تیتر امروز

سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند

جامعه پلاس عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که در این برنامه در گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب نظران چالش‌ها و مشکلات حوزه‌های اجتماعی تحلیل و بررسی می‌شود. شما را به دیدن این سلسله برنامه‌ها...
از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب
همافر حقوقدان و سیاستمدار اقتصاد خوانده در تنگنای سی‌ام

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب

در سی‌امین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان و عضو شناخته‌شده حزب کارگزاران سازندگی بود و از روزهای قبل از انقلاب و ماجرای کودتای نوژه و نقش روس‌ها...
ایرج ندیمی در گفتگو با "دیدارنیوز":

تعدد بانک، فاقد سازگاری با نظام بانکداری است

News Image Lead

تعدد شعبات یا بانک‌ها به خصوص آنکه زیرمجموعه یک نهاد باشند با نظام بانکداری، فاقد سازگاری است. علاوه براین فضای بانکداری دچاردگرگونی شده و در رابطه با موضوع جمع‌آوری نقدینگی و نقل و انتقال، تغییر کرده است. در این خصوص می‌توان به بانکداری الکترونیکی اشاره داشت که در آن به صورت غیرفیزیکی کار‌ها انجام می‌شود و مردم در منازل خود می‌توانند به مسائل بانکی‌شان رسیدگی کنند.

کد خبر: ۲۱۷۴۷
۱۵:۱۳ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۷

دیدارنیوز- بانک مرکزی اعلام کرد بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی (سران سه قوه) در ارتباط با ادغام بانک‌ها و مؤسسه اعتباری وابسته به نیرو‌های مسلح در بانک سپه، این امر با اتخاذ تمهیدات مناسب و اطمینان‌بخش برای مشتریان، سپرده‌گذاران، سهام‌داران، کارکنان و سایر ذی‌نفعان مدنظر قرار گرفته و پس از انجام بررسی‌های کارشناسی گسترده با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط، برنامه‌ای جامع، هماهنگ و مؤثر در مسیر اصلاح نظام بانکی کشور و ساماندهی بازار پول تدوین شده است.

 

بر این اساس، با هدف متمرکز کردن توانمندی و ظرفیت بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در قالب یک بانک واحد با ثبات و کارآمدتر و به منظور ارائه خدمات بهتر به خانواده نیرو‌های مسلح و عموم مردم، بانک‌ها و مؤسسه اعتباری یاد شده در بانک سپه به عنوان نخستین بانک ایرانی و یکی از بانک‌های معتبر دولتی در عرصه بانکداری کشورمان ادغام می‌شوند.

 

البته طرح اولیه تصمیم فوق این بود که ابتدا شش بانک و موسسه حکمت، قوامین، انصار، کوثر، مهر اقتصاد و ثامن به صورت دو بانک درآیند و سپس به یک بانک بزرگ تبدیل شوند، اما اکنون این طرح بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی تغییر کرده است. به نظر می‌رسد پرونده‌هایی مانند موسسات شاندیز، آرمان و کاسپین، دولت را نگران ساخته و حاضر نیست مجددا بابت آن هزینه پرداخت کند، زیرا درسال‌های اخیر، موسسات اعتباری و برخی از بانک‌های خصوصی، کارآمدی خود را از دست داده‌اند و شایعه ورشکستگی آن‌ها برزبان‌ها افتاده است.

 

همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی درباره احتمال ادغام سایر بانک‌ها گفته است: «اصلاح نظام بانکی کار کوچکی نیست و حتماً اصلاح را انجام خواهیم داد، سیستم بانکی باید با ثبات و شفاف و اقدامات بانک‌ها باید ضابطه‌مند باشد. ما به عنوان مقام ناظر نمی‌توانیم نظاره‌گر تخلفات بانک‌ها باشیم و اجازه دهیم هر کسی هر کاری دوست دارد انجام دهد.»

 

لازم به یادآوری است ادغام بانک‌ها براساس گزارش بانک مرکزی، هیچ مشکلی برای سپرده‌گذاران آن ها به وجود نخواهد آورد و درهمین رابطه بانک مرکزی در اطلاعیه خود گفته است که ارائه خدمات بانکی به مشتریان "با مدیریت و راهبری بانک سپه" با روال قبلی انجام خواهد یافت و حقوق و مزایای کارمندان این بانک‌ها مطابق قرارداد‌های سابق برقرار خواهد بود.

 

این اطلاعیه همچنین درباره حقوق سهام‌داران این بانک‌ها و موسسات اعتباری که قرار است ادغام شوند، می‌گوید باتوجه به "هماهنگی انجام گرفته با سازمان بورس و اوراق بهادار" مدون خواهد شد.

 

تعدد بانک با نظام بانکداری فاقد سازگاری است

 

ایرج ندیمی، کارشناس اموراقتصادی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در رابطه با اینکه آیا ادغام بانک‌های نظامی به دلیل عدم تکرار تجربه کاسپین، شانیز و آرمان است، به دیدارنیوز گفت: درمورد بانک‌ها همواره سه ایراد مطرح بود. در ابتدا اینکه افزایش شعبات بانک‌ها همراه با پول و نقدینگی است، بنابراین ساماندهی‌شان به اداره نقدینگی ربط پیدا می‌کند، بنابراین اولین بحث، دررابطه با جمع‌آوری نقدینگی و هدایت آن‌ها  پیش می‌آید.

 

وی در ادامه ابراز کرد: وجود بانک‌های مختلف از جهت فرصت‌هایی که برای هدایت مسموع و یا جمع‌آوری غیرقانونی نقدینگی از جهت درصد سود پیش می‌آورند، جای پرسش دارد و ایراد سوم هم این است که اساسا این کار، فعالیت مشابه در کشور به حساب می‌آید، ضمن آنکه در کنار تمام این موارد، برای نظامیان تعریف «واحد لشکری» وجود دارد، بنابراین بر همین اساس بهتر به نظر می‌رسد  فعالیت‌هایی از این دست که جنس‌شان یکی است، نزدیک به هم شوند.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی در این رابطه به بانک سپه اشاره کرد و یادآور شد: بانک سپه یکی از قدیمی‌ترین بانک‌های کشور محسوب می‌شود که تمام موضوعات دیگر بانک‌های نظامی کشور را می‌تواند در سطح اختیارات خود قرار دهد. تعدد بانک‌ها سبب تحمیل هزینه‌های غیرمستقیمی مانند خرید ساختمان و مسائلی از این دست بر مردم می‌شود، بنابراین در راستای مسائل مربوط به کاهش هزینه‌ها و تحمیل آن به مردم، در نیاز به ادغام بانک‌ها تردیدی وجود ندارد.

 

این نماینده مجلس در دوره نهم بیان کرد: تعدد شعبات یا بانک‌ها به خصوص آنکه زیرمجموعه یک نهاد باشند با نظام بانکداری، فاقد سازگاری است، علاوه براین فضای بانکداری دچار دگرگونی شده و در رابطه با موضوع جمع‌آوری نقدینگی و نقل و انتقال، تغییر کرده است. در این خصوص می‌توان به بانکداری الکترونیکی اشاره داشت که در آن به صورت غیرفیزیکی کار‌ها انجام می‌شود و مردم در منازل خود می‌توانند به مسائل بانکی‌شان رسیدگی کنند.

 

ندیمی در ادامه اظهار داشت: مجموعه این کار‌ها اصل موضوع مصلحت بودن ادغام را تائید می‌کند که باید تعداد بانک‌ها و شعبات مدیریت شود، البته دراین رابطه شروع ادغام‌ها مطرح بود که براساس آن در این چند بانک به مرحله اجرا گذاشته شد، پیش از این هم ادغام برخی از موسسات به بانک‌ها را شاهد بودیم که اقدامی پسندیده محسوب می‌شود.

 

وی درباره زیان‌ده بودن بانک‌های تجمیع شده تصریح کرد: به طور حتم یکی از مسائلی که درنظام جمع‌آوری نقدینگی وجود دارد سود بانک، مجموعه یا موسسه‌ای که درآن، این امر انجام می‌گیرد است. علاوه براین درصورتی که قرار باشد بانکی زیان ده باشد معنای در امنیت نبودن سپرده‌گذار را می‌دهد، زیرا در میان مدت و بلندمدت، آثار آن در برگشت بودجه مردم خود را نمایان می‌سازد.

 

این نماینده سابق مجلس در ادامه افزود: در صورتی که موضوع زیان‌دهی را یکی ازدلایل این ادغام فرض کنیم، حرکت کاملا درستی است، زیرا نقدینگی چرخش دارد و چرخش هم به طرف آن دسته از مجموعه‌هایی خواهد بود که به لحاظ امنیت، بدون نگرانی کار خود را انجام می‌دهند و منابع مردم را با سود برمی‌گردانند، در صورتی که چنین نباشد طبیعی است جمع آوری نقدینگی دچار اخلال خواهد شد.

 

ندیمی درباره دلیل تاسیس بانک از سوی نظامی‌ها، خاطرنشان کرد: درخصوص نظامی‌ها یا هر صنف دیگری مانند فرهنگیان، همیشه تقاضای تاسیس بانک وجود داشته است. به طور مثال، بانک فرهنگیان پیش و بعد از انقلاب تعریف شده بود، بنابراین موضوع علاقه به تاسیس بانک از این‌رو است که امور مربوطه را  تسهیل و تسریع می‌کند.

 

وی در پایان گفت: در چنین شرایطی ضوابط بانکی تغییر نمی‌کند، اما بر کار‌هایی که مربوط به آن صنف است سرعت عمل می‌بخشد، به فرض، اکنون موضوع پروژه‌ها و قرارگاه‌ها مطرح است، دولت اوراق را به بانک‌های مربوط در این زمینه  می‌دهد و از طریق آن‌ها می‌توان سرعت تبدیل اوراق را بالا برد تا مثلا کار قرارگاه سازندگی پیش رود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی