تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
"دیدارنیوز" به کمپینی برای درد بی‌صدای محیط‌زیست در ایران می‌پیوندد؛

#نه_به_پلاستیک

News Image Lead

آلودگی پلاستیکی که به «آلودگی سفید» معروف است، طی چند دهه اخیر تبدیل به یکی از معضلات بزرگ زیست‌محیطی شده است. آمار‌های جهانی نشان از این دارد که روزانه سه و نیم میلیون تن در سراسر دنیا زباله تولید می‌شود که این رقم می‌تواند نفس محیط‌زیست را به شماره بیاندازد.

کد خبر: ۱۷۰۲۲
۱۳:۳۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوزـ پرستو بهرامی‌راد: شاید غم‌انگیزترین چهره دریای خزر را این روز‌ها شاهد هستیم که ساحل ماسه‌ای آن محل انباشت پلاستیک‌ها شده است. جنگل‌ها، آبشارها، رودخانه‌ها و بسیاری از نقاط طبیعت زیبا و بکر کشور نیز از این شرایط ناهنجار مستثنی نبوده و نیستند.

مرگ سالانه هزاران گونه از جانوران آبزی و غیرآبزی، به دلیل بلعیدن اشتباهی پلاستیک صورت می‌گیرد. همچنین با توجه به مواد مورد استفاده در ساخت پلاستیک‌ها، تجزیه این مواد در طبیعت می‌تواند صد‌ها سال و حتی دو تا چهار قرن طول بکشد. این مسائل نشان از خطرناک بودن پلاستیک برای طبیعت دارد و به همین دلیل، دستیابی به  راهکاری برای عدم استفاده از پلاستیک، نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است.

 

#نه_به_پلاستیک

 

آلودگی پلاستیکی که به «آلودگی سفید» معروف است، طی چند دهه اخیر تبدیل به یکی از معضلات بزرگ زیست‌محیطی شده است. آمار‌های جهانی نشان از این دارد که روزانه سه و نیم میلیون تن در سراسر دنیا زباله تولید می‌شود که این رقم می‌تواند نفس محیط‌زیست را به شماره بیاندازد. ایران هفدهمین جمعیت جهان را دارد، اما با مصرف سالانه ۵۰۰ هزار تن پلاستیک، پنجمین کشور مصرف کننده پلاستیک است. همچنین از میزان پلاستیک‌های تولید شده در یک سال، فقط ۹ درصد آن به چرخه بازیافت برگشته است و این بدان معناست که عمده ضایعات پلاستیکی، در محیط زیست و طبیعت پراکنده باقی می‌مانند.

 

نبض ضعیف محیط‌زیست ایران

شاید بخشی از مصرف پلاستیک اجتناب ناپذیر باشد، اما روندی که در ایران اتفاق افتاده، نگران کننده است. مصرف روز افزون مواد پلاستیکی، ظروف پلیمری و نایلکس که مشکلات بهداشتی، زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی بسیاری را در پی دارد به الگوی نامناسبی برای خانواده‌های ایرانی تبدیل شده که به دلیل عدم باز‌یافت پسماند‌های ناشی از این مواد و طولانی بودن فرایند تجزیه پذیری، تهدیدی برای سلامتی مردم و محیط‌زیست کشور تلقی می‌شود.

بخشی از مصرف بی رویه پلاستیک به هزینه‌های مصرف و خرید پلاستیک ارزان‌تر از متوسط جهانی بر‌می‌گردد و مسئله نگران کننده دیگر، قوانینی است که در کشور ما وجود دارد که نه تنها منع‌کننده استفاده از پلاستیک نیست بلکه به نحوی مشوق استفاده از پلاستیک نیز هست.

از سوی دیگر در بعد فرهنگی نیز ما هنوز به این بلوغ که باید به محیط‌زیست خود احترام بگذاریم نرسیده‌ایم. برای نمونه در اعیاد و مراسم‌های مذهبی و... شاهد مصرف بی‌رویه پلاستیک در شهر‌ها و روستا‌ها هستیم و همین موضوع زنگ خطر را برای بسیاری به صدا درآورده است.

 

#نه_به_پلاستیک

 

مبارزه با قاتل طبیعت

مدتی است که در فضای مجازی با راه‌اندازی کمپین‌هایی برای عدم استفاده از پلاستیک، تلاش می‌شود مصرف این محصول کاهش یابد. سایت خبری دویچه‌وله نیز به تازگی از افراد سلبریتی‌ هر حوزه درخواست کرده که در کمپن #نه_به_پلاستیک شرکت کنند. همچنین بعضی از سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرهای اینستاگرامی و تویتتری نیز در همین مسیر، کمپین‌های مختلفی را راه انداخته‌اند.

«نیکو طاهری» از اینفلوئنسر‌های اینستاگرامی است که راهکار تهیه کیسه‌های پارچه‌ای برای خرید روزانه را بهترین گزینه برای نجات محیط‌زیست می‌داند و تبلیغ استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای را در پیج خود انجام می‌دهد و در بین سلبریتی‌های سینما نیز مهناز افشار و هدیه تهرانی از فعالان این حوزه هستند.

در حقیقت بهترین و ارزان‌ترین روش برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه پلاستیک، آموزش و تبلیغات در این امر است تا بتوان مردم را متقاعد کرد که پلاستیک را از سبد کالای خود حذف کنند، اما همین کار برای این حجم از مصرف پلاستیک کافی نخواهد بود و ارگان‌های اجرایی و تقنینی نیز باید به این موضوع ورود کنند تا آیندگان این کشور زیر خروار‌ها پلاستیک دفن نشوند.

 

#نه_به_پلاستیک

 

ما نمی‌توانیم پلاستیک را حذف کنیم، ولی می‌توانیم ماهیت پلاستیک را به‌نحوی تغییر دهیم که از یک عنصر آلاینده و مخرب محیط‌زیستی به یک عنصر دوستدار محیط‌زیست تبدیل شود. اولین راه نجات زمین، استفاده از کیسه‌های سازگار با محیط‌زیست است که تولید آن‌ها در کشور بسیار اندک است. این در حالی است که این کیسه‌های سازگار در صورت دور انداخته شدن در محیط غیر سمی، ظرف کمتر از یک سال در معرض تابش نور خورشید تجزیه می‌شوند و آثاری از خود بر جای نمی‌گذارند، اما بیشتر کیسه‌های پلاستیکی برای تجزیه کامل به ۱۰۰۰ سال زمان نیاز دارند و عمر آن‌ها بیش از ۱۰ برابر عمر انسان است. در بیشتر کشور‌های جهان در سوپر مارکت‌ها، کیسه پلاستیکی باید خریداری شود و این مسئله انگیزه‌ای شده است که  از کیسه‌های پارچه‌ای یا چند بار مصرف استفاده شود.

تولید کیسه‌های سازگار، احتیاج به حمایت دارد و این در حیطه کاری مسئولین کشور قرار می‌گیرد. قوانین باید برای صاحبان مشاغل، صنایع و مردمی که داوطلبانه در تلاش برای کاهش استفاده از پلاستیک در سبد مصرفی هستند، انگیزه ایجاد کند و دولت از سرمایه‌گذاری درتولید پلاستیک‌های تجدید پذیر حمایت کند.

باید تا دیر نشده است ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و ظروف پلاستیکی همه‌گیر شود و مسئولین نیز به این حوزه ورود کنند تا بیش از این محیط‌زیست ایران به نابودی نزدیکتر نشود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی