تیتر امروز

خاموشی پشت خاموشی؛ چرا با کمبود برق مواجه شدیم؟/ گزارش وال استریت ژورنال درباره حمله احتمالی آمریکا به ایران
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

خاموشی پشت خاموشی؛ چرا با کمبود برق مواجه شدیم؟/ گزارش وال استریت ژورنال درباره حمله احتمالی آمریکا به ایران

این چهاردهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
خیابان جنگ و گفتمان صلح!
گزارش اختصاصی خبرنگار دیدارنیوز از همایش علمی و تخصصی «گفتمان صلح و دولت آینده در ایران»

خیابان جنگ و گفتمان صلح!

مسعود پیوسته، خبرنگار دیدارنیوز گزارشی جالب از همایش علمی و تخصصی «گفتمان صلح و دولت آینده در ایران» تهیه کرده که در این مطلب می‌خوانید.
برنامه تاریخ شفاهی دیدارنیوز در گفتگو با یک کهنه دیپلمات (بخش اول)

فریدون مجلسی: گفتند صلاحیت ندارید و مشمول پاکسازی شده‌اید

در قسمت اول گفتگو با فریدون مجلسی به زندگی خصوصی‌اش از کودکی تا استخدام او در وزارت امور خارجه پرداختیم. در دقایق پایانی از این قسمت، مجلسی از شرایط سخت کارکردن با روسای انقلابی خود می‌گوید.

کد خبر: ۱۶۶۲۷۳
۱۹:۵۱ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳

فریدون مجلسی: گفتند صلاحیت ندارید و شامل پاکسازی شده‌اید

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: در ادامه برنامه تاریخ شفاهی دیدارنیوز که از شخصیت‌های تاریخی و اجرایی کشور دعوت می‌شود تا در استودیو دیدار خاطرات و تجربیات اجرایی و شخصی خود را بیان کنند، در این قسمت من اسفندیار عبداللهی (مجری و تهیه کننده) میزبان یک دیپلمات قدیمی هستم. او در دو دوره پهلوی و جمهوری اسلامی در وزارت امور خارجه خدمت کرد و در مذاکرات ابتدایی برای آزادی گروگان‌های آمریکایی حضور داشت.

مهمان ما فریدون مجلسی زادهٔ ۱۳۲۳ ه.ش، دیپلمات، نویسنده و مترجمِ ایرانی است. او در پایان سال ۱۳۵۸ از وزارت امورخارجه بازخرید اجباری شد و به کار در بخش خصوصی پرداخت.

آنچه می‌بینید قسمت اول گفت‌وگو با فریدون مجلسی در قالب برنامه تاریخی شفاهی است. پیش از این دو قسمت از گفت‌وگوی ما با علی شمس اردکانی در قالب برنامه تاریخ شفاهی در سایت، آپارات و یوتیوب دیدارنیوز منتشر شده بود. (شمس ارکانی ۱ _ شمس اردکانی ۲)

قسمت اول گفت‌وگو با فریدون مجلسی را اینجا و در یوتیوب و آپارات دیدارنیوز ببینید و بشنوید

 

درباره مجلسی بیشتر بدانیم

مجلسی در ابتدای تحصیل خود به دبستان نوبنیاد فیروزکوهی رفت و سپس وارد دبیرستان فیروزبهرام شد که از دبیرستان‌های بنام آن زمان بود و بسیاری از دبیران آن از اساتید دانشگاه بودند. فریدون مجلسی در سال ۱۳۴۱ دیپلم گرفت و وارد دانشکدهٔ نفت آبادان شد. نام وی پس از دو ماه از شروع به تحصیل، با اعلام نتیجه کنکور دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در میان پذیرفته‌شدگان بود. در نتیجه، نیمهٔ آبان‌ماه از دانشکدهٔ صنعت نفت انصراف داد و راهی دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۴۵ لیسانس گرفت.

فریدون مجلسی: گفتند صلاحیت ندارید و شامل پاکسازی شده‌اید

فریدون مجلسی پس از لیسانس وارد دوره سربازی شد، اما در حین سربازی نیز توانست تحصیل را ادامه دهد. هنوز دوره سربازی‌اش تمام نشده بود که در آزمون جذب وزارت امور خارجه نیز ثبت‌نام کرد و پذیرفته شد و پس از دریافت برگه پایان خدمت بلافاصله وارد وزارت امور خارجه شد.

در سال ۱۳۴۸، فریدون مجلسی برای مأموریتی از سوی وزارت امور خارجه به واشینگتن فرستاده شد و کارش را به عنوان سرکنسول آغاز کرد.

وی که از بورس تحصیلی زبان در دانشگاه جورج تاون نیز برخوردار شده بود، پس از ورود به این دانشگاه واحد‌هایی را نیز در زمینه تاریخ آمریکا برداشت و این‌گونه روی مسائل سیاسی متمرکز شد و در کنار پرداختن به امور جاری کنسولگری و تحصیل خود، گزارش‌هایی را برای مسئولان سیاسی ایران می‌نوشت.

فریدون مجلسی در ۱۳۵۱ به ایران بازگشت و به فعالیت در دفتر نخست‌وزیر مشغول شد و هم‌زمان در سطح کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز مشغول به تحصیل شد. مجلسی بار دیگر برای انجام مأموریتی به خارج از کشور اعزام شد و این بار راهی بروکسل شد و در ابتدای سال ۱۳۵۷ به ایران بازگشت.

پس از پیروزی انقلاب نیز فریدون مجلسی به کار خود ادامه داد و یکی از مذاکره‌کنندگان اصلی مسئله گروگان‌گیری بود، اما کمی بعد بازخرید شد و از کار دولتی فاصله گرفت.

در اولین قسمت از این گفت و گو خاطرات، تجربیات، برداشت‌ها، تحلیل‌ها و شیرینی ها و تلخی ها را از زبان مهمان می‌شنویم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی