
فیلم «پیرپسر» با فروش صد میلیارد تومانی و بیش از یک میلیون مخاطب، به پدیده جنجالی این روزهای سینمای ایران تبدیل شده است. اما آیا این موفقیت حاصل کیفیت هنری و ساختار منحصربهفرد آن است یا نتیجه فضاسازی رسانهای و حمایتهای سیاسی؟
دیدارنیوزـ لیلا قصابزاده: در استودیوی تلویزیونی دیدارنیوز، دو منتقد سینما، آنتونیا شرکا و محمدتقیزاده، روبهروی هم نشستند تا درباره «پیرپسر» بحث کنند.
ویدیوی این مناظره را می توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببینید.
شرکا با دفاع از شاهکار بودن اثر، آن را الگویی تازه برای فیلمسازان آینده دانست، در حالی که تقیزاده با نگاه انتقادی، این موفقیت را بیش از حد بزرگشده ارزیابی کرد.
شرکا «پیرپسر» را از نظر ساختار، محتوا و استانداردهای فنی، یک سر و گردن بالاتر از تولیدات رایج سینمای ایران توصیف کرد.
او تاکید داشت که این فیلم توانسته سه ساعت و ده دقیقه، مخاطب را میخکوب نگه دارد و با اقتباس از منابع ادبی، اثری کامل و برنامهریزیشده ارائه دهد.
در مقابل، تقیزاده با وجود پذیرش جذابیت اولیه فیلم، بر ضعفهای شخصیتپردازی و منطق داستانی آن انگشت گذاشت.
به اعتقاد او، بخش قابل توجهی از تحسینها ناشی از هیجانات جشنواره و حمایتهای دولتی بوده و در عمق، این اثر از الگوهای سطحی «فیلم فارسی» فاصله چندانی ندارد.
این مناظره، تضاد دیدگاه دو منتقد را آشکار کرد؛ یکی «پیرپسر» را معجزهای سینمایی دید و دیگری، نمونهای از بزرگنمایی رسانهای. نتیجهگیری؟ همچنان بر عهده مخاطب است.