نجفی منش، دبیر انجمن قطعه سازان گفت: بیکاری در این صنعت شروعشده است و اکنون ۳۷ درصد نیروهای خط سازه تعدیل شدند و درصورتیکه برای اصلاح این روند، فکر اساسی مدنظر قرار نگیرد، این خط بهطورکلی تعطیل خواهد شد.
دیدارنیوزـ مژگان فرجی: ماههاست که گفته میشود خودروسازان برای تولید خودرو با مشکل تأمین مواد اولیه و قطعات مواجه هستند و در بعضی از موارد برای تأمین، آنها در عمل بدون راهحل ماندهاند و یا تأمینشان با هزینههای بسیار زیادی انجام میشود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت هم با توجه به مشکلات صنعت خودروسازی کشور اعلام کرده است، تولید 2 خودروساز عمده، بهشدت پایین آمده است و از اوایل امسال با افت تولید روبرو شدیم.
خودروسازان دلیل آن را به قطعه سازان حواله میدهند، قطعه سازان هم با توجه به افزایش نرخ ارز و نوسانات آن، مدعی افزایش چند برابری هزینه تأمین مواد اولیه و ساخت قطعات و درنهایت ناتوانی خودروسازان در پرداخت هزینهها و بدهی به واحدهای تولیدی شدهاند و نسبت بهاحتمال ورشکستگی این صنعت بزرگ کشور در صورت حل نشدن مشکلات مالی و عدم تزریق نقدینگی هشدار دادهاند.
روحالله بابایی صالح، نماینده مجلس دراینباره تأکید کرده است که «با توجه به حجم بالای اشتغالزایی توسط قطعه سازان، باید دولت اهتمام جدی در حل مشکلات آنان داشته باشد زیرا در حال حاضر بزرگترین معضل کشور بیکاری جوانان است که زمینهساز مشکلات اجتماعی میشود، لذا با توجه به نقش قطعه سازان در حل این معضل، باید از آنها بهصورت جدی حمایتشده و با گروههایی که برای این قشر از صنعت مشکل ایجاد کرده و تلاش میکنند رقیبان را از گردونه تولید خارج کنند بهطورجدی برخورد شود.»
شکی وجود ندارد که آثار اجتماعی توقف در تولید، بیکاری است که این مسئله میتواند صنعت فوق را به مرحله «رکود تورمی» وارد کند و بدون شک خروج از این شرایط بسیار سخت خواهد بود.
محمدرضا نجفی منش، دبیر انجمن قطعه سازان در گفتوگو با دیدار نیوز درباره میزان تأثیر نگرانیهای قطعه سازان بر تولید خودرو گفت: مسئله مورداشاره برعکس باید دیده شود، به این معنا که تولید خودروبر قطعهسازی تأثیر گذارده است.
وی دراینباره تصریح کرد: قطعه سازان، چهار مشکل عمده دارند که اولین آن، شامل به روزنشدن قیمتها با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه است. بر همین اساس برای آنها تولید مقرونبهصرفه نیست. علاوه بر این با توجه به اینکه خریدهایشان بهصورت نقدی انجام میشود یا باید پیشپرداخت دهند، بنابراین درصورتیکه پرداختهای خودروسازان طولانی شود، تولید غیرممکن خواهد بود چراکه برای ادامه کار، پرداختها باید حداکثر یکماهه انجام شود.
نجفی منش در ادامه تأکید کرد: مشکل بعدی قطعه سازان، تأمین مواد اولیه داخلی یا خارجی است که در خصوص داخلی، قیمتها بهشدت بالا رفته و خارجیها هم در کنار افزایش قیمت، امکان تهیه آنها به دلیل موانعی که بر سر راه خرید گذاردهاند، بهسادگی انجام نمیشود. آخرین دردسر قطعه سازان هم این است که بازپرداخت خریدهای نسبی که صورت گرفته را چند برابر کردهاند که این مسئله خود سبب ورشکستگی شرکتها خواهد شد.
نجفی منش درباره اصلاح این روند بیان کرد: علاوه برمواردی که در بالا مورداشاره قراردادم، برای بهبود این روند بهتر آن است تا بانک مرکزی خریدهای قبلی که انجام، تحویل و فروختهشده است را با نرخ همان زمان تصحیح کند تا فروشندگان خارجی که ایرانیان به آنها بدهکار محسوب میشوند، دچار مشکل نشوند و بتوانند کار خود را دنبال کنند. علاوه بر این، مواد اولیه بهصورت سهل و آسان در اختیار تولیدکننده قرار گیرد.
دبیر انجمن قطعه سازان درباره افزایش قیمت خودرو در کشور اظهار داشت: قیمت خودرو بستگی به مواد اولیه ورودی، دستمزد و نرخ ارز دارد، وقتی این موارد در بازار، افزایش پیدا میکند، بهطور طبیعی بالا میرود و در کل، بازار قیمت خودرو را تعیین میکند و درصورتیکه ارزش کالا را مناسب نداند آن را نمیپذیرد.
وی درباره کاهش خرید خودرو نسبت بهپیش از قیمتهای کنونی خاطرنشان کرد: کاهش خرید به این دلیل است که متقاضیان در انتظار کم شدن قیمت هستند، اما در همین شرایط هم در صورت نیاز خرید صورت میگیرد.