تیتر امروز

سازمان‌ها و نهادینه شدن دروغ

سازمان‌ها و نهادینه شدن دروغ

اینکه در جامعه انسانی صداقت و شفافیت چه تاثیراتی در سلامت و آرامش اجتماعی دارد نکته‌ای است که می‌توان اهمیت و اعتبار آنرا در وضعیت مقابل آن یعنی میزان تشویش و تخریب ناشی از دروغ و دروغگویی ارزیابی...
بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
مهدی رسول پناه در گفتگو با "دیدارنیوز":

وزیر بهداشت می‌توانست وزارت بهداشت را خودکفا کند

متأسفانه عملکرد وزارت بهداشت، آن قدر ناامید کننده بوده است که وزیر با بهانه بودجه، تلاش می‌کند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند. وی باید پاسخ‌گوی مشکلاتی که در این وزارت خانه ایجاد کرده است باشد.

کد خبر: ۱۷۸۸۳
۱۱:۵۷ - ۱۵ دی ۱۳۹۷

اگر من وزیر بهداشت بودم، وزرات بهداشت را خودکفا می‌کردمدیدارنیوز- اسفندیار عبدالهی: «وزارت بهداشت در حوزه مدیریت سلامت بیمار است؛ لذا نمی‌تواند طرح تحول سلامت را به نحو احسن انجام دهد. طرح تحول سلامت عملا شکست  خورده است و بودجه زیادی هدر رفت چراکه در کار وزارت بهداشت، نظارتی وجود ندارد.» جملات اخیر، بخشی از صحبت های دکتر مهدی رسول پناه، کارشناس قوه قضاییه در حوزه پزشکی و دندانپزشک در گفتگو با دیدارنیوز در خصوص دلایل اصلی استعفای وزیر بهداشت است.

 

وی اظهار داشت: طرح تحول سلامت چند سال پیش کلید خورد. آیا ۵ درصد یا  ۱۰ درصد آن اعمال می‌شود؟ وزارت بهداشت در هزینه‌ها دچار یک ول‌انگاری شده است. به خاطر سوء مدیریت، هزینه‌های زیادی انجام داده است. مثلاً در بحث اجرای پزشک خانواده، هزینه‌های زیادی انجام شد، در کجا اجرا شد؟ حتی خود پزشکان هم  اجرای این طرح را حس نکردند. 

   
مهدی رسول پناه افزود: وزیر بهداشت بر بحث نظارت متمرکز نبود. قانونی که بیشتر از همه اعمال می‌شود به نفع خود وزیر است چراکه بیمارستان‌های خصوصی چشم را تأسیس کرده است، درحالیکه شهرستان‌های دیگر محروم هستند. وزیر بهداشت، محرومیت زدایی نکرد و محرویت را بیشتر کرد. خانم دکتردستجردی با ۵ هزار میلیارد تومان وزارت بهداشت را اداره می‌کرد. اما اکنون علاوه بر بودجه مصوب، ۶۰ هزار میلیارد تومان متمم گرفته و ده درصد از هدفمندی یارانه‌ها به وزارت بهداشت داده می‌شود.


وی بیان کرد: اگر من وزیر بهداشت بودم، وزارت بهداشت را خودکفا می‌کردم؛ چراکه ظرفیت‌های بالایی دارد. ۲۰ هزار مجموعه درمانی داریم که وزارت بهداشت، هزینه‌های آن‌ها را متحمل می‌شود. اگر این مراکز به شرط خدمت به محرومان، به بخش خصوصی واگذار شود، هم توزیع پزشک صورت می‌گیرد و هم هزینه‌های جاری به عهده پزشک می‌افتد. متأسفانه در این رابطه کسی اقدامی نکرد. دولت برای  پزشکان و بیمارستان‌های خصوصی، فرش قرمز پهن کرده، اما این‌ها هیچ سهمی در مشارکت بهداشت سلامت ندارند. بیمارستان‌های خصوصی، میلیارد‌ها تومان درآمد ماهانه دارند، اما هیچ کدام در بخش تحول سلامت دخالت ندارند. بیمارستان‌های خصوصی باید سهم بهداشت را بدهند چراکه وزارت بهداشت، بستر مناسب را برای این‌ها فراهم می‌کند و این مسئله در تمام دنیا رایج است.


 
چون بحث سلامت، تخصصی است، کسی نمی‌داند چه خبر است

عضو پیشین شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در خصوص راه‌هایی که وزارت بهداشت می‌تواند به خودکفایی برسد، گفت: باید بیمارستان‌های خصوصی و پزشکانی که درآمد نجومی دارند، سهمشان را بپردازند. در بحث واردات تجهیزات پزشکی، ظرفیت های بزرگی وجود دارد. متأسفانه وزارت بهداشت در این قضیه خوب عمل نمی‌کند، باید به عنوان مسئول اجرای سلامت، نظارت داشته باشد.


مهدی رسول پناه افزود: در بحث غذا و دارو هم ظرفیت بالقوه وجود دارد، اما وزارت بهداشت سهم آنچنانی ندارد. در بحث آموزش و پژوهش هم می‌توان با بستر سازی مناسب و استفاده از ظرفیت‌های علمی، جهت جذب دانشجویانی که خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند اقدام نمود، تا از صرف هزینه‌های هنگفتی که صرف تحصیلشان می‌شود، جلوگیری شود.


وی خاطرنشان کرد: در بحث بیمه‌ها، نظارت تخصصی وجود ندارد، و بیشترین هزینه‌های دولت در بحث بیمه‌ها است. اگر نسخ الکترونیکی ایجاد شود، در هزینه‌ها صرفه جویی خواهد شد اما اکنون نظارت تخصصی وجود ندارد. چون بحث سلامت، تخصصی است، کسی نمی‌داند چه خبر است. اگر وزارت بهداشت به خودکفایی برسد و هزینه‌های اضافی در جا‌های دیگر مانند ازدواج و اشتغال جوانان هزینه شود، قطعاً اوضاع بهتر می‌شود.

دکتر مهدی رسول پناه، استعفای وزیر بهداشت را یک فرار رو به جلو دانسته و اظهار داشت: متأسفانه عملکرد وزارت بهداشت، آن قدر ناامید کننده بوده است که وزیر با بهانه بودجه، تلاش می‌کند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند. قاضی زاده هاشمی باید پاسخ‌گوی مشکلاتی که در این وزارت خانه ایجاد کرده است باشد. این وزارتخانه در حال حاضر بسیار هزینه بر است. طرح تحول سلامت و بحث بیمه‌ها به دولت  بسیار آسیب زده است. این ۶۰ هزار میلیارد تومانی که در متمم ذکر شده در چاه وزارت بهداشت ریخته می‌شد، چون مردم از بهداشت تخصصی ندارند نمی‌دانند این وزیر چه بلایی سر مردم آورده است.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی