دیدارنیوز - به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مهدی نوید ادهم گفت: «شورای عالی آموزش و پرورش شهریور امسال با استناد به بند یک ماده واحده اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مصوبه 26 اردیبهشت سال 1395 مجلس شورای اسلامی، آزمون پایانی دروس پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه شاخه نظری را تعیین کرد که رئیس جمهوری با آنها موافقت کرده است.»
او ادامه داد: «این دروس در رشته علوم تجربی شامل تعلیمات دینی 3 (دینی، اخلاق و قرآن)، عربی زبان قرآن 3، فارسی 3، زبان خارجی 3، علوم اجتماعی، سلامت و بهداشت، ریاضی 3، فیزیک 3، شیمی 3 و زیست شناسی 3 و در رشته ریاضی فیزیک شامل تعلیمات دینی 3( دینی، اخلاق و قرآن)، عربی زبان قرآن 3، فارسی 3، زبان خارجی 3، علوم اجتماعی، سلامت و بهداشت، حسابان 2، هندسه 3، ریاضیات گسسته، فیزیک 3 و شیمی 3 میشود.»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: «بر اساس این مصوبه همچنین در رشته ادبیات و علوم انسانی امتحانهای دروس تعلیمات دینی 3 (دینی، اخلاق و قرآن)، عربی 3 (زبان تخصصی رشته)، فارسی 3، زبان خارجی 3، علوم و فنون ادبی 3، سلامت و بهداشت، ریاضی و آمار 3، تاریخ 3، جامعه شناسی 3، جغرافیا 3 و فلسفه 2 و در رشته علوم معارف اسلامی دروس علوم و معارف قرآنی 3، عربی 3 (زبان تخصصی رشته)، فارسی 3، زبان خارجی 3، علوم و فنون ادبی 3، سلامت و بهداشت، ریاضی و آمار 3، احکام 3، اصول عقاید 3، تاریخ 3 (تخصصی رشته) و فلسفه 2 ، به صورت نهایی برگزار میشود.»
نوید ادهم گفت: «رئیس جمهوری مصوبه دیگر این شورا برای تمدید اجرای آزمایشی آئین نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دوره ابتدایی تا پایان سال تحصیلی 98 - 97 را نیز امضا کرد.»
او افزود: «بر اساس این مصوبه وزارت آموزش و پرورش موظف است قبل از اتمام مهلت با توجه به یافتههای پژوهشی مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی، این آئیننامه را بازنگری کند و اصلاحات لازم را به تصویب شورای عالی برساند.»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به سومین مصوبه امضا شده از سوی رئیسجمهوری درباره اهداف دوره تحصیلی گفت: «مدیران، برنامهریزان و عوامل سهیم و موثر در تعلیم و تربیت دانشآموزان در راستای این مصوبه باید در برنامهریزی امور، سازماندهی فعالیتها و انجام وظایف خود به گونهای عمل کنند تا دانشآموزان در پایان هر یک از دورههای تحصیلی به اهداف تعیین شده دست یابند.»
نوید ادهم گفت: «این اهداف مبتنی بر اسناد بالادستی، به ویژه سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، سند جامع علمی کشور، سند چشم انداز 20 ساله کشور، مبانی نظری و سند تحول بنیادین به تفکیک ساحتهای ششگانه تعلیم و تربیت تعریف شده است.»
او تاکید کرد: «بر اساس این اهداف در ساحت تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، دانش آموزان دوره اول ابتدایی باید با صفات مهربانی، بخشندگی، دانایی و توانایی خداوند آشنا شوند و احساس اطمینان و آرامش حاصل از آن را ابراز کنند، با شناخت روش زندگی و آموزههای اخلاقی پیشوایان دینی آداب و رفتار فردی و اجتماعی، راستگویی، نظم و پشتکار، تاثیر آن را در رفتار خود نشان دهند و با قرائت صحیح نماز و آیات آسان قرآن، آموختههای قرآنی خود را در زندگی به کار گیرند.»
به گفته دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش همچنین در دوره ابتدایی دانش آموزان باید درک مفهوم اولیه هر یک از اصول دین، پذیرش و احساس تعلق خاطر خود نسبت به آن را نشان دهند، با مطالعه روش زندگی و آموزههای اخلاقی پیشوایان دینی (عزت نفس، تکریم والدین، احترام به طبیعت و دیگران، وفای به عهد) و شناخت احکام مورد نیاز، الگوهایی را برای عمل صالح شناسایی کرده و در زندگی به کار گیرند و با قرائت صحیح و روان، درک مفاهیم دینی و انس با قرآن کریم، آموزههای آن را در زندگی به کار گیرد.»
نوید ادهم گفت: «دانشآموزان دوره اول متوسطه نیز با توجه به اهداف تعیین شده لازم است با شناخت کلی نظام معارف دینی و چگونگی تاثیر آن بر انتخابها و تصمیمها در زندگی انسان، توانایی شکلدهی به هویت دینی و اخلاقی خود را کسب کنند، با بررسی گفتار و سیره پیشوایان دینی (حق الناس، کرامت نفس، جدیت، قانون گرایی، امرار معاش، حفظ سلامت فردی، جمعی و زیست محیطی) ملاکهایی را برای انتخاب سبک زندگی شخصی و اجتماعی خود انتخاب و با عمل به آنها میزان تاثیر آن را ارزیابی کنند و با قرائت صحیح و روان قرآن کریم و تدبر در آیات موضوعی، آموزههای قرآنی را در زندگی به کار گیرند و به رعایت احکام مورد نیاز و اقامه نماز (فُرادا و جماعت) اهتمام ورزند.»
او گفت: «دانشآموزان دوره دوم متوسطه نیز بر اساس اهداف ترسیم شده باید با درک وجه استدلالی و عقلانی معارف دینی، در مواجهه با پرسشها و مسائل، پاسخهای متقاعدکنندهای را با تکیه بر منابع و شواهد دینی ارائه و تاثیر آن را ارزیابی کنند، با الگوگیری از سیره پیشوایان دینی، نقش آنها را در احیای دین و ترسیم آینده بشریت (جامعه عدل مهدوی)، عدالتخواهی، ظلمستیزی، صلحجویی، عمران و آبادی تبیین کنند و دلالتهای آن را در موقعیتهای مختلف زندگی فردی و اجتماعی به کار گیرند و با باور به ظرفیتهای قرآن و جاودانگی دین اسلام (جامعیت، ثبات، سازگاری با فطرت، پویایی نسبت به نیازهای حال و آینده) قادر باشد از آن برای حل نمونهای از مسائل دنیای امروز استفاده کند.»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان گفت: «اهدافی در دیگر ساحتهای ششگانه سند تحول از جمله ساحت تعلیم و تربیت اقتصادی حرفهای، ساحت تعلیم و تربیت زیستی بدنی، ساحت تعلیم و تربیت علمی فناورانه و ساحت تعلیم و تربیت زیباییشناسی هنری برای دانشآموزان دورههای مختلف تحصیلی ترسیم شده است که بر اساس مصوبه شورا و موافقت رئیس جمهوری باید در مدارس به اجرا درآید.»