تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

تاکنون ۹۶ روستا در خوزستان تخلیه شده است

News Image Lead

سرپرست فرمانداری حمیدیه از دستور تخلیه ۱۰ روستای حاشیه رودخانه کرخه خبر داد.

کد خبر: ۲۳۲۲۳
۲۱:۱۰ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
 

دیدارنیوز ـ شاهین هاشمی با اشاره به احتمال افزایش دبی رودخانه کرخه اظهار کرد: دستور تخلیه 10 روستا در حاشیه رودخانه کرخه صادر شده است.

وی افزود: تاکنون آب وارد روستاها نشده است و تنها برای پیشگیری از خطرات احتمالی دستور تخلیه این روستاها صادر شده است.

سرپرست فرمانداری حمیدیه گفت: برخی از روستاییان نسبت به جابه‌جایی مقاومت می‌کنند که این موضوع در حال مدیریت است البته برخی از روستاها تخلیه شده‌اند.

سیلاب اصلی هنوز به خوزستان نرسیده است/ تعطیلی مدارس استان تا 19 فروردین

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان با بیان این‌که هنوز سیلاب اصلی به خوزستان نرسیده است، گفت: لازم است مردم هم‌چنان در آمادگی کامل قرار داشته باشند و هشدارها را جدی بگیرند.

به گزارش ایسنا، کیامرث حاجی‌زاده با بیان اینکه در جریان سیل استان خوزستان هیچ گونه تلفات جانی گزارش نشده است، گفت: ۹۶ روستا به شکل جزئی و کلی تخلیه شده و در ۳۵ ایستگاه اسکان اضطراری جا داده شده‌اند.

وی با بیان اینکه در بخش‌هایی که امداد رسانی با مشکل رو به رو بود، نیروهای مسلح پای کار آمدند، افزود: در اردوگاه‌های مذکور نیازهای اولیه به افراد سیل زده تحویل داده شده و بیش از نیم میلیون بطری آب معدنی طی ۲۴ ساعت گذشته بین این افراد توزیع شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان از توزیع ۵۰۰ تخته چادر بین سیل زدگان استان خوزستان به جز چادرهای توزیع شده از سوی هلال احمر خبر داد و گفت: بخشی از این چادرها از طریق اداره کل امور عشایر بین عشایر در اختیار عشایر این استان قرار گرفته است. همچنین برای کاهش میزان آب عبوری از رودخانه کرخه در محدوده سوسنگرد و شهر بستان با کمک معتمدین محلی و عشایر لایروبی انجام شده است.

حاجی‌زاده تاکید کرد: با توجه به اینکه هنوز سیلاب اصلی به خوزستان نرسیده است، لازم است مردم همچنان در آمادگی کامل قرار داشته باشند و هشدارها را جدی بگیرند.

وی با بیان اینکه از طریق ستاد مدیریت بحران ۱۵ بالگرد و ۵ هزار چشمه سرویس بهداشتی در اختیار استان قرار گرفته است، اظهار کرد: شرکت‌های غذایی منطقه نیز برای تهیه غذای گرم در منطقه با تمام ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند. همچنین مدارس بسیاری از شهرهای استان خوزستان از جمله اهواز، باوی، کارون، حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه، شعیبیه و برخی از روستاهای دزفول و خرمشهرتا ۱۹ فروردین تعطیل هستند و شروع فعالیت دانشگاه‌های استان نیز با یک هفته تأخیر همراه است.

ادامه بارش‌های پراکنده در خوزستان

مدیرکل هواشناسی خوزستان از ادامه بارش‌های پراکنده در استان خبر داد. 

محمد سبزه‌زاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آسمان خوزستان تا 24  ساعت آینده قسمتی ابری تا نیمه ابری خواهد بود.

وی افزود: از بعدازظهر امروز احتمال بارش پراکنده به ویژه در نیمه شرقی و شمالی وجود دارد که این وضعیت با شدت و ضعف تا روز دوشنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت.

سبزه‌زاری گفت: در شبانه‌روز گذشته آغاجاری با 27 و   دهدز با 7 درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و خنکترین نقاط خوزستان بودند. تغییرات دمای اهواز در این مدت نیز بین 15 تا 25 درجه سانتیگراد در نوسان بود.

خدمات رسانی به روستاهای در معرض سیلاب غرب کارون

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند از خدمات رسانی به ۶ روستای در معرض خطر سیلاب غرب کارون خرمشهر خبر داد.

موعود شمخانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حسب دستور مدیرعامل این سازمان در خصوص پشتیبانی همه‌جانبه از ستادهای مدیریت بحران آبادان و خرمشهر در راستای مقابله با بحران‌ سیلاب احتمالی در منطقه، از سوی رئیس ستاد مدیریت بحران خرمشهر پشتیبانی ۶ روستای سویتچی ۱ و ۲، رحمانیه کعبی،رحمانیه فیصلی، سبعه و ام‌التمن به این سازمان واگذار شد.

وی افزود: عوامل و ماشین‌آلات این سازمان از اوایل صبح روز ۱۲ فروردین ماه در محل های تعیین شده مستقر شدند و عملیات پایش و رسیدگی به وضعیت سیل‌بندهای این روستاها در دستور کار قرار گرفت.

شمخانی از استقرار ۴ دستگاه بیل‌مکانیکی، ۱۰ کمپرسی و ۴ لودر در روستاهای محول شده به این سازمان خبر داد و گفت: علاوه بر این تجهیزات سازمان منطقه آزاد اروند به همراه مجموعه‌ای از عوامل اجرایی و ستاد مدیریت بحران عملیات تقویت و تثبیت سیل‌بندهای مجاور روستاهای ذکر شده را به طول ۷ کیلومتر اجرایی کردیم.

وی با بیان اینکه تدابیر انجام شده و اقدامات صورت‌گرفته تا کنون مثمر ثمر بوده است، خاطرنشان کرد : خوشبختانه آب رودخانه مجاور این روستاها بیش از یک متر با سطح سیل‌بندها فاصله دارد. احداث سیل‌بند، تثبیت سیل‌بندها و ساحل‌سازی آنها علی‌رغم کمبود زمان و فوریت کار اصولی انجام شده است. و امیدواریم این سیل بندها در وضعیت افزایش دبی آب مستحکم بمانند..

معاون فنی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد اروند خطاب به شهروندان خرمشهری، تاکید کرد : شهروندان خرمشهری آسوده خاطر باشند و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد، چرا که این سازمان با تمام توان و امکانات تا پایان خطرات احتمالی در کنارشان خواهد بود.

بازگشایی محور ریلی جنوب/ اختصاص قطار فوق العاده در مسیر اهواز- تهران

مدیر عامل راه آهن از بازگشایی محور ریلی جنوب و اختصاص یک رام قطار فوق العاده در مسیر اهواز -تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، سعید رسولی مدیرعامل راه‌آهن از بازگشایی محور ریلی جنوب از بامداد 14 فروردین ماه و از سرگیری روال عادی حرکت قطارها در این محور خبر داد و اظهار کرد: با توجه به ایمن شدن سیر قطار و به منظور رفاه حال مسافران و جابه جایی آنها ، یک رام قطار فوق العاده در مسیر ریلی اهواز-تهران اختصاص یافته است.

وی افزود: هم‌چنین اقدامات لازم در جهت افزایش ظرفیت قطارهای موجود به منظور ارایه خدمات هرچه بیشتر به مسافران صورت گرفته است.

مدیرعامل راه آهن هم‌چنین با اشاره به پیامک‌های ارسالی جهت اطلاع رسانی به مسافرانی که طی روزهای اخیر نسبت به تهیه بلیت در این مسیر اقدام و به دلیل شرایط نامساعد جوی حرکت قطار آنها کنسل شده بود، تصریح کرد: این مسافران می‌توانند با مراجعه به مراکز فروش بلیت نسبت به دریافت ۱۰۰ درصدی بهای بلیت خود اقدام و در صورت تمایل از ظرفیت های فوق العاده اختصاص یافته برای جابه جایی بهره گیرند.

به دلیل شرایط جوی؛ عزیمت زائران عتبات از پایانه مرزی چذابه ممنوع شد

مدیرکل حج و زیارت خوزستان گفت: به دلیل هشدارهای سازمان هواشناسی و شرایط جوی در استان خوزستان عزیمت زائران عتبات عالیات به کشور عراق از پایانه مرزی چذابه ممنوع شد.

ناصر حویزاوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به دلیل شرایط جوی و هشدارهای سازمان هواشناسی و وقوع سیلاب تا اطلاع ثانوی خروج کاروان‌های رسمی حج و زیارت به مقصد عتبات عالیات در کشور عراق از مرز چذابه ممنوع شد.

وی عنوان کرد: اگرچه مرز چذابه باز است اما به دلیل شرایط جوی تصمیم بر این گرفته شد که در مقطع فعلی اعزام کاروان‌های زیارتی از مرز چذابه انجام نشود. این تصمیم از روز یکشنبه ۱۱ فروردین ماه اجرایی شده و تا آرام شدن شرایط جوی ادامه خواهد داشت.

حویزاوی گفت: براساس این تصمیم همه کاروان‌های زیارتی از مرز شلمچه به عراق عزیمت می‌کنند.

مردم در تخلیه روستاها و خانه‌ها همکاری کنند

مسئول امنیت ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به مدیریت خوب شرایط در استان گفت: از مردم می‌خواهم اگر لازم است روستا یا خانه‌ای تخلیه شود در این زمینه همکاری کنند.

به گزارش ایسنا، سردار عبداله عراقی در گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: برای هم افزایی و هماهنگی‌های لازم از طرف ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر باقری مأموریتی به من و اکیپ همراه من دادند تا در خوزستان مستقر شویم و بتوانیم توانمندی‌های نیروهای مسلح را با هم هماهنگ کنیم تا بر اساس نیازهایی که در سطح استان و پایین‌دست وجود دارد، این توانمندی‌ها را به کار بگیریم و کمک و همراه و یار و یاور مسئولین استان و اعضای شورای تامین و سایر کسانی که در اداره کردن بحران سیل دخیل هستند، باشیم.

وی افزود: نیروهای مسلح توانمندی‌های بسیار خوبی در حوزه نیروی انسانی، تجهیزات شناوری و ترابری، دستگاه‌های مهندسی و امکانات آماده دارند که در سطح کشور چنین امکاناتی در اختیار همه نیست اما باید هم افزایی لازم انجام شود و طوری تقسیم بندی شود که این نیروها بتوانند به کل استان و مناطقی که براساس تشخیص ستاد بحران نیاز به کمک دارند، کمک کنند.

مسئول امنیت ستاد کل نیروهای مسلح گفت: بر همین اساس در جلسه‌ای که با حضور استاندار و مسئولان استان برگزار شد، تقسیم کاری بین نیروهای مسلح انجام شد. کل دستگاه‌های مهندسی، امکانات ترابری سنگین و سبک، نیروهای فنی به ویژه سیستم‌های شناوری و حتی دستگاه‌های زرهی که می‌توانند در آب شناور باشند را برای زدن سیل بندها و محکم کردن آن‌ها یا برای جابجایی و تخلیه مردم  به کار گرفته‌ایم و مسئولین استان و ستاد بحران را همراهی کرده‌ایم.

آخرین وضعیت سد دز و کرخه در کنترل سیلاب

مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه گفت: سد دز و کرخه رسالت خود را در کنترل سیلاب انجام دادند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا یزدانی پور در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار کرد: سد دز و کرخه رسالت خود را در کنترل سیلاب انجام دادند. ما به پایین دست کمک کردیم و اکنون پایین دست کمک و همکاری کند تا ما وضعیت سیلاب را کنترل کنیم و با کمترین خسارت، این سال را پشت سر بگذاریم و برای سال های آینده تمهیدات لازم اندیشیده شود.

وی ادامه داد: فقط باید مردم با مسوولان در پایین دست برای تخیله خانه ها همکاری داشته باشند تا بتوانیم وضعیت ایمن هر دو سد کرخه و دز را حفظ کنیم.

مدیرعامل سد دز: آب براساس ظرفیت پایین‌دست و نه براساس مصلحت سد، رهاسازی می‌شود

مدیرعامل سد و نیروگاه دز گفت: مدیران ما در بخش  آب و برق خوزستان و وزیر نیرو، وضعیت فعلی استان را رصد می کنند و براساس ظرفیت پایین دست و نه براساس مصلحت سد، کنترل شده آب را رهاسازی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، سعید رئوفی نسب در گفت و گویی تلویزیونی اظهار کرد: ما مطلقا تابع دستورالعمل های صادره سازمان آب و برق خوزستان هستیم؛ بنابراین مسوولیت رهاسازی در پایین دست بر عهده سازمان آب و برق استان است اما به عنوان یک کارشناس و متولی سد دز و به عنوان مجری سیاست های آب و برق خوزستان باید بگویم پیک سیلاب مان بالغ بر 15 هزار متر مکعب بر ثانیه، آورد به سمت استان خوزستان داشتیم و این هیولای سیلاب می توانست کل خوزستان را ببلعد و فکر می کنم کمتر از 30 درصد این آب رهاسازی و 70 تا 80 درصد آب در سدها ذخیره سازی شده است، بنابراین سدهای خوزستان، این استان را به صورت جدی از یک فاجعه نجات داده است.

وی ادامه داد: اهمیت موضوع به گونه ای بوده است که استاندار، وضعیت فوق العاده اعلام کرده و وزیر نیرو شخصا در سازمان آب و برق خوزستان مستقر است و کل استان را لحظه به لحظه رصد می کند و بر اساس مصلحت کلی استان، دستورالعمل هایی را برای ما صادر می کند.

مدیرعامل سد و نیروگاه دز بیان کرد: طبق آخرین دستورالعملی که برای من صادر شده است، حدود 3300 مترمکعب بر ثانیه آب را رهاسازی می کنیم. خوشبختانه آورد ما رو به کاهش و اکنون حدود 2400 تا 2500 متر مکعب بر ثانیه است که معنای آن این است که ما کنترل شده، کاهش ارتفاع می دهیم و امیدوار هستیم ظرف دو سه روز آینده بتوانیم سطح تراز دریاچه را به گونه ای پایین ببریم و حجم را خالی کنیم و برای سیلاب های بعدی آماده باشیم، زیرا در چند روز آینده اعلام بارندگی شده و احتمال سیلاب خیلی زیاد است و ما باید خودمان را برای روزهای سختی که در پیش داریم آماده کنیم.

وی تاکید کرد: اما همه چیز تحت کنترل و وضعیت سد، صد درصد سالم است و هیچ گونه نگرانی از این بابت وجود ندارد و مردم به شایعات توجه نکنند. باید بپذیریم آب زیادی را رهاسازی کردیم و به همین دلیل مجبور شدیم بخش هایی را در پایین دست تخلیه کنیم که به مردم صدمه وارد نشود، این طبیعت کار ما است ولی همه چیز تحت کنترل است و در سد دز جای نگرانی وجود ندارد.

ورود هواپیمای ارتش حامل محموله اقلام کمکی به اهواز

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از ورود یک فروند بوئینگ 747 ارتش جمهوری اسلامی ایران حامل محموله 50 تنی کمک به سیل‌زدگان به فرودگاه بین‌المللی اهواز خبر داد. 

دکتر علی خدادادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یک فروند بوئینگ 747 ارتش جمهوری اسلامی ایران که حامل یک محموله 50 تنی برای کمک به سیل‌زدگان خوزستان بود، وارد اهواز شد.

وی افزود: این هواپیما شامگاه 13 فروردین ماه از تهران وارد فرودگاه بین‌المللی اهواز شد تا محموله خود را تخلیه کند.

تخلیه ۶۷ روستا در حوضه‌های آبریز خوزستان

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: تاکنون 67 روستای در معرض خطر در خوزستان در حاشیه سه حوضه آبریز دز، کرخه و کارون تخلیه شده‌اند.

کیامرث حاجی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روستاهای در معرض خطر اظهار کرد: تا این لحظه در شوش 11 روستا، دزفول 9 روستا، شوشتر 27 روستا، شادگان یک روستا، دشت آزادگان یک روستا، اهواز 13 روستا و بخشی از منطقه سید خلف اهواز و در شهرستان کارون نیز چهار روستا تخلیه شده‌اند.

وی افزود: این آمار همچنان در حال افزایش است و هر لحظه در حال هشدار به روستاها و شهرهای در معرض خطر هستیم تا آنها نیز تخلیه کنند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به وضعیت تفکیکی حوضه‌های آبریز بیان کرد: در حوضه کرخه چهار شهر شامل شهرهای کوت سید نعیم، سوسنگرد، بستان، رفیع و 74 روستا در شهرهای اهواز، شوش، حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه در معرض خطر قرار دارند و هشداهای لازم به آنها داده شده است. 

وی ادامه داد: در حوضه آبریز دز نیز روستای زاویه‌های دزفول، آهودشت شوش، شعیبیه شوشتر و بخش مرکزی اهواز (بامدژ) در معرض خطر قرار دارند.

سدهای خوزستان پایدارند

استاندار خوزستان از بازگشایی سدهای این استان و افزایش خروجی آنها به منظور ایجاد ظرفیت خالی جهت آمادگی برای بارش‌های هفته آتی و ذوب شدن برف‌ها خبر داد.

به گزارش ایسنا، شریعتی با اشاره به آخرین وضعیت سدهای استان خوزستان گفت: این سدها در حال حاضر مشکل خاصی ندارند و از پایداری برخوردارند.

وی با اشاره به حجم ذخیره آب پشت سد کرخه افزود: در حال حاضر حجم آب پشت این سد حدود پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب، حجم آب پشت سد دز ۵میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب، سد کارون ۱۰میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب و سد مارون یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب و سد زهره ۶۰۰ میلیون مترمکعب است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه توجه ویژه ما معطوف به کم شدن حجم خالی سدها طی بارش‌های اخیر بوده است، اظهار کرد: با توجه به افزایش بارش‌ها در سال آبی ۹۷ و ۹۸ و همچنین ذوب شدن برف‌ها، تلاش می‌کنیم تا تعادلی بین حجم خالی پشت سدها برقرار کنیم.

شریعتی با اشاره به حجم خروجی آب از سدهای مذکور نیز توضیح داد: در حال حاضر ۲هزار مترمکعب بر ثانیه میزان آب خروجی از سد کرخه است که این میزان در سد دز به ۳هزار و ۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه و سد کارون تا ۱۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه می‌رسد.

وی با اشاره به تخلیه برخی از روستاهای استان خوزستان تصریح کرد: برخی از این روستاها دچار آبگرفتگی نشده بودند، اما به دلیل تهدید سیل و پیشگیری از حوادث احتمالی جمعیت ساکن آنها را تخلیه کرده‌ایم.

تخلیه ۹۶ روستا در خوزستان، تاکنون/ اسکان سیل‌زدگان در ۳۵ اردوگاه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت:  به منظور پیشگیری از تلفات انسانی، ۹۶ روستا در سراسر استان به صورت جزئی یا کلی تخلیه و ساکنان این روستاها در ۳۵ اردوگاه اسکان اضطراری اسکان داده شده‌اند. 

به گزارش ایسنا، کیامرث حاجی‌زاده در خصوص آخرین وضعیت استان پس از وقوع سیل‌های اخیر، اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته اقدامات خوبی در راستای پیشگیری از وقوع تلفات انسانی در استان انجام داده‌ایم و خوشبختانه تاکنون هیچ تلفات انسانی نداشته‌ایم و خسارت‌ها نیز مربوط به مزارع کشاورزی و ورود آب به برخی روستاها بوده است.

 وی ادامه داد: به منظور پیشگیری از تلفات انسانی، ۹۶ روستا در سراسر استان به صورت جزئی یا کلی تخلیه و ساکنان این روستاها در ۳۵ اردوگاه اسکان اضطراری اسکان داده شده‌اند. در شهرستان‌هایی که مشکلاتی داشته‌ایم تمام عوامل ما در شورای مدیریت بحران و نیروهای مسلح و همچنین سیستم امنیتی پای کار بوده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: همچنین در اردوگاه‌های اضطراری نیازهای اولیه مشخص و تحویل داده شد. تاکنون بیش از نیم میلیون بطری آب و بیش از ۵۰۰ تخته چادر به صورت مستقیم از ستاد مدیریت بحران بین مردم توزیع شده که این چادرها به جز چادرهایی است که توسط هلال احمر توزیع شده بود. همچنین چادرهای بزرگی را برای عشایر آسیب‌دیده از طریق اداره‌کل امور عشایر ارسال کرده‌ایم.

حاجی‌زاده افزود: کار بزرگی از قبل برای کاهش آب عبوری از رودخانه کرخه در محدوده شهرستان سوسنگرد و بستان پیش‌بینی شده بود که کارهای خوبی با همراهی مردم، معتمدین و عشایر انجام شد. البته سیلاب اصلی به این منطقه نرسیده است و انتظار ما از مردم این است که هشدارها را جدی بگیرند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی