تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
حجت الاسلام محمد تقی فاضل میبدی در گفتگو با "دیدارنیوز":

اسلام را دستاویز ازدواج کودکان نکنید!

آنچه شرع و دین بر آن تاکید دارد، مفهوم رشد و بلوغ است نه سن و عدد مشخص برای آن. این مبانی عرفی، عقلی، علمی و روحی است که تعیین کننده سن ازدواج است و بر اساس تمام این معیار‌ها یک دختر ۱۴ ساله، آمادگی ازدواج، مادری و سایر مسئولیت‌های زندگی مشترک را ندارد.

کد خبر: ۱۹۸۸۶
۱۰:۱۴ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوزـ حجت الاسلام محمد تقی فاضل میبدی در گفتگو با دیدارنیوز در پاسخ به استدلال برخی مخالفین طرح کودک همسری و توسل آن‌ها به شرع گفت: از آنجا که ازدواج در اسلام یک امر طبیعی پنداشته می‌شود و نه شرعی؛ در عین اینکه قوانین شرع بر آن مترتب است، اما تکلیف مشخص و غیر قابل تغییری در خصوص این مساله در شرع وجود ندارد.

فاضل میبدی در خصوص سن ازدواج در شرع گفت: در شرع و به ویژه در قرآن، هیچ سن مشخصی برای ازدواج بیان نشده است، آنچه شرع و دین بر آن تاکید دارد، مفهوم رشد و بلوغ است نه سن و عدد مشخص برای آن، بنابراین به هیچ وجه نمی‌توان گفت: یک دختر ۱۳ ساله به رشد و بلوغ کافی برای ازدواج رسیده و شرع و دین می‌گوید می‌تواند ازدواج کند.
 
میبدی در توضیح مفهوم «رشد» به تعریف آن از منظر عرفی اشاره کرد و گفت: رشد و بلوغ نیز تعریف مشخص و برای همه یکسان ندارد. نمی‌توان معیار‌های رشد و بلوغ یک دختر ۹ ساله در عربستان؛ آن هم چند هزار سال پیش را به یک دختر در همین سن در این زمانه تعمیم داد.

میبدی افزود: این مبانی عرفی، عقلی، علمی و روحی است که تعیین کننده سن ازدواج است و بر اساس تمام این معیار‌ها یک دختر ۱۴ ساله، آمادگی ازدواج، مادری و سایر مسئولیت‌های زندگی مشترک را ندارد.
 
میبدی در پاسخ به توسل مخالفین طرح کودک همسری به روایات و بیان سن ۹ سال برای ازدواج در این روایات، گفت: حتی اگر چنین روایاتی هم وجود داشته باشد، امروزه نمی‌تواند معیار تصمیم گیری و وضع قانون قرار گیرد، زیرا روایات مبتنی بر عرف زمانه و شرایط زیست همان دوره بیان می‌شوند، ممکن است ازدواج دختر ۹ ساله حتی اگر در روایاتی هم آماده باشد، در آن زمانه عربستان با توجه به شرایط فیزیکی و روحی دختران، مرسوم بوده باشد، به ویژه اینکه در گذشته و در فرهنگ عربستان، حق ازدواج با مرد بوده و زنان نقشی و حق انتخابی نداشتند، اما در این زمانه، شرایط کاملا تغییر یافته است پس چطور می‌توان بر اساس عرف و فرهنگ ادوار گذشته برای مساله‌ای در امروز تصمیم گرفت و این تصمیم را با آموزه‌های شرع توجیه کرد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی