تیتر امروز

شادی برای «یلدا» با جیب خالی/ از شاهنامه خوانی و فال حافظ تا قصه حسین کرد شبستری
روایت دیدار از قدیمی‌ترین جشن ایران زمین در این روزها

شادی برای «یلدا» با جیب خالی/ از شاهنامه خوانی و فال حافظ تا قصه حسین کرد شبستری

هر سال وقتی آذر خانم (آذرماه) می‌خواهد رخت خود را جمع کند و برود یک اتفاقی می افتد که برای ایرانیان مقد است آن هم اجرای آیین شب چله یا همان یلداست اما این روزها همه می‌گویند چه یلدایی وقتی جیب...
اشرف بروجردی: قوانین حمایت از زنان روی کاغذ ماند/بدون حضور زنان توسعه‌ای در کشور اتفاق نمی‌افتد/ چرا در احزاب سیاسی زنان حضور کمتری دارند
بازخوانی یک گفت و گو

اشرف بروجردی: قوانین حمایت از زنان روی کاغذ ماند/بدون حضور زنان توسعه‌ای در کشور اتفاق نمی‌افتد/ چرا در احزاب سیاسی زنان حضور کمتری دارند

هشتم خرداد ۱۴۰۲ دیدارنیوز میزبان اشرف بروجردی اولین معاون زن دولت خاتمی بود. درگذشت او بهانه‌ای شد تا گفت‌وگوی پیشین را با ملاحظه اینکه حرف‌های او همچنان محل تامل است باز نشر کنیم.
محمود فتوحی: ایران امروز را، رسانه‌های داخلی و خارجی می‌سازند/ از دوره صفویه به بعد، وطن معنای ملک را پیدا کرد/ در ادبیات معاصر، مفهوم ایران تا حدودی ریزش پیدا کرد
گفت و گوی دیدار در برنامه «گپی نو» با پژوهشگر نام آشنای ادبیات فارسی:

محمود فتوحی: ایران امروز را، رسانه‌های داخلی و خارجی می‌سازند/ از دوره صفویه به بعد، وطن معنای ملک را پیدا کرد/ در ادبیات معاصر، مفهوم ایران تا حدودی ریزش پیدا کرد

در هفتمین برنامه از گپی‌نو، با محمود فتوحی، استاد و پژوهشگر نام‌آشنای ادبیات فارسی به گفت‌و‌گو پرداختیم و با او پیرامون مفهوم ایران در شعر فارسی خصوصا قصاید مدحی سخن گفتیم.
امید حسین زاده؛ فرهنگی

انتخاب وزیر آموزش و پرورش را به رای فرهنگیان بگذارید

نیازی نیست در خصوص جایگاه آموزش و پرورش هر کشوری زبان به ستایش بگشاییم.

کد خبر: ۱۶۹۰۷۰
۲۳:۱۲ - ۳۱ تير ۱۴۰۳

نیازی نیست در خصوص جایگاه آموزش و پرورش هر کشوری زبان به ستایش بگشاییم.

در بین معلمان معاصر کشور ما، یکبار مسئولیت کلان به یک معلم به نام محمدعلی رجایی رسید که پاکدستی و امانت‌داری این شهید عزیز در تاریخ به یادگار مانده است و البته شبیه به ایشان مثالهای دیگری هم در کشورمان وجود دارند.

در بین کشورهای مجاور هم، همین چند روز پیش کشور کوچک اما مدرن امارات، خانمی ایرانی الاصل به نام ساره امیری را به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب کرد و به کار گماشت.
این بانوی ایرانی - اماراتی پیش از این رئیس آژانس فضایی و تیم اکتشاف مریخ و شورای دانشمندان امارات بود. ایشان می تواند الگویی برای تمام کودکان امارات باشد.
جمله زیبایی وجود دارد که می گوید افتخار یک معلم آنست که به دانش اموزانش بگوید: مثل من باش!
اینک این بانوی اماراتی می تواند با افتخار به کودکان اماراتی همین جمله را با قاطعیت به دانش اموزان اماراتی بگوید؛ زیرا الگویی برای بلندپروازی های کودکان و نوجوانان اماراتی خواهد بود.
اما در دولت جدید و در بین گزینه های مطرح شده برای مهمترین وزارت انسان ساز و آینده ساز کدامیک این خصیصه ها را دارند؟
با احترام به جایگاه حقیقی افراد، اما چه تفاوتی بین آقایان فانی و صحرایی و ... وجود داشت و تا چه اندازه توانستند اعتماد فرهنگیان را به خود یا احیانا برنامه های خود جلب کنند؟
و اصولا در دولت جدید، شیوه انتخاب اعضای کمیته های تعیین گزینه وزارت چگونه بوده است؟ مثلا چرا از نمایندگان انجمن اوليا مربیان یا شورای دانش اموزی و یا حتی نمایندگان استانی و شورای تالیف کتب درسی و ... در این کمیته خبری نبود؟ برای ما فرهنگیان که مشخص نیست، اما به هر روی تمکین می کنیم.
حتی ظاهرا بعضی از همین اعضای کمیته ها دوست دارند باغچه خود را بیل بزنند و در حال چانه زنی برای تصاحب پست وزارت برای خودشان می باشند.

مشکل آموزش و پرورش امروز ایران، کمبود شدید منابع مالی و انسانی است و پس از آن گسست نسلی است. فاصله بین نسل z(دهه ۸۰) و α(دهه۹۰) با نسل X (دهه ۵۰) و Y(دهه ۷۰) است.
ولی علی الظاهر هنوز ما در همان نسل بیبی بومرها یعنی دهه های متولدین دهه ۳۰ و ۴۰ مانده ایم و البته چند ده چالش دیگر لاینحل باقی مانده اند؛ از قبیل اجرای پر ایراد قانون رتبه بندی و عدم اجرای قانون همسان سازی بازنشستگان و ...

حال که گزینه های مطرح درون وزارتی با هر روند و فرایندی معرفی شده اند، بهتر است همین کمیته تعداد کاندیداهای وزارت آموزش و پرورش را به عدد ۱۰ برسانند تا فرهنگیان شاغل و بازنشسته پس از استماع برنامه های آنها در طول یک هفته، به وسیله سایت my.medu.ir یا سیستم پیامکی یا هر روش دیگر با شناسه وارد شده و به صورت ناشناس بتوانند در مورد آنها نظر داده و رای گیری نمایند و در نهایت نفر یا نفرات برتر را برای اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی نمایند.
در این صورت خواهد بود که ما فرهنگیان می پذیریم که در بحث تعیین وزیر آموزش و پرورش به صورت نسبی نقش داشته ایم، وگرنه فرق چندانی با روش های مرسوم دولت های سابق و اسبق با این دولت نخواهد بود. تفاوت اینست که در دولت های قبلی هم همین کمیته ها را تشکیل و همین اقدامات را انجام می دادند، فقط آنرا رسانه ای نمی کردند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
جهانگیر آل خمیس
|
Netherlands
|
۰۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
0
0
وزیر باید قوی از نظر علمی ،ومشکلات معلم لمس کرده،مشکلات دانش آموزان مناطق محروم را دانسته،وزیری باشد که رفاهیات معلمان را عملی کرده.درآخرحفظ مقام و منزلت را بالاترین اولویت دانستن
امروز دوشنبه ۰۱ دی
امروز دوشنبه ۰۱ دی
امروز دوشنبه ۰۱ دی
امروز دوشنبه ۰۱ دی