تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
«مهرداد لاهوتی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با "دیدارنیوز":

نسبت به راه‌اندازی بازار متشکل ارزی خوشبین نیستم

News Image Lead

وزیر صنعت چندی پیش مطرح کرد که ۳۰ میلیارد دلار از ارز کشور، برنگشته است. دولت باید این مسائل را برطرف کند تا مشکلات کاهش یابد، با ورود در بازار چه کاری می‌خواهد انجام دهد؟ نسبت به مداخله دولت دربازار ارز خوشبین نیستم، زیرا عدم عمل به تعهدات از سر ناتوانی، وضعیت را بدتر خواهد کرد.

کد خبر: ۲۵۸۷۷
۱۲:۵۸ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸

دیدارنیوزـ روژیا یکتا: عبدالناصرهمتی، رئیس کل بانک مرکزی از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی از شنبه آینده خبر داده است. بازار متشکل ارزی که یک شرکت خصوص به حساب می‌آید، در دی ماه پارسال به تصویب شورای پول و اعتبار رسید و کانون صرافان، کانون بانک‌های دولتی، کانون بانک‌های خصوصی و فرابورس، سهام‌داران اصلی آن هستند.

 

بازار متشکل ارزی، جایی برای معاملات صرافی‌ها و بانک‌هاست که حجم بالایی از ارز، مورد معامله قرار می‌گیرد و افراد عادی، کما فی السابق نمی‌توانند در این بازار، معامله کنند و این افراد برای معاملات ارزی خود، باید به صرافی‌ها بروند.

 

براساس گفته همتی، بانک مرکزی کاملا بر این بازار نظارت دارد و بازیگران بازار بر اساس قانون فعالیت خواهند کرد و شاید به همین دلیل است که محل تشکیل این بازار، ساختمان شماره یک بانک مرکزی در نظر گرفته شده است.

 

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در گفتگو با دیدار نیوز در رابطه با دخالت دولت در بازار ارز با توجه به آغاز به کار بازار متشکل ارزی از روز شنبه گفت: براساس تجربیاتی که به دلیل دخالت دولت در بازار به دست آوردیم، صلاح نیست که مجددا کار تکراری به تکرار درآید. هر بار که دولت در هر زمینه‌ای از بازار ورود پیدا کرد، وضعیت بدتر از سابق شد.

 

وی در ادامه اضافه کرد: دولت باید نقش خود را برای انجام مدیریت به پشت صحنه ببرد. مسئله مورد اهمیت، تعادل عرضه و تقاضا است، به همین دلیل باید بازار به حال خود رها شود، زیرا تعادل عرضه و تقاضا، نرخ را تعیین می‌کند. در صورتی که تقاضا بیش از حد باشد و عرضه کمتر، قیمت افزایش می‌یابد و در حالت عکس آن کاهش پیدا خواهد کرد. دولت برای نمایش توانمند بودن، ارز مورد نیاز را به بازار تزریق کند.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در این خصوص یادآور شد: وزیر صنعت چندی پیش مطرح کرد که ۳۰ میلیارد دلار از ارز کشور، برنگشته است. دولت باید این مسائل را برطرف کند تا مشکلات کاهش یابد، با ورود در بازار چه کاری می‌خواهد انجام دهد؟

 

نسبت به راه‌اندازی بازارمتشکل ارزی خوشبین نیستم

 

لاهوتی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر ارز کشور دارای سه نرخ است. ارز ۴۲۰۰ تومانی، ارز نیما و ارز بازار. آقای جهانگیری زمانی مطرح کرد که هر کسی ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌خواهد، پرداخت خواهد شد، اما آیا توانایی انجام این کار را داشت؟ دولت باید کار‌ها را واسپاری کند و از تصدی‌گری فاصله گیرد. در فرمایشات رهبری هم همین بحث مطرح شد که دولت باید دست از سر اقتصاد کشور بردارد و آن را به بخش خصوصی بسپارد و تنها نظارت، هدایت و حمایت را پیشه سازد.

 

این نماینده مجلس درخصوص ادعای دولت مبنی برکوتاه کردن دست دلالان از بازار ارز اظهار داشت: دولت پیش از بیان این ادعا، توضیح دهد که با چه شیوه‌ای درصدد است تا دست دلالان را کوتاه کند. باید شرایطی فراهم شود تا هر فردی که نیازمند ارز بود، به قیمت روز آن را تهیه کند. در صورتی که این بستر فراهم آید، بخش زیادی از مشکلات رفع خواهد شد، بنابر این بهتر آن است تا دولت به جای ورود به بازار و دخالت، تلاش خود را برای برگشت ارزی که از کشور خارج شده وبرنگشته، به کار بندد.

 

وی درباره تاثیر راه‌اندازی بازار متشکل ارزی بر قیمت بیان کرد: راه‌اندازی این بازار بر قیمت ارز تاثیری نخواهد داشت و اگر فضا را بدتر نکند آن را بهتر نخواهد کرد. البته نکته مثبت این قضیه در سکوت آقای همتی است که تا به امروز در این‌باره به اظهارنظر‌های گوناگون نپرداخته است و پشت صحنه بود، همین مسئله نوعی مدیریت محسوب می‌شود.

 

لاهوتی در ادامه افزود: نسبت به راه‌اندازی بازار متشکل ارزی خوشبین نیستم.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درباره تعیین قیمت ارز توسط بانک مرکزی ابراز کرد: نسبت به مداخله دولت دربازار ارز خوشبین نیستم، زیرا عدم عمل به تعهدات از سر ناتوانی، وضعیت را بدتر خواهد کرد.

 

وی درباره تزریق ارز توسط دولت توضیح داد: دولت نظراتی را مطرح می‌سازد که برای اجرای همان موارد هم توانمند نیست. امسال ۱۴ میلیارد دلار برای ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شده است، این در حالی است که ۱۰ میلیارد بیشتر نمی‌توانیم پرداخت کنیم. دولت اگر همین مسئله را مدیریت کند، کلی از مشکلات را برطرف ساخته است و نیازی نیست به بازار ورود پیدا کند.

 

بحث دخالت دولت و تعیین دستوری نرخ ارز در سال‌های مختلف مورد انتقاد عده زیادی بوده است که نمونه بارز آن تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار در فروردین سال پیش بود که سایر نرخ‌ها غیرقانونی اعلام شد، ولی قیمت دلار در بازار غیررسمی تا بیست هزار تومان هم پیش رفت.

 

با این حال دولت امیدوار است با راه‌اندازی این بازار، نرخ اعلامی توسط کانال‌های مرتبط با بازار غیررسمی را حذف کند و نرخ‌های جدید بازار متشکل را به‌عنوان مبنا جایگزین آن سازد که باید منتظر بود و سرنوشت این اقدام دولت را در عمل مشاهده کرد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی