تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
"دیدارنیوز" به بررسی تبعات ادعا‌ی جنجالی سعید قاسمی در مورد هلال احمر می‌پردازد؛

آیا هلال‌احمر به لیست گروه‎های تروریستی ترامپ می‌پیوندد؟

News Image Lead

بسیاری از مسئولان، رسانه‌ها و تحلیل‌گران مطلع با تکذیب سخنان سعید قاسمی درباره نحوه حضور جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین، سعی دارند شرایط را مساعد کنند، اما آمریکایی‌ها که به بهانه‌های واهی و بنا بر فشار لابی صهیونیستی، مترصد فرصتی برای اعمال فشار بر کشورمان هستند و در آخرین اقدامات خود، اقدام به قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی کرده‌اند و با تمدید نکردن معافیت از تحریم‌های نفتی ایران، عملاً رودررویی با ایران را به نقطه اوج خود رسانده اند، تلاش می‌کنند به بهانه طرح این سخنان نسنجیده، شرایط را بحرانی‌تر کنند و هلال‌احمر که یک ارگان امدادی و مردمی است را به خطر انداخته و دچار اقدامات تنبیهی نمایند، زیرا ترامپ نشان داده است که برای رسیدن به اهداف خود حتی ممکن است که یک سازمان مردم نهاد (NGO) را نیز تحریم کند.

کد خبر: ۲۴۵۷۵
۱۱:۴۴ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸

دیدارنیوزـ پرستو بهرامی‌راد: مردم کشور با سیلابی جانکاه درگیر هستند و خسارات سنگینی به کشور وارد شده است. در زمانیکه تحریم‌های آمریکا روز به روز افزایش می‌یابد، سپاه در لیست گروه‎های تروریستی قرار می‌گیرد و کمک به سیل‌زدگان نیز متاثر از تحریم‌ها به حداقل رسیده است، هر اقدام اشتباه و واکنش نامناسبی می‌تواند تاوان سنگینی داشته باشد.

 

هلال احمر، چندین ماه است که تحت تاثیر اقدامات تحریمی آمریکا قرار دارد و در جریان سیل اخیر نیز این کشور، حساب‌های هلال احمر ایران را مسدود کرده بود که این اقدام آمریکا با واکنش تند وزیر امور خارجه کشورمان همراه شد. بارها و بارها مقامات جمهوری اسلامی تاکید کرده و می‌کنند که هلال احمر، یک نیروی امدادرسانی صرف است اما اخیرا صحبت‌هایی جنجالی توسط یکی از افراد نظامی کشور مطرح شده است که در تناقض با اظهارات و ادعاهای مسئولان کشور است.

 

این روزها اظهارات «سعید قاسمی» از اعضای سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برنامه «رودرو» ـ که در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود ـ هلال‌احمر را در موقعیت بدی قرار داده است. سعید قاسمی در برنامه اینترنتی رودررو درباره جنگ بوسنی گفته است: «ما هلال‌احمری‌هایی بودیم که برای آموزش نظامی نیروهای مجاهدین [به بوسنی] رفته بودیم».

 

وی در این گفت‌وگو و در پاسخ به سوال مجری برنامه که از او خواسته بود بیشتر درباره حضورش در جنگ بوسنی توضیح دهد به سال ۱۳۷۱ اشاره کرد که «حسین الله کرم»، عضو دیگر سپاه از او خواست که به بوسنی برود و او این درخواست را قبول کرد. او می‌گوید چون آمریکایی‌ها در کتاب‌های خود نوشته‌اند بنابراین وقت آن است که او هم بگوید که در پوشش جمعیت هلال‌احمر در بوسنی حضور داشته است.

این سخنان، جنجال های فراوانی در داخل و خارج کشور ایجاد کرد و موجب شد تا نگرانی‌های فراوانی برای وضعیت بین المللی هلال‌احمر و اقدامات احتمالی تنبیهی برای این نهاد امدادگر ایجاد شود.

 

 

شکایت هلال‌احمر و تکذیبیه سپاه

 

اظهارات جنجالی قاسمی باعث شد که هلال‎احمر و سپاه نسبت به آن واکنش نشان دهند. این سخنان بی‌پرده، در بدو امر با واکنش توئیتری هلال‌احمر روبرو شد. این سازمان با تاکید بر وظیفه و رویکرد بی‌طرفانه خود در جنگ‌‌ها نوشت: «هلال‌احمر هیچ‌گاه اجازه استفاده از نشان و لباس خود را به نیروهای نظامی نمی‌دهد. طبق کنوانسیون چهارگانه ژنو در مخاصمات مسلحانه بی‌طرفیم چون کار مهم حمایت از انسانیت و کمک به غیرنظامی‌ها را داریم. اگر فرد یا نهادی از نشان و لباس جمعیت هلال‌احمر ایران استفاده کرده، قطعاً بدون هماهنگی بوده است.»

 

احضار سعید قاسمی به دلیل شکایت سپاه و هلال‌احمر

 

در گام بعدی، هلال‌احمر اطلاعیه‌ای صادر کرد و نوشت که این سازمان هیچگاه اجازه استفاده از نشان‌واره و لباس خود را به نیروهای نظامی نمی‌دهد. در این اطلاعیه آمده است: «اگر فرد یا نهادی از نشان و لباس جمعیت هلال‌احمر ایران در مسیری مغایر با اهداف و اصول این نهاد بین‌المللی سوءاستفاده کرده قطعا بدون اجازه و هماهنگی این جمعیت بوده است که اگر قرار بر هماهنگی و اجازه هم باشد قطعا اجازه چنین اقدامی داده نمی‌شود.» در انتهای این اطلاعیه که نسخه‌ای از آن هم در حساب کاربری توییتری هلال‌احمر منتشر شده، آمده است: «بدین ترتیب به دنبال اقرار سعید قاسمی، از فرماندهان سابق نظامی به استفاده از پوشش هلال‌احمر برای اهداف نظامی در زمان جنگ بوسنی، جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران از وی به مراجع قضایی شکایت کرده و حق پیگیری این موضوع را تا زمان رسیدن به نتیجه برای خود محفوظ می داند».

 

پس از آن که هلال‌احمر، سعید قاسمی را تهدید به شکایت قضایی کرد، او بار دیگر بر گفته‌های خود تأکید کرده و در توئیتر خود نوشت: «به چشم دیدیم در لباس سازمان ملل، جاسوسی می‌کنند. از ملت‎‌هایی که نمی‌جنگند و عنان‌شان را به دست غربی‌ها می‌دهند، حالا تعجب می‌کنم که بر ما خرده می‌گیرند چرا با لباس هلال‌احمر به نجات مستضعفین رفتید!» او افزوده است: «مگر نه اینکه معنی پوشیدن این لباس یعنی نجات مسلمین و هر بنی‌بشری که تحت آسیب ظالم است؟»

 

از سوی دیگر، «سردار رمضان شریف» سخنگوی سپاه پاسداران نیز در واکنشی گفته است: «اظهارات وی، شخصی و فاقد اعتبار بوده و مورد تایید سپاه نمی باشد». با تمام این اوصاف هنوز معلوم نیست که چرا قاسمی همچنان بر سخنان خود اصرار دارد، در صورتی که این گفته‌ها خلاف امنیت ملی به حساب می‌آید؟

 

احضار قاسمی

 

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی جدید قوه قضائیه در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران در محل دادگاه کیفری یک، در پاسخ به این سوال که آیا در رابطه با اظهارات سعید قاسمی، سپاه یا هلال احمر شکایت کردند؟ گفت: هر دو علیه ایشان شکایت کردند و شکایت به بازپرس ارجاع شده است. ایشان احضار شده و تحقیقات بدون اغماض انجام می‌شود.

 

به نظر می رسد برای برخی افراد که در کشورمان، آزادانه مشغول اتهام زنی به شخصیت ها و نهادها هستند و ابایی نیز از تبعات سخنان خود ندارند باید فکری اساسی کرد. افرادی چون سعید قاسمی که در سال های متمادی، بدون رعایت مصالح کشور به گفتار ناصواب روی آورده اند، بار دیگر در این شرایط حساس کشور، راست و دروغ را بهم بافته و با اظهاراتشان به دشمنان کشور و بالاخص ترامپ کمک می‌کنند و شرایط را بحرانی‌تر می‌نمایند.

 

بسیاری از مسئولان، رسانه‌ها و تحلیل‌گران مطلع با تکذیب سخنان سعید قاسمی درباره نحوه حضور جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین، سعی دارند شرایط را مساعد کنند اما آمریکایی‌ها که به بهانه‌های واهی و بنا بر فشار لابی صهیونیستی، مترصد فرصتی برای اعمال فشار بر کشورمان هستند و در آخرین اقدامات خود، اقدام به قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی کرده‌اند و با تمدید نکردن معافیت از تحریم‌های نفتی ایران، عملاً رودررویی با ایران را به نقطه اوج خود رسانده اند، تلاش می کنند به بهانه طرح این سخنان نسنجیده، شرایط را بحرانی‌تر کنند و هلال‌احمر که یک ارگان امدادی و مردمی است را به خطر انداخته و دچار اقدامات تنبیهی نمایند زیرا ترامپ نشان داده است که برای رسیدن به اهداف خود حتی ممکن است که یک سازمان مردم نهاد(NGO) را نیز تحریم کند.

 

شرایط حساس امروز کشور، توجهات فراوانی را می طلبد. کاش این تجربه تلخ اظهارات سعید قاسمی، مسئولان قضایی کشور را متوجه دیگر سخنان وحدت شکن وی کند که در سال های گذشته، بر انشقاق میان مردم افزوده است و به شخصیت های فراوانی هتاکی کرده است.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی