تیتر امروز

انتخابات ۸ تیر؛ قاضی‌زاده: ادعای حل تمامی مشکلات یعنی هیچ مشکلی رفع نمی‌شود!/ حمایت وزیر سابق نفت از پزشکیان
انتخابات ریاست جمهوری و تبلیغات نامزد‌ها

انتخابات ۸ تیر؛ قاضی‌زاده: ادعای حل تمامی مشکلات یعنی هیچ مشکلی رفع نمی‌شود!/ حمایت وزیر سابق نفت از پزشکیان

انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه در ایران در حالی برگزار می‌شود که شورای نگهبان تنها صلاحیت شش نامزد از مجموع ۸۰ نفر را تایید کرده است. مصطفی پورمحمدی، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی،...
نیابت فقها فقط در حوزه بیان حکم است نه امر حکمرانی/ ضمانت باور‌های دینی فقط تبشیر و انذار است نه استفاده از قدرت حکومت!
در چهارمین برنامه دیدار اندیشه با محمد هرندی، استاد دانشگاه، محقق و دین‌پژوه مطرح شد:

نیابت فقها فقط در حوزه بیان حکم است نه امر حکمرانی/ ضمانت باور‌های دینی فقط تبشیر و انذار است نه استفاده از قدرت حکومت!

چهارمین برنامه دیدار اندیشه به ادامه گفت‌وگو با محمد هرندی استاد دانشگاه، محقق و دین پژوه در خصوص ارتباط امر حکمرانی با دین و دینمداران اختصاص داشت. این گفت و گوی جذاب را بخوانید و ببینید.
علیرضابیگی می‌گوید چرا از فرودگاه پارس آباد که فعال بود استفاده نکردند؟

استاندار سابق آذربایجان شرقی: سانحه بالگرد رییس‌جمهور ابهامات زیادی دارد

علیرضابیگی، استاندار اسبق آذربایجان شرقی: چرا از فرودگاه "پارس آباد" که فعال بود استفاده نکردند؟! / در منطقه مشکل آنتن دهی نداشتیم/ سانحه برای هلی کوپتر رییس جمهور ابهامات زیادی دارد

کد خبر: ۱۶۵۹۵۸
۱۱:۳۹ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۳

استاندار سابق آذربایجان شرقی: سانحه بالگرد رییس‌جمهور ابهامات زیادی دارد

دیدارنیوز: یکی از نمایندگان مجلس یازدهم می‌گوید که سانحه تلخ و دردناک سقوط بالگرد رییس‌جمهور ابهامات زیادی دارد.

علیرضابیگی، نماینده مجلس یازدهم و استاندار اسبق آذربایجان شرقی درباره حادثه بالگرد رئیس جمهور و همراهانش گفت: آنچه شنیده و مشاهده‌کرده‌ام، برایم مبهم است که چرا فاصله میان تبریز تا سد قیز قلعه سی را که فاصله کمی دارند، با هلیکوپتر طی کردند؟ چرا پرواز در فرودگاه پارس‌آباد فرود نیامد که با محل برگزاری مراسم فاصله ۲۰ تا ۲۵ دقیقه‌ای دارد؟ کمااینکه سد خداآفرین که در دوره مسئولیت من در سال ۹۰ افتتاح شد، هواپیمای آقای معاون اول در فرودگاه پارس آباد نشست. کمااینکه اهمیت افتتاح سد خداآفرین به مراتب بیشتر از پروژه سد انحرافی قیز قلعه سی بود. یا حتی به خاطر دارم در زمانی که مرحوم حبیبی معاون اول بود، برای افتتاح چند پروژه که آمده بود هواپیمایش در فرودگاه پارس‌آباد نشست چراکه این فرودگاه از نظر عملیاتی فرودگاه فعالی است. اما اینکه چرا تصمیم گرفتند این فاصله را با هلیکوپتر طی کنند را نمی‌دانم. آن هم در شرایطی که وضعیت آب و هوایی نارنجی اعلام شده است و اصلا به صرفه نیست این مسیر با بالگرد طی شود.

درباره سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و همراهان ایشان، روایت‌های ضد و نقیض و ابهاماتی نیز وجود دارد.

احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس یازدهم در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه باتوجه به روایت معاون اجرایی و رئیس دفتر رئیسی مبنی بر برقراری تماس با آیت‌الله آل هاشم چرا زودتر محل حادثه پیدا نشد، به دیده‌بان ایران گفت: «برای من هم عجیب است چراکه ما امکانات فنی قابل توجهی داریم که از روی سیگنال تلفن همراه می‌توان به راحتی محل را پیدا کرد. فعلا منتظر گزارش ستاد کل نیرو‌های مسلح هستم.»

مطلب مرتبط:

اولین گزارش از حادثه بالگرد رئیس‌جمهور؛ آثار «اصابت گلوله» مشاهده نشد

وی همچنین درباره وضعیت دسترسی محل سقوط بالگرد، عنوان کرد: «مشابه این موضوع چندین بار در این منطقه پیش آمده و خوشبختانه به دلیل اینکه منطقه آبادی است و روستا‌ها فاصله چهار پنج کیلومتری با یکدیگر دارند، ما از طریق شورا‌های اسلامی روستا و شبکه ارتباطی که بسیج در اختیار دارد از اهالی روستا‌های پیرامون درخواست می‌کردیم که جست و جو و بررسی کنند تا شاید علامت و اطلاعاتی به دست آورند. کمااینکه از این شیوه چندین بار هم نتیجه گرفتیم، اما نمی‌دانم در این مورد چرا این امر صورت نگرفته است یا اگر هم به ذهن‌شان خطور کرده شاید امکانش نبوده است.»

علیرضابیگی ادامه داد: «این منطقه مانند کویر نیست که روستا‌ها فاصله‌های چند صد کیلومتری داشته باشند؛ روستا‌ها کنار هم هستند و در عین حال دارای امکانات خوبی هستند. حتی آنتن‌دهی هم داشتند و تماس برقرار بوده است. کمااینکه آقای آل هاشم هم تا سه چهار ساعت از طریق تلفن همراه خود و تلفن همراه خلبان با رئیس دفتر رئیسی در ارتباط بوده است.»

استاندار اسبق آذربایجان شرقی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است این سانحه علل دیگری به جز نقص فنی داشته باشد، گفت: «اطلاعات من کم است و منتظر گزارش ستاد کل هستم.»

علیرضابیگی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه باتوجه به هشدار سطح نارنجی هواشناسی، چرا اجازه پرواز صادر شده است، بیان کرد: «اطلاعات من ناقص است و در محدوده آنچه شنیده و مشاهده‌کرده‌ام، برایم مبهم است که چرا فاصله میان تبریز تا سد قیز قلعه سی را که فاصله کمی دارند، با هلیکوپتر طی کردند؟ چرا پرواز در فرودگاه پارس‌آباد فرود نیامد که با محل برگزاری مراسم فاصله ۲۰ تا ۲۵ دقیقه‌ای دارد؟ کمااینکه سد خداآفرین که در دوره مسئولیت من در سال ۹۰ افتتاح شد، هواپیمای آقای معاون اول در فرودگاه پارس آباد نشست. کمااینکه اهمیت افتتاح سد خداآفرین به مراتب بیشتر از پروژه سد انحرافی قیز قلعه سی بود. یا حتی به خاطر دارم در زمانی که مرحوم حبیبی معاون اول بودند، برای افتتاح چند پروژه که آمده بودند هواپیمایشان در فرودگاه پارس‌آباد نشست چراکه این فرودگاه از نظر عملیاتی فرودگاه فعالی است. اما اینکه چرا تصمیم گرفتند این فاصله را با هلیکوگتر طی کنند را نمی‌دانم. آن هم در شرایطی که وضعیت آب و هوایی نارنجی اعلام شده است و اصلا به صرفه نیست این مسیر با هلیکوپتر طی شود. ضمن اینکه هلیکوپتر هم مخاطرات خود را برای شخص دوم کشور دارد.»

برایم عجیب است که چرا از فرودگاه پارس‌آباد استفاده نشد

این نماینده مجلس یازدهم در پایان تاکید کرد: «با این تفاصیل برایم عجیب است که چرا از فرودگاه پارس‌آباد استفاده نشده است. سانحه برای هلی کوپتر رییس جمهور ابهامات زیادی دارد. باید منتظر گزارش ستاد کل نیرو‌های مسلح باشیم تا به این پرسش‌ها و ابهامات پاسخ دهند.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی