تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
رييس فراكسيون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس در گفتگو با "دیدارنیوز":

سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی قوه قضاییه باید به دنبال سلطان‌سازها باشند

News Image Lead

دومینوی دستگیری و اعدام سلاطین فساد اقتصادی ادامه دارد. این بار نوبت به سلطان کاغذ رسیده است. آیا این اعدام‌ها راهکار مناسبی برای حل فساد اقتصادی کشور است؟

کد خبر: ۱۷۸۲۰
۱۸:۰۹ - ۲۱ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: کلمه چهار حرفی فساد برای نخستین بار توسط ارسطو و بعدها سیسرون به‌کار رفته است. فساد به معنی استفاده غیرمجاز از قدرت عمومی برای منافع خصوصی است و کنترل فساد، نیازمند اراده سیاسی است. اما برای بررسی دلیل اینکه چرا فساد در ایران کنترل نمی‌شود باید به سیستم ساختاری کشور توجه کرد. فساد به یک مشکل جدی در ایران تبدیل شده است و هر روز، تبعات جبران ناپذیر بیشتری به بار می‌آورد. نظام اداری ایران در چند سال اخیر فاسدتر از قبل شده است. همین سیستم بیمار در شکل‌گیری سلاطین فساد، نقش بزرگی ایفا کرده است. در این شرایط، اخلاق اجتماعی نیز بطور وسیع ضربه خورده و امید در بین مردم از بین رفته است.

 

امروزه فساد اداری، دیگر تنها به رشوه و زیرمیزی محدود نمی‌شود، بلکه در تار و پود برخی دستگاه های اداری درهم تنیده شده و به اصلی غیرقابل اجتناب در این دستگاه‌ها تبدیل شده‌است. در انتها، راهکاری که قوه قضاییه برای حل فساد اقتصادی برگزیده، برخورد با چندین عامل دانه درشت این جریان بوده و گزینه اعدام و زندان را برای آن‌ها در نظر گرفته است.

 

اعدام مفسدان اقتصادی به عنوان راهکاری جدید برای بهبود وضعیت اقتصادی ایران درنظر گرفته شده است، اما بسیاری بر این باورند که اعدام مفسدان اقتصادی نمی‌تواند مشکلات اقتصادی را حل کند و فقط یک راهکار اولیه و نمادین برای حل مشکلات اقتصادی خواهد بود. اعدام مفسدان اقتصادی در کشورهایی مانند چین، اندونزی، ویتنام و ... سالهاست که مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال آمارها نشان می‌دهد که این روش، تاثیری در روند کاهش فساد در این کشورها نداشته است.

 

در این خصوص امیر خجسته، رييس فراكسيون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با دیدارنیوز بیان داشت: «مطرح کردن فساد اقتصادی و بحث سلطان شکر، سلطان کاغذ و... بسیار خوب است و همچنین برخورد با آنها نیز برای کشور بسیار مفید خواهد بود؛ ولی کار اصلی که باید صورت گیرد شناسایی پشت جریان این سلطان‌ها است، اینکه چه کسانی سلطان ساز هستند؟»

 

وی در ادامه گفت: «افرادی با باند و رانت، یک فرد معمولی را تبدیل به سلطان شکر، کاغذ، سکه و.... می‌کنند و باید مشخص شود که این افراد و جریان ها از کجا می‌آیند؟ یعنی باید به دنبال سرچشمه گشت و آن را خشکاند. این افراد قطعاً ذی نفوذ هستند و در تشکیلات و مجموعه قدرتی که هستند با قدرت و ثروت، سلطان‌هایی را تولید می‌کنند».

 

امیر خسته در پایان، ضمن تاکید بر این موضوع که باید دید پشت داستان سلطان ها چه کسانی هستند و باید آنها را یافت و معرفی کرد، گفت: «سیستم های اطلاعاتی و امنیتی قوه قضاییه باید به دنبال سلطان سازها باشد و آنها را مشخص کنند».

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی