تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
علی خرم در گفت‌وگو با "دیدارنیوز":

نتیجه سفر پومپئو به خاورمیانه ایجاد فضای مساعد برای اسرائیل بود

فضای بسیار مساعدی برای اسرئیل به وجود آمده است، بطوریکه نتانیاهو اعلام کرده تاکنون ۲ هزار بار نیرو‌های ایرانی و حزب‌الله را در سوریه بمباران کرده است، حتی اگر این عدد صحیح هم نباشد، اما باید درنظر داشت که اسرائیل تا به امروز چنین موقعیت وفرصتی را پیدا نکرده بود که در پناه فشار سیاسی و اقتصادی آمریکا، ایرانی‌ها را از هوا بزند.

کد خبر: ۱۸۷۶۹
۱۳:۰۷ - ۲۸ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوز- زمانی که دونالد ترامپ تصمیم گرفت نظامیان آمریکا را از سوریه خارج کند و از تعداد آن‌ها در افغانستان بکاهد، این کشور توسط همپیمانان منطقه‌ای خود مورد سوال قرار گرفت. آن‌ها براین اعتقاد بودند که عقب‌نشینی آمریکا، زمینه تغییر بسیاری از معادلات منطقه را فراهم می‌سازد. به طور نمونه اسرائیل و بسیاری از شیخ‌نشین‌های عرب نسبت به این اقدام معترض شدند و معتقدند این اقدام آمریکا، عملا به نفع محور مقاومت تمام می‌شود و همپیمانان آمریکا در منطقه تحت فشار بیشتری قرار خواهند گرفت. شاید برهمین اساس بود که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا اقدام به انجام سفری به کشور‌های عمان، اردن، مصر، قطر، بحرین، امارات متحده عربی، عربستان و کویت کرد.


پمپئو پیش از انجام سفر به این ۸ کشور عربی در گفت‌وگویی با «فاکس نیوز» مطرح کرد که «دولت دونالد ترامپ بین رژیم اسرائیل و کشور‌های عربی، وحدتی ایجاد کرد که حافظ امنیت ایالات متحده آمریکا در برابر خطرات خاورمیانه از جمله تهدید ایران است.» او درباره خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه گفت که آمریکا قادر است فعالانه با داعش با استفاده از شرکای خود و بدون حضور نیروهایش در خاک سوریه مقابله کند.


وزیر خارجه آمریکا همچنین ادعاهایش درباره ایران را این گونه تکرار کرد: «ایران کشوری است که اکثر فعالیت‌های تروریستی را در جهان تامین مالی می‌کند. ما سیاست دولت سابق آمریکا را در قبال تهران به طور کامل تغییر دادیم و حالا کشور‌های مخالف ایران، حافظ منافع آمریکا در خاورمیانه هستند.»


این تور سیاحتی به کشور‌های عربی توسط وزیر خارجه آمریکا با حواشی قابل‌توجهی هم همراه شد. پس از آنکه او آنکارا را به مقصد قاهره ترک کرد، به جای قاهره سر از بغداد در آورد، سفری غیرمنتظره که نه از سوی طرف عراقی و نه از سوی طرف آمریکایی اعلام شده بود و رسانه‎های خبری به ناگاه از ورود غیرمنتظره وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا به عراق خبر دادند.

 

وزیر خارجه آمریکا پس از بغداد به قاهره رفت و با حضور در دانشگاه آمریکایی قاهره و سخنرانی در این مرکز علمی در پایتخت مصر، بار دیگر به گزافه گویی علیه کشورمان پراخت. دیاکو حسینی کارشناس روابط بین‌الملل درباره سفر دوره‌ای پومپئو در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفته است: «محور تلاش‌های پمپئو، تشویق کشور‌های عربی به کنار گذاشتن اختلافات و اتحاد در برابر ایران و شاید تسریع در برپایی ناتوی عربی است. امریکا تلویحاً از کشور‌های عربی می‌خواهد بهای تهدیدی را بپردازند که ایران در وهله اول برای اسرائیل ایجاد کرده است.»

 

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان این گزافه‌گویی را بی‌پاسخ نگذاشت و در توئیتر خود نوشت: «آمریکا حد خودش را بداند.» بهرام قاسمی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز دراین‌باره گفته است: «آقای پمپئو یک‌بار دیگر به صراحت اعلام کرد که رژیم آمریکا دشمن ایران است و این دشمنی جز دشمنی با مردم ایران نیست.»

 

پومپئو پس از قاهره به ابوظبی رفت و در توئیتر خود درباره دیدار با ولیعهد ابوظبی نوشت که بسیار ثمربخش و مفید بوده است، اما سفر او به خاطر شرکت در مراسم خاکسپاری یکی از بستگانش نیمه کاره باقی ماند و وزیر خارجه آمریکا به واشنگتن بازگشت، بنابراین سفرش به کویت را به آینده نزدیک موکول کرد.

 

علی خرم. نماینده پیشین ایران درسازمان‌ملل دررابطه با هدف سفر‌های پمپئو و ارتباط آن با ناتوی عربی در گفت‌وگو با دیدارنیوز گفت: به طورقطع پمپئو درانجام این سفر به دنبال یک هدف نبوده و چندین مسئله را مدنظر داشته است.

 

وی در ادامه اضافه کرد: وزیرخارجه آمریکا در وهله اول قصد داشت به کشور‌های عربی و اسرائیل بگوید خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه به معنای فضادادن به ایران و پشت کردن به آن‌ها نیست.

 

نماینده پیشین ایران در سازمان‌ملل دراین رابطه یادآور شد: هدف دیگر پومپئو از سفر به خاورمیانه این بود که بتواند بسیج عمومی برعلیه ایران به وجود آورد و کنفرانس لهستان را تشکیل دهد. البته او هدف‌های دیگری را هم دنبال می‌کرد که می‌توان به ناتوی عربی یا فروش اسلحه به کشور‌های منطقه اشاره کرد که دراولویت‌های بعدی قرار دارند.

 

خرم درباره نقش اسرائیل در سفر‌های وزیرخارجه آمریکا به خاورمیانه تصریح کرد: فضای بسیار مساعدی برای اسرئیل به وجود آمده است، بطوریکه نتانیاهو اعلام کرده، تا کنون ۲ هزار بار نیرو‌های ایرانی و حزب‌الله را در سوریه بمباران کرده است، حتی اگر این عدد صحیح هم نباشد، اما باید درنظر داشت که اسرائیل تا به امروز چنین موقعیت و فرصتی را پیدا نکرده بود که در پناه فشار سیاسی و اقتصادی آمریکا، ایرانی‌ها را از هوا بزند.

 

خرم درباره احتمال اتحاد کشور‌های عربی برعلیه ایران طبق نظرآمریکا بیان کرد: اتحاد فوق ممکن است به صورت ایده‌آل به دست نیاید که قطعا هم چنین نمی‌شود، ولی نباید غافل از در تضاد بودن کشور‌های عربی با ایران و به راه انداختن نشست "کمپین فشارعلیه ایران" در پایتخت لهستان همراه با یکسری از کشور‌ها در اروپای شرقی، آسیا و آفریقا که به دنبال منفعت‌طلبی هستند، بود.

 

وی دراین خصوص یادآور شد: برای این کشور‌ها به هیچ وجه مهم نیست که به عنوان سیاهی لشکر یا نیروی موثر در نشست حضور داشته باشند، بنابراین اهداف آمریکا به طور شکلی محقق می‌شود، اما اینکه کشور‌های شرکت کننده به شکل واقعی درعمل تا چه اندازه آن را همراهی کنند، مسئله‌ای است که با اما و اگرهای فراوانی روبرو است، حداقل این کشور تلاش می‌کند که یک نوع نمایش قدرت به اجرا درآورد تا به جهانیان القا کند در بسیج جهانیان علیه ایران موفق شده است.

 

نماینده پیشین ایران در سازمان‌ملل درباره تاثیر تشست فوق بر ایران ابراز کرد: نشست "کمپین فشارعلیه ایران" قطعا بر کشور تاثیر منفی می‌گذارد.

 

خرم درباره خروج آمریکا از سوریه نیزافزود: برنده خروج آمریکا از سوریه تمام کشور‌هایی هستند که درآن نقش داشتند ودرصورتی که آمریکا به معنای واقعی ازسوریه خارج شود شاید مردم این کشور بتوانند تا حدودی برنده واقعی باشند. این اتفاق از این جهت روی می‌دهد که کرد‌ها جایگزین آمریکایی‌ها شوند و ترکیه هم خیالش بابت جذب کرد‌ها از سوی دولت سوریه راحت شود و دیگر خطری برای آن به حساب نیایند، بنابراین ممکن است از این بابت آرامش به این کشور بازگردد ودر نهایت مردم آن برنده اصلی باشند.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی