جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران میگوید که قطعی برق معابر منجر به افزایش تصادفات و ناامنی برای شهروندان میشود.
دیدارنیوز: رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: قطعی برق معابر منجر به افزایش تصادفات و ناامنی برای شهروندان میشود.
سید جعفر تشکری هاشمی در تذکر پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران با اشاره به خاموشی معابر تهران گفت: این روزها به دلیل قطعی برق برنامهریزی شده شاهد خاموشی معابر هستیم و همین موضوع منجر به ایجاد مشکلاتی برای شهروندان شده است و لازم است که در افق بلند مدت برای تامین برق پایدار در سطح شهرها اقداماتی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه در مدت زمان کوتاه نمیتوان نیروگاهها را تجهیز و کسری برق را جبران کرد گفت: در اولین سالی که شورا تشکیل شد نیز با دعوت از مسئولان توزیع برق همین مشکلات را مطرح کردیم و اعلام داشتیم که قطعی برق چه مشکلاتی به وجود میآورد، اما متأسفانه شاهد این هستیم که همچنان مشکلات پابرجا هستند.
تشکری هاشمی درباره سهم روشنایی برق معابر اظهار کرد: سهم روشنایی معابر از برق تولیدی حدود یک الی یک و نیم درصد است، یعنی برق معابر را تنها برای کاهش ۱.۵ درصد از مصرف برق قطع میکنند، سوال اینجا است که این درصد چقدر در مجموع مصرف برق اهمیت دارد؟ با قطع برق معابر شهری، شاهد پیامدهای ناگواری از جمله تصادفهای جرحی خصوصاً تصادف عابران پیاده به دلیل تاریکی معابر هستیم همچنین احتمال وقوع بزه نیز در معابر تاریک افزایش مییابد.
وی در خصوص نقش روشنایی معابر در کاهش تصادفات با بیان اینکه مطابق با تحقیقی که در این خصوص انجام شده در معابری که روشنایی در آنجا برقرار بوده تصادفات تا ۲۸ درصد کاهش داشتهاند اکنون شاهد این هستیم که امنیت و سلامت مردم در خطر است گفت: علی رغم آنکه مدیرعامل وقت توزیع برق اعلام کرد که کج سلیقگیها باعث قطع برق معابر میشود باز هم شاهد این کج سلیقگی هستیم باید از سمت شورای شهر این اخطار داده شود تا مشکلات قطع برق معابر رفع شوند و در زمان قطع برق شاهد خاموشی چراغهای راهنمایی و رانندگی نیز هستیم با قطع برق، چراغهای راهنمایی و رانندگی تقاطعها دچار اختلال و حوادث ترافیکی تجدید میشوند و گرههای ترافیکی ایجاد میشوند مگر پلیس چه تعداد نیرو میتواند در هر تقاطع بگذارد که دچار مشکلات نشویم.
تشکری هاشمی افزود: در حکم ۲۴ برنامه چهار ساله گفتهایم چراغهای راهنمایی و دوربینها باید به سیستم برق اضطراری (ups) متصل شوند و تا پایان این برنامه نیز باید ۸۰۵ تقاطع مهم به سیستم مذکور متصل شوند. در این حکم گفته شده در سال اول ۴۲ تقاطع، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۹۲ تقاطع، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۵۰ تقاطع، در سال ۱۴۰۳ تعداد ۶۵۰ تقاطع و در سال آخر نیز باید تمام ۸۰۵ تقاطع تجهیز شوند، اما با وجود این حکم شاهد این هستیم که در حال حاضر هیچ یک از تقاطعها به سیستم برق ups مجهز نشده و آن ۴۲ تقاطعی که یو پی اس داشتهاند نیز یا سرقت شدهاند یا به دلیل گذر زمان کارایی خود را از دست داده و قابل استفاده نیستند.
تشکری هاشمی بیان کرد: گفته شده که در طول این مدت دو مناقصه برگزار شده که آنها برندهای نداشتهاند به نظر میرسد شیوههای کار دارای نقص هستند ما نمیتوانیم سه سال از برنامه ۴ ساله را پشت سر بگذاریم، اما حتی یک تقاطع نیز به یو پی اس متصل نشود.