تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
احمد بزرگیان در گفت‌وگو با "دیدارنیوز":

قیمت تمام شده پراید و پژو برای خودروساز ۱۲ و ۱۷ میلیون تومان است

News Image Lead

قیمت خودرو در ایران، چند برابر قیمت واقعی به مردم عرضه می‌شود. پراید در همین وضعیت آشفته بازار ارز، ۱۲ میلیون تومان همراه با حاشیه سود ۷ یا ۸ درصدی برای خودروساز تمام می‌شود که ۲۹ میلیون تومان قیمت گذاری شده است، اما در بازار، مردم از سر اجبار باید بیش از ۴۰ میلیون تومان بابت آن هزینه کنند و پژو هم وضعیتی مشابه پراید دارد و ماکزیمم قیمتی که می‌توان برای آن در نظر گرفت ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان است.

کد خبر: ۲۰۶۹۸
۰۸:۵۷ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوز- اگرچه وزیر صنعت، وعده داده بود که با افزایش رسمی قیمت خودرو از سوی خودروسازان، عرضه به بازار افزایش یافته و جلوی شکل‌گیری حاشیه بازار گرفته خواهد شد، اما بازار خودرو آشفته تر از قبل شده است و مردم تقریبا به طور روزانه شاهد افزایش قیمت هستند.

 

سعید مدنی، مدیرعامل سابق ساپیا به خبرگزاری کار ایران گفته است: "در حالی که قیمت نهادها افزایش قیمت ۲۵ برابری داشته، قیمت پراید ۳.۵ برابر شده و نمی‌توان انتظار داشت که قیمت نهادها افزایش یابد اما قیمت خودرو ثابت بماند."

 

او همچنین گفته است: " امروز قیمت پراید با دو دستگاه دوچرخه برابر است و باید مردم بدانند که قیمت دلار، تمام اجناس را تحت تاثیر قرار داده است."

 

سال‌های گذشته، نظارت در بازار وجود داشت و خودروسازان نیز با افزایش عرضه تلاش می‌کردند تا قیمت را در بازار کنترل کنند، اما امسال علیرغم افزایش رسمی قیمت خودرو در بازار و وعده وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر کنترل حاشیه بازار، قیمت انواع خودروهای تولید داخلی، هر روز رکورد و شگفتی تازه ای را به ثبت می‌رساند.

 

احمد بزرگیان، نماینده پیشین مجلس و کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با دیدارنیوز در این رابطه که با توجه به وعده وزیر صنعت درباره ساماندهی بازار قیمت خودرو، آشفته ترشدن آن را نسبت به گذشته همراه با قیمت‌های عجیب شاهد هستیم، گفت: وقتی آدرس اشتباه اعلام می‌شود، دست‌اندرکاران دراین حوزه سرگردان می‌شوند که درنتیجه آن، در کنار افزایش هزینه‌ها، از مقصد هم دور می‌افتند.

 

وی درقالب پرسشی بیان کرد: واقعا راه‌ چاره بازار بسیار آشفته خودرو در کشور گرانی بود؟ چه کسی چنین نسخه‌ای را پیچید؟ اصولا قمیت خودرو در کشور و دنیا چگونه باید تعیین شود؟ قیمت خودرو را باید به عنوان قیمت تمام شده به اضافه حاشیه سود مناسب تعیین کرد یا منتظر وضعیت بازار شد؟

 

این نماینده پیشین مجلس در ادامه یادآورشد: متاسفانه معیاری برای قیمت‌گذاری دراختیار نیست و سازمان‌هایی هم که باید دراین زمینه دست به نظارت زنند، یا تلکه‌شان را دریافت کرده‌اند که آرام هستند یا از سربی‌عرضگی راهکاری مدنظرشان نیست.

 

بزرگیان دراین‌باره اضافه کرد: قیمت خودرو در ایران چند برابرقیمت واقعی به مردم عرضه می‌شود. پراید در همین وضعیت آشفته بازار ارز، ۱۲ میلیون تومان همراه با حاشیه سود ۷ یا ۸ درصدی برای خودروساز تمام می‌شود که ۲۹ میلیون تومان قیمت گذاری شده است، اما در بازار، مردم از سر اجبار باید بیش از ۴۰ میلیون تومان بابت آن هزینه کنند، یعنی دو تا سه برابر قیمت فروخته می‌شود.
 

قیمت تمام شده پراید برای خودروساز 12 و پژو 17 میلیون تومان است

 

این کارشناس خودرو درادامه اظهارداشت: قیمت بازار را چه کسی تعیین می‌کند؟ آیا غیر از نمایندگان دو خودروساز انحصاری در کشور، در این رابطه سازمان دیگری نقش دارد؟ خودروسازی کشور خصوصی نیست، دولتی محسوب می‌شود، بنابراین انحصاری است، در نتیجه به لحاظ کیفیت، قیمت و تیراژ، معادله عرضه و تقاضا مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

 

وی دراین‌ رابطه بیان کرد: اصلاح بازار آشفته خودرو با گران کردن آن امکان نمی پذیرد، برعکس با کوتاه کردن دست واسطه‌هایی که شامل دولت، خودروسازان، هیئت مدیره‌های شرکت‌های تامین قطعه، شرکت‌های توزیع خودرو و... می شوند، ممکن می‌شود. دراین بازار کسی از مردم دفاع نمی‌کند زیرا تمام نهادهای مرتبط که توانایی تاثیرگذاری دارند، تلکه خود را دریافت کرده‌اند و به کنار رفته‌اند. به طور نمونه مجلس به هیچ وجه به این قضیه ورود پیدانکرده یا سازمان بازرسی سکوت اختیار کرده است.

 

این نماینده پیشین مجلس درباره حذف شورای رقابت درقیمت‌گذاری توضیح داد: شورای رقابت به دلیل بی‌خاصیت بودن آن، از صحنه کنار زده شد، البته مطرح کرده‌اند که برای خودرو‌های زیر ۴۰ میلیون تومان، شورای رقابت ورود پیدا می‌کند. آیا برای حقوق‌های چند ده میلیونی خود و چند صد میلیونی شرکت‌های انحصارطلب به دنبال روند قانونی بوده‌اید؟

 

بزرگیان درباره تاثیرحذف شورای رقابت ابرازکرد: هیچ تاثیری نداشته است. وجود شورای رقابت یک آدرس غلط بود زیرا رقابتی وجود نداشت. رقابت زمانی معنا پیدا می‌کند که ده شرکت خودروساز درکشور وجود داشته باشد که آنها هم با قانون تجارت، کار انجام دهند و بند ناف خود را از اقتصاد دولتی ببرند و بدانند در صورتی که توانایی اداره کیفیت وقیمت را نداشته باشند از صحنه خارج خواهند شد.

 

این کارشناس خودرو درباره قیمت واقعی خودرو افزود: دو خودروساز کشور، سرمایه ثابت را چند برابر با مردم حساب می‌کنند. مگر امکاناتی که به ۵۰ سال قبل برمی‌گردد و پول آن را درهمان دهه اول مستهلک کردند در قیمت فعلی، مجدد باید حساب شود؟ امروز دنیا برای اینکه بازار را در اختیار گیرد برای اولین تولیدات خود، یک قیمت مطرح می‌کند و زمانی که به تیراژ مشخصی رسید، گاهی قیمت تا یک دوم هم کاهش پیدا می‌یابد، اما این قاعده در مورد خودروسازان به اجرا در نمی‌آید. خودروسازان، سه دهه است که به مردم زور می‌‎گویند، زیرا صنعت خودروسازی دارای نوآوری نبوده و در این چند سال اخیرهم که به وضعیت اسف باری افتاده است.
 
وی درباره نقش سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکندده تصریح کرد: انتظار براین بود که از حقوق مصرف کننده به معنای واقعی دفاع شود، اما چنین نیست. البته گاهی دولت‌ها مانند یکی از مقامات عالی دولت دهم از خودروسازی بازدید به عمل می‌آورد و پس ازدریافت تلکه، می‌گوید ۵۰۰ هزار تومان از قیمت خوددرو کم شود و این رقم پس از آن مطرح می‌شود که ۷ میلیون تومان گران شده بود. در واقع رفتار‌هایی ازاین دست بیشتر یک خیمه شب بازی است.

 

این نماینده مجلس درباره سازمان نظارت بر تعیین قیمت خودرو گفت: هیچ سازمانی بر قیمت خودرو نظارت ندارد. برای این مسئله، معیار باید وجود داشته باشد و براساس مدل های شناخته شده جهانی، مهندسی صنایع، حسابداری صنعتی و حسابداری مالی، قیمت را با حاشیه سود تعریف کنند.

 

بزرگیان در ادامه بیان کرد: قرار برآن بود تا تولید پراید از رده خارج شود، اما به قدری سودآور است که نه تنها تولید می‌کنند، بلکه دست به تبلیغ هم می‌زنند. خودرو پژو هم وضعیتی مشابه پراید دارد و ماکزیمم قیمتی که می‌توان برای آن در نظر گرفت ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان است، اما با چندبرابر قیمت به مردم عرضه می‌شود و مردم هم این وضعیت را تحمل می‌کنند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی