تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
گزارشی از یک آتش‌سوزی در کمپ قرچک؛

فوت یک زن معتاد

News Image Lead

برای افزایش کارکرد بهتر این کمپ‌ها، بازرسی‌هایی نیز به‌طور معمول صورت می‌گیرد. یکی از مواردی که باید به آن دقت داشت، این است که جدا از اینکه برخی از کمپ‌های درمانی بر اساس مقررات و قوانین فعالیت می‌کنند، اما در این بین نیز کمپ‌هایی وجود دارند که بدون توجه به پروتکل‌های درمانی و به صورت غیرقانونی و بدون مجوز از مراجع ذی‌ربط فعالیت می‌کنند.

کد خبر: ۱۷۶۷۱
۱۰:۳۳ - ۱۱ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ روز جمعه ساعت 15:30 آتش‌سوزی در کمپ ترک اعتیادی واقع در باقرآباد قرچک ورامین اتفاق افتاد و حالا بعد از گذشت چهار روز از این حادثه مدیرکل بهزیستی استان تهران درباره آخرین جزئیات این اتفاق به «آرمان» می‌گوید: یکی از زنان این کمپ در اثر آتش‌سوزی در بیمارستان فوت کرده است. داریوش بیات‌نژاد توضیح داد: بعد از وقوع این حادثه از بین 50زن حاضر در این مرکز، 9زن معتاد متجاهر دچار مصدومیت شدند که بعد از انتقال آنها به بیمارستان پنج نفر مرخص شدند و از چهار نفری که در بیمارستان بودند و به دلیل استنشاق گازهای سمی دچار نفس تنگی شده بودند به بیمارستان‌های تهران منتقل شدند و در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

بیات‌نژاد ضمن تشریح علت فوت این زن معتاد نیز گفت: طی تماس با بیمارستان و جویا شدن علت فوت، عنوان شد که او به دلیل عوارض ناشی از استنشاق گاز منواکسید کربن و مشکلات ریوی فوت کرده است. مدیرکل بهزیستی استان تهران با تاکید بر اینکه هیچ کدام از زنان دچار سوختگی نشده‌اند، تصریح کرد: این زنان دچار مشکلات تنفسی و مسمومیت با گازهای سمی شده بودند. او اظهار کرد: تاکنون هیچکدام از ۴۱زن معتادی که به دنبال وقوع آتش سوزی از مرکز مذکور متواری شده بودند به مراکز دیگر سازمان بهزیستی مراجعه نکرده‌اند، با این وجود سازمان بهزیستی این آمادگی را دارد که در صورت تحویل مجدد این زنان از سوی نیروی انتظامی یا مراجعه خود آنان، آنها را در مراکز دیگر پذیرش کند. حدود پنج مرکز ویژه نگهداری و درمان زنان معتاد متجاهر در استان تهران مشغول فعالیت است.این اتفاق درحالی افتاده است که رعایت اصول ایمنی یکی از اولویت‌های هر یک از اماکن به‌ویژه مراکز ترک اعتیاد است و در روند تاسیس مراکز ترک اعتیاد و اخذ مجوز برای فعالیت باید تمامی نکات ایمنی رعایت شود و امنیت مددجویان تامین شود. در غیر این صورت نمی‌توان نسبت به فعالیت این مراکز بدون حاشیه و حادثه امیدوار بود، چون اغلب مددجویان در این کمپ‌ها به مشکلات روحی و روانی متعدد مبتلا هستند و همین قضیه می‌طلبد تا مسئولان امر بیش از پیش اقدامات برای رعایت نکات ایمنی را در این مراکز رعایت کنند. این در حالی است که در سال‌های اخیر به‌دلیل اخذ مجوزهای فراوان در هر کوچه‌ای شاهد فعالیت این مراکز هستیم. از سوی دیگر باید گفت که بر اساس تعداد معتادانی که مراحل ترک اعتیاد موفقی دارند، اندک است.

اندر حکایت کمپ‌های ترک اعتیاد

با توجه به اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر مسئول اصلی اینگونه مراکز است، در بحث مراکز و کمپ‌های ترک اعتیاد بهزیستی، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان متولی فعالیت دارند. نظارت در کمپ‌ها در قالب نظارت پسینی و نظارت پیشینی است. در نظارت پیشینی نداشتن اعتیاد مسئول کمپ و مسئولان آن از جمله مقرراتی است که سازمان بهزیستی در صدور مجوز کمپ‌های درمانی رعایت می‌کند. بر این اساس هم تاکید می‌شود، مسئول کمپ باید حداقل پنج سال پاکی از مواد مخدر داشته باشد. البته نظارت‌های دیگری نیز از سوی این سازمان در ایجاد کمپ‌های مجاز مقرر شده است که این مراکز باید دارای مجوزهای لازم باشند. نظارت پسینی نیز مربوط به تخلفات رخ داده در حین انجام خدمات این مراکز است که در غیر این صورت هم سازمان بهزیستی و هم مراجع قضائی دخالت خواهند کرد. البته برای افزایش کارکرد بهتر این کمپ‌ها، بازرسی‌هایی نیز به‌طور معمول صورت می‌گیرد. یکی از مواردی که باید به آن دقت داشت، این است که جدا از اینکه برخی از کمپ‌های درمانی بر اساس مقررات و قوانین فعالیت می‌کنند، اما در این بین نیز کمپ‌هایی وجود دارند که بدون توجه به پروتکل‌های درمانی و به صورت غیرقانونی و بدون مجوز از مراجع ذی‌ربط فعالیت می‌کنند.

ورود مدعی‌العموم به حادثه آتش‌سوزی

از سوی دیگر سازمان بهزیستی و مراجع قضائی باید بر تمامی کمپ‌ها نظارت داشته باشند و در صورت نداشتن مجوز فعالیت، کمپ خاطی را تعطیل کنند تا شاهد وجود مشکلات کمتری در کمپ‌های غیرمجاز باشیم. این عدم یا کمبود نظارت‌ها بر کمپ‌های ترک اعتیاد در حالی وجود دارد که در سال‌های اخیر شاهد نقص عضو و مرگ مددجویان در مراکز ترک اعتیاد بوده‌ایم. در این میان دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قرچک در پی وقوع آتش‌سوزی در کمپ ترک اعتیاد باقرآباد از ورود مدعی‌العموم و انجام تحقیقات لازم خبر داد. سینکایی اظهار کرد: 50نفراز معتادان متجاهر بدون هماهنگی قبلی از سوی استانداری تهران با دادسرای قرچک به این کمپ منتقل شده‌اند. سینکایی ضمن اشاره به اینکه مسئولان کمپ ادعا دارد کمپ ماده16 است، بیان کرد: در گذشته تذکرات لازم را درباره نبود ایمنی لازم به این کمپ‌ها داده بودیم. درحالی که دادستان گفته بود که این کمپ در گذشته با دستورات قضائی پلمب شده بود اما بیات‌نژاد این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید: اطلاعاتی که من از معاون پیشگیری استان دریافت کردم این مرکز قبلا مطب یک پزشک بوده و اصلا مرکز فعالیت اعتیاد نبوده و اولین بار بوده است که این مرکز به این موضوع اختصاص پیدا کرده است. همه این صحبت‌ها درحالی است که دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قرچک گفت: بازپرس ما در صحنه حضور دارد و تحقیقات برای روشن شدن درباره داشتن مجوز کمپ ماده 16 از سوی مسئولان در حال انجام است، تعدادی از مدیران نیز احضار شده‌اند که نتیجه تحقیقات متعاقبا اعلام می‌شود.

 

منبع: آرمان/ آسو محمدی/۱۱ دی ۹۷

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی