تیتر امروز

ادای احترام سفیر روسیه در سازمان ملل به رئیس‌جمهور و وزیرخارجه شهید +ویدیو
سقوط دردناک بالگرد ابراهیم رئیسی در ورزقان آذربایجان شرقی (بروزرسانی می‌شود)

ادای احترام سفیر روسیه در سازمان ملل به رئیس‌جمهور و وزیرخارجه شهید +ویدیو

روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه، بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و صبح روز دوشنبه رئیس جمعیت هلال احمر از پیدا شدن لاشه بالگرد...
واکنش مقامات خارجی به درگذشت ابراهیم رئیسی/ نخست وزیر لبنان: دیپلماتی برجسته و دوستی محترم را از دست دادیم
دیدارنیوز واکنش‌های جهانی به درگذشت رئیس جمهور را بررسی کرد؛ این قسمت دولت‌های جهان

واکنش مقامات خارجی به درگذشت ابراهیم رئیسی/ نخست وزیر لبنان: دیپلماتی برجسته و دوستی محترم را از دست دادیم

سانحه منجر به درگذشت حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و هیات همراه با واکنش گسترده مقامات رسمی کشور‌های دنیا همراه شد.
دموکراسی خواسته اصلی اصلاح‌طلبان

نامه سرگشاده زیباکلام به سیدمحمد خاتمی

صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب در نامه‌ای خطاب به سیدمحمد خاتمی رهبر اصلاح‌طلبان نوشت: جناب آقای خاتمی، ریشه همه مصیبت‌های کشور، اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، قومیتی، زنان و... در کم‌رنگ بودن آزادی خلاصه می‌شود؛ بنابراین آزادی‌خواهی و تلاش درتقویت دموکراسی می‌بایستی در رأس مطالبات اصلاح‌طلبان قرار بگیرد. به گونه‌ای که دموکراسی‌خواهی به تدریج بدل به بارزترین هویت جریان اصلاحات شود. 

کد خبر: ۲۳۸۸۸
۱۰:۲۹ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۸

دیدارنیوز - متن کامل نامه صادق زیباکلام به سیدمحمد خاتمی  به شرح زیر است:
 
جناب آقای سید محمد خاتمی

ریاست محترم اصلاح‌طلبان

با سلام و تحیات، اظهارنظر اخیرتان در دیدار با شماری از اعضای فراکسیون امید مبنی بر این که «مردم دیگر به توصیه ما مبنی بر شرکت درانتخابات توجهی نخواهند کرد.» مبین بحران عمیقی است که جریان اصلاحات مدت‌ها گرفتار آن شده و رهبری اصلاحات نیزهیچ گامی برای مواجهه با آن برنداشته‌است. در این که اصلاح‌طلبان بخش قابل‌توجهی از محبوبیتشان را از دست داده‌اند تردیدی نیست. بسیاری از اقشار تحصیل‌کرده و جوان‌تر مدت‌هاست این باور که انتخابات می‌تواند تغییری بوجود آورد را از دست داده‌اند. مع‌ذالک بسیاری از آن‌ها در دو انتخابات۹۴و۹۶ به اصرار و ترغیب اصلاح‌طلبان شرکت کردند؛ اما عملکرد فراکسیون امید و از آن بدترعملکرد آقای روحانی سبب شده که آن‌ها دیگر در انتخابات شرکت نکنند.

ریختن همه تقصیرها بر گردن مجلس و آقای روحانی، ندیدن ابعاد گسترده‌تر بحران اصلاح‌طلبان است. علی‌رغم آن که بیش از دو دهه از شکل‌گیری اصلاحات می‌گذرد اما بسیاری از رای‌دهندگان نمی‌دانند خواسته‌های این جریان کدام هستند و اساسا چه تفاوتی میان آنان با اصولگرایان وجود دارد. آیا مسئولیت ظهور شعار «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا دیگه تمومه ماجرا» بیش ازهمه برعهده خود ما نیست؟

واقعیت تلخ آن است که اصلاح‌طلبی خلاصه شده در مشتی شعارهای زیبا وکلی. شعارهایی که مشابه آن‌ها را اصولگرایانی که متوجه شده‌اند یک کشور ۸۰میلیونی را نمی‌توان با شعار مرگ بر آمریکا و نابودی اسرائیل اداره نمود هم تکرار می‌کنند. بعد از گذشت بیست‌سال ما هنوز نتوانسته‌ایم یک هویت مشخص ترقی‌خواهانه برای خودمان خلق نماییم. خواسته‌های مشخص اصلاح‌طلبان که آن‌ها را در جایگاه یک جریان دمکراتیک و ترقی‌خواه قرار می‌دهد کدام هستند؟ بی‌هویتی جریان اصلاحات را نه می‌توانیم بر گردن اصولگرایان بیفکنیم، نه روحانی، نه شورای نگهبان و نه نظارت استصوابی. ما هنوز نتوانسته‌ایم یک شعار استراتژیک برای اصلاح‌طلبی که به صورت شناسنامه و هویت آن درآمده باشد ایجاد نماییم.

جناب آقای خاتمی، ریشه همه مصیبت‌های کشور، اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، قومیتی، زنان و... در کم‌رنگ بودن آزادی خلاصه می‌شود؛ بنابراین آزادی‌خواهی و تلاش درتقویت دموکراسی می‌بایستی در رأس مطالبات اصلاح‌طلبان قرار بگیرد. به گونه‌ای که دموکراسی‌خواهی به تدریج بدل به بارزترین هویت جریان اصلاحات شود. 

ایام به کام باد

صادق زیباکلام

۲۲فروردین۱۳۹۸
منبع: فرارو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
0
0
اقای صادق زیبا کلام خودت میدانی داری دست وپا میزنی
abed
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
0
0
یه جنجال و جنگ زرگری انتخاباتی است موسم انتخابات زیاد خواهیم دید از این دست حرکتها
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی