تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
"دیدارنیوز" به سخنان اخیر محمود احمدی نژاد می‌پردازد؛

آیا نسخه جدید احمدی نژاد، همان نسخه نهایی است؟

News Image Lead

اما آخرین ورژن و نسخه جدیدتر احمدی نژادی که ما می‌شناسیم همانی است که از منشور نهضت "به سوی بهار" رونمایی کرد. این کاراکتر گفتمانی، البته یک دفعه خلق نشد و به تدریج به سمت تکامل پیش رفت. سال تولید ورژن آخر احمدی نژاد را می‌توان ۱۳۹۲ و هنگام رد صلاحیت مشائی بیان کرد و سال عرضه آن به بازار را سال ۱۳۹۶ و هنگام رد صلاحیت خودش توسط شورای نگهبان اعلام کرد اما آیا با احمدی نژاد‌های جدیدتری نیز روبرو خواهیم شد یا نسخه جدید احمدی نژاد، همان نسخه نهایی است؟

کد خبر: ۲۱۵۱۷
۱۱:۰۱ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۷

دیدارنیوز - اسفندیار عبدالهی: محمود احمدی نژاد رییس جمهور پیشین ایران نمی تواند تیتر نباشد و البته رسانه ها هم بی میل نیستند هر از چند گاهی به سراغ او بروند. کاراکتر منحصر به فرد احمدی نژاد و مواضع گاهی عریان او برای رسانه ها جذاب است و همیشه یک طرف حواس! آنها به اوست.
 
آخرین جولانگاه خبری محمود احمدی نژاد، این سیاستمدار ۶۲ ساله، اعتماد آنلاین بود که در آنجا از گفتمان جدیدتر! خود دفاع کرد. گفتمان، نظریه یا خواب های یک ایده آلیست و یا هرچه بشود نامش گذاشت. احمدی نژاد مانیفستی تهیه کرده است و نامه آن را منشور «نهضت به سوی بهار» نهاده است.

اما اگر بخواهیم احمدی نژاد را در طی سال‌هایی که زندگی و آینده ایرانیان را تحت تاثیر خود قرار داده است بشناسیم و یا تحلیل کنیم، با چند احمدی نژاد متفاوت، مواجه هستیم. بی تردید جذاب‌ترین احمدی نژاد برای رسانه‌ها احمدی نژاد بعد از سال ۸۸ تاکنون است. هرچند موج سواری او در انتخابات سال ۸۴ را نمی‌توان فراموش کرد، ولی از سال ۸۸ بود که احمدی نژاد جدید و متفاوت ظهور کرد. ظهوری که بی ربط به موضوع ظهور ولی عصر (عج) نیست، بدین صورت که پر رنگ‌ترین موضوع بعد از حوادث ۸۸، طرح موضوع ولایت صاحب زمان با خوانش احمدی نژادی است. او می‌گوید ظهور نزدیک است.

برای شناخت شخصیت احمدی نژاد، باید بدانیم که جهت گیری‌های وی، تحت تاثیر عوامل مختلف بوده است. مثلا احمدی نژاد ۱۳۸۴ مدیون آیت الله هاشمی رفسنجانی است و او بود که بزرگترین موج هاشمی ستیزی بعد از دوم خرداد ۷۶ را به راه انداخت. آن احمدی نژاد کسی بود که توانست نظر مقام رهبری را نیز به خود نزدیک کند و رییس جمهوری بود که تمامی اصولگرایان حامی او بودند و بالاترین سطح حمایت خود را نسبت به احمدی نژاد انجام دادند.

اما دو احمدی نژاد دیگر هم داریم. یکی احمدی نژاد بعد از مناقشات و حوادث سال ۸۸ و دیگری احمدی نژاد بدون ردا و قبای رییس جمهوری. پر واضح است که نمی‌توان این دو نوع شخصیت را نادیده گرفت.
 
محمود احمدی نژاد در دور دوم ریاست جمهوری خود، با اینکه به عنوان حافظ و ناظر بر اجرای صحیح قانون اساسی، سوگند خورده بود اما در خصوص بسیاری از حوادث واقعه، مشی محافظه کاری، سکوت و شاید رضایت را انتخاب کرد. این احمدی نژاد را معترضان، نماد اصلی برخوردها، بازداشت ها و کشته شدن تعدادی از هموطنان می دانستند. به طور مثال، در همین دوران بود که احمدی نژاد به شخصی که همه او را مسئول، آمر و مجری موضوع فاجعه کهریزک می دانستند، پست دولتی شاخص داد و به موضوع کهریزک، دهن کجی کرد.

چکیده مواضع محمود احمدی نژاد در این دوره را می‌توان در مفاهیمی، چون غرور، اعتماد به نفس، خودخواهی و اقتدار خلاصه کرد، مفاهیمی که هرچه قدر به پایان ریاست جمهوری او نزدیک شدیم یکی یکی رنگ باختند، به طوری که رییس جمهور نظام در پایان سال ۱۳۹۲ تنها و مغضوب همان نظام شد. احمدی نژاد در دوره دوم ریاست جمهوری خود به مرور از خاستگاه سیاسی خود فاصله گرفت تا جایی که در چند مورد به اصل ولایت فقیه هم نقد وارد کرد و چالش‌هایی را نیز در خصوص انتصاب اسفندیار رحیم مشایی و عزل حیدر مصلحی با رهبری ایجاد کرد. از این مقطع است که او به آرامی گفتمان آخرالزمانی مرادش (مشایی) را جایگزین اصل ولایت فقیه جمهوری اسلامی کرد.

اما آخرین ورژن و نسخه جدیدتر احمدی نژادی که ما می‌شناسیم همانی است که از منشور نهضت "به سوی بهار" رونمایی کرد. این کاراکتر گفتمانی، البته یک دفعه خلق نشد و به تدریج به سمت تکامل پیش رفت. سال تولید ورژن آخر احمدی نژاد را می‌توان ۱۳۹۲ و هنگام رد صلاحیت مشائی بیان کرد و سال عرضه آن به بازار را سال ۱۳۹۶ و هنگام رد صلاحیت خودش توسط شورای نگهبان اعلام کرد.
 
احمدی نژاد قبل از انتشار منشور نهضت به سوی بهار، ده سالی می‌شد که علنا بر مدیریت جهانی و موعود مد نظرش تاکید داشت، اما آخرین باری که در این خصوص به طور مفصل صحبت کرد، در ابتدای اسفند ماه ۱۳۹۷ و در گفتگو با سایت اعتمادآنلاین بود.

تارنمای اعتماد آنلاین در گزارش خود از گفت‌وگوی ویدئویی محمود احمدی نژاد با برنامه رادیکال این تارنما اعلام کرد که تفاهم با وی، گفت‌وشنود درباره منشور نهضت «به سوی بهار» و پرهیز از ورود به مباحث سیاسی دیروز و امروز بود اما مگر می‌شود درباره مدل پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد برای یک حکومت جهانی با او سخن گفت، اما درباره مصادیق و جزییات این مدل پیشنهادی حرفی نزد و سوالی نپرسید؟... به همین جهت هرچند محور اصلی، رمزگشایی از مبانی منشور ۱۲ بندی نهضت «به سوی بهار» و اهداف آن بود، اما بار‌ها از  برخی مسایل سخن به میان آمد.
در این گفتگو بود که احمدی نژاد بار دیگر به قوه قضائیه نیز اشاره کرد و گفت: این قوه قضائیه متمرکز با این اختیارات نامحدود بدون هیچ مسئولیت و پاسخگویی اصلاً نقطه مقابل عدالت است. امکان ندارد شما بتوانید عدالت را با این پیاده کنید. یا این عدم توازن در اختیار و مسئولیتی که بین قوای گوناگون وجود دارد، ریشه مفاسد و ظلم و عدم تعادل‌های اجتماعی است. از دل این نمی‌توانید تصمیماتی به نفع مردم بیرون بیاورید. وی همچنین گفت: قانون اساسی‌ که بخواهد دائم تفسیر شود، قانون اساسی نیست.

خبرگزاری فارس نیز روز دوشنبه ۶ اسفند ماه بخش‌هایی از مصاحبه اختصاصی خود با محمود احمدی نژاد را منتشر کرد و در توضیح آن نوشت: به محض ورود آقای احمدی نژاد مجدد از خود ایشان هم درخواست کردیم که اجازه دهند تصویر برداریم و ضبط کنیم که مصمم بودند بی دوربین و بی ضبط و بی گوشی. اما قرارمان چیز دیگری بود.
 
احمدی نژاد در بخش هایی از این گفتگو گفته است: گستره برخورد حکومت با آزادی مردم بدتر شده است یعنی در مقایسه با قبل، وضع آزادی بدتر شده است....دستگاه قضائی اجازه کمترین نقدی را نمی دهد و اگر علیه علی لاریجانی حرف بزنیم صادق لاریجانی برخورد می کند و اگر علیه رئیس دستگاه قضا نقد کنیم دادستان برخورد می کند و این «وضعیت ظالمانه» نشان دهنده این است که نه تنها نمی‌شود به این ساختار اعتماد کرد بلکه با روند موجود امیدی به اصلاح هم نمی‌توان داشت....شما اساسا متوجه نیستید که ولایت فقیه یعنی چی. هرکس مخالف رهبری نظری داشت نباید بگوید؟ من نظرم مخالف ایشان است چه کنم ساکت شوم؟....رفتاری که رهبری با من داشتند با هیچ رئیس جمهوری نداشتند. معاون قرار می‌دادم بر می داشتند. می‌خواستم وزیر عزل کنم اجازه نمی دادند...هیچ کس بیشتر از من به این انقلاب خدمت نکرده است، کسی بیشتر از من به رهبری خدمت نکرده است، هیچ‌کس به اندازه من برای انقلاب فداکاری نکرده است...

خبرگزاری ایرنا در این خصوص می نویسد: این دو گفت و گوی جنجالی در رسانه های داخلی، بازتاب گسترده ای را به همراه داشت؛ در این میان رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب، موضوع مصاحبه های پرحاشیه رئیس جمهور پیشین را در سطحی گسترده تر نسبت به جریان رقیب، تحلیل کردند. در مقابل تعداد معدودی از رسانه های اصولگرا همچون تارنماهای افکارنیوز، صراط نیوز، فردا نیوز و جهان نیوز، اقدام به بازنشر مصاحبه اختصاصی خبرگزاری فارس کرده و هیچ موضع خاصی در قبال آن اتخاذ نکردند.
 
این نوع بی موضع بودن رسانه های اصولگرا به خوبی نشان می دهد احمدی نژاد بیش از پیش جایگاه و پایگاه خود را نزد اصولگرایان از دست داده است.
 
در آن جلسه حضور داشتم ولی نمی خواهم در آن مورد صحبت کنم
 
علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه ای احمدی نژاد و مدیرعامل سابق خبرگزاری ایرنا در گفتگو با دیدارنیوز به انتشار مصاحبه های اخیر احمدی نژاد اشاره کرد و در پاسخ به این سوال که خبرگزاری فارس به نقل از احمدی نژاد گفته است «مخالف رهبری هستم» گفت: حتما نظر آنها درست است! حال که سند شما خبرگزاری فارس است بروید از خودشان بپرسید.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا روایت آنها را تایید می کنید؟» گفت: من نظری ندارم. بله در آن جلسه حضور داشتم ولی نمی خواهم در آن مورد صحبت کنم. نگفتم نظر فارس را تایید می کنم، گفتم بروید به داستان سرایی آنها گوش بدهید. امیدوارم شما هم قصه نویس خوبی باشد.

به نظر می‌رسد نسخه جدید احمدی نژاد که بی پرواتر از گذشته به اظهار نظر‌های ساختار شکنانه می‌پردازد، زیاد به مذاق حامیان احمدی نژاد سال ۸۴ خوش نمی‌آید، چراکه اطاعت از او را همسان با اطاعت از خدا بیان کرده بودند و اینک برای جبران اشتباهات خود باید مدام، عبارت «ملاک حال فعلی افراد است» را زمزمه کنند تا بی بصیرتی آنان، بیش از این نمایان نشود. اما آیا با احمدی نژاد‌های جدیدتری نیز روبرو خواهیم شد یا نسخه جدید احمدی نژاد، همان نسخه نهایی است؟

 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۱
ناشناس
|
United States
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
2
1
درود جناب اسفندیاری عزیز
به نظر من احمدینژاد ارزش بحث کردن درموردش رو نداره و اتلاف وقته
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
2
2
احمدی نژاد مرد بزرگی است با خدمات فراوان به مستضعفین . همه کارهایش و مقاومت در برابر زورگوییها قابل ستایش است . ولی نمیدانم چرا مثلا از مرتضوی دفاع کرد و یا چرا در اوایل مثلا مصباح یزدی را مرید خود قراد داد . خدماتش و جسارتش را هیچ رئیس جمهور دیگری نداشته است .
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی