تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
هوشنگ امیر احمدی در گفتگو با "دیدارنیوز":

شروط اروپا مخالف استقلال کشور است/ SPV نیز برای کشور راهگشا نیست

News Image Lead

تمام مشکلات لوایح چهار گانه و حساسیت اروپا نسبت به لایحه ضد پولشویی، با مسئله هسته ای و برجام اتفاق افتاد. در حال حاضر برجام طوری جمهوری اسلامی را به تله انداخته که خارج شدن از آن مشکلاتی دارد و ماندن در آن گرفتاری دیگری است؛ چرا که ممکن است آمریکا علیه ایران پروپاگاندا کند.

کد خبر: ۱۷۲۲۰
۱۲:۵۴ - ۰۶ دی ۱۳۹۷
دیدارنیوزاسفندیار عبدالهی: «از همان روز اول که ترامپ از برجام خارج شد، اروپاییها برای اینکه در برجام بمانند مرتب درخواستهایی مثل عضویت ایران درسازمان شفافیت مالی و جریان مبارزه با پولشویی برای تروریسم را مطرح کردند که البته صادقانه نبود و بعید است اروپاییها بتوانند برای ایران کاری کنند؛ درصورتی که بر اساس اصل روابط بین المللی حکومت داری در دنیای جدید، ایران باید بتواند عضو این دو قرارداد بشود و نیاز نیست این بحث بدین گونه بزرگ شود.»

هوشنگ امیر احمدی در گفتگو با دیدارنیوز، ضمن بیان جملات فوق، با پرداختن به بحث های رایج روزها و ماه های اخیر کشور از جمله برجام و SPV و CFT و اقدامات آمریکا و اروپا در خصوص موارد مذکور گفت: یک کلاف سر درگمی در مقابل ما قرار دارد که با وقوع انقلاب اسلامی آغاز شد. با وقوع انقلاب اسلامی، ایده صدور انقلاب و حمایت از مستضعفان و کسانی که برعلیه امپریالیسم می‌جنگند به عنوان رویکرد اصلی رهبران جمهوری اسلامی قرار گرفت و حتی این طرز تفکر در قانون اساسی کشور هم آمد.

وی افزود: بر اساس این تفکر، حکومت ایران به‌عنوان  یک حکومت اسلامی در نظر گرفته شد که مرزهای آن به ایران محدود نمیشود و هر جا که امت اسلامی باشد آنجا کشور جمهوری اسلامی است. این موضوع، موجب شد که جمهوری اسلامی برای کمک به امت خود در منطقه و حتی فرای منطقه دخالت کند و به تبع آن، جریان های مبارزی در منطقه مثل سپاه قدس، حزب الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی و گروه‌های زیادی در عراق ایجاد شد و به آنها کمک مالی و نظامی نمود.

امیر احمدی اضافه کرد: از آنجایی که دولت ایران، همیشه نمی توانست کمک ها را به صورت قانونی ارسال کند و همچنین به دلیل فشارها و مخالفتهای داخلی و خارجی، از طریق مکانیزمها و کانال های دیگری، این کمک ها را به نیروهای امتی خود در خارج از مرزهای ایران ارسال کرد که این مسئله یک مشکل اساسی برای حکومت ایجاد کرد.

استاد دانشگاه راتگرز (دانشگاه ایالتی نیوجرسی) ادامه داد: بخش دیگری از مخالفت با تصویب قانون مبارزه با پولشویی، به دلیل مشکلاتی است که در داخل کشور ایجاد میشود و در نتیجه؛ مردم از پولشوییهایی که صورت میگیرد مطلع میشوند، همانطور که آقای ظریف هم اخیراً به این مسئله  اشاره کردند. بنابراین ما یک مشکل اساسی داریم که یک سر آن در داخل کشور است و یک سر دیگر آن در خارج کشور است.

  امیر احمدی اظهار داشت: جریان رابطه آمریکا و اروپا، مشکل را بیشتر کرد و این جریان به سوی مفهوم جدیدی به نام تروریسم سوق پیدا کرد. وقتی غرب، تروریسم را به عنوان یک مفهوم در دنیا مطرح کرد، بخش وسیعی از نیروهایی که زیر پوشش این مفهوم قرار گرفتند، کسانی  بودند که با جمهوری اسلامی، همکاری می کردند مانند حماس و جهاد اسلامی؛ مخصوصاً دو نیروی حزب الله و حماس که مستقیم و غیر مستقیم با اسرائیل درگیرند.

بنیانگذار و رئیس شورای آمریکا-ایران افزود: این مسئله، مزید بر علت شد و اسرائیل هم تلاش کرد از طریق آمریکا، نیروهایی که بر علیه اسرائیل یا امریکا کار میکنند را تروریسم اعلام کند. در این چارچوب، کار به جایی رسید که نیروهای رسمی جمهوری اسلامی؛ از جمله سپاه قدس و تعداد زیادی از رهبران جمهوری اسلامی هم در این فهرست قرار گرفتند و این افراد دیگر قادر به انتقال پول نبودند.
 
وی افزود: یکی از اقدامات جمهوری اسلامی در این ۲۵ یا ۳۰ سال گذشته این بوده  که بخشی از پولهای دولت را به دست افرادی در داخل و خارج از کشور قرار داده  است که به اصطلاح، امین کشور هستند. این مسئله در آینده، مشکل بزرگی پیش می‌آورد و به نظر من این پولها هرگز به ایران باز نخواهد گشت. 

امیر احمدی  با  اشاره به مسئله هستهای و عضویت ایران در معاهده مقابله با پولشویی اظهار داشت: نمیتوان عضو سازمان ضد پولشویی شد اما قوانین آن را اجرا نکرد و به تعهدات آن پایبند نبود، چراکه شبیه همان مسئله هستهای می شود که اگر امضاء هم شود مشکل جمهوری اسلامی  با امریکا و اروپا را بیشتر میکند چرا که اجرای این قرارداد عملاً برای جمهوری اسلامی غیر ممکن است و باید رابطهاش را با حزب الله و حماس و امثال آن تغییر دهد.

امیر احمدی ضمن ابراز عدم مخالفت با مذاکره و رابطه با جهان و قراردادهایی مانند مبارزه با پولشویی افزود: امضای قرارداد ضد پولشویی مستلزم این است که جمهوری اسلامی، ابتدا به پاکسازی شرایط داخلی و پولشوییهایی که در داخل  کشور صورت میگیرد، بپردازد و تکلیف خود را با گروههایی که خارج از مرزها که از آنها حمایت میکند روشن نماید، بعد در مورد امضای این قرارداد اقدام کند.

Spv  نیز برای کشور راهگشا نیست

وی با ابراز نگرانی از تکرار مسئله هستهای و عضویت ایران در NPT یادآور شد: کسانی که اصرار به امضای این قرارداد دارند، اشتباه بزرگی میکنند. تاریخ اثبات کرده این تصور که با امضای این قرارداد میتوان اوضاع داخلی و پولشوییهایی که در داخل صورت میگیرد را اصلاح کرد، کاملاً اشتباه است. امضای آن قرارداد، کسی را در داخل کشور متعهد نخواهد کرد.
 
 امیر احمدی در مورد جریان کانال مالی اروپا (svp) گفت: این کانال، هیچ ارزشی ندارد. در زمان اوباما، مذاکرات شروع شد و اروپا در مذاکرات هستهای مطیع آمریکا بود. در واقع  قرارداد برجام بین امریکا و ایران بود، به همین دلیل با خروج  ترامپ از برجام، برجام هم از بین رفت. مسئولان حکومت ایران برخلاف گفته هایشان با این توجیه که اروپا هنوز از برجام خارج نشده، آن را آتش نزدند!

این کارشناس روابط بین‌الملل افزود: حال بعد از مدتها، به این نتیجه رسیده اند که اروپا میخواهد یک مکانیزم مالی درست کند که مشکل پرداختها حل شود و تحریم ‌ها را دور بزند، این در حالی است که اروپا کنترل مکانیزم مالی سوئیفت را در اختیار دارد اما کاری نمی کند و از طرف دیگر می خواهد به ایران کمک کند که پول رد و بدل کند.
 
امیر احمدی بیان داشت :  Spv  نیز برای کشور راهگشا نیست. ممکن است سر مسائلی مثل دارو و کشاروزی و بهداشت، کارگشا باشد آن هم به آن دلیل که آمریکا اجازه داده است، اما از آنجا که این کانال محدود است، نمی تواند در پرداختهای نفتی ایران و مسائل اساسی تجارت، کاری از پیش ببرد. بنابراین بر فرض اینکه کاری بتواند کند بسیار محدود خواهد بود. این جریان محدود، حتی اگر هم اجراء شود درون خودش مشکل ایجاد میکند. وجود لیست تروریسم و همکاری و کمک ایران با گروه‌هایی که در این لیست قرار دارند، مشکل ایجاد می کند. این کانال نیز مشروط به امضای قانون ضد پولشویی است و اینکه حتی اگر امضاء شود، پولهایی که از آن کانال رد و بدل می شود ممکن است به‌دست افراد غیر مطمئن بیافتد و کار را مشکل کند.
 
 شروط اروپا  مخالف استقلال کشور است
 
امیر احمدی با اشاره به مسلئه توافق هستهای و برجام تأکید کرد: ایران نباید در تله اروپا به دام بیافتد. مشکل جمهوری اسلامی در سیاست خارجی، کشور امریکا است، در داخل هم مشکل اصلی، تفکر و ایدئولوژی و شیوه حکومت‌داری است، پس نمی توان همه مسائل را سطحی حل کرد چرا که مشکلات را دو چندان می کند. از یک طرف اروپا ظاهراً بر سر برجام کمک میکند و از طرف دیگر به دلایل موشکی و مسائل سوریه، یمن و عراق علیه جمهوری اسلامی با امریکا همکاری میکند.

وی اظهار داشت : وزارت خارجه ایران وآقای ظریف باید درک کنند که نمیتوان اروپا را از امریکا جدا کرد. اروپا بدون امریکا قدرتی ندارد. شش سال است تمام توجه وزارت امور خارجه صرف برجام شده به طوری که ایران در کشوری مثل چین هنوز سفیر ندارد.
   
 امیر احمدی ادامه داد: نیرویهای روشنفکر و سیاسی  نیز در همان تله گیر افتادهاند. بیشتر حرف‌های روزنامههای اصلاح طلب بیهوده است و با وجود اینکه پولهای میلیاردی گرفتهاند اما هیچ فرهنگ سازی در کشور انجام نداده اند. هیچ کدام از حرفها و تحلیلهای روزنامه های بزرگ در خصوص برجام درست نبود. 

امیر احمدی در پایان تأکید کرد: ایران بدون اصلاح شرایط داخلی، نباید این قرار داد را امضا کند. شروط اروپا در خصوص این معاهدات درست نیست و مخالف استقلال کشور است. 
 
وی افزود: فرق ترکمانچای با برجام این بود که ما در ترکمنچای شکست خوردیم اما در برجام برای اولین بار بدون اینکه در یک جنگی شکست بخوریم، تسلیم شدیم. تمام مشکلات لوایح چهار گانه و حساسیت اروپا نسبت به لایحه ضد پولشویی، با مسئله هسته ای و برجام اتفاق افتاد. در حال حاضر برجام طوری جمهوری اسلامی را به تله انداخته که خارج شدن از آن مشکلاتی دارد و ماندن در آن گرفتاری دیگری است؛ چرا که ممکن است آمریکا علیه ایران پروپاگاندا کند.ما باید اقتدار پیدا کنیم.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
قدرت اله دیلمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
0
0
با تشکر از ارسال مطالب ارزشمندتان ولی نفرمودید در شرابط کنونی راه حل چیست؟
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی