تیتر امروز

ادعای اسرائیل؛ به حمله ایران
انتقام ایران پس از حمله تروریستی به کنسولگری در دمشق

ادعای اسرائیل؛ به حمله ایران "پاسخ" خواهیم داد/ بایدن: آمریکا به امنیت اسرائیل متعهد است

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شب گذشته (شنبه ۲۵ فروردین) حملات پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام داد.
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست
کارشناس روابط خارجی در گفت‌وگو با دیدارنیوز، علل و عواقب جنگ بین ایران و اسرائیل را بررسی کرد

جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست

بر خلاف غالب پیش‌بینی‌ها، ایران به اسرائیل حمله موشکی و پهپادی مستقیم کرد، حمله‌ای که ممکن است پیامد‌هایی برای ایران به همراه داشته باشد. آنچه می‌خوانید نظر سید علی بیگدلی کارشناس روابط خارجی...

هدیه ترامپ به ایران: مسیر دریای مدیترانه به روی ایران باز شد

تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر خروج کامل و سریع نیروهای آمریکایی از سوریه، غافلگیرکننده نبود؛ چرا که ترامپ پیش از این نیز از تمایل خود برای این خروج صحبت کرده بود، اما تحت فشار وزارت دفاع، عملی کردن این تصمیم را به زمان حاضر موکول کرد.

کد خبر: ۱۷۲۷۴
۱۰:۰۹ - ۰۵ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوز - محمود الریماوی در العربی الجدید نوشت: تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر خروج کامل و سریع نیروهای آمریکایی از سوریه، غافلگیرکننده نبود؛ چرا که ترامپ پیش از این نیز از تمایل خود برای این خروج صحبت کرده بود، اما تحت فشار وزارت دفاع، عملی کردن این تصمیم را به زمان حاضر موکول کرد.
 
در ادامه این مطلب آمده است: این اعلام ترامپ با استقبال روسیه و ترکیه مواجه شد؛ چرا که عقب‌نشینی آمریکا را به معنای یک پیروزی استراتژیک برای خود می‌دانند. ترکیه که علنا برای مقابله با نیروهای مسلح کرد آماده می‌شود، خروج آمریکا را به معنای تضعیف طرف کردی و برداشته شدن چتر حمایتی ایالات متحده از آن می داند.
 
این در حالی است که صحبت‌های مسئولان ترکیه در مورد حمله به شرق فرات، می‌تواند به نفع ایران و روسیه باشد؛ از این جهت که می‌توانند در نشست آستانه بدون حضور ترکیه، به نتایج مورد نظر خود در مورد سوریه دست یابند.
 
در این میان، طرف کردی در مورد تصمیم آمریکا برای عقب‌نشینی، تردید داشت اما واشنگتن بوضوح تصریح کرد که هدف آن یعنی شکست داعش محقق شده است و به این ترتیب، ائتلاف آمریکا با کردها پایان می یابد!
 
در مراحل قبل، کردها از حمایت روسیه برخوردار بودند و حتی روس‌ها خواستار حضور نمایندگان کردی در مذاکرات ژنو شدند، اما پس از تضعیف معارضان مسلح، موضع روس‌ها نسبت به کردها تغییر کرد و روسیه به آنها در مورد ایجاد یک موجودیت مستقل در شرق فرات، هشدار داد!
 
در ادامه این چشم‌پوشی روسیه از کردها، اکنون شاهد تغییر موضع آمریکا نسبت به کردها هستیم و این مساله نشان‌دهنده وجود تفاهم های پنهان آمریکایی روسی در مورد شرق فرات، میدان‌های نفتی و دیگر امور است.
 
علاوه بر این، شاهد یک صف‌آرایی گسترده بین ایران و روسیه هستیم که طی آن، قصد دارند به ترکیه برای خروج از سوریه، پس از شکست داعش فشار وارد کنند. بنابراین، خروج آمریکا از سوریه تنها به صورت موقتی به نفع ترکیه است و در ادامه، با افزایش نفوذ ایران و روسیه، ترکیه از این مساله متضرر می شود؛ چرا که عقب‌نشینی آمریکا این امکان را به ایران می دهد تا از طریق مرزهای عراق و سوریه به دریای مدیترانه برسد.
 
بنابراین، عقب نشینی آمریکا هدیه سخاوتمندانه ای برای ایران محسوب می‌شود که شاید خود ایرانی ها هم انتظارش را نداشتند. در روزهای آینده، حضور نیروهای ایرانی در جنوب سوریه تقویت می شود و این مساله می تواند تهدیدی برای اردن باشد.
 
این سخاوت آمریکا البته شامل روسیه هم می‌شود، که در آینده نفوذ در سوریه را با تهران تقسیم خواهد کرد. این در حالی است که فرانسه با تصمیم آمریکا در مورد عقب‌نشینی همراهی نکرده و مسئولان فرانسوی اعلام کرده‌اند که نیروهای این کشور همچنان در سوریه باقی خواهند ماند
منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی