تیتر امروز

علی اصغر مهابادی، حقوقدان: سعدی زنده دل است و در بین ما زندگی می‌کند
دیدار از نشست بازنمایی حقوق عمومی در اندیشه سعدی گزارش می دهد

علی اصغر مهابادی، حقوقدان: سعدی زنده دل است و در بین ما زندگی می‌کند

بازنمایی حقوق عمومی در اندیشه سعدی» عنوان نشست و گردهمایی بود که به همت انجمن علمی حقوق اساسی ایران و گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی با حضور جمعی از حقوقدانان و علاقمندان به...
ابر تورم در اقتصاد سال آینده ایران؟/ داعش در سیدنی استرالیا/ حزب‌الله: خلع سلاح، هرگز
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

ابر تورم در اقتصاد سال آینده ایران؟/ داعش در سیدنی استرالیا/ حزب‌الله: خلع سلاح، هرگز

این صد و سی و نهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که امروز دوشنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۴ با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
حسین نقاشی: فیلترینگ، بستن زبان‌ها و امکان اعتراض مردم است/ نظام حکمرانی دچار بن‌بست‌های جدی است/ امیررضا باقرپور شیرازی: برخی صفر و یک‌هایی ساخته و اصرار دارند که طرف مقابل را در آن گرفتار کنند!/ راه‌حل ملموس در مسئله فیلترینگ این نیست که همه‌ سکوها را یکباره بازگشایی کنیم
بررسی کلان موضوعات حکمرانی فضای مجازی در ایران با حضور یک فعال سیاسی و یک پژوهشگر فضای مجازی

حسین نقاشی: فیلترینگ، بستن زبان‌ها و امکان اعتراض مردم است/ نظام حکمرانی دچار بن‌بست‌های جدی است/ امیررضا باقرپور شیرازی: برخی صفر و یک‌هایی ساخته و اصرار دارند که طرف مقابل را در آن گرفتار کنند!/ راه‌حل ملموس در مسئله فیلترینگ این نیست که همه‌ سکوها را یکباره بازگشایی کنیم

شماری از کلان‌موضوعات و مسائل مهم پیرامون حکمرانی فضای مجازی در ایران، بهانه‌ای شد تا به سراغ حسین نقاشی و امیررضا باقرپور شیرازی، فعال سیاسی و پژوهشگر فضای مجازی رفته و در یکی دیگر از سلسه مناظرات...
گام به گام با کاروان حسینی (گام دهم)

امام با شهادتش به دنبال چه بود؟ قدرتِ مطلقه‌ بی‌نظارت نداریم!

حسین جعفری در دهمین یادداشت خود به مهمترین، اصلی‌ترین و فوری‌ترین نتیجه شهادت امام حسین(ع) پرداخته است که در دیدارنیوز می‌بینید و می‌خوانید.

کد خبر: ۱۷۰۸۴۹
۱۸:۵۲ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۳

امام با شهادتش به دنبال چه بود؟ قدرتِ مطلقه‌ بی‌نظارت نداریم!

دیدار اندیشه _ حسین جعفری: گفته می‌شود امام حسین با عدم بیعت با یزید و به قیمت در آغوش گرفتن مرگ، کاخ‌های ستم نابود، اسلام بیمه و از انحرافی عظیم در اسلام جلوگیری شده؛ سوال مقدر عینی این است:

آن انحراف بزرگ چه بود و نتیجه عینی جلوگیری از آن انحراف عظیم چه شد؟

آیا نحوه‌ی انتخاب خلیفه را درست کرد؟ آیا آنچه بعد‌ها محقق شد از سقوط بنی سفیان و کسب قدرت بنی مروان گرفته تا در سال‌های بعد و به قدرت رسیدن خلفای عباسی، همان نتیجه‌ی مطلوب اقدام امام حسین برای بر گرداندن حق اهل بیت بود؟

کدام کاخ ستم ویران شد و بجایش کاخ عدالت بنا نهاده شد، در حالی که می‌دانیم کاخ‌های ستم بعدی بزرگتر بود!

براستی نتیجه شهادت در عرصه عینی اجتماع چه بود؟

بنظر مهمترین نتیجه‌ی فوری و عینی ایستادگی حسین بن علی در برابر بیعت اجباری با فردی، چون یزید و قبول همه‌ی مخاطرات مقاومت و پذیرش شهادت برای تن ندادن به ننگ و عارِ مشروعیت بخشی به یزید؛ آن بود که همه بدانند، "حاکم و مبسوط الید بودن و یا، ولی امر مسلمین شدن و قدرت مطلقه داشتن؛ دلیلی بر حق بودن و اطاعت نیست و همگان می‌باید اعمال و رفتار حاکم و و لی امر مسلمین را نیز با " حق" بسنجند و اگر تخطی از حق دارد در برابرش بایستند!

مهمترین، اصلی‌ترین و فوری‌ترین نتیجه شهادت امام حسین، تقدس زدایی از حاکمیتِ مدعی دین و شرع و اثبات حقِ نظارت مردمی بر قدرت مطلقه حاکم است.

به باور من، نتیجه عملی، عینی و فوری شهادت امام این بود که در همان روز‌های نخست شهادت و در کاخ کوفه و پس از آن در کاخ یزید و سپس در مکه و مدینه، شمشیر انتقاد بر قدرت مطلقه‌ی حاکم مدعی جانشینی خدا، کشیده شد و تقدس دینی حاکم زدوده شد. از آن پس دیگر کسی نمی‌تواند ظلم‌ها و اعمال مستبدانه‌ی خود را با توجیهات دینی رنگ تقدس بخشد و از مردم اطاعت مطلق بخواهد و خود را نماینده خدا معرفی کند.

کار بزرگ و اثر شهادت امام حسین آن است که کسی نمی‌تواند برای خود قدرت مطلقه قائل شود، چون برای خود سمتِ نمایندگیِ خدا و ائمه قائل است.

ادامه این مطلب را در ویدیوی زیر ببینید و بشنوید

 

ارسال نظرات
امروز چهارشنبه ۲۶ آذر
امروز چهارشنبه ۲۶ آذر
امروز چهارشنبه ۲۶ آذر
امروز چهارشنبه ۲۶ آذر