تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
"دیدارنیوز" حضور ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را مورد بررسی قرار می‌دهد؛

شیپور نواخته شد؛ ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در راه خلیج فارس

حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه همواره می‌تواند باعث جنگ در منطقه شود. این روز‌ها تنش بین ایران و آمریکا شدت گرفته است. بازار گمانه‌زنی در این شرایط داغ شده که آیا آمریکا قصد حمله نظامی به ایران را دارد و یا خیر؛ حرکت ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به سوی خلیج فارس به ماجرا شکل جدی‌تری داده است. گمانه‌ها در این حوزه، متفاوت است. باید منتظر روز‌ها و یا ماه‌های آینده ماند.

کد خبر: ۲۵۴۵۵
۰۸:۴۵ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸

ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن یا شیپور جنگ

دیدارنیوزـ هاتف سپهر: حضور جمهوری‌خواه‌ها در رأس کاخ سفید همیشه با خود بوی باروت و دود را به همراه آورده است. اگر چه دونالد ترامپ قصدی برای جنگ نظامی ندارد، اما گروه موسوم به B او را تحت فشار گذاشته‌اند. حضور ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن نیز به داستان ابعاد تازه‌تری داده است و این سوال را مطرح کرده است که آیا در کوتاه مدت و یا بلند مدت، منطقه با جنگی دیگر روبه‌رو خواهد شد؟


۱. شکی نیست که آمریکایی‌ها آرایش نظامی گرفته‌اند؛ منتهی اینکه آرایش نظامی قرار است تبدیل به اعمال قدرت از سوی آمریکایی‌ها بشود و یا تنها مانور قدرت است محل بحث و مناقشه است. در این زمینه ۳ نظر وجود دارد.


ـ عده‌ای معتقدند آمریکا به ایران حمله خواهد کرد و حتی در این میان بعضی زمان نیز برای آن مشخص ساخته‌اند کما اینکه محمد سرافراز رئیس پیشین صداوسیما در گفت‌وگویی که با عبدالرضا داوری داشت به صراحت گفت بعد از ماه رمضان، آمریکا به ایران حمله خواهد کرد.


ـ گروهی نیز بر این باورند که آمریکا و شخص ترامپ اساسا در پی جنگ با ایران نیست؛ کما اینکه محمدجواد ظریف نیز اشاره کرد که ترامپ مایل به جنگ نظامی نیست. اما این گروه B است که ترامپ را به سوی جنگ نظامی با ایران سوق می‌دهد.


به هر حال آن‌هایی که باور ندارند آمریکا خود را وارد جنگ با ایران می‌کند معتقدند آمریکایی‌ها از قدرت بازدارندگی ایران به خوبی آگاه هستند و چنانچه مبادرت به جنگ کنند منافع و هم پیمانانش در منطقه به مخاطره خواهد افتاد؛ لذا آمریکایی‌ها حاضر نیستند چنین ریسکی را مرتکب شوند.


ـ نظر گروه سوم مبنی بر همانندی نسخه‌ای است که آمریکایی‌ها پیشتر برای عراق پیچیدند و اکنون در حال اجرای آن برای ایران هستند. آمریکایی‌ها در این مرحله تحریم‌ها را شدت می‌بخشند و بدین صورت موجب نارضایتی عمومی می شوند و احتمال ایجاد ناآرامی اجتماعی نیز وجود دارد. زمانی به ایران حمله می‌شود که مؤلفه‌های قدرت از بین رفته باشد و یا در ضعیف‌ترین حالت ممکن باشد. سپس با یک حمله سریع و برق آسا به اهداف‌شان می‌رسند.


۲. ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن (USS Abraham Lincoln) که به اسم شانزدهمین رئیس‌جمهور آمریکا نام‌گذاری شده نامی آشنا در خاورمیانه است. ناو مذکور در یازدهم نوامبر سال ۱۹۸۹ کار خود را آغاز کرد. این کشتی جنگی به‌عنوان یک ناو هواپیمابر کلاس نیمیتس پنج دسته‌بندی می‌شود که حدود شش هزار پرسنل را در خود جای می‌دهد.


طول آن کمتر از ۳۳۳ متر و عرض آن در پهن‌ترین نقطه حدود ۷۷ متر است. ناو آبراهام لینکلن با وزنی در حدود صد هزار تن می‌تواند با سرعتی معادل ۳۰ گره دریایی (۵۶ کیلومتر در ساعت) حرکت کند.


این ناو پیش از این هم چند بار به خلیج فارس و دریای عمان اعزام شده است و یادآور جنگ است. گویی هر زمانی که ناو آبراهام لینکلن به حرکت در می‌آید ناقوس مرگ به صدا درآمده است. در جریان عملیات توفان صحرا در اوایل دهه ۱۹۹۰ که با هدف بیرون راندن عراق از خاک کویت انجام شد، این ناو برای عملیات شناسایی عازم منطقه شد. در سال‌های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۸ و ۲۰۰۰ هم ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن برای شرکت در عملیات «نظارت بر جنوب» به خلیج فارس رفت.


بار دیگر این ناو در اواخر سال ۲۰۰۲ و در آستانه حمله آمریکا و متحدانش به عراق که در ماه مارس ۲۰۰۳ آغاز شد، به منطقه رفت. آخرین ماموریت آبراهام لینکلن در خلیج فارس به سال ۲۰۱۲ برمی‌گردد. در آن زمان ایران به دلیل برنامه هسته‌ای با تحریم‌های نفتی آمریکا و اروپا روبه‌رو بود و هم‌زمان تنش میان ایران و آمریکا بر سر تنگه هرمز بالا گرفته بود.


اکنون نیز این ناو به سوی آب‌های خلیج فارس در حرکت است. جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا اعزام ناو هواپیمابر یواس‌اس آبراهام لینکلن را هشداری به ایران توصیف کرده و گفته هدف از این کار فرستادن پیامی روشن برای حکومت ایران است که هر گونه حمله به منافع آمریکا یا متحدان این کشور با نیرویی بی‌امان روبه‌رو خواهد شد.


بولتون در بیانیه‌ای نوشت: آمریکا قصد جنگ با رژیم ایران را ندارد، اما کاملا آماده واکنش نشان دادن به هرگونه حمله‌ای چه از سوی سپاه پاسداران، نیرو‌های نظامی متعارف ایران یا گروه‌های نیابتی (ایران) است.


مایک پومپئو، وزیرخارجه آمریکا که در راه اروپا برای دیدار با چند وزیرخارجه اروپایی بود، در هواپیما به خبرنگاران گفت ایالات متحده شاهد افزایش تحرکات ایران در منطقه بوده و اعزام ناوگروه آبراهام لینکلن به خلیج فارس به همین دلیل است.


یکی از خبرنگارانی که در هواپیما با پومپئو همسفر بود، از او پرسید که آیا می‌تواند بگوید دقیقا چه تحرکاتی افزایش پیدا کرده است. او به این سوال پاسخ مشخصی نداد، اما اطمینان داد که آمریکا شاهد تحرکاتی بوده است. او تاکید کرد که هر حمله‌ای به منافع آمریکا در منطقه را از چشم ایران می‌بیند و افزود حتی اگر گروه‌هایی مثل حزب‌الله (لبنان) یا حوثی‌ها (یمن) چنین اعمالی انجام دهند آمریکا، ایران را مقصر می‌داند.


پتریک شاناهان وزیر موقت دفاع آمریکا هم گفت: ما از رژیم ایران می‌خواهیم به همه تحریک‌ها پایان دهد. ما رژیم ایران را مسئول هر گونه حمله‌ای به نیرو‌های آمریکایی یا منافع آمریکا می‌دانیم.


۳. مقامات آمریکایی تهدید کرده‌اند اگر حمله‌ای به منافع آمریکا در منطقه روی دهد آن را از چشم ایران می‌بینند. بد نیست پومپئو و پتریک شاناهان مشخص کنند از آنجا که در منطقه بسیاری با جمهوری اسلامی مشکل دارند چنانچه آن‌ها به نام ایران حمله‌ای متوجه منافع آمریکا بکنند تکلیف چیست؟


نکته دیگر آنکه نیروی دریایی آمریکا پیشتر در اوایل ماه آوریل در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که این ناو در یک مأموریت از پیش تعیین شده در اول آوریل آمریکا را ترک کرده است. از این‌رو به نظر می‌رسد سخنانی که اخیرا مقامات آمریکایی گفته‌اند بیشتر به یک «شو» شبیه است. آن‌ها از قبل تصمیم خود را گرفته بودند و بنا بر ادعای آمریکایی‌ها ربطی به تحرکات اخیر جمهوری اسلامی ندارد.


به نظر می‌رسد حضور آمریکایی‌ها در شرایط فعلی بیشتر مانور قدرت است تا اعمال قدرت، منتهی حضور ناوگان دریایی آمریکا در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان، دمادم یک خطر بالقوه خواهد بود و با کوچکترین اتفاق و تنشی می‌تواند بالفعل شود و آتش جنگ در منطقه شعله‌ور شود.
 
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی