تیتر امروز

سرخ‌ها با سر طلایی «گولسیانی» قهرمان شدند؛ آبی‌ها در حسرت!/ جشن قهرمانی پرسپولیس +ویدیو
پرسپولیس ۱ - ۰ مس رفسنجان، پیکان ۰ - ۲ استقلال

سرخ‌ها با سر طلایی «گولسیانی» قهرمان شدند؛ آبی‌ها در حسرت!/ جشن قهرمانی پرسپولیس +ویدیو

تیم پرسپولیس با ۶۸ امتیاز قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران در دوره بیست و سوم شد؛ آن هم چه قهرمانی! تیم اوسمار ویرا تا آخرین لحظات استرس شدیدی داشت و به نظر می‌رسید جام را به استقلال اهدا کرده، اما...
ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری/ حضور نماینده زاهدان و اولین زن در ستاد انتخابات +عکس و ویدیو
انتخابات هشتم تیرماه ۱۴۰۳ در ایران

ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری/ حضور نماینده زاهدان و اولین زن در ستاد انتخابات +عکس و ویدیو

سومین روز ثبت‌نام کاندیدا‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از روز شنبه ۱۲ خرداد آغاز شده و ثبت‌نام چند کاندیدا در انتخابات قطعی شده است.
فریدون مجلسی: گفتند صلاحیت ندارید و شامل پاکسازی شده‌اید
برنامه تاریخ شفاهی دیدارنیوز در گفتگو با یک کهنه دیپلمات (بخش اول)

فریدون مجلسی: گفتند صلاحیت ندارید و شامل پاکسازی شده‌اید

در قسمت اول گفتگو با فریدون مجلسی به زندگی خصوصی‌اش از کودکی تا استخدام او در وزارت امور خارجه پرداختیم. در دقایق پایانی از این قسمت، مجلسی از شرایط سخت کارکردن با روسای انقلابی خود می‌گوید.
در رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت مطرح شد

تشویق به فرزندآوری به سبک رئیسی؛ در خانه‌های کوچک هم می‌شود زندگی کرد!

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز (شنبه ۲۹ اردیبهشت) با حضور در دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت گفت: این نکته و سخن را که اگر بچه‌دار شویم وضعیت اقتصادی چطور می‌شود، خداوند متعال پاسخ داده. تجربه زندگی والدین و اجداد ما نشان می‌دهد که می‌شود در خانه‌های کوچک که اتفاقا در هر اتاق آن نیز یک خانواده با چند فرزند زندگی می‌کردند هم می‌شود به خوبی زندگی کرد.

کد خبر: ۱۶۵۵۹۵
۱۱:۱۷ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

حضور «رئیسی» در دومین رویداد اهدا جایزه ملی جوانی جمعیت

دیدارنیوز: رئیس‌جمهور در مراسم دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت حضور یافت.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت تبیین، توجیه و اقناع افکارعمومی و مسئولیت همه اصحاب قلم و بیان، بخش‌های آموزشی و فرهنگی و همه کسانی که از نفوذ کلام برخوردارند در این زمینه گفت: ما نیازمند باز کردن گره‌های ذهنی در زمینه تشکیل خانواده، فرزندآوری و افزایش جمعیت هستیم و این مهم نیازمند تبیین و اقناع است.

سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز شنبه در «آیین اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت» ضمن تبریک فرارسیدن سالروز ولادت امام رضا (ع) و دهه کرامت، با ابراز خرسندی از حضور در جلسه‌ای که موضوع و محور آن خانواده و جوانی جمعیت است، توجه به این مسائل را جزو تاکیدات فرهنگی دینی در ایران اسلامی، سیاست‌های مصوب و ابلاغی نظام و نیاز جدی کشور دانست.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت تبیین، توجیه و اقناع افکارعمومی و مسئولیت همه اصحاب قلم و بیان، بخش‌های آموزشی و فرهنگی و همه کسانی که از نفوذ کلام برخوردارند در این زمینه گفت: ما نیازمند باز کردن گره‌های ذهنی در زمینه تشکیل خانواده، فرزندآوری و افزایش جمعیت هستیم و این مهم نیازمند تبیین و اقناع است؛ این نکته و سخن را که اگر بچه‌دار شویم وضعیت اقتصادی چطور می‌شود، خداوند متعال پاسخ داده و این از معجزات الهی است که هیچ کس را ندیدیم که وضع مادی او ولو نسبی، بعد از ازدواج بدتر از زمان قبل از ازدواج او شده باشد.

رئیسی با اشاره به اظهارات یکی از سخنرانان در این نشست مبنی بر اینکه باید برای تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری به فکر خانه‌های بزرگ باشیم، اظهار داشت: آنچه در واقعیت شاهد آن هستیم، برخلاف این گفته است و اگر نگاهی به وضعیت موجود بیاندازیم می‌بینیم که در خانه‌های بزرگ مناطق شمال‌شهر فرزندان کمتری هستند تا خانه‌های کوچک جنوب شهر، لذا خانه بزرگ یک نیاز حتمی برای فرزند بیشتر داشتن نیست.

رئیس جمهور با بیان اینکه با امکانات کم هم می‌شود صاحب فرزند شد، تصریح کرد: این سخن که تا اتاق اضافه نداشته باشیم، نمی‌توانیم فرزندان بیشتری داشته باشیم، سخن قابل دفاعی نیست؛ تشکیل خانواده و بچه‌دار شدن حتما نیاز به مسکن و امکانات متناسب دارد، اما اینکه فقط این‌ها زمینه فرزندآوری باشند، باور صحیحی نیست.

رئیسی اضافه کرد: تجربه زندگی والدین و اجداد ما نشان می‌دهد که می‌شود در خانه‌های کوچک که اتفاقا در هر اتاق آن نیز یک خانواده با چند فرزند زندگی می‌کردند هم می‌شود به خوبی زندگی کرد. البته معنای این حرف آن نیست که امروز هم اینگونه باید زندگی کنیم، امروز مدل و سبک زندگی‌ها نسبت به گذشته تغییر کرده، اما باید تلاش کنیم فرهنگ قناعت میان مردم زنده بماند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: موضوع فرزندآوری و جمعیت هم فرهنگ‌سازی می‌خواهد و هم اقناع افکارعمومی؛ باز کردن گره‌های ذهنی در این زمینه بسیار ضروری است. البته از سوی دیگر هم دولت باید امکانات و مشوق‌هایی برای کسانی قرار دهد که می‌خواهند ازدواج کنند و صاحب فرزند شوند. تامین مسکن، پرداخت تسهیلات و وام ازدواج و نظایر آن جزو مواردی است که نظام بانکی کشور باید نسبت به آن‌ها اهتمام بیشتری داشته باشد.

رئیسی با اشاره به برخی جزئیات و موارد درج شده در قانون جوانی جمعیت گفت: اجرای این قانون برای دولت الزامی است، اما بنده همواره به مجریان تاکید کرده‌ام که میزان تاثیرگذاری موارد مختلف درج شده در این قانون را به شکل مستمر و دقیق بررسی کنند تا قانون را به نفع مواردی که تاثیرگذاری بیشتری در زمینه تشکیل خانواده و فرزندآوری دارند، اصلاح شود. باید مواردی که سهم بیشتری در تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری در خانواده‌ها دارند احصا شده و تقویت شوند.

رئیس جمهور ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته از سوی دستگاه‌های اداری و اجرایی برای اجرای قانون جوانی جمعیت به اهمیت نقش ستاد ملی جمعیت در رصد کیفیت اجرای این قانون اشاره کرد و گفت: ستاد ملی جمعیت در راستای اجرای کامل قانون جوانی جمعیت باید به صورت فصلی عملکرد دستگاه‌ها را نسبت به اجرای این قانون رصد کند تا هم کاستی‌ها و نقاط ضعف مشخص شود و هم دولت به ارزیابی دقیقی نسبت به سیاست‌ها در این زمینه دست یابد.

رئیسی در ادامه مسئله جوانی جمعیت را در تولید قدرت، ثروت‌آفرینی، جلوگیری از پیری جمعیت و جوان ماندن کشورمان را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: جمعیت جوان و نیروی جوان کارآمد یعنی کار دانش‌بنیان، رشد تولید، افزایش امنیت، نشاط اجتماعی و ارتقای فرهنگی بنابراین همه فعالان این حوزه و مدیران بخش‌های مختلف برای تحقق ایران جوان باید به وظایف خود عمل کنند.

رئیس جمهور در ادامه یکی از موانع مهم پیش روی افزایش جمعیت را مسئله سقط جنین غیرقانونی عنوان کرد و گفت: آمار‌های منتشر شده در این زمینه نگران‌کننده است که برخورد جدی با موارد غیرقانونی و بدون مجوز از سوی پزشک را لازم و ضروری کرده است.

رئیسی اقناع و آگاه‌سازی زوج‌های جوان نسبت به آثار حقوقی و آثار وضعی سقط جنین را از جمله راهکار‌های مؤثر در کاهش این پدیده نادرست مؤثر دانست و اظهار داشت: زوج‌های جوان باید بدانند ارتکاب بدون مجوز و غیرقانونی این عمل مصداق قتل نفس است که هم برای مباشر و هم برای معاون در ارتکاب این عمل آثار حقوقی و وضعی دارد و همه صاحبان قلم و بیان فعال در مسائل اجتماعی در آگاه‌سازی جوانان در این زمینه وظیفه دارند.

رئیس جمهور همچنین قدرت و جدیت در اجرای قانون را از دیگر عوامل مهم در کاهش آمار سقط جنین مؤثر دانست و از دستگاه قضا و نهاد‌های دولتی مرتبط با این امر خواست با رصد و پیگیری جریان سوداگر و تحت پیگرد قرار دادن آن‌ها در زمینه کاهش این پدیده نادرست نقش‌آفرینی کنند.

رئیسی در ادامه اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت مردمی از جمله درمان رایگان زوج‌های نابارور با تکثیر مراکز درمان ناباروری در سراسر کشور، رایگان کردن درمان کوکان زیر ۷ سال و اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی، اشاره کرد و گفت: دولت همچنین در زمینه ایجاد خوابگاه‌های متأهلی به عنوان یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در ازدواج دانشجویان و فرزندآوری آن‌ها با همکاری دانشگاه‌ها و خیرین اقدام کرده و این سیاست‌ها با جدیت استمرار خواهد یافت.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی دشمنان جهت کم‌رنگ کردن اهمیت نهاد خانواده با ایجاد تغییر در ادراک نسل جوان گفت: موضوع جمعیت و خانواده به‌ویژه در فرهنگ و جامعه ایرانی موضوعی بسیار با اهمیت است و از این جهت بنده در مجمع عمومی سازمان ملل یکی از محور‌های مهم سخنرانی خود را به این مسئله اختصاص دادم.

رئیسی در ادامه رفع موانع و دغدغه معیشتی خانواده‌ها در تشکیل خانواده و فرزندآوری را از جمله برنامه‌های دولت برای تحقق جوانی جمعیت در کشور عنوان کرد و افزود: علت تجلیل از وزارت راه و شهرسازی در این همایش نیز تلاش و اهتمام وزیر محترم برای خانه‌دار کردن خانواده‌های دارای فرزند و همچنین زوج‌های جوان بوده است.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به عقب‌ماندگی‌های کشور در حوزه مسکن به دلیل عدم توجه دولت‌های قبل به این مسئله بسیار مهم اشاره کرد و گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل کم‌توجهی به موضوع مسکن، نیاز کشور در این زمینه مرتفع نشده و اکنون ما با انبوهی از تقاضا برای مسکن مواجهیم. با این حال دولت تمام تلاش خود را برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه به کار گرفته که از جمله آن می‌توان به ساخت و تکمیل ۱۴۰ هزار مسکن مهر که از دولت‌های قبل به این دولت رسیده و همچنین ساخت و تحویل ۱۰۰ هزار مسکن با کمک کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی به خانواده‌های کم‌برخوردار در قالب نهضت ملی مسکن اشاره کرد.

رئیسی همچنین با اشاره به تاکیدات رهبری معظم انقلاب اسلامی نسبت به مشارکت مردم در امور اجرایی کشور موفقیت در اجرای قانون جمعیت را در گرو مشارکت مردم در این زمینه دانست و افزود: در سال‌های گذشته به دلیل سیاست‌های نادرست و در قالب شعار‌هایی مانند فرزند کمتر زندگی بهتر، وقفه‌ای جدی در فرزندآوری و رشد جمعیت کشور اتفاق افتاد که خوشبختانه با هشدار به موقع رهبری این سیاست نادرست اصلاح و همه بخش‌های کشور امروز در زمینه تحقق جوانی جمعیت در تلاش هستند.

رئیس جمهور در پایان همچنین ابراز امیدواری کرد برگزاری این همایش و اقدامات ستاد جمعیت و همچنین دستگاه‌های مسئول در جهت رشد جمعیت، فرزندآوری و حمایت از مادران و کودکان موثر واقع شود.

پیش از سخنان رئیس جمهور از برگزیدگان این رویداد ملی در هفت بخش خانواده، رسانه، دستگاه‌های اجرایی، نخبگان، تشکل‌های مردم‌نهاد، نیرو‌های مسلح و شرکت‌های خصوصی تجلیل به عمل آمد.

اعظم موسایی در بخش خانواده، زینب چخماقی در بخش رسانه، بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در بخش دستگاه‌های اجرایی، صابر جباری رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت، محمدولی علییی در بخش نخبگان، زینب عاشقی در بخش تشکل‌های مردمی، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش نیرو‌های مسلح و علیرضا خلیلی‌نیا مدیرعامل شرکت پتروشیمی سازند در بخش شرکت‌های خصوصی نفرات اول دومین رویداد ملی جوانی جمعیت بودند که از سوی رئیس جمهور مورد تجلیل قرار گرفتند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی