تیتر امروز

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!
افاضات اضافه

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت به «حماسه» بزرگ اخیر در کشور اشاره کرده و گفته بابت این اتفاقات ما فقط باید متشکر باشیم و حمایت کنیم.
سمانه نایینی:
گفت‌وگوی ویژه دیدارنیوز با یک فعال حوزه روابط عمومی سمن‌ها

سمانه نایینی: "جمع‌آوری" مناسب پسماند است نه کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار/ ناکارآمدی شهرداری به سازمان‌های مردم نهاد آسیب زد/ خلع سواد رسانه‌ای پاشنه آشیل روابط عمومی‌ها است

امروز ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی‌هاست و این روز بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز در گفت و گویی با یکی از فعالان حوزه روابط‌عمومی سمن‌ها، چالش‌ها و کاستی‌های این حوزه را بررسی کند.
تلاش کن! طلاش کن

تلاش کن! طلاش کن

رویکرد پریسکوپ برآن است که دغدغه و علاقه مندی‌های نسل z رو با تجربه و دانش نسل‌های قبل‌تر ادغام کند تا نتایج جالب و جدیدی در راستای اهداف شغلی هر دو نسل برسد. در قسمت سوم این برنامه چشم پریسکوپ...
سوال از وزیر آموزش و پرورش

بطحائی نمایندگان را قانع کرد

News Image Lead

یکی از وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظارت بر عملکرد وزرا بوده و سوال از آنها یکی از ابزارهای نظارتی به حساب می‌آید. سیدمحمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش امروز دوم خرداد به مجلس شورای اسلامی رفت تا به سوال روح الله بابایی صالح نماینده مردم بوئین زهرا پاسخ دهد.

کد خبر: ۲۱۲۱
۱۴:۱۹ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
دیدارنیوز - یکی از وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظارت بر عملکرد وزرا بوده و سوال از آنها یکی از ابزارهای نظارتی به حساب می‌آید. سیدمحمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش امروز دوم خرداد به مجلس شورای اسلامی رفت تا به سوال روح الله بابایی صالح نماینده مردم بوئین زهرا پاسخ دهد.
پیش از این حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و پرورش مجلس با اشاره به بررسی این سوال در کمیسیون مذکور گفته بود: در اجرای ماده (209) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی سوال فوق در جلسه رسمی مورخ 4/2/1397 کمیسیون با حضور 20 نفر از نمایندگان عضو کمیسیون، نماینده محترم سوال کننده و وزیر محترم مطرح و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سوال کننده از پاسخ‌های ارائه شده وزیر آموزش و پرورش، کمیسیون قلمرو سوال را ملی تشخیص داده و مستند به بند (3) ماده (209) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گزارش سوال جهت اعلام وصول در اولین جلسه ارسال می‌گردد.

عناوین سوالات: نظام رتبه بندی، مطالبات و تحصیل فرهنگیان

روح الله بابایی صالح در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی به تشریح دلایل سوال خود از  بطحایی پرداخت و گفت: سوال من 4 محور دارد که در دو گروه تقسیم می‌شود؛ گروه اول اینکه چرا نظام رتبه‌بندی  اجرا نمی‌شود و چرا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به کندی پیش می‌رود؛ همچنین محور دوم سوالاتم در خصوص عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان و کارکنان وزارت آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آیا معلم محور توسعه است یا خیر؟ آیا نظام پرداخت مبتنی بر رتبه‌بندی معلمان شایسته‌سالارانه است؟ آیا توسعه مهارت‌های علمی معلمان و ادامه تحصیل فرهنگیان انجام گرفته است؟
بابایی خاطرنشان کرد: در اغلب دستگاه‌های اجرایی بعد از بازنشستگی کارکنان، پاداش پایان خدمت بعد از مدت کمی پرداخت می‌شود اما در آموزش و پرورش بازنشستگان فرهنگی تا ماه‌های متمادی پاداش پایان خدمت خود را دریافت نمی‌کنند. وی نسبت به پرداخت نشدن 18 ماهه حقوق فرهنگیان در برخی شهرستان‌های کشور انتقاد کرد.

نماینده مردم بوئین زهرا ادامه داد: معلمان مدارس استثنایی آیتم‌های موثر در احکام مالی‌شان را دریافت نکردند. هزینه‌های ازدواج فرهنگیان طی سال‌های 94 تا 96 پرداخت نشده است. در سال 95 اضافه کار دو ماه کادر اداری آموزش و پرورش سوخت و پرداخت نشد، ذخیره امدادی آنان نیز پرداخت نشده است. حق کارآموزی و کارورزی مربیان در مدارس فنی و حرفه‌ای و کار و دانش طی سال‌های 94 تا 96 پرداخت نشده است. همچنین بیمه فرهنگیان طی سال‌های 95 و 96 در برخی استان‌ها پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: شما در سخنان‌تان مرتب از کلمات «سعی می‌کنم» و «پیگیری می‌کنم» و «اهتمام می‌ورزم» برای رفع مشکلات اداری معلمان و کادر آموزش و پرورش سخن گفتید اما این کلمات به جز گفتار درمانی نتیجه دیگری ندارد.

این نماینده مجلس خطاب به همکارانش در مجلس پرسید: چرا ما و دولتمردان که زیر دست جامعه فرهنگیان آموزش دیده و پرورش یافته‌ایم کاری برای آنان انجام نمی‌دهیم.
بطحائی نمایندگان را قانع کرد

پاسخ وزیر

محمد بطحایی در نشست علنی امروز (چهارشنبه،  2 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال روح الله بابایی صالح توضیح داد: در ابتدا از همکاران خود عذرخواهی می‌کنم آن‌ها به بنده نقد داشتند که چرا پرداخت‌ها و مطالبات وزارت آموزش و پرورش مانند مابقی دستگاه‌ها در بین خانواده مطرح نمی‌شود و در رسانه‌های دیگر منعکس می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نظام رتبه بندی عنوان کرد: در سال 94 مرحله اول نظام رتبه بندی آغاز شد و در این مرحله 740 هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند و به طور متوسط 340 هزار تومان به حقوق معلمان افزوده شد.

وی با اشاره به ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه گفت: در این قانون نمایندگان دولت را مکلف کردند تا طرحی برای نظام رتبه بندی معلمان آماده کنند تا طبق این طرح نظام پرداخت‌ها صورت گیرد در این زمینه پیش نویسی آماده و به شورای عالی آموزش ارسال شد، آنجا ایراداتی گرفتند که قرار است در دولت مورد بررسی قرار گیرد و پس از نهایی شدن در وزارت آموزش و پرورش برای بررسی در مجلس ارسال شود، امیدواریم که تا قبل از مهرماه تکلیف این موضوع را مشخص کنیم.

بطحایی در خصوص مطالبات معلمان حق التدریس اظهار داشت: مطالبات سال 95 معلمان حق التدریس در آبان 96 تسویه شد و مطالبات سال 96 معلمان اسفندماه سال 96 پرداخت شد.

وی ادامه داد: در خصوص مطالبات معلمان حق التدریس آزاد باید گفت که هر سه ماه یکبار مطالبات آن‌ها پرداخت می‌شد که با همت نمایندگان توانستیم مطالبات آن‌ها را ماهیانه پرداخت کنیم بنابراین پرداخت حق التدریسی‌های شاغل و آزاد اندکی بهبود یافته است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار داشت: با توجه به اهتمام دولت تاکنون 6 زیرنظام این سند به تصویب رسیده است انتظار می‌رود تا یک ماه آینده زیر نظام دیگر نیز تصویب شود تا تکلیف آموزش و پرورش برای اجرای این سند مشخص شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ایجاد سامانه ای در این وزارتخانه گفت: نمایندگان می‌توانند با تلفن همراه خود نحوه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و میزان پیشرفت آن را دنبال کنند.

بطحایی در خصوص پرداخت اضافه کار به معلمان اظهار داشت: در سال 95 تنها 4 تا 7 ماه اضافه کار به همکاران اداری پرداخت شد که در سال 96 پرداختی بین 10 تا 12 ماه بود و در 11 اداره کل 12 ماه اضافه کار پرداخت شد.

بطحایی در ادامه با بیان اینکه سند تحول مهم ترین ماموریت وزارت آموزش و پرورش است، عنوان کرد: منظور از این ماموریت عملیاتی کردن برنامه‌های این سند است.

وی افزود: آنچه تاکنون از سند تحول داشتیم بحث‌های مبانی و مفهومی بود و آنچه برای ما تکلیف شده اجرای برنامه‌های سند تحول است که در این راستا 6 زیر نظام داریم و تاکنون 5 زیرنظام نهایی شده و هنوز زیرنظام ششم درباره منابع انسانی نهایی نشده و ماه آینده به اتمام می‌رسد که ایرادات کار در آن اشاره شده و بهبود روش‌های معیشت در آن زیرنظام به تائید رسیده است.

وزیر آموزش در ادامه در خصوص ادامه تحصیل فرهنگیان اظهار داشت: این موضوع مربوط به همه دستگاه‌ها بوده که شورای عالی اداری آن را تصویب کرده است و ما از سازمان استخدامی کشور خواستیم آموزش و پرورش را از این موضوع استثناء کند یعنی افراد فوق دیپلم بتوانند به ادامه تحصیل بپردازند.

وی درباره بسته‌های حمایتی که با تاخیر پرداخت مواجه شده، عنوان کرد: تخصیص اردیبهشت ماه را گرفته ایم و پرداخت کردیم و امیدواریم تخصیص‌های جدید که 60 میلیارد تومان است پرداخت شود و بتوانیم انجام وظیفه کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: اضافه کار مشمول دیون نیست از این رو در سال 96 در امور استان‌ها، اضافه کار 11 استان پرداخت شده است
 
نتیجه
نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 2 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به سوال از وزیر آموزش و پرورش با 93 رأی موافق، 74 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در جلسه از پاسخ‌های بطحایی قانع شدند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی