تیتر امروز

سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند

جامعه پلاس عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که در این برنامه در گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب نظران چالش‌ها و مشکلات حوزه‌های اجتماعی تحلیل و بررسی می‌شود. شما را به دیدن این سلسله برنامه‌ها...
از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب
همافر حقوقدان و سیاستمدار اقتصاد خوانده در تنگنای سی‌ام

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب

در سی‌امین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان و عضو شناخته‌شده حزب کارگزاران سازندگی بود و از روزهای قبل از انقلاب و ماجرای کودتای نوژه و نقش روس‌ها...
"دیدارنیوز" به بررسی فیلم «حمال طلا» می‌پردازد؛

حمال طلا؛ سورپرایز تورج اصلانی

اتمسفر فیلم، با تنالیته رنگ­‌های تیره، یادآور دارک کمدی‌هایی مانند "باشگاه مشت زنی" دیوید فینچر یا از نمونه­‌های داخلی، شبیه به آثار امیرحسین ثقفی است. ملودرام­‌هایی که از لحظات شاد و غمگین تشکیل شده­ اند و گاهی مخاطب را قلقلک می­ دهند یا گاهی سیلی محکمی روانه صورت می­ کنند. حمال طلا، با انتخاب روشی نمادین، از مدفوع انسان به عنوان منبع درآمد شخصیت­‌های اصلی فیلم (رضا و لویی) استفاده می­ کند.

کد خبر: ۲۰۲۴۴
۱۲:۰۷ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوزـ ایمان رضایی: حمال طلا، از غافلگیری­‌های جشنواره سی و هفتم محسوب می­ شود. از آن نظر که بین فیلم­‌های خنثی و بیهوده، ناگهان با بازیگری تازه­ کار و فوق العاده، نما‌هایی خیره کننده و داستانی استعاره­‌ای و چندلایه، مخاطبش را درگیر می­ کند. روایتی است از یک حمال طلا (رابط بین کارگاه طلاسازی و بازار طلافروشی) که روزی کیفش را می­ زنند و طلا‌ها را می­ برند. حالا او برای جبران خسارت و به چنگ آوردن پولی بزرگ، در مزایده چاه فاضلابی شرکت می­ کند که گفته­ اند در آن یک الماس یافت می­ شود.

حمال طلا؛ سورپرایز تورج اصلانی


اتمسفر فیلم، با تنالیته رنگ­‌های تیره، یادآور دارک کمدی‌هایی مانند "باشگاه مشت زنی" دیوید فینچر یا از نمونه­‌های داخلی، شبیه به آثار امیرحسین ثقفی است. ملودرام­‌هایی که از لحظات شاد و غمگین تشکیل شده­ اند و گاهی مخاطب را قلقلک می­ دهند یا گاهی سیلی محکمی روانه صورت می­ کنند. حمال طلا، با انتخاب روشی نمادین، از مدفوع انسان به عنوان منبع درآمد شخصیت­‌های اصلی فیلم (رضا و لویی) استفاده می­ کند. دست و پا زدن‌های این دو کاراکتر در استخری مملو از مدفوع انسانی در جهت پیدا کردن یک تکه الماس، در ناخودآگاه مخاطب تفسیر‌ها و احساسات شگرفی به وجود می­ آورد. گویا امروزه برای پول در آوردن، باید به گند و کثافت­‌ها عادت کرد. هرچند فاصله بین طلا و فضولات انسانی، برای رضا و لویی انگار که تنها یک قدم بود.


تورج اصلانی، که قبل­‌تر در سینمای ایران، با فیلمبرداری آثاری مانند "عقل سرخ"، "رفیق بد"، "چندکیلو خرما برای مراسم تدفین"، "توکیو بدون توقف" و ... خود را مطرح کرده بود سال ۹۲ نیز با کارگردانی و تهیه­ کنندگی فیلم "جینگو"، مقدمه حضور جدی خود به عنوان فیلمساز در سینمای ایران را ترتیب داد تا امسال در جشنواره سی و هفتم، با "حمال طلا" به عنوان استعدادی غافلگیرکننده از آن یاد کنیم. همچنین از دیگر موارد غافلگیر کننده فیلم، حضور چهره­‌ای جدید به نام پیام احمدی­ نیا است که به عنوان نقش اول (در نقش رضا) عملکردی به شدت قابل قبول و فوق العاده داشته است.

حمال طلا؛ سورپرایز تورج اصلانی


از موارد لازم به ذکر در مبحث تحلیل اثر، به نظرم باید در فرم آن عمیق شد. به این معنی که روند ضبط و ارائه تصاویر، کاملا فکر شده و خوش سلیقه انجام گرفته است. دوربین در مواقع مناسب روی دست و متزلزل است، در مواقع مناسبی هم ثابت است و قاب‌های چشم­ نوازی می­ بندد. قاب­‌هایی که بعضا بار مفهومی فیلم را به دوش می‌کشند، مانند قابی که چند آدم را درحال جابه­ جا کردن محتویات فاضلاب در ظرفی بزرگ نشان می­ دهد. آن­ها در چیزی شبیه به وان حمام، حجم زیادی مدفوع را روی سر خود گرفته اند و به جایی می­ برند. یا لحظاتی که تمام آن فضولات را در کیسه­‌های جدا تقسیم کرده­ اند و در خرابه­‌ای آویزان کرده­ اند تا خشک شود. فاصله بین یک شب تا صبح را با نما‌هایی شارپ و خیره کننده از آن‌ها می­ گذرانیم.


حمال طلا از دیگر آثار جشنواره امسال است که نه دست به دامن تبلیغات و حواشی عجیب و غریب می­ شود و نه سالن­‌ها را مملو از آدم­ها و خبرنگار‌ها می­ کند. همچنین سراغ ستاره­‌ها و چهره­‌های گیشه­‌ای هم نمی­ رود (چرا که اصلا فیلم گیشه­‌ای نیست). حمال طلا، نمونه بارز اثری است که آنچه درون خود دارد را به دل تماشاگر می­ نشاند، نه آنچه که از بیرون لازم باشد به مخاطب تحمیل کند. هرچند که نقاط ضعفی گا‌ها در تکنیک­‌های تدوینی یا فیلمنامه­‌ای مشهود است، اما فیلمی که تورج اصلانی ارائه داده، قطعا فیلمی خوش ساخت، متکلم و قابل قبول است.

تیزر فیلم "حمال طلا" :

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی