تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
"دیدارنیوز" به بررسی دستور جلسه اخیر شورای نظارت بر صداوسیما می‌پردازد؛

آیا عادل فردوسی پور به آنتن بر می‌گردد؟!

صداوسیمای جمهوری اسلامی با بودجه عمومی اداره می‌شود و قاعدتا نظر اکثریت مردم و دنبال کنندگان باید در تصمیمات مدیران آن اثر بگذارد، ولی به نظر می‌رسد نظر مردم که از طریق نظرسنجی‌ها بروز و ظهور پیدا می‌کند تاثیری بر تصمیمات سیاسی آنان ندارد. علی فروغی از جمله مدیران جوان صداوسیما، جدای از روابط سببی که با افراد با نفوذ سیاسی دارد، کوشید بدون توجه به مولفه‌هایی که منجر به جلب رضایت عمومی و مخاطب می‌شود، برنامه نود با اجرای عادل فردوسی پور را تعطیل کند. اینک باید منتظر ماند و مشاهده کرد که آیا قرار است چنین اقدامات خودسرانه‌ای در صداوسیما همچون گذشته، تبدیل به رویه جاری شود یا اینکه از شورای نظارت بر صداوسیما، آبی گرم خواهد شد.

کد خبر: ۲۵۲۲۷
۱۰:۲۱ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸

دیدارنیوزـ اسفندیار عبدالهی: شورای نظارت بر صدا و سیما روز دوشنبه در مورد برنامه‌های ۹۰ و برنده باش نظر می‌دهد. این عبارت از سید احسان قاضی زاده نماینده مجلس و عضو شورای نظارت بر صدا و سیما صادر شده است و گویا قرار است اعضای شورای مذکور با مدیران مربوطه صدا و سیما تشکیل جلسه داده و نظر نهایی خود را در این رابطه اعلام کنند.
 
با وجود انتقادات فراوانی که نسبت به صداوسیما وجود دارد، طی سال‌های اخیر رسانه ملی برنامه‌هایی تولید کرده که با استقبال و اقبال عمومی مواجه شده است. از جمله این برنامه‌ها و در واقع گل سرسبد تولیدات صدا و سیما برنامه نود با اجرای عادل فردوسی پور است.

فردوسی پور در حالی دوشنبه‌ها ۹۰ را روی آنتن می‌برد که دیگر شاخه‌های خبری از قبیل اقتصاد، سیاست داخلی و خارجی و فرهنگ در صداوسیما این شانس را نداشتند که برنامه‌ای روان و مردم پسند همچون نود را برای رسانه مذکور تولید کنند. البته غیر از برنامه نود، چند استندآپ کمدی و برنامه سرگرمی با اجرای هنرپیشه‌ها و مجریانی همچون مهران مدیری، احسان علیخانی، رامبد جوان و محمدرضا گلزار نیز در اوقاتی توانستند طرفداران و دنبال کنندگانی داشته باشند، اما هیچکدام به استمرار و محبوبیت نود دست نیافتند.

در ایام منتهی به پایان سال ۹۷ اتفاقاتی رخ داد که عملا برنامه ۹۰ و برنده باش را در مقابل یکدیگر قرار داد. یکی مغضوب رئیس شبکه سوم سیما شده بود و دیگری محبوب وی. اولی به تعطیلی کشانده شد و حتی دکورش نیز برچیده شد و دومی تمامی روز‌های نوروز روی آنتن رفت و درصدد بود تا بازه عملکردی خود را گسترش نیز بدهد، اما ناگهان با واکنش مراجع و فتوای صادره از قم مواجه گشته و دستور توقف آن صادر شد.

پخش برنامه نود فردوسی پور در حالی توسط علی فروغی، مدیر شبکه سه متوقف شد که با انبوهی از انتقاد و واکنش از سوی مردم و مسئولان مواجه گردید. منتقدان تعطیلی برنامه نود و منع عادل فردوسی پور از فعالیت در شبکه سوم سیما، همگی از طرفداران او نبودند بلکه در میان مخالفان قدیمی فردوسی پور افرادی بودند که ضمن حفظ نقد به کلیت فعالیت‌های وی، نسبت به برخورد حذفی مدیران صدا و سیما انتقاد داشتند.

اکنون بعد از گذشت چند هفته از توقف پخش برنامه ۹۰ تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله اعضای کمیسیون فرهنگی و همچنین اعضای شورای نظارت بر صداوسیما در صدد پی گیری و روشن شدن تکلیف برنامه‌های نود و برنده باش و همچنین اظهار واکنش مناسب نسبت به اتخاذ برخی تصمیمات خودسرانه مدیران صداوسیما هستند.

احمد مازنی، رییس کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پیشتر گفته بود: کمیسیون فرهنگی تا زمانی که دلایل قانونی و محکم در مورد حذف عادل فردوسی پور و توقف برنامه نود به دست نیاورد و قانع نشود این موضوع را پی گیری خواهد کرد.

در همین رابطه، سید احسان قاضی زاده عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صداوسیما گفت: این شورا روز دوشنبه به بررسی اتفاقات پیرامون برنامه ۹۰ و بررسی مسابقه برنده باش خواهد پرداخت.

وی درباره وضعیت پخش برنامه ۹۰ و مسابقه برنده باش اظهار داشت: شورای نظارت بر صداوسیما با حضور میرباقری معاون سیما، شهریاری معاون اداری و مالی سازمان، فروغی مدیر شبکه سه و مهدوی‌مهر مدیر کل بازرگانی تشکیل جلسه می‌دهد. قاضی زاده با بیان این که حضور میرباقری و شهریاری برای بررسی اتفاقات پیرامون برنامه ۹۰ خواهد بود افزود: پخش یا عدم پخش برنامه ۹۰ بستگی به جمع‌بندی و توضیحات ارائه شده در این شورا دارد و بررسی نحوه درآمد، بحث بازرگانی، مسابقات اپلیکیشنی و ادامه یا عدم ادامه پخش مسابقه برنده باش نیز در این جلسه رسیدگی می‌شود.

شورای نظارت بر سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران که بر اساس اصل ۱۷۵ قانون اساسی تشکیل شده‌است، نهادی مختص برای نظارت بر صداوسیما است. این شورا به عنوان بازوی نظارتی، مسئول ارائه مستقیم گزارش‌ها و ارزیابی‌های قوای سه‌گانه نظام از عملکرد رسانه ملی به رهبر جمهوری اسلامی است. شورای نظارت بر صدا و سیما از ۶ عضو (۲ نفر به انتخاب رئیس‌جمهور، ۲ نفر به انتخاب رئیس قوه قضائیه و ۲ نفر به انتخاب مجلس شورای اسلامی) تشکیل می‌شود.

اعضای فعلی این شورا را در حال حاضر، غلامحسین محسنی اژه‌ای و محمد جواد لاریجانی از طرف قوه قضائیه، رحمانی فضلی و حسام‌الدین آشنا از طرف قوه مجریه و سید احسان قاضی‌زاده هاشمی و غلامرضا کاتب با انتخاب نمایندگان مجلس، تشکیل می‌دهند و ریاست آن بر عهده غلامحسین محسنی اژه‌ای است.

در اوایل انقلاب، صدا و سیما زیر نظر شورایی به نام شورای سرپرستی صدا و سیما اداره می‌گردید که پس از اصلاحیه قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ اصل ۱۷۵ تغییر کرد و شورای سرپرستی منحل و شورای نظارت به جای آن تشکیل شد. در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور باید تأمین گردد. نصب و عزل رییس سازمان صداوسیما با مقام رهبری است و شورای نظارت صدا و سیما با ترتیب فوق بر خط مشی، ترتیب و اداره سازمان، نظارت می‌کند.

صداوسیمای جمهوری اسلامی با بودجه عمومی اداره می‌شود و قاعدتا نظر اکثریت مردم و دنبال کنندگان باید در تصمیمات مدیران آن اثر بگذارد، ولی به نظر می‌رسد نظر مردم که از طریق نظرسنجی‌ها بروز و ظهور پیدا می‌کند تاثیری بر تصمیمات سیاسی آنان ندارد. علی فروغی از جمله مدیران جوان صداوسیما، جدای از روابط سببی که با افراد با نفوذ سیاسی دارد، کوشید بدون توجه به مولفه‌هایی که منجر به جلب رضایت عمومی و مخاطب می‌شود، برنامه نود با اجرای عادل فردوسی پور را تعطیل کند. این اقدام بلافاصله پس از آن صورت گرفت که نظرسنجی‌های سازمان صداوسیما، از محبوبیت و برتری برنامه نود و عادل فردوسی پور حکایت داشت.

اینک باید منتظر ماند و مشاهده کرد که آیا قرار است چنین اقدامات خودسرانه‌ای در صداوسیما همچون گذشته، تبدیل به رویه جاری شود یا اینکه از شورای نظارت بر صداوسیما، آبی گرم خواهد شد.

 

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی