲ شب کار کند که این موضوع هم به اقتصاد و بازار آسیب زده و هم روحیه مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

کد خبر: ۲۶۳۴۲
۱۰:۲۸ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۸

دیدارنیوزـ سال‌هاست که صحبت از این می‌شود که جوانان این مرز و بوم از تفریحات سالمی که شایسته آن‌هاست برخوردار نیستند و از طرفی، بیکاری در بین این قشر تاثیرگزار بیداد می‌کند. از سوی دیگر بواسطه این شرایط، اخبار نگران‌کننده‌ای در خصوص مصرف بالای مواد مخدر در بین جوانان و حتی محصلین به گوش می‌رسد. بدون تردید اگر بنا باشد جامعه‌ای سرحال و رو به پیشرفت داشته باشیم باید بتوانیم بهترین مدیریت را در خصوص جوانان این آب و خاک که سرمایه‌های انسانی اصلی کشور هستند اعمال کنیم.

شکور پورحسین‌شقلان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص دلایل رغبت جوانان به مصرف مواد مخدر و راهکار‌های موجود برای حل این معضل اجتماعی به دیدارنیوز گفت: در دنیا برخی کشور‌ها به دلیل این که سالانه هزینه‌های هنگفت مالی و جانی برای این موضوع پرداخت می‌کردند قوانین خود را تغییر دادند و مبارزه‌شان را در سطح بین‌المللی ادامه دادند. برخی از کشور‌ها در راستای اعمال سیاست‌های جدید، مصرف خاصی از مواد مخدر را قانونی اعلام کردند که بر اساس این قانون، افرادی که نیاز واقعی دارند می‌توانند تا حد معین مصرف داشته باشند.

وی افزود: ما باید به این موضوع بپردازیم که چه عواملی باعث می‌شود مصرف مواد مخدر به سن ۱۲ الی ۱۳ سالگی شیوع پیدا کند. در بسیاری از کشور‌ها حتی خرید یک مُسَکِن ممنوع است و پیگیری‌های جدی را لحاظ می‌کنند. گاهی کشوری مثل عربستان با قوانین سرسختی که دارد به شدت با مصرف و قاچاق مواد مخدر مبارزه می‌کند و هیچ ارفاقی هم قائل نیست. جای سوال اینجاست چرا در کشور ما علیرغم سخت‌گیری و اعدام‌ها نتوانسته‌ایم کنترل دقیقی در این زمینه داشته باشیم تا آمار مصرف مواد مخدر را کاهش دهیم؟ جواب این است که نگاه دولت‌ها به سیاست‌گذاری در حوزه مواد مخدر باید تغییر کند.

پورحسین‌شقلان با اشاره به پیشنهاد یکی از دولت‌های غربی مبنی بر خروج مواد مخدر از ایران و پرداخت ۲۰ درصد سود ترانزیت آن به کشورمان که در نهایت منجر به کاهش چشمگیر مصرف و وجود مواد مخدر در کشور می‌شود، افزود: مبارزه با مواد مخدر توسط دولت ایران، مبارزه کافی نیست و همکاری بین‌المللی جدی را می‌طلبد. ایران باید بدون اغماض قاچاق مواد مخدر را در مرز‌ها کنترل کند و این اراده برای کنترل از هر امری واجب‌تر است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم بیان کرد: ایران کشور جوانی است، اگر رنج سنی را در مصرف مواد مخدر، گل، قلیان و سیگار محاسبه کنیم می‌بینیم که مصرف‌کنندگان آن اغلب جوانان هستند. یکی از ارکان توسعه یک کشور نیروی انسانی است؛ برای سرمایه انسانی باید برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم در غیر اینصورت نه تنها نمی‌توانیم از این ظرفیت و پتانسیل استفاده کنیم که حتی امکان دارد سوق پیدا کردن برخی از این قشر به مواد مخدر تبدیل به دغدغه هر روزه مسئولان و جامعه شود.

وی با بیان اینکه عواملی که باعث می‌شود جوانان به مصرف مواد مخدر اعم از گل، قلیان و سیگار روی آورند وابسته به یک عامل نیست، افزود: بیکاری، معضل جدی است که در طول دهه‌های اخیر به یک بحران تبدیل شده است. جوانی که کار آبرومند و شرافتمندانه داشته باشد ذهنش درگیر کار می‌شود و از طرفی می‌تواند تشکیل خانواده دهد. در کنار این موضوع، برقراری تفریحات سالم و ورزش که از سوی دولت‌ها اندیشیده می‌شود (مشروط بر اینکه زیرساخت‌های لازم را داشته باشیم) باید در زندگی جوانان نقش پررنگ‌تری داشته باشند که در این صورت روی آوردن به مصرف مواد مخدر کمتر می‌شود. یعنی دولت‌ها موظفند هم شرایط فیزیکی تفریحات سالم را برای جوانان مهیا کنند و هم در این راستا روی به فرهنگ‌سازی بیاورند. زمانی که تبلیغ به درستی انجام شود، مردم اقبال بیشتری را نسبت به گذشته از خود نشان می‌دهند.

نماینده پارس‌آباد تشریح کرد: پرستیژ دولت‌ها در دنیا با ورزش سنجیده می‌شود و برای بسیاری از کشور‌ها به عنوان اقتصاد، تلقی و جنبه ارز آوری دارد. در کشور ما در حوزه ورزش، سرمایه‌گزاری‌های خوبی نداشتیم. ورزش و جوانان همیشه پیوند مستقیمی داشتند، ولی متاسفانه در کشور ما زیرساخت‌های لازم برای استفاده جوانان از امکانات تفریحی و ورزشی فراهم نشده است.

وی اظهار کرد: ساختار‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی موجود در کشور ما با سایر کشور‌ها متفاوت است. در این راستا محدودیت‌های قانونی، شرعی و عرفی در ایران وجود دارد و دولت‌ها نتوانستند آن‌طور که باید و شاید زیرساخت‌های لازم را برای ایجاد نشاط و شادابی به ویژه در بین جوانان فراهم کنند.

پورحسین‌شقلان گفت: یکی از محدودیت‌های ایران این است که مکان‌های تفریحی مثل کلوب‌های شبانه ندارد و قوانین دست و پاگیری مثل این که مغازه‌ها از ساعت ۱۲ شب به بعد حق ندارند کار کنند و چنانچه بسته نباشند جریمه می‌شوند، وجود دارد، در حالی که در سایر کشور‌ها اماکن خرید و فروش و پاساژ‌ها تا صبح دایر هستند، ولی در کشور ما حتی یک آبمیوه فروش حق ندارد بعد از ساعت ۱۲ شب کار کند که این موضوع هم به اقتصاد و بازار آسیب زده و هم روحیه مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه نبود کلوپ‌های شبانه در کشور باعث انحراف جوانان از آرمان‌های انقلاب می‌شود، افزود: اگر جایی برای تخلیه انرژی جوان وجود نداشته باشد جوان به سمت مصرف مواد مخدر سوق پیدا می‌کند. زمانی که مکان‌های تفریحی در کشور فقط سفره‌خانه‌هایی که صرفاً قلیان در آن مصرف می‌شود باشد، وضعیت همین است.

وی گفت: مدارس، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها می‌توانند در ایجاد بستر‌های لازم برای شاد کردن جوانان کمک کنند. در کشور ما به دلیل وجود رویکرد‌های موجود، فضا شفاف نیست. به طور مثال می‌توان از هزینه‌هایی که برای برخی جشن‌های ملی صرف می‌شود کاست و درصدی از آن را در بعضی امور تفریحی جوانان خرج کرد که مطمئناً این روند هم به نفع جوانان و هم به نفع جامعه خواهد بود.

پورحسین‌شقلان افزود: ما حتی در ولادت‌ها جرات شادی بیشتر را نداریم که همه این‌ها به سختگیری‌های قوانین ما برمی‌گردد. دادن مجوز به کنسرت‌ها، کمدین‌ها و... به سختی انجام می‌شود و حتی خط قرمز‌هایی برای اجرای برنامه‌های آن‌ها تعیین می‌شود.

این نماینده مجلس عنوان کرد: مصرف گل، قلیان و سیگار در بین پسران و به ویژه دختران با سن کم رو به افزایش است و حتی سن مصرف به مدارس راهنمایی نیز رسیده و این آمار بسیار نگران‌کننده است. نظام آموزش کشور که در این رابطه متولی اصلی است باید در تربیت فرزندان‌مان جدی‌تر ظاهر شود تا آثار زیان‌بار و مخرب مواد مخدر در مدارس کمتر از همیشه شود.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
0
0
مصاحبه بسيار خوبي بود
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی