تیتر امروز

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.

۹۷ درصد مردم ایران "مخالف تراریخت" هستند

News Image Lead

نتایج دو نظرسنجی نشان می‌دهد، ۹۷ درصد از مردم ایران با هرگونه «تولید، واردات و مصرف محصولات دستکاری شده ژنتیکی» مخالفند.

کد خبر: ۲۳۰۵۷
۱۳:۲۵ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۸
دیدارنیوز - محصولات دستکاری شده ژنتیک (تراریخت) اصطلاحاً به محصولاتی گفته می‌شود، که عموماً با اهداف تجاری - مانند پرمحصولی و غیره - ژنهای آنها دستکاری شده و تغییر داده می‌شود. دو دهه است که این محصولات در سطح دنیا تجاری شده و در ایران نیز طی حدود یک دهه - به‌ویژه در حوزه روغنهای گیاهی - به مصرف مردم رسیده است.

نکته قابل توجه این است که با توجه به عمر کوتاه تولید و مصرف، سلامت این محصولات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و تحقیق جامعی درباره اثر مصرف تراریخت بر سلامت انسان و دام صورت نگرفته است؛ ضمن اینکه گزارشهای مهمی وجود دارد که دانشمندان اثراتی مانند سرطانزایی و ناباروری را در اثر مصرف برخی از گونه‌های تراریخت بر حیوانات مشاهده کرده‌اند. این شرایط موجب شده مصرف این محصولات در دنیا و در ایران، سال به سال محدودتر شود؛ بطوری‌که عمده‌ مصرف آنها در دنیا - بجای مصرف انسانی - به "خوراک دام" و "تهیه سوختهای زیستی" محدود شده است.

در ایران نیز جدای از صیانت دستگاههای ناظر، کمپینهای مردمی فعالی در این زمینه وجود دارد؛ یکی از این کمپینها، گروه افزون بر 40 هزار نفره در تلگرام با محوریت استاد برجسته بیوتکنولوژی پزشکی کشور، علی کرمی، است. چندی پیش طی یک نظرسنجی در این کمپین مشخص شد، بیش از 97 درصد از اعضا با هر گونه «تولید، واردات و مصرف تجاری محصولات تراریخت» مخالف هستند.

اما با توجه به اینکه این نظرسنجی در یک کمپین تخصصی با علایق خاص انجام شده بود، برخی صاحبنظران آن را مردود دانستند؛ چندی بعد برنامه پربیننده "تب‌تاب" در صدا و سیما از دکتر کرمی برای حضور در برنامه و ارائه توضیحات در این زمینه دعوت کرد. نکته قابل تأمل اینکه نتیجه نظرسنجی این برنامه پرمخاطب و عمومی نیز دقیقاً با نتایج کمپین مطابق بود. 97 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی این برنامه، با «تولید، واردات و مصرف تجاری محصولات تراریخت» مخالفت کردند؛ این برنامه را می‌توان نماگر یک "رفراندوم عمومی علیه تراریخت" دانست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی