تیتر امروز

رستوران بزنیم؟!
بازار کار و آینده رستوران داری

رستوران بزنیم؟!

در هر قسمت از پریسکوپ ۲ مهمان داریم که یکی علاقه‌مند و دیگری متخصص در یک مسیر شغلی است که در قالب گفت‌وگو آینده آن حرفه را به چالش می‌کشیم.

نبايد پشت دولت را خالي كنيم (گفتگو با محمد هاشمي رفسنجانی)

يك سال از انتخابات رياست‌جمهوري گذشته و روحاني از جهات مختلف تحت فشار و مورد نقد است. عدم تحقق وعده‌هاي انتخاباتي، شرايط غير‌قابل پيش‌بيني در جهان و منطقه، كارشكني‌هاي داخلي، ناهماهنگي‌هاي درون كابينه و... همه اينها شرايط را براي دولت سخت كرده است اما محمد هاشمي، فعال سياسي اصلاح‌طلب هنوز نااميد نيست.

کد خبر: ۱۸۶۷
۱۰:۵۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

دیدارنیوزـ او با وجود انتقادهايي كه در زمينه پايبندي روحاني به وعده‌هاي انتخاباتي يا بي‌تدبيري او در كنترل كابينه دارد، عملكرد دولت را مثبت ارزيابي كرده و به مخالفان و منتقدان توصيه مي‌كند كه در اين جنگ تبليغاتي وسيع عليه دولت، پشت آن را خالي نكنند.
 
يكي از موضوعاتي كه حاميان دولت را به انتقاد واداشته است، عدم پايبندي آقاي روحاني به وعده‌هاي انتخاباتي به خصوص در حوزه زنان و آزادي‌هاي اجتماعي است. نظر شما در‌اين‌باره چيست و عملكرد او را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

در نظر داشته باشيد كه آقاي روحاني در همه حوزه‌ها به خصوص حوزه‌هايي كه اشاره كرديد، تنها تصميم‌گيرنده نيست. يعني ساختار سياسي در كشور به‌گونه‌اي است كه اين‌گونه موارد در جاي ديگري تصميم‌گيري مي‌شود اما مردم از چشم دولت مي‌بينند. برخي نيز دولت را به مثابه نظام مي‌بينند. البته نمي‌گويم كه همه موارد در حوزه اختيارات آقاي رييس‌جمهور نبوده است. مثلا آقاي رييس‌جمهور مي‌توانستند در كابينه خود چند زن را به عنوان وزير معرفي كنند و به قول خود عمل كنند اما نكردند. لابد معذوراتي داشتند. در حوزه آزادي‌هاي اجتماعي نيز، او يك فرد است و در همه موارد تصميم‌گيرنده نيست. مثلا در همين بحث تلگرام كه اخيرا مطرح شده است، شما ديديد كه يك شورايي زمينه‌سازي و قوه قضاييه حكم صادر كرد و هر كس هم كه اجرا نكند مستوجب مجازات مي‌شود. بنابراين نمي‌توان وضعيت موجود در اين حوزه‌ها را به پاي روحاني گذاشت.

اما آقاي روحاني در دوران انتخابات اختيارات رييس‌جمهور را مي‌دانست.

اگر به وعده‌هايي كه در انتخابات داده مي‌شود توجه كنيد، مي‌بينيد كه مدام از پيشوندهايي مثل تلاش مي‌كنم و قول مي‌دهم استفاده مي‌كنند. يعني اينها برنامه نيست. وعده‌هاي انتخاباتي در واقع حرف‌هايي است كه در شهرستاني و جمعي بر مبناي خواسته‌هاي مردم منطقه عنوان مي‌شود. مبناي اين وعده‌ها يك بحث روانشناختي جامعه است و نبايد اين اظهارات و وعده‌ها را برنامه‌هاي دولت تلقي كرد. البته من هم تاييد مي‌كنم كه در جامعه اسلامي كسي كه اختيار ندارد نبايد اين‌طور وعده دهد و لازم است كه با مردم شفاف صحبت كند.

به نظر شما نارضايتي‌هاي موجود از عملكرد دولت دوازهم غير از بي‌توجهي به وعده‌ها چه عللي دارد؟

به هرحال شرايط داخلي و خارجي كه قبلا قابل پيش‌بيني نبود نيز موثر بوده است. مخصوصا اينكه استراتژي اصلي دولت يازدهم در حوزه سياست خارجي مبتني بر برجام و توفيقات حاصل از آن بود، پيش‌بيني هم نمي‌شد كه در امريكا اين گونه رييس‌جمهوري انتخاب شود يا در منطقه تحولاتي شبيه آنچه در عربستان اتفاق افتاد، شاهد باشيم. متحد شدن همه اينها با اسراييل و... حوادثي است كه قبلا قابل پيش‌بيني نبود و مبناي برنامه‌ريزي‌هاي دولت قرار نگرفته است. اكنون پيش‌آمدن اين مسائل تصميم‌گيري‌ها و عملكرد دولت را تحت‌الشعاع قرار داده است.

دولت چطور مي‌تواند اين شرايط غيرمنتظره را مديريت كند؟

دولت بايد همراه با ساير مسوولان كشور همفكري و برنامه‌ريزي كند تا بهترين واكنش را به شرايط موجود نشان دهيم. متاسفانه در ماه‌هاي اخير مجموعه برخوردهايي كه در كشور مي‌شود مناسب اين شرايط نيست چراكه ما اكنون بيشترين نياز را به وحدت و انسجام داخلي داريم. در حقيقت با يك جنگ مواجه هستيم. يك جنگ تبليغاتي وسيع. در زمان جنگ نيز هيچ‌وقت نبايد پشت كساني كه در خط مقدم مي‌جنگند را خالي كرد و آنها را تنها گذاشت. اما در كشور ما اين‌طور عمل نمي‌شود و با نگاهي به رسانه‌ها و تريبون‌ها مي‌بينيم كه نه‌تنها دولت را تنها گذاشته‌اند بلكه تخريب هم مي‌كنند. اين وضعيت به دشمن ميدان مي‌دهد تا به توطئه‌هاي خود اميدوار باشد. اكنون بيش از هر چيز به تدبيري براي مواجهه با اين شرايط نياز داريم.

گويا آقاي روحاني از جهات ديگري نيز تحت فشار است. مثلا ناهماهنگي در درون كابينه. به نظر شما رويه اخير آقاي رييس‌جمهور مبني بر تقسيم‌بندي كابينه به اميدوار و نااميد مشكلي را حل مي‌كند؟ اساسا اين رويكرد چه تاثيري در افكار عمومي دارد؟

من اين رويكرد آقاي روحاني را جزو اشتباهات او و دولت او مي‌دانم. كشاندن اين نوع مسائل به سطح جامعه يكي از بي‌تدبيري‌هاي آقاي روحاني است.

در مجموع عملكرد دولت و آقاي رييس‌جمهور را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

با توجه به شرايط كشور، امكانات و چالش‌هايي كه داشتند و برخي كارشكني‌ها، عملكرد دولت دوازدهم را تا به حال مثبت ارزيابي مي‌كنم. نمي‌گويم ايراد و اشكالي در كار نبوده است اما در مجموع مثبت است و بايد به دولت كمك كرد.

آقاي رييس‌جمهور مي‌توانستند در كابينه خود چند زن را به عنوان وزير معرفي كنند و به قول خود عمل كنند اما نكردند. لابد معذوراتي داشتند.

دولت بايد همراه با ساير مسوولان كشور همفكري و برنامه‌ريزي كند تا بهترين واكنش را به شرايط موجود نشان دهيم.
با توجه به شرايط كشور، امكانات و چالش‌هايي كه داشتند و برخي كارشكني‌ها، عملكرد دولت دوازدهم را تا به حال مثبت ارزيابي مي‌كنم.

منبع: روزنامه اعتماد /  30 اردیبهشت 1397
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی