تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
احمد بخشایشی اردستانی در گفتگو با "دیدارنیوز":

ورود ناو آمریکایی به خلیج فارس برای دوشیدن سعودی‌ها است

ترامپ فکر می‌کند جیبش در حال خالی شدن است و درآمدی ندارد. شاید خروج از سوریه به این دلیل باشد که عربستان سر کیسه را شل کند و پول بدهد. ترامپ از سوریه فرار کرده است، از افغانستان هم می‌رود و یمن را هم آرام می‌کند، البته آمریکا کمافی‌السابق هیمنه امنیتی خود را بر منطقه خواهد داشت.

کد خبر: ۱۷۲۹۵
۱۰:۴۵ - ۰۸ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوزاسفندیار عبدالهی: ناو هواپیمابر آمریکایی «یواس‌اس جان استنیس» پس از غیبت هشت ماهه ناو‌های این کشور در خلیج فارس، وارد آب‌های این منطقه شده است. پیش‌تر منابع آگاه به روزنامه وال استریت ژورنال گفته بودند که ناو یاد شده برای نزدیک به دو ماه در منطقه حضور خواهد داشت. این در شرایطی است که از ماه مارس (فروردین) که ناو «تئودور روزولت» منطقه را به مقصد اقیانوس آرام ترک کرد، هیچ ناوگروه تهاجمی آمریکایی در خلیج فارس حضور نداشت. خبرگزاری آسوشیتدپرس در همین ارتباط به نقل از یک سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا می‌نویسد که هدف از رفت و آمد‌های مکرر این ناو‌ها «تلاش برای غیرقابل پیش‌بینی بودن» است.
پیش تر، روزنامه‌ها در گزارشی با اشاره به عقب نشینی آمریکا از خلیج فارس در ماه‌های گذشته، نوشته بودند که در پی تضعیف موقعیت نیرو‌های آمریکایی در خاورمیانه، شمار فزاینده‌ای از مقام‌های این کشور در سطوح مختلف نگران توانایی‌های نظامی رو به گسترش ایران شده بودند.

حضور مداخله جویانه نظامیان آمریکایی در آب‌های خلیج فارس، همواره محل انتقاد مقامات جمهوری اسلامی ایران بوده است. دیدارنیوز در گفتگو با احمد بخشایشی اردستانی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و استاد روابط بین الملل به این موضوع و برخی موضوعات روز کشور پرداخته است.
 
 بخشایشی اردستانی معتقد است: اینکه ناو هواپیمابر «یواس‌اس جان استنیس» وارد خلیج فارس شده است یک امر طبیعی است، چون آمریکا امروز مشکل اصلی‌اش  کسری بودجه است آقای ترامپ قبل از اینکه سیاسی باشد یک شخص وفادار و کاسب است، وفادار به این معنا که به وعده‌هایش عمل می‌کند. ترامپ با کنگره بر سر بودجه کشیدن دیوار بین مکزیک و آمریکا کشمکش دارد، او برای اجرای وعده انتخاباتی خود تلاش می‌کند.


این استاد دانشگاه دلیل خروج آمریکا از سوریه را کسری بودجه می‌داند و می‌افزاید: ترامپ برای وفا کردن به عهدی که در تبلیغات انتخاباتی داده تلاش می‌کند که آن را به سرانجام برساند. گفته بود از سوریه بیرون می‌روم و رفت. ترامپ تنها رییس جمهور و سیاستمدار آمریکایی است که تا کنون ظاهراً به شعارهایش وفادار بوده است بقیه سیاست‌مداران آمریکایی در ابتدا یک شعار می‌دهند و بعد فراموش می‌کنند.

 

ترامپ تلاش دارد خرج هر منطقه از جیب کشور‌های همان منطقه باشد


وی با اشاره به ورود ناو آمریکایی به خلیج فارس تاکید کرد: وقتی که نیروهای سپاه، مسئولیت تامین امنیت خلیج فارس را به عهده گرفتند ناو‌های آمریکایی هراسان شدند و سپاهیان غیور، این نترسی و آمادگی را بار‌ها به آن‌ها گوشزد کردند. شاید قدرت نظامی بچه‌های سپاه به اندازه آن‌ها نباشد، ولی نترس هستند و با قایق‌های تندرو، بار‌ها و بار‌ها موجب آزار و اذیت و ممانعت از آزادی عمل ناو‌های آمریکایی شدند.


نمایندهٔ دورهٔ نهم مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ناو‌های آمریکایی در فروردین ماه از خلیج فارس بیرون رفتند، چون هم‌زمان در عراق، سوریه و اطراف یمن بودند، آقای ترامپ می‌خواهد دو تا کار انجام بدهد، یکی می‌خواهد کسری بودجه را جبران کند که باید از عربستان، کره جنوبی یا ژاپن مقداری پول بگیرد؛ لذا به عنوان مثال برای اینکه به عربستان، امارات و بحرین اطمینان خاطر بدهد که نفت شما بدون دردسر از تنگه هرمز عبور خواهد کرد، ناو خود را به خلیج فارس آورده است. دومین کار ترامپ خروج نظامی از سوریه بود که این استراتژی ترامپ هم در راستای دوشیدن سعودی‌ها است.


وی ادامه داد: کاری که قبل از برجام، سپاه با ناو‌های آمریکایی انجام دادند به تازگی در حال تکرار آن است و کار خوبی هم است، ورود این ناو به خلیج فارس برای دلداری به بحرین، امارات و عربستان است و از نظر عملیاتی برنامه‌ای ندارند. ترامپ ورود ناو هواپیمابر «یواس‌اس جان استنیس» را به قیمت گزافی به کشور‌های حاشیه خلیج فارس می‌فروشد، که بگوید خروج بی‌ضرر و با امنیت نفت شما از خلیج فارس و تنگه هرمز ادامه دارد و نگران نباشید. من فکر می‌کنم این ناو به زودی خلیج فارس را ترک خواهد کرد.


احمد بخشایشی اردستانی اظهار داشت: آمریکا به دلیل کسری بودجه از سوریه خارج شده است، مطمئن باشید در آینده، اوضاع مالی آمریکا از این هم بدتر خواهد شد. آقای ترامپ قصد دارد در دور بعد رییس‌جمهور شود، می‌خواهد به مردم آمریکا از جمله سفیدپوستان، طرفدارانش و کارگران بگوید من به وعده‌هایی که دادم عمل کردم و کسری بودجه را جبران کند.


 وی ادامه داد: استدلال ترامپ  این است که چرا باید ۲ میلیارد دلار پول آمریکا در کشور‌های دیگر هزینه شود، چرا ۷ هزار نیروی ما در افغانستان باشد؛ این گونه می‌خواهد برای دوره بعد با دست پر وارد انتخابات شود. ترکیه و روسیه را به جای خود در سوریه گذاشته است و از پاکستان هم در افغانستان استفاده می‌کند و تلاش دارد خرج هر منطقه از جیب کشور‌های همان منطقه باشد.

  
CFT در حال اجراست


اردستانی در پاسخ به این پرسش که از نظر شما سرنوشت لایحه مبارزه با پولشویی (CFT) چه خواهد شد، گفت: لایحه مبارزه با پولشویی تصویب می‌شود و مشکلی ندارد، در واقع ما هم اکنون نیز در حال اجرای کنوانسیون‌های FATF هستیم و  CFT هم به نوعی در حال اجراست. مشکلی که این لایحه برای ما پیش می‌آورد بستن راه‌های دور زدن کمک‌های مالی به جبهه مقاومت  و دور زدن تحریم‌هاست.


 وی یادآور شد: ایران در زمان آقای احمدی‌نژاد مجبور شد از طریق امثال بابک زنجانی، کار‌های دور زدن تحریم‌ها را انجام دهد اکنون هم از طریق بورس در حال دادن پول و امتیازاتی به بخش خصوصی است که البته ممکن است در چند سال آینده سلطان جدیدی به‌نام «سلطان نفت» یا «سلطان بورس» پدید آید و با دیگر سلاطین محشور شود.


وی در خصوص افزایش بودجه سپاه در سال ۹۸ خاطر نشان کرد:  بودجه سپاه افزایش پیدا نکرده است، چون اصلی‌ترین بازوی دفاعی ما، بحث موشکی است و صنعت موشکی نیز در اختیار سپاه است، به همین دلیل آن درصدی که بودجه سپاه نسبت به ارتش افزایش داشته مربوط به تقویت بنیه موشکی است و البته  آنچنان هم چشمگیر و قابل بحث نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی