تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ واکنش چین، تل‌آویو را ناامید کرد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ واکنش چین، تل‌آویو را ناامید کرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

سیامک ره‌پیک: عضو توییتر نیستم

 سیامک ره‌پیک، عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: کسانی که قانون وضع می‌کنند و مقرره می‌گذارند باید به نیازهای کشور هم توجه کنند. یعنی هر دو باید مورد توجه قرار گیرد. نباید یک طرفه باشد که نیازی را جواب ندهیم و از آن طرف به شکل دیگری به آن پاسخ داده شود.

کد خبر: ۱۷۰۲۸
۰۹:۵۵ - ۰۲ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوز - بحث دوگانگی رویکرد درباره استفاده از توییتر موضوع همیشگی مورد سوال بین افکارعمومی است. شبکه‌ای اجتماعی که از طرف حاکمیت فیلتر شده است اما بسیاری از مقامات و مسئولان کشوری و حتی لشگری در آن فعال هستند. 
 
این بحث در روزهای اخیر با اظهارنظرهای دو عضو شورای نگهبان بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان چندی پیش در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که از فضای مجازی به عنوان یک فرصت استفاده می‌کند و مردم هم می‌توانند با نیت پاک خود از آن استفاده کنند.
 
اما محسن اسماعیلی عضو دیگر شورای نگهبان در واکنش به استفاده از فضای مجازی فیلتر شده تاکید کرده بود که وقتی مسئولان و مقامات کشور از موارد غیرقانونی استفاده می‌کنند، چطور می‌توان از مردم انتظار داشت تا از آن استفاده نکنند.
 
کدخدایی همچنین در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» تاکید کرد که توییتر فضای خوبی برای فعالیت مجازی است و افزود که من در توییتر فعال هستم و امیدوارم که خیلی کار خلافی نکرده باشم. اما درباره اینکه برای رفع فیلتر آن تا به حال رایزنی داشته یا نه گفت: رفع فیلترینگ توییتر مربوط به حوزه کاری و فعالیت من نیست.
 
اما سیامک ره‌پیک دیگر اعضای حقوق‌دان شورای نگهبان  در این باره می‌گوید که از توییتر استفاده نمی‌کند اما معتقد است که باید به نیاز مردم توجه شود وگرنه به گونه دیگری به آن پاسخ داده می‌شود.
 
این عضو شورای نگهبان با بیان اینکه باید تدبیری اندیشیده شود که اگر قرار است نیازی را محدود کنند فضایی را هم ایجاد کنند، افزود: منتها این مانع از اجرای قانون نیست، به هر حال باید قانون هم اجرا شود.
 
 
متن گفت‌وگوی سیامک ره‌پیک را در زیر بخوانید:
 
 
*آقای ره‌پیک، این روزها بار دیگر بحث استفاده از فضای مجازی داغ است. اتفاقا اعضای شورای نگهبان هم در این باره اظهارنظر داشته‌اند. شما نظرتان درباره استفاده از فضای مجازی چیست؟

 آقایان پیش از این در این باره صحبت کرده‌اند من که به فضای مجازی کاری ندارم.
 
 
*به هر حال به خصوص درباره استفاده از توییتر به عنوان یک شبکه اجتماعی که فیلتر شده هم هست، اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند که یک ظرفیت است و باید از آن استفاده کرد و برخی به دلیل فیلتر بودن تاکید دارند نباید از آن استفاده کرد...
 
ضمن اینکه در کشور باید قوانینی که وضع شده رعایت شود در عین حال کسانی که قانون وضع می‌کنند و مقرره می‌گذارند باید به نیازهای کشور هم توجه کنند. یعنی هر دو باید مورد توجه قرار گیرد. نباید یک طرفه باشد که نیازی را جواب ندهیم و از آن طرف به شکل دیگری به آن پاسخ داده شود.
 
در عین حال هم باید قانون رعایت شود و هم تدبیر شود مانند همین تلگرام که تلاش شد تا رسانه‌های داخلی جایگزین آن شوند، آن کار درست بود یعنی شما زمانی که جایی را محدود می‌کنید حتما باید جایی را باز کنید که نیاز جامعه را جواب دهد.
 
 
*داستان توییتر را چگونه می‌بینید؟ به هر حال شبکه‌ای اجتماعی است که بسیاری از مسئولان کشور هم از آن استفاده می‌کنند.
 
من که استفاده نمی‌کنم از آنهایی که استفاده می‌کنند بپرسید.
 
 
*آیا راهی وجود دارد که بتوان توییتر را رفع فیلتر یا این مشکل را به نوعی حل کرد؟
 
این اتفاق در بسیاری موارد وجود دارد. همان‌طور که گفتم باید تدبیری اندیشیده شود که اگر قرار است نیازی را محدود کنند فضایی را هم ایجاد کنند منتها این مانع از اجرای قانون نیست، به هر حال باید قانون هم اجرا شود.
منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی