تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
"دیدارنیوز" به بررسی تاثیر تحریم‌ها بر تولید و توزیع دارو می‌پردازد؛

آموکسی‌سیلین هم سهمیه‌بندی است

News Image Lead

کمیابی، تمامی دارو‌ها را در برمی‌گیرد و به طور نمونه آموکسی سیلین یکی از همین موارد است که از دارو‌های همیشگی و عادی داروخانه‌ها به حساب می‌آمد، اما به صورت سهمیه توزیع می‌شود، این در حالی است که تا پیش از این کارتون کارتون خرید می‌کردیم، لذا دلیلی جز نبود مواد اولیه نمی‌توان برای آن متصور بود.

کد خبر: ۲۵۵۹۸
۱۱:۲۶ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸

دیدارنیوزـ یکی از مسائل مورد اشاره ترامپ و همکاران او در دولت آمریکا در خصوص اعمال تحریم‌ها علیه ایران، عدم تحریم دارو و خدمات بشردوستانه بود، اما این روز‌ها شاهد آن هستیم که بیماران خاص، نادر و صعب‌العلاج به غیر از بیماری، دغدغه تهیه دارو را هم دارند؛ چه از آن جهت که قیمت‌ها در وانفسای بالا رفتن قیمت ارز، افزایش پیدا می‌کنند و چه از آن رو که برخی از دارو‌های حیاتی، وارد نمی‌شوند یا تولید داخل آن‌ها با مشکل مواجه شده است.

مسئولان بهداشت و درمان کشور، اما نگران خروج ترامپ از برجام نیستند. معاون کل وزارت بهداشــت درباره تأثیر این اتفاق بر بازار داروی کشور گفته است: «این اتفاق تأثیری بر بازار دارو و تجهیزات پزشکی نخواهد گذاشت چراکه وابستگی‌مان به داروی وارداتی، بسیار اندک اســت.» اشاره حریرچی به تأمین عمده نیاز دارویی کشور با تولیدات داخلی است. آمار‌ها نشان می‌دهد که سالانه حدود ٤٢‌میلیارد عدد انواع دارو در کشــور مصرف می‌شود که ٩٦‌درصد آن‌ها تولید داخل است. به گفته حریرچی با توجه به تمهیداتی که اندیشیده شده است و با توانی که در داخل کشور وجود دارد، وابستگی دارویی‌مان به محصولات خارجی بسیار اندک است و میزان قابل توجهی از دارو‌ها را خودمان تولید می‌کنیم. در حال حاضر، ذخیره بسیار مناسبی داریم و با توجه به توان دولت در حوزه ارزی، مردم مطمئن باشند که مشکلی در این زمینه نخواهیم داشــت.

معاون وزارت بهداشت تأکید می‌کند: «باید توجه کرد که دارو و تجهیزات پزشکی، هیچ‌گاه تحریم نمی‌شود. در دوره گذشته تحریم‌ها هم فقط در حوزه نحوه انتقال ارز مشکلاتی داشتیم که اکنون با تمهیداتی که مسئولان اتخاذ کرده‌اند، مشکلی در این زمینه وجود ندارد.» با وجود گفته‌های حریرچی، اما به نظر می‌رسد تحریم‌ها چندان هم بی‌اثر نبوده است.

 

آموکسی‌سیلین هم سهمیه‌بندی شده است

 

تحریم بر توزیع دارو بسیار موثر بوده است

 

مدیر یکی از داروخانه‌های تهران که نخواست نام او ذکر شود در گفتگو با دیدارنیوز در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر دارو گفت: تحریم از دو حیث قیمت و کمبود بر توزیع و پخش دارو موثر واقع شده است.

وی در خصوص نوع دارو‌های کمیاب توضیح داد: کمیابی در دارو‌ها فرقی ندارد. واردات برخی از دارو‌ها به طور کلی لغو شده است و یا به صورت قطره چکانی وارد می‌شود بطوریکه بعضی از دارو‌هایی که برای داروخانه‌ها سهمیه‌بندی نبودند را سهمیه‌بندی کردند.

این مدیر داروخانه درباره دارو‌های ایرانی نیز ابراز کرد: دارو‌های ایرانی با وجود آنکه تولید داخل است، اما مواد اولیه آن‌ها اکثرا خارج از کشور تهیه می‌شود، بنابراین زمانی که به لحاظ مواد اولیه در مضیقه قرار داشته باشیم، صد در صد در تولید هم با اشکال روبرو خواهیم شد.

وی در ادامه افزود: کمیابی، تمامی دارو‌ها را در برمی‌گیرد و به طور نمونه آموکسی سیلین یکی از همین موارد است که از دارو‌های همیشگی و عادی داروخانه‌ها به حساب می‌آمد، اما به صورت سهمیه توزیع می‌شود، این در حالی است که تا پیش از این کارتون کارتون خرید می‌کردیم، لذا دلیلی جز نبود مواد اولیه نمی‌توان برای آن متصور بود.

این مدیر داروخانه در رابطه با تفاوت قیمت دارو‌ها نیز تصریح کرد: شرایط حاکم و تحریم ها، بر قیمت دارو‌ها هم موثر واقع شده است، البته در رابطه با اینکه این تفاوت قیمت‌ها به طور کامل مربوط به تحریم‌ها هست یا خیر در جریان نیستم، اما زمانی که مواد اولیه یا دارویی وارد نشود، داشته‌ها وارد انبار می‌شود و پس از بالا رفتن تب بازار برای داروی احتکار شده، عرضه می‌شود.

وی دراین خصوص اظهار داشت: شرایط دارویی کشور به جایی رسیده است که مردم حاضر به خرید داروی مورد نیاز خود با هرقیمتی هستند، به شرط آنکه موفق به تهیه آن بشوند.

این مدیر داروخانه در خصوص خرید دارو‌های نایاب در خیابان ناصر خسرو تاکید کرد: توزیع دارو در خیابان ناصرخسرو تحت نظارت وزارت بهداشت نیست و به صورت قاچاق در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. دارو‌های کمیاب یا خاص را داروخانه‌های تک نسخه‌ای مانند ۲۹ فروردین، ۱۳ آبان یا هلال احمر به دست مشتریان می‌رسانند و مردم در صورتی که در این داروخانه‌ها موفق نشوند، به ناصر خسرو مراجعه می‌کنند که ناصر خسرو هم در رابطه با جبران دارو‌های کمیاب، به کسری خورده است.

 

آموکسی‌سیلین هم سهمیه‌بندی شده است

 

بخشی از مشکلات دارو به تبادلات بانکی ربط دارد

 
بشیرخالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با تاثیر تحریم‌ها بر دارو در گفتگو با دیدارنیوز گفت: شرایط حاکم، نتیجه سیاست ابرقدرت‌ها است که درصدد برآمده‌اند از تمام راه‌ها برای فشارربه کشور بهره ببرند، البته باید این نکته را هم مدنظر داشت که بخشی از مشکلات دارو‌ها به تبادلات ارزی ربط پیدا می‌کند، به این معنا زمانی که تبادلات بانکی، صورت نمی‌گیرد، قطعا مشکلات فراوانی به وجود می‌آید، بنابراین برخلاف آنچه که آمریکایی‌ها مدعی شدند، تحریم در رابطه با دارو اعمال شده است.

وی در ادامه ابراز کرد: سلامت بیماران از اولویت‌های مسئولان است و خوشبختانه درحالت کلی بیش از ۹۵ درصد دارو‌ها تولید داخل هستند که در رابطه با آن‎ها جای نگرانی وجود ندارد، ولی همانطور که اشاره کردم، دارو را از تحریم‌ها استثنا نکردند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان در رابطه با جبران اثر تحریم‌ها بر دارو اظهار داشت: سه میلیارد ونیم در بودجه برای تهیه دارو در نظر گرفته شده است، در عین حال باید بر توزیع داخل آن هم مدیریت صورت گیرد.

این نماینده مجلس بر این نکته تاکید دارد که بیش از ۹۵ درصد از تولیدات دارو در داخل صورت می‌گیرد، اما او توضیح نداد که مواد اولیه این تولیدات، چگونه تامین خواهد شد. برفرض که مواد اولیه برای تولیدات داخل با مشکل خاصی روبرو نباشد و در کنار آنکه ارزان‌تر هم به دست مشتری می‌رسد، باید این نکته را در نظر گرفت که آیا نسبت به مشابه خارجی آن، از کیفیت مناسبی برخوردار است و موجب نمی‌شود که در این وانفسا بیماران سرطانی و خاص بیش از سایر بیمار‌ها آسیب ببینند؟

در این میان، تجهیزات پزشکی نیز بی‌نصیب از تحریم‌ها نمانده است و با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند. همراه یکی از بیماران در بیمارستان به خبرنگار دیدارنیوز گفت: باتری برای قلب مادرم همیشه با ۳ یا ۴ میلیون آماده می‌کردیم، اما الان با ۲۵۰ میلیون تومان هم به سختی تهیه می‌شود.

تحریم دارویی، تحریم نانوشته‌ای به حساب می‌آید که حیات مردم را مورد هدف قرار داده است. البته ظاهرا دولت ترامپ ادعا دارد که ایران هیچ‌گاه به صورت رسمی مورد تحریم دارویی واقع نشده است، زیرا حق سلامت به‌عنوان یک حق اجتماعی در «اساسنامه‌ی سازمان بهداشت جهانی» و «اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر» مورد توجه قرار گرفته و تحریم دارویی نقض اعلامیه حقوق بشر محسوب می‌شود، اما مشاهده تحریم دارویی و غذایی ایران به بهانه تحریم‌های بانکی برای ادامه زورگویی‌ها، تنها بهانه است، زیرا زمانی که مبادلات بانکی صورت نمی‌گیرد در عمل واردات و صادراتی هم به اجرا درنمی‌آید.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی