تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
"دیدارنیوز"در گفتگو با کارشناسان سیاسی بررسی می‌کند؛

مدیریت جدید سپاه چه تغییراتی به همراه می‌آورد؟

News Image Lead

روشن است که با تغییر مدیریت، شیوه سپاه در برابر دشمن و دشمن‌تراشی‌ها به ویژه با حرکت اشتباه آمریکا در قرار دادن سپاه در لیست تروریست‌ها تغییر نخواهد کرد، اما از این نهاد نظامی انتظاراتی می‌رود که می‌توان به تحقق آن‌ها امید بست.

کد خبر: ۲۴۴۹۰
۱۲:۴۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸

دیدارنیوزـ مژگان فرجی- فرمانده معظم کل قوا در حکمی با سپاس از خدمات باارزش و ماندگار سردار سرلشکر پاسدار جعفری در فرماندهی سپاه، سردار حسین سلامی را با اعطای درجه سرلشکری به فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند.

 

سردار سلامی در سال ۱۳۳۹ در شهرستان گلپایگان متولد شد و در سال ۱۳۵۷ همزمان با اوج‌گیری انقلاب اسلامی در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت قبول شد. پس از وقوع انقلاب فرهنگی و همزمان با آغاز دوران جنگ در آبان ماه سال ۱۳۵۹ به سپاه پیوست. او در طول دوران جنگ در کردستان و عمدتاً در جبهه جنوب در مسئولیت‌های رزمی و مختلف در لشکرهای ۲۵ کربلا، ۱۴ امام حسین و قرارگاه دریایی نوح در کنار رزمندگان اسلام بوده‌است.

 

وی پس از پایان جنگ، دوره دانشکده فرماندهی و ستاد را گذراند و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت دفاعی از دانشگاه آزاد اسلامی گردید. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همزمان با تدریس در دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه، از دانشگاه علم و صنعت نیز فارغ‌التحصیل شد. سردار سلامی مؤسس و فرمانده دوره عالی جنگ از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۶ بوده و از سال ۱۳۷۶ الی ۱۳۸۴ در سمت معاون عملیات ستاد مشترک سپاه اشتغال به خدمت داشته‌است.

 

سپاه تهاجمی‌تر می‌شود

 

همراه با مدیریت جدید سپاه، تغییرات چه خواهد بود

حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا ارزیابی خود را در خصوص این تغییر در گفت‌وگو با دیدارنیوز چنین بیان کرد: قاعده نیروهای مسلح این است که گاهی با تغییر فرماندهان، ماموریت‌های جدی و جدید متناسب با تدبیر رهبری را دنبال کنند و همواره نیروهای جدید با انگیزه و دارای توانمندی‌های بیشتر، می‌توانند باعث کارآمدی و به روزبودن نیروهای مسلح شوند.

 

وی در ادامه ابراز کرد: برهمین‌اساس به نظر می‌رسد سردارجعفری هرآنچه که در توان داشت در سپاه به کار گرفت و در عمل شاهد هستیم که سردار سلامی با یک تحرک، توان و قدرت جدید وارد عرصه خدمت شده است.

 

این فعال سیاسی اصولگرا دراین رابطه یادآور شد: با توجه به تحلیل‌هایی که توسط رسانه های داخلی و خارجی صورت می گیرد، این جابه جایی به معنای تغییر در استراتژی سپاه نیست، بلکه  تغییر در تاکتیک‌ها، روش‌ها و به روز کردن ساختارهای سپاه با توجه به ماموریت و شرایط حاضر است.

 

کنعانی‌مقدم در خصوص رابطه این تغییر با تروریست شناخته شدن سپاه توسط آمریکا بیان کرد: این دو با هم مفهوم خاصی ندارد ولی سردار سلامی در این خصوص می‌تواند یک چهره تهاجمی‌تری را نسبت به آقای جعفری داشته باشد، به هر حال باید منتظر شد و دید ماموریت‌هایی که به او واگذار شده، چگونه خواهد بود و چه رفتاری درخصوص اجرای آن‌ها در پیش خواهد گرفت. به طور قطع، تهاجمی بودن سپاه یک گام به سمت جلو است.

 

وی درباره تغییر جایگاه مردم و حفظ منافع آن‌ها با مدیریت جدید اظهارداشت: سپاه ماموریت‌های مختلفی دارد که بخشی از آن یعنی نجات و یاری رساندن به امنیت کشور از جمله این موارد است. سپاه به طور قطع می‌تواند اثر بسیار خوبی را در این زمینه داشته باشد و مردم خواهند توانست از امکاناتی که درآن وجود دارد در جهت مبارزه با بلایای طبیعی از سیل گرفته تا زلزله و یا کمک به بازسازی و نوسازی‎های مختلف استفاده کنند.

 

این فعال سیاسی اصولگرا درباره نکاتی که از سردار سلامی توقع می‌رود در نظر گیرد، گفت: کار سردار جعفری بدون‌نقص بوده و او توانمندی‌های قابل‌توجهی داشته است. ایجاد ساختار جدید با ماموریت‌هایی که سپاه داشت از جمله حرکت‌هایی است که با موفقیت پیش رفته  و به نظر نمی‌رسد نقدی به او وارد باشد. شاید بتوان گفت  بعد از سردار محسن رضایی او توانست ماموریت‌های سپاه را به خوبی میسر سازد.

 

کنعانی‌مقدم در این رابطه افزود: قطعا سپاه فلسفه "أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم" را مدنظر خواهد داشت و به نظر می‌رسد که لبه تیز قدرت سپاه به سمت تروریسم و دشمنان خارجی باشد و در داخل با رافت و رحمت رفتار کند.

 

سپاه فراجناحی مدیریت شود

 

همراه با مدیریت جدید سپاه، تغییرات چه خواهد بود

سید محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب ارزیابی خود را از مدیریت سردار سلامی درسپاه پاسداران در گفت‌وگو با دیدارنیوز چنین مطرح کرد: انتظاری که از آقای سلامی می‌رود، این است که سپاه را ازحیث انطباق فعالیت‌ها بر قانون‌اساسی و سیاست‌هایی که حضرت امام و رهبری مشخص کرده‌اند به خصوص درحوزه مسئله دفاعی و داخلی به صورت فرا جناحی مدیریت کند.

 

وی در رابطه با برآورده شدن انتظارات از سردار سلامی اظهار داشت: با توجه به تجارب خوبی که  در چهار دهه تشکیل سپاه و خدمات ارزنده‌ای که در کشور داشته است و حساسیت فراوانی که بوده و هست، امید می‌رود تا این انتظارات برآورده شود.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اضافه کرد: با توجه به چشیدن سرد و گرمی‌های کشور توسط سپاه در طول ۴۰ سال انقلاب، اکنون باید در صدد رفع اشکالات برآید و خود را متعلق به تمام گروه‌ها بداند تا آن‌ها احساس کنند که سپاه به دنبال آرامش است.

 

میرلوحی در خصوص میزان تحقق امیدواری‌های خود در دوران مدیریت جدید ابراز کرد: مقایسه سردار سلامی با سردار جعفری در حوزه‌های گوناگون مباحث مفصلی است که هنوز فرصت پیدا نکردم آنها را مورد بررسی قرار دهم، اضافه براینکه حرکت فوق فرصت طولانی تری را هم می‌طلبد، ولی به تحقق امیدواری‌ها، امیدوار هستم. »

 

سرلشکر سلامی، فرمانده جدید سپاه پاسداران برای این حوزه فرد آشنایی است. او در دوران فعالیت خود بارها اسرائیل را به نابودی و اروپا را به تغییر راهبرد موشکی جمهوری اسلامی تهدید کرده است. وی در واکنش به تهدیدات مقامات اسرائیل برای هدف قرار دادن مواضع ایران‌‌ در سوریه گفته بود که «راهبرد ما محو اسرائیل از جغرافیای سیاسی جهان است و به‌نظر می‌رسد با شرارت‌هایی که اسرائیل در حال انجام است، خودش را به این واقعیت نزدیک می‌کند.»

 

او همچنین خطاب به کشورهای اروپایی گفته بود: «اگر اروپا و دیگران بر اساس یک توطئه، خلع سلاح موشکی کشورمان را دنبال کنند مجبوریم به یک جهش راهبردی دست بزنیم». بنابراین روشن است که با تغییر مدیریت، شیوه سپاه در برابر دشمن و دشمن‌تراشی‌ها به ویژه با حرکت اشتباه آمریکا در قرار دادن سپاه در لیست تروریست‌ها تغییر نخواهد کرد، اما ازاین نهاد نظامی انتظاراتی می‌رود که می‌توان به تحقق آن‌ها امید بست.

 

در ابتدا اینکه سپاه پاسداران در اقتصاد فعال است و بخش عمده‌ای ازتلاش‌ها در این زمینه توسط متخصصان آن صورت می‌گیرد، بنابراین انتظار می‌رود تا سختکوشی خود را به خدمات نظامی محدود سازد و تلاش در این خصوص را به فعالان آن حوزه و بخش خصوصی بسپارد. علاوه براین ورود به سیاست، نقد دیگری است که به این نهاد نظامی وارد می‌شود. توقع این است که مدیران جدید سپاه پاسداران وصیت‌نامه امام را سرلوحه کار خود قرار دهند و براساس آن به پاسداری از انقلاب و کشور بپردازند تا امید تازه‌ای در کشور دمیده شود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی