تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
"دیدارنیوز" به حواشی شکل گرفته پیرامون نظرسنجی جام جم می‌پردازد؛

چه کسی آرای فردوسی‌پور را به سبد گلزار ریخت؟!

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، خبر از دریافت پیامکی دادند که بیانگر تایید رای آنها به برنامه «برنده باش» با اجرای محمدرضا گلزار بود. این اتفاق در حالی افتاده است که آنها به هیچ وجه در این نظرسنجی شرکت نکرده بودند یا به برنامه و فرد دیگری رای داده بودند.

کد خبر: ۲۱۷۵۳
۱۶:۱۳ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
دیدارنیوز – رسول شکوهی: تلویزیون را روشن کنید. بیشترین چیزی که توجه تان را جلب می‌کند مسابقه‌ای است که در حال حاضر در صداوسیما در حال برگزاری است و تحت عنوان «نظرسنجی جام جم» شناخته می‌شود. برگزیدگان بخش‌های مختلف به رای مردم گذاشته شده اند و با نظر مردم، فرد یا برنامه برگزیده در بخش‌های مختلف انتخاب می‌شود.

این اتفاق در سال‌های قبل نیز سابقه داشته و احسان علیخانی مجری شناخته شده سیما در برنامه سه ستاره این موضوع را دنبال می‌کرد. امسال با مدیریت خود سازمان صداوسیما، این نظرسنجی انجام می‌شود. چند وقتی می‌شود که بخش زیادی از برنامه‌های تلویزیون و زیرنویس‌ها و ... به این مسابقه اشاره می‌کنند.
 
اما خبری در یکی دو روز اخیر، تعجب همگان را بر انگیخت و در نتیجه، اصل این نظرسنجی زیر سوال رفت. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، خبر از دریافت پیامکی دادند که بیانگر تایید رای آنها به برنامه «برنده باش» با اجرای محمدرضا گلزار بود. این اتفاق در حالی افتاده است که آنها به هیچ وجه در این نظرسنجی شرکت نکرده بودند یا به برنامه و فرد دیگری رای داده بودند.

کار به جایی رسید که مازیار ناظمی مجری سابق تلویزیون و مدیر فعلی روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان در توئیتی به پیامکی که در این زمینه برای او ارسال شده بود اشاره کرد.
 

چه کسی آرای فردوسی‌پور را به سبد گلزار ریخت؟!
 

ماجرا از آنجایی شروع شد که به صورت غیر عادی، رای‌ها از یک تاریخ مشخص از برنامه نود به سمت برنامه برنده باش رفت. این اتفاق غیر عادی در کنار پیامک‌های ارسالی به برخی افراد باعث شد که توجهات به این موضوع جلب شود. برنامه برنده باش با انتخاب محمدرضا گلزار، سوپر استار سینمای ایران به عنوان مجری خود و تبلیغات گسترده پیرامون این فرد و برنامه به اندازه کافی درگیر حواشی بود. برخی استفاده از ستاره‌های مطرح سینما را در مقام مجری گری نمی‌پسندیدند و این مساله با واکنش‌هایی روبرو شد.

اتفاق اخیر باعث شد که شبهات پیرامون این برنامه بیشتر نیز بشود. شک و شبهه آنقدر زیاد بود که محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات، پیگیر این موضوع شد و او هم در توئیتر خود نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.
 
آذری‌جهرمی در توئیتر خود نوشت:‌ تصاویر زیر، گویای بخشی از اتفاقاتی است که در نظرسنجی انتخاب محبوب‌ترین برنامه سال صداوسیما، رخ داده است. گزارش بررسی تکمیلی در حال نهایی شدن است. نتایج برای رسیدگی به صداوسیما و پلیس فتا ارسال خواهد شد.
 

چه کسی آرای فردوسی‌پور را به سبد گلزار ریخت؟!
 
چه کسی آرای فردوسی‌پور را به سبد گلزار ریخت؟!
 
 
چه کسی آرای فردوسی‌پور را به سبد گلزار ریخت؟!
 
 
بر اساس ادعای آذری‌جهرمی به صورت جدی در این نظرسنجی اختلالی ایجاد شده و شبهات مربوط به آن غیر قابل کتمان است. کار بالا گرفت و دبیر پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

مسعود احمدی افزادی با اشاره به اختلال پیش آمده دیشب در سامانه پیامکی تصریح کرد: از همان لحظه بروز اختلال در سامانه، رای گیری بخش مردمی جشنواره متوقف شد و موضوع در حال پیگیری است. احمدی‌افزادی با اعلام این خبر گفت: حوزه انفورماتیک جشنواره جام جم در ساعت ۲۴ بامداد روز جمعه ۱۰ اسفندماه، متوجه این اختلال در رأی گیری‌ها شده و بلافاصله سیستم ورود آرا را بسته است. وی افزود: هم اکنون در حال بررسی این موضوع هستیم و به بررسی پیامک‌ها و موارد مرتبط با این قضیه می‌پردازیم و به طور جدی نسبت به این مساله اقدام خواهد شد.

هنوز علت اصلی این موضوع مشخص نشده است. برخی به این شایعات دامن می‌زنند که از آنجایی که مدیر فعلی شبکه سه سیما یعنی علی فروغی، میانه خوبی با عادل فردوسی‌پور ندارد و در گذشته نیز این دو نفر مشکلات مختلفی با هم داشته اند بعید نیست که با این کار به دنبال فشار هر چه بیشتر به فردوسی‌پور و برنامه نود باشد.

البته که این‌ها چیزی جز گمانه زنی نیست. دیگر شایعات مطرح نیز این است که چون برنامه برنده باش هزینه زیادی برای تولید خود داشته با این حرکت و ایجاد اختلال به دنبال مطرح کردن هر چه بیشتر خود است. نمی‌توان به این گمانه‌ها توجه ویژه‌ای کرد. اما تنها یک راه وجود دارد: شفافیت.

صداوسیما باید در اسرع وقت با مشخص شدن علت این ماجرا با شفافیت هر چه تمام‌تر نسبت به این موضوع اعلام موضع کند و با فضای عدم اعتماد شکل گرفته مقابله کند. این اتفاق باعث شد که یک حس بدبینی نسبت به کل این نظرسنجی در افکار عمومی شکل بگیرد.

نکته مهم دیگر این است که نباید دوگانه فردوسی‌پور – گلزار شکل بگیرد. عادل فردوسی‌پور چهره با سابقه رسانه ملی است و در حوزه تخصصی خود نظیر ندارد. اقبال عمومی نسبت به او و برنامه اش هم در طول این سال‌ها همواره این موضوع را ثابت کرده است. گلزار نیز از چهره‌های محبوب سینمایی است که حضورش در فیلم‌ها با اقبال بسیار زیادی روبرو می‌شود. در حال حاضر او در صداوسیما مشغول فعالیت است و برنامه پر بیننده‌ای نیز دارد.

پاسخگویی وظیفه سازمان صداوسیما است و باید نسبت به این موضوع هر چه زودتر اقدام کند تا عدم اعتماد شکل گرفته در بین افکار عمومی تشدید نشود.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
محمدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
0
0
اين خبر و توضيح زده شده در آن تلاشي است براي به تشكيك كشاندن واقعيت مطلب كه در متن خبر ذكر شده است .
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی