تیتر امروز

سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند

جامعه پلاس عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که در این برنامه در گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب نظران چالش‌ها و مشکلات حوزه‌های اجتماعی تحلیل و بررسی می‌شود. شما را به دیدن این سلسله برنامه‌ها...
از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب
همافر حقوقدان و سیاستمدار اقتصاد خوانده در تنگنای سی‌ام

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب

در سی‌امین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان و عضو شناخته‌شده حزب کارگزاران سازندگی بود و از روزهای قبل از انقلاب و ماجرای کودتای نوژه و نقش روس‌ها...
حجت الاسلام محمدتقی رهبر درگفت‌وگو با "دیدارنیوز":

اصولگرایان هنوز بر محوریت یک فرد تصمیم نگرفته اند

News Image Lead

درصورتی که اصولگرایان دور هم جمع شوند، یک محور اصلی پیدا می‌کنند، اما مهم این است که نشست فوق، روی دهد و اعضای این طیف سیاسی، جدا از هم تصمیم نگیرند.برای انتخاب فردی که محوریت وحدت را در بین اصولگرایان دردست گیرد باید پیشکسوتان آن‌ها در حوزه علمیه قم و تهران و در جامعه روحانیت، با توجه به مصالح کشور، دور هم جمع شوند و برای تعیین فردی موثر، تصمیمات لازم را اخذ کنند. به طور حتم، این کار جز با فکر جمعی درست نمی‌شود. دهه اول ماه رمضان، جلسه‌ای در خصوص همین موضوع برگزار خواهد شد.

کد خبر: ۲۴۲۲۹
۱۳:۳۶ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸

دیدارنیوزـ مژگان فرجی- جبهه نیرو‌های انقلاب اسلامی(جمنا) در سال ۹۵ کار خود را برای انتخابات سال ۹۶ آغاز کرد و مدعی بود که تمامی احزاب اصولگرا را در برگرفته است. در واقع تصمیم‌گیران جمنا به دنبال راهی بودند که اصلاح‌طلبان، تجربه آن را در انتخابات ۹۴ داشتند، یعنی آنان نیز در جستجوی گزینه‌ای برای انتخابات ریاست‌جمهوری بودند تا تمامی اصولگرایان از آن حمایت به عمل آورند اما اتفاقات، آن‌گونه که پیش‌بینی می‌کردند، جلو نرفت.

 

محمد باقر قالیباف که سابقه دوبار نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را در کارنامه داشت، برای بار سوم اعلام کاندیداتوری کرد. او که در طول تبلیغات انتخاباتی سال ۹۶ رفتاری مشابه احمدی‌نژاد در سال ۸۸ را برگزیده بود، تصور می‌کرد توانایی جذب آراء حسن روحانی را دارد و زمانی که از او درخواست شد تا انصراف خود را از ادامه مبارزات انتخاباتی اعلام کند، گرچه تن به این امر داد، اما بعد‌ها از دلخوری‌هایش از دوستان سابق اصوگرای خود گفت و مطرح ساخت که اصولگرایان برای موفقیت به نواصولگرایی نیاز دارند.

 

مصطفی میرسلیم نیز دیگر نامزد اصولگرایان بود که از حزب موتلفه اسلامی معرفی شد. گرچه موتلفه اعلام کرد که از تصمیم نهایی جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب تبعیت می‌کند، اما از وسوسه سنجش نیروی مختص به خود نگذشت و میرسلیم با کسب مقام سوم در بین سه کاندیدای اصلی، از دور انتخابات خارج شد، البته از زبان او هم نقد‌هایی به اصولگرایان مطرح شد که تکذیب شد.

 

اعضای جبهه پایداری هم که بخشی از جریان اصولگرایی محسوب می‌شوند، از ابتدا به دلیل عدم پذیرش شرط‌های جمنا در جمع آنان حضور پیدا نکردند. در نهایت درمیان این افراد، سید ابراهیم رئیسی گرچه اعلام کرده بود به هیچ طیف سیاسی وابستگی ندارد، کاندیدای نهایی اعضای جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب شد که البته گله‌مندی‌های دیگر کاندید‌اها از همین جا به وجود آمد. جمنا که تمام تلاش خود را به کار بسته بود تا اجازه ندهد حسن روحانی مجددا به پاستور برود، با شکست در این میدان، به تعطیلات رفت و انجام کار حزبی فصلی را به معنای واقعی به نمایش گذاشت.

 

اما با نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس در سال جدید، به نظر می‌رسد اعضای جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب، مجددا تصمیم به فعالیت گرفته‌اند، با این تفاوت که سید ابراهیم رئیسی به دلیل آنکه به عنوان ریاست قوه قضائیه برگزیده شده است، در شورای راهبردی وحدت اصولگرایان شرکت نمی‌کند و اساسا به دلیل مسئولیت جدید، دیگر توانایی ایجاد وحدت در بین اصولگرایان را ندارد، بنابراین سوال پیش می‌آید که چه کسی جایگزین او خواهد شد و کدام فرد، اجماع بین اصولگرایان را مدیریت می‌کند؟

 

چهره‌هایی مانند محمد باقرقالیباف، غلامعلی حداد عادل و آیت‌الله مصباح یزدی از جمله افرادی هستند که در طیف اصولگرایی خبرساز بوده‌اند اما بعید است اصولگرایان برسر آن‌ها به نتیجه مورد نظر دست یابند. به نظر می‌رسد مهم‌ترین چهره‌ای که می‌تواند این اجماع را به وجود آورد علی‌اکبرناطق نوری است که زمانی رقیب سیدمحمد خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۷۶ بود، گرچه او هنوز از دوستان قدیم خود به دلیل عدم حمایت در مناظره‌های سال ۸۸ گله‌مند است.

 

اصولگرایان هنوز برمحوریت یک فرد تصمیم نگرفتند

محمدتقی رهبر، نماینده سابق مجلس و از اعضای جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب در گفتگو با دیدارنیوز در پاسخ به این پرسش که با رفتن آقای رئیسی به قوه قضائیه، اصولگرایان با محوریت چه کسی به وحدت دست می‌یابند، گفت: بدون شک آقای رئیسی یکی از روحانیون اصولگرا در میدان و صحنه بود اما با کسب یک مسئولیت بزرگ قضایی توسط او نباید تصور شود که کسی برای پیگیری ایجاد وحدت بین اصولگرایان وجود ندارد. جمنا در جامعه روحانیت دارای روحانیون فعالی است که در این زمینه می‌توانند نقش مهمی ایفا سازند. در هر صورت، وظیفه جمنا این است که با وحدت و انسجام، پیگیر مسائل کشور باشد. از سوی دیگر، انتخابات مجلس را در پیش‌رو داریم، برهمین اساس برای اصول‌گرایان و کل کشور بهترین کار وحدت، همدلی و انسجام است.

 

وی در این‌باره که گفته می شود اصولگرایان دارای سه گزینه حدادعادل، قالیباف و مصباح یزدی برای ایجاد وحدت هستند، ابراز کرد: تمام این بزرگوارانی که نام برده شد، عزیز هستند، اما در جامعه روحانیت و جامعه مدرسین، گزینه‌هایی داریم که نیاز نیست بر محوریت یک نفر تکیه شود.

 

این نماینده سابق مجلس در ادامه افزود: درصورتی که اصولگرایان دور هم جمع شوند، یک محور اصلی پیدا می‌کنند، اما مهم این است که نشست فوق، روی دهد و اعضای این طیف سیاسی، جدا از هم تصمیم نگیرند.

 

این عضو جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب دراین خصوص تصریح کرد: برای انتخاب فردی که محوریت وحدت را در بین اصولگرایان دردست گیرد باید پیشکسوتان آن‌ها در حوزه علمیه قم و تهران و در جامعه روحانیت، با توجه به مصالح کشور دور هم جمع شوند و برای تعیین فردی موثر، تصمیمات لازم را اخذ کنند. به طور حتم، این کار جز با فکر جمعی درست نمی‌شود.

 

رهبر در این خصوص که اصولگرایان یک بار توسط جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب دور هم جمع شدند و یک نفر را برگزیدند، اکنون آن یک نفر چه کسی می‌تواند باشد، توضیح داد: اطلاع دارم که آقایان به دنبال آن هستند تا جلساتی در این زمینه برگزار کنند که در آن نشست‌ها فرد مورد نظرتعیین شود.

 

وی در ارتباط با رفتار جمنا که نشان می‌دهد از انتخابات گذشته تا کنون غیر فعال بوده است، بیان کرد: درحال حاضر در این رابطه نمی‌‎توانم اظهارنظرکنم اما یکی از دوستان گفته است دهه اول ماه رمضان، جلسه‌ای در خصوص همین موضوع برگزار خواهد شد و این امر نشان می‌دهد اعضای جمنا پیگیر موضوع هستند و کسانی را هم که دارای توانایی‌های لازم برای انجام این کار هستند مدنظر قرار داده اند.

 

رهبر در این رابطه که آیا اصولگرا‌یان برای جمع شدن به گرد هم و اخذ تصمیمی واحد به فردی مانند آقای خاتمی نیاز دارند، اظهارداشت: من با ایشان کاری ندارم، اما طبیعتاً باید بر محوریت یک فرد، وحدت صورت گیرد، اما این کار هنوز صورت نگرفته است.

 

این عضو جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب در رابطه با اینکه برای انجام این کار دیر نشده است، بیان کرد: هنوز فرصت باقی است و باید در رابطه با آن تلاش صورت گیرد. با این مسائل که امروز در کشور مطرح است دلسوزان انقلاب و نظام، باید همه با هم کار کنند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی