قاسم یزدان پناه، مدیرکل مدارس غیردولتی اسبق وزارت آموزش و پرورش یادداشتی را با عنوان "مدرسه و معلم سایبرنتیک" برای دیدارنیوز ارسال کرده است که میخوانید.
دیدارنیوزـ قاسم یزدانپناه: ممکن است برخی خوانندگان محترم بگویند: در حالیکه آموزش و پرورش ایران از کمبود بودجه و نیروی انسانی، مدارس فرسوده، سرفصلهای منسوخ و ساختار نامناسب و دهها مسئله دیگر رنج میبرد، چه جای این مباحث است؟ به این عزیزان میگویم: آموزش و پرورش دیگری با ساختاری غیر رسمی و پنهان شکل گرفته که در حال غلبه بر ساختار رسمی و آشکار است! معلمی ریاضی را میشناسم که در یکی از شهرستانها به عنوان معلمی سایبرنتیک به بیش از ۶۰۰ نفر دانشآموز در داخل و خارج از کشور در سنین مختلف و جنسیت متفاوت ریاضی آموزش میدهد.
تولید محتوی میکند و در بخشی از خانهاش با تجهیزات آموزش از راه دور استودیویی آموزشی طراحی کرده است. همچنین معلمی فعال در عرصه آموزش دبیرستانی! معلم دیگری را میشناسم که با همین روش از کانادا دانشآموزان زیادی را در ایران آموزش میدهد! این آموزشها در عرصههای مختلف در حال شکل گیری و توسعه است! فراتر از این مدارس مجازی و سایبرنتیک در دنیا شکل گرفته و برخی از این مدارس در سراسر کره خاکی هزاران نفر دانشآموز دارند.
من اسمش را گذاشتهام:"مدرسه نامرئی "! شما بخوانید:" مدرسه بدون دیوار! "
مقدمه
در دنیای امروز، فناوریهای نوین به سرعت در حال تحول هستند و به ابزاری مهم در بسیاری از جنبههای زندگی انسان تبدیل شدهاند. یکی از مهمترین حوزههایی که تحت تأثیر این تغییرات قرار گرفته، حوزه آموزش است. در این راستا، «سایبرنتیک» بهعنوان یک علم میانرشتهای، فرصتی منحصر به فرد برای ارتقاء سیستمهای آموزشی در سطح جهانی فراهم کرده است. سایبرنتیک، بهطور کلی، به علم کنترل و ارتباط در سیستمهای پیچیده میپردازد و درک و استفاده از این علم میتواند کمک شایانی به بهبود فرآیند یادگیری، طراحی سیستمهای آموزشی هوشمند و حتی مدیریت مدارس کند. در این راستا، معلمان و مدیران سایبرنتیک، بهعنوان افراد متخصص در کاربرد تکنولوژیهای نوین، نقش اساسی در تحول آینده آموزش ایفا خواهند کرد.
تعریف سایبرنتیک و تاریخچه آن
سایبرنتیک (Cybernetics) علمی است که ابتدا توسط نوربرت وینر در سال ۱۹۴۸ معرفی شد. وینر این علم را بهعنوان مطالعه ارتباطات و کنترل در سیستمهای پیچیده، چه در موجودات زنده و چه در ماشینها، معرفی کرد. این علم ابتدا در حوزه مهندسی و فناوریهای خودکار شکل گرفت، اما بهسرعت در دیگر حوزهها مانند پزشکی، روانشناسی، فلسفه و مدیریت نیز کاربرد پیدا کرد. سایبرنتیک بهویژه در دنیای آموزش و پرورش، بهعنوان ابزاری قدرتمند برای طراحی و اجرای سیستمهای یادگیری هوشمند شناخته شده است. این علم با استفاده از ابزارهایی مانند الگوریتمهای هوش مصنوعی، تحلیل دادههای آموزشی، و سیستمهای خودتنظیم میتواند به شخصیسازی فرآیند یادگیری و ارتقاء کیفیت آموزش کمک کند.
_معلم سایبرنتیک
معلم سایبرنتیک به فردی اطلاق میشود که در فرآیند آموزش از اصول و مفاهیم سایبرنتیکی برای طراحی، مدیریت و بهینهسازی روشهای تدریس و یادگیری استفاده میکند. این معلم نهتنها درک عمیقی از فناوریهای نوین، سیستمهای هوشمند، و ابزارهای دیجیتال دارد، بلکه قادر است از این تکنولوژیها برای تجزیه و تحلیل دادههای آموزشی، شخصیسازی فرایند یادگیری، و ایجاد محیطهای آموزشی پویا و تطبیقی بهره ببرد.
ارتباط سایبرنتیک با آموزش
سایبرنتیک بهعنوان یک علم میانرشتهای که به تحلیل و طراحی سیستمهای پیچیده و خودتنظیم میپردازد، ارتباط تنگاتنگی با فرآیندهای آموزشی دارد. در محیطهای آموزشی سنتی، اغلب تعاملات و فرآیندها بهصورت ثابت و از پیش تعیینشده هستند؛ اما با ورود سایبرنتیک، این امکان فراهم میشود که سیستمهای آموزشی بهصورت پویا و هوشمند عمل کنند و به نیازهای خاص هر دانشآموز پاسخ دهند.
ارتباط سایبرنتیک با آموزش در چند بعد اساسی قابل توجه است:
۱. شخصیسازی فرایند یادگیری: سایبرنتیک با استفاده از الگوریتمهای پیچیده و سیستمهای هوشمند میتواند هر دانشآموز را بر اساس نیازهای فردیاش شبیهسازی کند و فرآیند یادگیری را برای او بهینه سازد. این نوع از یادگیری بر اساس دادههای دقیق و بازخوردهای مستمر طراحی میشود.
۲. سیستمهای خودتنظیم: در آموزش سنتی، معلم ممکن است نتواند بهصورت همزمان همه جنبههای یادگیری دانشآموزان را کنترل کند. اما در سایبرنتیک، با طراحی سیستمهای خودتنظیم که بهطور مداوم به دادهها واکنش نشان میدهند، امکان بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری بهصورت خودکار فراهم میشود.
۳. تحلیل دادههای آموزشی: با استفاده از سایبرنتیک، معلمان میتوانند از ابزارهایی مانند تحلیل دادههای بزرگ (Big Data) برای رصد و تجزیه و تحلیل روندهای یادگیری و پیشرفت دانشآموزان استفاده کنند. این تحلیلها به معلم کمک میکند تا نقاط ضعف و قوت هر دانشآموز را شناسایی کرده و بهطور مؤثری تدابیر لازم را برای بهبود عملکردشان اتخاذ کند.
۴. بازخورد فوری و پویا: یکی از ویژگیهای مهم سایبرنتیک، توانایی ارائه بازخوردهای آنی و پویا است. این ویژگی میتواند در فرآیند آموزشی نیز استفاده شود تا معلم بلافاصله از میزان پیشرفت دانشآموزان آگاه شود و در صورت نیاز، مسیر تدریس را تغییر دهد.
۵. یادگیری از طریق تعاملات هوشمند: معلمان سایبرنتیک میتوانند از ابزارهای دیجیتال و پلتفرمهای آنلاین برای ایجاد محیطهای یادگیری تعاملی استفاده کنند. این ابزارها میتوانند بر اساس تعاملات دانشآموزان با محتوا و یکدیگر، بهطور خودکار روشهای تدریس را تنظیم کنند.
در نتیجه، ارتباط سایبرنتیک با آموزش بهویژه در دنیای مدرن، فرصتی را برای آموزش شخصیسازیشده، ارتقاء اثربخشی تدریس و یادگیری، و بهینهسازی فرآیندهای آموزشی ایجاد میکند که میتواند به بهبود کیفیت آموزش و یادگیری در سطح جهانی منجر شود.
ویژگیهای معلمان سایبرنتیک
معلمان سایبرنتیک باید ویژگیهای خاصی داشته باشند تا بتوانند از تکنولوژیهای نوین برای بهبود کیفیت آموزش استفاده کنند. این ویژگیها عبارتند از:
۱. آشنایی با فناوریهای نوین: معلمان سایبرنتیک باید با آخرین پیشرفتهای تکنولوژیک مانند هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و یادگیری ماشینی آشنا باشند. این آشنایی به آنها کمک میکند تا از این ابزارها در فرایند یاددهی و یادگیری استفاده کنند.
۲. تفکر سیستمی و تحلیلی: این معلمان باید توانایی تفکر بهصورت سیستمی را داشته باشند. یعنی قادر به درک و تحلیل ارتباطات پیچیده در سیستمهای آموزشی و استفاده از دادهها برای بهبود نتایج یادگیری دانشآموزان باشند.
۳. مهارتهای برقراری ارتباط دیجیتال: معلمان سایبرنتیک باید توانایی برقراری ارتباط مؤثر از طریق پلتفرمهای دیجیتال و سیستمهای آموزشی آنلاین را داشته باشند و همچنین بتوانند فرآیندهای آموزشی را بهطور آنلاین مدیریت کنند.
۴. توانمندی در حل مسائل پیچیده: در سایبرنتیک، بهویژه در زمینههای آموزشی، ممکن است مشکلات پیچیدهای پیش بیاید که نیاز به حل سریع و مؤثر دارند. معلمان باید توانایی مدیریت این چالشها را داشته باشند.
مدیریت مدرسه سایبرنتیک
مدیریت مدرسه سایبرنتیک به استفاده از اصول و مفاهیم سایبرنتیک در فرایند مدیریت مدارس اشاره دارد. این نوع مدیریت با بهرهگیری از سیستمهای خودکار، تحلیل دادهها و مدلهای پیشبینی، فرآیندهای مختلف مدرسه را بهصورت هوشمند و کارآمدتر اداره میکند. در مدیریت مدرسه سایبرنتیک، مدیران از فناوریهای پیشرفته برای نظارت، ارزیابی و بهینهسازی عملکرد آموزشی، منابع انسانی و مالی، و ارتباطات درونمدرسهای بهره میبرند. این مدل مدیریت بهویژه در مدارس مدرن که به دنبال تعامل جهانی، یادگیری شخصیسازیشده، و بهبود مستمر هستند، اهمیت دارد.
ویژگیهای مدیر مدرسه سایبرنتیک
۱. تفکر سیستمی: مدیران مدرسه سایبرنتیک باید قادر باشند بهطور جامع به مسائل نگاه کنند و سیستمهای مدرسه را بهعنوان مجموعهای از اجزای مرتبط در نظر بگیرند. آنها باید توانایی تجزیه و تحلیل و بهینهسازی عملکرد تمام بخشهای مدرسه از جمله معلمان، دانشآموزان، و منابع آموزشی را داشته باشند.
۲. آشنایی با دادهها و تحلیلهای پیشرفته: این مدیران باید با استفاده از دادهها، به تحلیل وضعیت مدرسه بپردازند. استفاده از سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته و الگوریتمهای هوش مصنوعی برای ارزیابی عملکرد، پیشبینی مشکلات و تصمیمگیری استراتژیک ضروری است.
۳. مهارت در استفاده از ابزارهای دیجیتال و فناوریهای نوین: مدیر مدرسه سایبرنتیک باید توانایی بهرهبرداری از ابزارهای دیجیتال، نرمافزارهای مدیریت آموزشی، و سیستمهای آنلاین را داشته باشد. آنها باید بتوانند فرآیندهای مدیریتی را بهطور مؤثر با استفاده از این فناوریها مدیریت کنند.
۴. رهبری و مدیریت تغییر: مدیران سایبرنتیک باید توانایی هدایت و رهبری مدرسه را در دوران تغییرات سریع تکنولوژیک و آموزشی داشته باشند. آنها باید کارکنان مدرسه را به سمت استفاده از فناوریهای جدید هدایت کرده و فرآیندهای تغییر را بهطور مؤثر مدیریت کنند.
آینده آموزش مدرسهای: از حضوری به مجازی