تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
"دیدارنیوز" جنگ توئیتری مقامات آمریکایی را مورد بررسی قرار می‌دهد؛

همه گزینه‌ها روی میز است حتی توئیتر!!

لختی بعد از راهپیمایی مردم در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، مقامات غربی به ویژه دولتمردان ارشد آمریکایی که انتظار حضور جدی و تأثیرگذار مردم در صحنه راهپیمایی را نداشتند، رشته توئیت‌هایی را منتشر ساختند و از این رهگذر بار دیگر به جمهوری اسلامی تاختند و آن را تهدید کردند. با توجه به رویه‌ای که مقامات آمریکایی در پیش گرفته‌اند به نظر می‌رسد آن‌ها قدری هوشمندی به خرج داده‌اند و عاقلانه‌تر عمل می‌کنند و از همه گزینه‌های روی میز، حمله توئیتری را انتخاب کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که خطرش از سایر گزینه‌ها کمتر است.

کد خبر: ۲۰۴۵۱
۱۶:۴۶ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ هاتف سپهر: در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی و پس از راهپیمایی ۲۲ بهمن، جنگی مدرن آغاز شد. جنگ نه در میدان نبرد و عالم واقع که در فضای مجازی و توئیتر روی داد. دونالد ترامپ، جان بولتون، مایک پومپئو و به دنبال آنها بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل به انحاء مختلف، جمهوری اسلامی را تهدید کردند. امری که البته به هیچ عنوان تازگی ندارد اما هجمه هم‌زمان آنها؛ درست در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب و پیش از برگزاری نشست ورشو، مقداری سؤال برانگیز و تعجب آور است. 
 
کاخ سفید در صفحه توییتری خود ویدئویی منتشر کرد که در آن جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا همچون همیشه، ادعا‌هایی واهی درباره مسائل داخلی ایران مطرح و حمایت از تروریسم در منطقه و تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را تکرار کرد.
 
او در این پیام که به صورت ویدئویی ضبط شده بود گفت: «پیامی برای آیت‌الله ایران: این همه رجزخوانی، این همه تهدید علیه جان رئیس‌جمهور آمریکا، اما شما مسئول ارعاب ملت خود هستید، مسئول ارعاب جهانیان هستید. فکر نمی‌کنم سالگرد‌های زیاد دیگری در پیش داشته باشید».
 

بولتون همچنین در صفحه توئیتر خود، انقلاب اسلامی ایران را «چهل سال شکست» خواند.

 

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد: «حکومت ایران باید برای تغییر رفتار خود تصمیم بگیرد و در نهایت این مردم ایران هستند که باید مسیر کشور خود را تعیین کنند».

 

وی در اظهاراتی مطرح کرد: «ما از اراده مردم ایران حمایت می‌کنیم و از آنها پشتیبانی می‌کنیم تا صدای‌شان شنیده شود».


بولتون که از منتقدان سرسخت نظام جمهوری اسلامی ایران است، در اواسط سال ۱۳۹۶ و زمانی که هنوز سمت مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا را نداشت، در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق گفته بود که پیش از سال ۲۰۱۹ رژیم جمهوری اسلامی تغییر خواهد کرد و «ما این اتفاق را در تهران جشن خواهیم گرفت».


البته این‌گونه پیش‌بینی‌های غلط و غیرعلمی، سابقه‌ای به قدمت انقلاب اسلامی دارد و هر از گاهی مسئولین کشور‌های آمریکا و اسرائیل به زعم خود زمانی را مقرر می‌دارند و سپس به ناچار، موعد دیگری را به‌عنوان پایان کار نظام جمهوری اسلامی مشخص می‌کنند و این رویه نابخردانه، همچنان تکرار و تکرار می‌شود. رهبر انقلاب نیز با اشاره به پیش‌بینی‌های این‌چنینی، این سخنان را نشانه «اشتباه محاسباتی» مقامات آمریکا درباره جمهوری اسلامی دانسته‌اند.


وزارت خارجه آمریکا نیز به مناسبت چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی، در رشته توئیتی با عنوان «چهل سال شکست»، سرکوب رسانه‌ها، بازداشت روزنامه‌نگاران، محدود کردن اینترنت و فساد در حکومت را از نشانه‌های شکست برشمرده است.


در همین راستا مایک پومپئو، وزیرخارجه آمریکا، در پیامی توئیتری کارنامه جمهوری اسلامی را «چهل سال شکست و ناکامی» توصیف کرده بود.


پس از توئیت‌های وزارت‌خارجه آمریکا درباره چهل سالگی انقلاب بهمن ۵۷ در ایران، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز در نخستین توئیت خود به زبان فارسی، نتیجه حکومت جمهوری اسلامی را «۴۰ سال فساد، سرکوب و ترور» توصیف کرد.


ترامپ در دقایق اولیه بامداد روز سه‌شنبه در توئیتی به زبان‌های فارسی و انگلیسی نوشت: «۴۰ سال فساد.۴۰ سال سرکوب.۴۰ سال ترور. رژیم ایران فقط موجب چهل سال شکست شده است. مردم ایران که مدت‌هاست در رنجند شایسته آینده روشنتری هستند».
 
توئیت رئیس‌جمهور آمریکا، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه را به واکنش وا داشت و به صورت توئیتری پاسخ دونالد ترامپ را داد و در صفحه توئیتر خود نوشت: «چهل سال شکست در پذیرش اینکه ایرانی‌ها هرگز مطیع نخواهند شد. چهل سال شکست در تطبیق دادن سیاست آمریکا با واقعیت. چهل سال شکست در بی‌ثبات کردن ایران از طریق خونریزی و پول خرج کردن. پس از چهل سال انتخاب‌های اشتباه، وقت آن رسیده است که دونالد ترامپ در سیاست شکست خورده آمریکا بازنگری کند».
 
دونالد ترامپ روز ۱۷ بهمن نیز در سخنرانی سالانه رئیس‌جمهوری آمریکا در کنگره، همان حرف‌های همیشگی را تکرار کرد و حکومت جمهوری اسلامی را «دولت اصلی حامی تروریسم» و «یک رژیم رادیکال» توصیف کرده و گفته بود دولت او برای مقابله با این حکومت «قاطع» است.


وی تاکید کرده بود: «از حکومتی که شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهد و تهدید به نسل‌کشی یهودیان می‌کند، چشم برنمی‌داریم».


دو روز بعد، رهبر جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این سخنان گفت: «مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر ترامپ، بولتون و پومپئو؛ ما کاری با ملت آمریکا نداریم».
 
از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه اخطار داد که اگر حکومت ایران به اسرائیل حمله کند، این آخرین باری است که انقلاب اسلامی را جشن خواهد گرفت.


او در پیامی ویدئویی که دفترش منتشر کرد گفت: «من تهدید‌های رژیم ایران را نادیده نمی‌گیرم، اما از آنها ترسی هم ندارم».


وی افزود: «اگر این رژیم، دچار اشتباه وحشتناکی برای نابودی تل‌آویو و حیفا شود، موفق نخواهد شد. با این حال این آخرین بار است که سالگرد انقلاب را جشن خواهد گرفت. باید حساب این را بکنند».
 
پیشتر یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران گفته بود: «در آستانه شروع دهه پنجم انقلاب، کشور ایران در شرایطی قرار دارد که هیچ قدرت و کشوری قادر به حمله و تجاوز به ما نیست. آمریکا با همه داشته‌های دفاعی و نظامی خود، جرات شلیک یک گلوله به ما را ندارند و آمریکا بداند اگر به ما حمله کنند تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان خواهد شد».
 
بنیامین نتانیاهو دو هفته پیش نیز در واکنش به اظهارات مشابه حسین سلامی در حمله به تل‌آویو و حیفا گفته بود: «آنها ما را به نابودی و حمله موشکی به شهرهای‌مان تهدید کرده‌اند... ولی ما می‌دانیم چه نیرویی در دفاع و حمله داریم».


تکرار تهدید‌های متقابل ایران و اسرائیل در سالروز انقلاب اسلامی ایران در حالی است که بنیامین نتانیاهو این هفته به لهستان می‌رود تا با شرکت در کنفرانس ورشو، با مایک پنس و مایک پمپئو، معاون رئیس‌جمهوری و وزیرخارجه آمریکا و سایر مقامات حاضر در این همایش، مذاکراتی «با محوریت حکومت ایران» انجام دهد.


نتانیاهو تاکید کرده که در کنفرانس ورشو راه‌های جلوگیری از «رفتار‌های خشونت‌آمیز ایران در منطقه و مهم‌تر از هر چیز، راهکار‌های ممانعت از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای» مطرح خواهد شد.


آنچه در این میان ایجاد سؤال می‌کند هجمه هم‌زمان بسیاری از مقامات آمریکایی و اسرائیلی در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی به ایران است. سوالاتی همچون:


ـ آیا حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن که به گواه بسیاری از شاهدان عینی نسبت به سال گذشته پررنگ‌تر بود باعث عصبانیت دشمنان نظام اسلامی شده است. آنها گمان می‌کردند و یا به تعبیر دیگر امید داشتند با توجه به خروج‌شان از برجام و فشار روز افزونی که بر مردم وارد می‌سازند صحنه راهپیمایی مردم در روز پیروزی انقلاب خلوت و بی‌رونق خواهد شد؛ اما مردم صحنه دیگری را رقم زدند و راهپیمایی اصلا شبیه آنچه آن‌ها انتظارش را می‌کشیدند پیش نرفت.

 

ـ برگزاری نشست ضد ایرانی ورشو در ۲۵ بهمن‌ماه و در آستانه پیروزی انقلاب به چه معنا است. در حالی که انتظارشان از راهپیمایی ۲۲ بهمن به هیچ عنوان برآورده نشد آیا معادلاتشان برای نشست ورشو دستخوش تغییر شده است و آیا با توئیت‌هایی از این دست سعی دارند ورق را به نفع خود برگردانند. البته قابل ذکر است پیش از این، نشست ورشو سراسر ضد ایرانی بوده، اما از هراس عدم مشارکت کشور‌های دنیا در نشست، مجبور به تعدیل شدند و با عنوان «نشست صلح و امنیت در خاورمیانه» از آن یاد کردند.


ـ آیا مقامات آمریکایی که از تهدید‌های گاه و بی‌گاه‌شان طرْفی نبستند جنگ را وارد فضایی کرده‌اند که گمان دارند در آن فضا بهتر می‌توانند یارکشی کنند و می‌پندارند در فضای مجازی، طرفداران بیشتری دارند. هر چند ذیل توئیت فارسی رئیس‌جمهور آمریکا افرادی که با حضور در صحنه راهپیمایی معادلات کشور‌های غربی را به هم زدند نشان دادند از فضای مجازی هم غافل نیستند.


با توجه به رویه‌ای که مقامات آمریکایی در پیش گرفته‌اند به نظر می‌رسد آنها قدری هوشمندی به خرج داده‌اند و عاقلانه‌تر عمل می‌کنند و از همه گزینه‌های روی میز، حمله توئیتری را انتخاب کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که خطرش از سایر گزینه‌ها کمتر است.
 
 
 
 
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی